Modifiera multi
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
Modifiera multi
Jag har en väldigt konstig fråga och förmodligen är det ett väldigt enkelt svar på den bara att jag inte är tillräckligt bright för att hitta det.
Jag har ett litet litet skit pa igång på e tt ställe, Där sitter RCF ART312 2 styckna. Och till det ett Mackie DFX.12....
Jag har en stagebox fram till en liten café scen där, jag har 8 xlr in i boxen. I bordet har jag ju dock bara 6 xlr ingångar...Jag vill ha in nummer 7 och 8 på de stereo ingångar som jag har kvar, testade att löda om xlr hanen till en tele hane men fick resultatet att det blev väldigt tyst när jag försökte köra både mick, eller line instrument på den kanalen..
Vad är det jag inte förstår, hur kan jag lösa detta? Kan jag lösa det?
Tack och förlåt
Jag har ett litet litet skit pa igång på e tt ställe, Där sitter RCF ART312 2 styckna. Och till det ett Mackie DFX.12....
Jag har en stagebox fram till en liten café scen där, jag har 8 xlr in i boxen. I bordet har jag ju dock bara 6 xlr ingångar...Jag vill ha in nummer 7 och 8 på de stereo ingångar som jag har kvar, testade att löda om xlr hanen till en tele hane men fick resultatet att det blev väldigt tyst när jag försökte köra både mick, eller line instrument på den kanalen..
Tack och förlåt
//Carpvik
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
Kolla att du har lött rätt.....Christoffer Carpvik skrev:Jag har en väldigt konstig fråga och förmodligen är det ett väldigt enkelt svar på den bara att jag inte är tillräckligt bright för att hitta det.
Tack och förlåt
Är stereo ingången en line ingång(mest troligt) så har du ju rätt svårt att phantom mata den......
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
Det har väl att göra med gainen på kanaltypen.
Om jag inte missminner mig så borde det vara ca 20dB skillnad i gain mellan mic och line ingångar på mackie'n.
Lösningen torde vara att använda en extern micpreamp.
Dessutom så håller mackie på med någonting dom kallar för "jack normalling" vilket betyder att stereo ingången inte är en riktig stereo med två diskreta kanaler utan den känner av om det finns signal på båda kanalerna och då släpper den in båda kanalerna färdig panorerat medans den vid signal endast på left kanalen fördelar den till både vänster och höger. Detta medför att mixern vid väldigt olika signal på vänster resp. höger kanal kan uppfatta detta som endast signal på vänster kanal.
/Jocke
Om jag inte missminner mig så borde det vara ca 20dB skillnad i gain mellan mic och line ingångar på mackie'n.
Lösningen torde vara att använda en extern micpreamp.
Dessutom så håller mackie på med någonting dom kallar för "jack normalling" vilket betyder att stereo ingången inte är en riktig stereo med två diskreta kanaler utan den känner av om det finns signal på båda kanalerna och då släpper den in båda kanalerna färdig panorerat medans den vid signal endast på left kanalen fördelar den till både vänster och höger. Detta medför att mixern vid väldigt olika signal på vänster resp. höger kanal kan uppfatta detta som endast signal på vänster kanal.
/Jocke
Jocke Hammar
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

Jocke: tack för bra svar, vad gäller extern preamp så finns de inga pengar till det i sammanhanget, någon annan idé?
Kanske kan nämna också att jag har testat med tele-xlr hona och sen kört mick kabel fram och de har funkat men med brum o knaster, det hade med övergångens ålder och skick att göra. men det jag kommer ihåg var att det var låg signal då. men det kanske man helt enkelt får leva med!?
Kanske kan nämna också att jag har testat med tele-xlr hona och sen kört mick kabel fram och de har funkat men med brum o knaster, det hade med övergångens ålder och skick att göra. men det jag kommer ihåg var att det var låg signal då. men det kanske man helt enkelt får leva med!?
//Carpvik
-
Philip Olsson
- PAR-20

- Kontakt:
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Kontakt:
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
I förhållande till mic signal???Johannes Nordgren skrev:Utan att ha läst vad folk tidigare skrivit så tappar man ganska mycket signal och bruset ökar på line-signaler på långa avstånd (mer än 8 meter)
En linje signal (0,775 V) är 20 db starkare än mic signal(Ge och ta några db).... Så om den tappar signal och brusar betyder väl det at man inte ska ha en mic multi på mer än 2 meter..... eller...??
Utveckla gärna din tanke med signalförlust på linjesignal på mer än 8 meter.....
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

Det är som Tobbe säger 20dB starkare i linje singal. Kan du berätta när du upplevt detta fenomen? Vad använde du för grejor?Johannes Nordgren skrev:Utan att ha läst vad folk tidigare skrivit så tappar man ganska mycket signal och bruset ökar på line-signaler på långa avstånd (mer än 8 meter)
//Carpvik
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Du tänker nog på obalanserad linjenivå, vilket det stämmer på. Balanserad linjenivå går väldigt långt (flera kilometer) om man använder tvinnad kabel. Telefoner, vilket "line level" kommer från, dvs nivån på telefonlinjen, är inget mer än balanserad linjesignal.Johannes Nordgren skrev:Utan att ha läst vad folk tidigare skrivit så tappar man ganska mycket signal och bruset ökar på line-signaler på långa avstånd (mer än 8 meter)
"This is the updated input list"
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Kontakt:
Multivariant!
Som någon antydde så var det obalanserat jag var inne på. Jag uppfattade det som att du skulle lajna en bas via multin en längre sträcka vilket jag försökt men då uppstod all världens brum och störningar.
/J
/J
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
Men om du har "lajnat" en bas så är den väl balanserad när den kommer ut ur DI boxen....??? Fattar inget om det nu inte är så att du har satt DI boxen i andra ändan av multin och har 50-100 meter bas kabel......Johannes Nordgren skrev:Som någon antydde så var det obalanserat jag var inne på. Jag uppfattade det som att du skulle lajna en bas via multin en längre sträcka vilket jag försökt men då uppstod all världens brum och störningar.
/J
Fattar inte hur du gjort....
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Johannes Nordgren
- PAR-64

- Kontakt:
Nu känns det nästan som om man målat in sig i ett hörn *ouch*
Det var som så att basen var inte lajnad utan inkopplad via line-in i mixern.
I basen satt så klart en tele som i andra änden kopplades in i stageboxen via xlr. I piskan kopplades således xlr till tele och slutligen in i line-in.
När vi kört scenmixer så var det inga problem att dra baskabeln direkt in i line-in, däremot så krånglade det på ett längre avstånd som i fallet med multin.
Klarnat?
I basen satt så klart en tele som i andra änden kopplades in i stageboxen via xlr. I piskan kopplades således xlr till tele och slutligen in i line-in.
När vi kört scenmixer så var det inga problem att dra baskabeln direkt in i line-in, däremot så krånglade det på ett längre avstånd som i fallet med multin.
Klarnat?
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jo mycket beror på att när ni kör via multin så blir det en väldigt lång obalanserad signal. Obalanserade signalvägare är mycket känsligare för långa sträcker.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Ja, då är den inte alls line:ad som man brukar mena, dvs via DI-box. Då är det inte så konstigt att det brummar och har sig.Johannes Nordgren skrev:Nu känns det nästan som om man målat in sig i ett hörn *ouch*
Klarnat?
"This is the updated input list"