SLS LS8695

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

SLS LS8695

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Hejsan,

Har ett par SLS LS8695 i en kyrka....fantastiska toppar tycker jag. Spelar väldigt vackert och bra..perfekt för en kyrklokal...

Har dock ett märkligt problem.

Det jag upptäckt det på är sång...
Det är som följer:

Det låter finfint ända tills sångare tar i i micken och har den nära munnen....då blir det en vansinnigt elak high-mid, spelar ingen roll om jag skär i eq på micken eller i master eq ens. bara lite lite granna skillnad hör man o sen när sångaren lugnat ner sig lite så låter det bara burk och pannkaka om sången.....

Jag kanske inte har tänkt igenom det hela jätte bra. men vad i hela friden kan detta bero på? Någon som har nån ide, har testat med olika mickar...

Det sitter ett mackie tt24 där för övrigt..
Säg till ifall ni vill ha någon mer info

Tacksam för svar
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Det är en av mina absoluta favorithögtalare! Men den spelar inte hur högt som helst och jag tror att det du hör är att konelementen börjar komprimera. Dvs bandet orkar med men inte 6,5:orna (eller vad det nu är) och det som blir kvar är vinkelslipen... Lösningen? Mer komprimering på kanal, mer mickviftande sångare eller sänk nivån på hela mixen. En annan variant som det skulle kunna vara är att bandet distar så in i hoppsan så att det låter vinkelslip men så har jag inte tyckt att dom fungerade när jag använt dom.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Okej, men har du upplevt det med att 6,5orna inte orkar.....jag komprimerar redan ganska hårt ofta. känns de inte lite avlägset att en sångröst skulle låta så starkt? dom har ju klarat allt annat liksom. Det går inte att limitera hela pa:t eller nått?

Tell me, du vet bäst,

( Förstår att det är dina favorithögtalare, dom är grymma)
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Ja alltså, min bild är att det är 6,5" elementen som tröttnar först.

Men du vill väl vanligtvis ha rösten "överst"? Så mixar jag oftast i alla fall. Dessutom är rösten ofta väldigt dynamisk jämfört med det mesta. Limiter, well det är endast användbart som systemskydd, det är ju en hit-men-inte-längre begränsning som helt enkelt låter skit. Mitt tips blir nog att sänka.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

jo rösten brukar ju vilja va långt fram när jag mixar också..haha..faktiskt..
Limiter låter kanske lite elakt ja..haha. Tråkigt. för det betyder att man inte kan spela på något alls knappt ....inte ens i en kyrka med mycket akustik. lite tråkigt.....menmen. man får väl leva med det.
//Carpvik

Skriv svar