Digitalporta som livemixer?
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
Digitalporta som livemixer?
Jag är teknikansvarig för en krogshow nu till julborden. Efter åtskilliga förlustprojekt är föreningen piskad att gå med vinst den här gången, annars är det slut. Därför måste vi hålla lägsta möjliga budget (men utan att kompromissa bort för mycket kvalitet).
Jag har lånat ett par högtalarstaplar med JBL 18" basar och 15" toppar gratis av en polare. Han har även delningsfilter och en Behringer kompressor, sen två slutsteg, Behringer Eurorack 2500 (2 x1200W) till basarna och en Peavey nånting till topparna, tror det var 2 x 550W.
Som mixer till detta tänkte jag använda en digitalporta Korg D3200 som jag köpte i somras. Tänkte först köpt en D888 som är avsedd som kombinerad porta och livemixer, men sen upptäckte jag att den hade väldigt begränsat med inbyggda effekter, så det fick bli den större och dyrare varianten.
D3200 har 12 ingångar varav 8 med preamp, 2 aux-, 2 monitor- och 2 master-utgångar. Där finns 8 enkel-effekter plus två master i stereo och 1 final ovanpå alltihopa. Det finns otaliga reverb, ekon, kompressorer, limiters etc...
Musiken är singback till karaoke-bakgrunder, vilket jag spelar från en iPod. Vi kommer att hyra 4 trådlösa Behringer-mickar till lead-sången och sen lånar vi några SM-58 till körerna, så vi kommer nog att utnyttja 10 av mixerns 12 ingångar.
Är det någon som har erfarenhet av att använda en digitalporta som livemixer? Duger dom inbyggda effekterna? Går det smidigt att muta kanalerna live? Behöver man out-board effekter?
Jag har tillgång till massor av outboard-prylar, t.ex. TC M-1, kompressorer, grafisk EQ m.m, men att låna dom kommer att kräva en del övertalning och smicker. Behövs dom verkligen, eller duger dom inbyggda effekterna i portan?
Jag har lånat ett par högtalarstaplar med JBL 18" basar och 15" toppar gratis av en polare. Han har även delningsfilter och en Behringer kompressor, sen två slutsteg, Behringer Eurorack 2500 (2 x1200W) till basarna och en Peavey nånting till topparna, tror det var 2 x 550W.
Som mixer till detta tänkte jag använda en digitalporta Korg D3200 som jag köpte i somras. Tänkte först köpt en D888 som är avsedd som kombinerad porta och livemixer, men sen upptäckte jag att den hade väldigt begränsat med inbyggda effekter, så det fick bli den större och dyrare varianten.
D3200 har 12 ingångar varav 8 med preamp, 2 aux-, 2 monitor- och 2 master-utgångar. Där finns 8 enkel-effekter plus två master i stereo och 1 final ovanpå alltihopa. Det finns otaliga reverb, ekon, kompressorer, limiters etc...
Musiken är singback till karaoke-bakgrunder, vilket jag spelar från en iPod. Vi kommer att hyra 4 trådlösa Behringer-mickar till lead-sången och sen lånar vi några SM-58 till körerna, så vi kommer nog att utnyttja 10 av mixerns 12 ingångar.
Är det någon som har erfarenhet av att använda en digitalporta som livemixer? Duger dom inbyggda effekterna? Går det smidigt att muta kanalerna live? Behöver man out-board effekter?
Jag har tillgång till massor av outboard-prylar, t.ex. TC M-1, kompressorer, grafisk EQ m.m, men att låna dom kommer att kräva en del övertalning och smicker. Behövs dom verkligen, eller duger dom inbyggda effekterna i portan?
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag har just en D3200. Jag har använt den som live mixer några gången lite pilligt men det funkar. Tyvär så saknar man insertpunkter för externa kompresosrer och att man kan rauta om de två andra aux tappningarna till externa effekter. Jag kan säga dej att den kommer inte att sotta till ljudet för det kommerBehringer mickarna att göra.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
- Johan Treptow
- Rookie

- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
Jag vill inte ha så mycket effekter, men reverb eller delay på sången är väl aldrig fel. Och kompressorer på mickarna, kanske på mastermixen också.
Vi har två aktiva Behringer 300-wattare som monitorer. Sångarna har varit med förr, den yngsta är 23. Dom flesta gör sin tredje eller fjärde show, plus att några sjungit i cover-band.
Vi har två aktiva Behringer 300-wattare som monitorer. Sångarna har varit med förr, den yngsta är 23. Dom flesta gör sin tredje eller fjärde show, plus att några sjungit i cover-band.
- Johan Treptow
- Rookie

Vet man hur grejerna funkar så lär det gå alldeles utmärkt. Får du PA:t att låta bra så lär inte Korg:en begränsa dig, mer än att den kanske är lite knölig att hantera.
Min erfarenhet är dock att inte göra det för krångligt för sig. Skippa effekter om det inte verkligen tillför något. Det går att få schysst ljud utan tingeltangel.
Min erfarenhet är dock att inte göra det för krångligt för sig. Skippa effekter om det inte verkligen tillför något. Det går att få schysst ljud utan tingeltangel.
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
Är det bara jag som tycker att du ska skita i giget om du inte får bättre utrustning än vad du har listat........??
Den enda metafor jag får i huvudet är att giga med den utrustning du har listat är som att jobba som takläggare och sitta i rullstol.........
En lätt uppförsbacke va...........
Den enda metafor jag får i huvudet är att giga med den utrustning du har listat är som att jobba som takläggare och sitta i rullstol.........
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]
-
Per Johanson
- PAR-64

Tobbe: Läs första stycket i trådskaperans första inlägg igen! No monetas!
Inga kul grejor kanske men då är det en större utmaning. Får en känsla av att de som börjar med produktionsteknik nu för tiden (nänä inte du Tobbe
) kommer in på så bra grejor så dom har ingen aning om vad som går att göra med rätt basic utrustning med lite talang och god vilja. Regel nr 1 i sådana sammanhang är "KISS" dvs Keep It Simple Stupid...
Inga kul grejor kanske men då är det en större utmaning. Får en känsla av att de som börjar med produktionsteknik nu för tiden (nänä inte du Tobbe
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
Du tycker alltså att göra gig på en digitalporta som inte är gjord för live bruk och en ipod som uppspelning är bra skola för framtiden......Per Johanson skrev:Tobbe: Läs första stycket i trådskaperans första inlägg igen! No monetas!
Inga kul grejor kanske men då är det en större utmaning. Får en känsla av att de som börjar med produktionsteknik nu för tiden (nänä inte du Tobbe) kommer in på så bra grejor så dom har ingen aning om vad som går att göra med rätt basic utrustning med lite talang och god vilja. Regel nr 1 i sådana sammanhang är "KISS" dvs Keep It Simple Stupid...
Isf kanske vi inte ska vänta oss så mycket av framtidens ljudtekniker.
Vidhåller fortfarande att jag kan inte förstå hur man utsätter sig att göra gig på denna utrustning. Även om det skulle vara för att spara pengar åt någon förening.....
Är inte det ett ständigt sparande av pengar om det inte är till en förening så är det väl åt en arbetsgivare.......
Betyder inte att man ska jobba med vilken skit som helst......
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
Utrustning är inget man "får". Det är något man skaffar sig inom ramarna för en budget. Köpa, hyra, eller låna är de alternativ som står till buds. Håller man inte budgeten går man i konkurs.Tobbe Friberg skrev:Är det bara jag som tycker att du ska skita i giget om du inte får bättre utrustning än vad du har listat........??
Senast föreningen gjorde en krogshow (innan jag blev ansvarig) hade vi specialinspelade bakgrunder, hyrde hela PAt, hyrde in ett proffs som rattade spakarna på varje gig o.s.v. Och visst, ljudet blev bra, men räkningen som damp ner efteråt lämnade en bitter eftersmak. Enbart teknikbiten, exklusive rekvisita, lokalhyra m.m. gick loss på över 80000:- den gången. Det är motsvarar bruttogaget för den show vi håller på med just nu, så att fläska på lika mycket den här gången är helt otänkbart.
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
Men de är ju inte vad det handlar om......Olle Högberg skrev:Utrustning är inget man "får". Det är något man skaffar sig inom ramarna för en budget. Köpa, hyra, eller låna är de alternativ som står till buds. Håller man inte budgeten går man i konkurs.Tobbe Friberg skrev:Är det bara jag som tycker att du ska skita i giget om du inte får bättre utrustning än vad du har listat........??
Senast föreningen gjorde en krogshow (innan jag blev ansvarig) hade vi specialinspelade bakgrunder, hyrde hela PAt, hyrde in ett proffs som rattade spakarna på varje gig o.s.v. Och visst, ljudet blev bra, men räkningen som damp ner efteråt lämnade en bitter eftersmak. Enbart teknikbiten, exklusive rekvisita, lokalhyra m.m. gick loss på över 80000:- den gången. Det är motsvarar bruttogaget för den show vi håller på med just nu, så att fläska på lika mycket den här gången är helt otänkbart.
I mitt tycke så är det ju så att det är ju svårt att göra ett bra gig om man inte har förutsättningarna....
Och sitter man i den sitsen att man måste använda en digitalporta och ipod för att föreningen inte har råd då kanske man ska skala ner det till den storleken som man har råd med.....
Det är som en halv känd skådis på en teater sa till mig "Jag kan spela teater utan dig men du kan inte göra ljud utan mig"......
Dt är ju så tekniken oftast behandlas så länge det finns folk som ställer upp.....
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
Du går inte in i detalj på vad du tycker är så dåligt med att använda digitalportan. Själv ser jag många fördelar med att använda den. För det första är det min egen, så jag kan den skapligt och hittar i undermenyerna. För det andra är alla effekter inbyggda, så det går lätt att koppla bort och riva allting mellan gigen. (Lokalen används som lunchrestaurang, så mycket av det som står framme måste bort.) För det tredje sparas alla inställningarna digitalt, så även om nåt berusat klåfinger skulle vara där och pilla om man går och pissar i pausen så gör han ingen större skada.Tobbe Friberg skrev: Du tycker alltså att göra gig på en digitalporta som inte är gjord för live bruk och en ipod som uppspelning är bra skola för framtiden......
Vidhåller fortfarande att jag kan inte förstå hur man utsätter sig att göra gig på denna utrustning. Även om det skulle vara för att spara pengar åt någon förening.....
Är inte det ett ständigt sparande av pengar om det inte är till en förening så är det väl åt en arbetsgivare.......
Jag ser även klara fördelar med att använda en iPod. Den har inga rörliga delar (=inga hackande skivor), den är liten och behändig, och den rymmer hela föreningens karaokebibliotek, så att vi lätt kan kasta in extranummer och sånt. Den ljudteknikern vi brukar hyra in på vissa gig använder också iPod.
Eller är det något annat i anläggningen du tycker inte håller måttet för en liten krogshow med amatör-ensemble och 130 pers i publiken?
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
Ja inte vet jag vad jag ska säga om du tycker att det är bra att mixa med en digitalporta så grattis.....Olle Högberg skrev:Du går inte in i detalj på vad du tycker är så dåligt med att använda digitalportan. Själv ser jag många fördelar med att använda den. För det första är det min egen, så jag kan den skapligt och hittar i undermenyerna. För det andra är alla effekter inbyggda, så det går lätt att koppla bort och riva allting mellan gigen. (Lokalen används som lunchrestaurang, så mycket av det som står framme måste bort.) För det tredje sparas alla inställningarna digitalt, så även om nåt berusat klåfinger skulle vara där och pilla om man går och pissar i pausen så gör han ingen större skada.Tobbe Friberg skrev: Du tycker alltså att göra gig på en digitalporta som inte är gjord för live bruk och en ipod som uppspelning är bra skola för framtiden......
Jag ser även klara fördelar med att använda en iPod. Den har inga rörliga delar (=inga hackande skivor), den är liten och behändig, och den rymmer hela föreningens karaokebibliotek, så att vi lätt kan kasta in extranummer och sånt. Den ljudteknikern vi brukar hyra in på vissa gig använder också iPod.
Eller är det något annat i anläggningen du tycker inte håller måttet för en liten krogshow med amatör-ensemble och 130 pers i publiken?
Och om du gillar en hörlursutgång på en ipod så grattis.....
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Och gig där SFX-datorn dött mitt i. Jag har kört gig där banden har använt en iPod till sina trax, mycket smidigt (för mig som monitortekniker iaf).
Skaffa en "AV-docka" eller vad det nu heter så att du får ut linjesignalen från iPoden via dockkontakten istället för via hörlursutgången, den signalen är inte lika sunkig som hörlursutgången.
Skaffa en "AV-docka" eller vad det nu heter så att du får ut linjesignalen från iPoden via dockkontakten istället för via hörlursutgången, den signalen är inte lika sunkig som hörlursutgången.
"This is the updated input list"
- Olle Högberg
- PAR-30

- Kontakt:
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
-
Per Johanson
- PAR-64

Men du kompis, det _är_ skillnad på digitalporta och en D5:a, ingen påstår något annat, men ibland tycker jag faktiskt att inställningen till teknikens del av uttrycket är konstigare än den där skådisens kommentar till dig.
Jag är ideellt engagerad i en idrottsklubb i Lidköping, vi är drygt 700 som är medlemmar och min sambo är med i styrelsen. Kluben har ytterst välskött ekonomi men har inga stora pengar över eftersom driften är dyr. För att få in stål så arrangerar vi tävlingar på ganska hög nivå och är rätt duktiga på det, så det kommer en väldig massa tävlande och besöker oss. Speakers måste höras och eftersom jag jobbat med detta i ett tidigare liv är det mitt bidrag till verksamheten, då jag inte är någon fena på huvudverksamheten (dvs jag får springa runt och tatta 100V linor i skogen som av någon konstig anledning alltid går av på de mest underliga ställen). Hursomhelst, tekniken är bara en kostnad i detta fall. Nödvändig, men ändock endast en kostnad.
När man sysslar med scenisk framställning, som föreningen i Olles fall verkar göra så finns förvisso ett visst egenvärde i att produktionen når en nivå som inte är allt för anskrämlig. Men om det handlar om att man tycker att det är väldigt skoj att göra saker på scen och inte att göra den fräckaste produktionen och i detta fall allra främst om att få föreningen att överleva så förstår jag varför man väljer lånade saker som är gratis framför bättre saker som kostar.
Jag har sagt det förr, ideellt engagemang är oerhört viktigt för kulturen i Sverige. Och idrotten.
Jag är ideellt engagerad i en idrottsklubb i Lidköping, vi är drygt 700 som är medlemmar och min sambo är med i styrelsen. Kluben har ytterst välskött ekonomi men har inga stora pengar över eftersom driften är dyr. För att få in stål så arrangerar vi tävlingar på ganska hög nivå och är rätt duktiga på det, så det kommer en väldig massa tävlande och besöker oss. Speakers måste höras och eftersom jag jobbat med detta i ett tidigare liv är det mitt bidrag till verksamheten, då jag inte är någon fena på huvudverksamheten (dvs jag får springa runt och tatta 100V linor i skogen som av någon konstig anledning alltid går av på de mest underliga ställen). Hursomhelst, tekniken är bara en kostnad i detta fall. Nödvändig, men ändock endast en kostnad.
När man sysslar med scenisk framställning, som föreningen i Olles fall verkar göra så finns förvisso ett visst egenvärde i att produktionen når en nivå som inte är allt för anskrämlig. Men om det handlar om att man tycker att det är väldigt skoj att göra saker på scen och inte att göra den fräckaste produktionen och i detta fall allra främst om att få föreningen att överleva så förstår jag varför man väljer lånade saker som är gratis framför bättre saker som kostar.
Jag har sagt det förr, ideellt engagemang är oerhört viktigt för kulturen i Sverige. Och idrotten.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................