hörselslinga

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.

hörselslinga

Inlägg av Jakob Nilsson »

Har ett jobb på söndag och de vill ha en hörselslinga. Har aldrig jobbat med slinga förut.

Hur kopplar jag in slingan? Från aux eller tape out från mixern?? Vad används för kablage? Tror att det är skruvkontakt med +- på slingförstärkaren.

/Jakob

Användarvisningsbild
Kim Toivanen
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Kim Toivanen »

Om du har en "mono out" så kan ju det fungera. Kablage kanske du får tillverka själv, beroende på vad du har för utgångskontakt på bordet.
-+> www.ell.nu <+-

Jakob Nilsson
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetar främst som DJ på olika typer företagsevent samt på flertalet festvåningar. Är också verksam som ljudtekniker och har på senare tid börja pula mer och mer med ljus.

Inlägg av Jakob Nilsson »

Jo jag har tänkt att tillverka kabel själv. Min fråga var vilken typ av kabel skall jag använda??

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jakob Nilsson skrev:Jo jag har tänkt att tillverka kabel själv. Min fråga var vilken typ av kabel skall jag använda??

Du kan andvända vilken kabel som helst! Men ta en "grov" en 2,5- 4mm2
Lägg den en sliga i rummet/lokalen helst på 1-1,5m höjd från golvet.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Vi har ju en UniVox PLS-700 slingförstärkare... Och i caset för denna så har vi monterat två Speakon NL4 kontakter beroende på om man vill ha en eller två slingor i samma kabel. Kabel som används för slingan är vanlig standard 4x2.5 kabel med NL4 kontakter.
//Magnus - Fegge & Mattes

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Helst ska slingan ligga alldeles vid glovet eller uppe vid taket. Man ska undvika att lägga slingan vid 1-1.5m upp då den höjden fungerar som "lyssningshöjd", det är i alla fall vad jag har lärt mig. Bra att veta är också att man inte ska lägga en slinga mot eller nära armering eller stora metallsaker då dessa påverkar slingan negativt.

2*2.5 funkar i alla lägen! men om det är enklare att installera en rund kabel så går det bra att dela upp den till 4*1.25.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

kolla också in www.edin.se där finns det mesta man behöver veta om hörselslingor!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Anders Brandén skrev:
Helst ska slingan ligga alldeles vid glovet eller uppe vid taket. Man ska undvika att lägga slingan vid 1-1.5m upp då den höjden fungerar som "lyssningshöjd", det är i alla fall vad jag har lärt mig. Bra att veta är också att man inte ska lägga en slinga mot eller nära armering eller stora metallsaker då dessa påverkar slingan negativt.

2*2.5 funkar i alla lägen! men om det är enklare att installera en rund kabel så går det bra att dela upp den till 4*1.25.

Allt är ju "beroende på". Men låt säga så här...Dom flesta byggnader idag är ju byggt i betong och i betong finns armeringsmattor, Å oftast i taket sitter det ett innertak som är uppbyggt av ett fackverk av metall...
Och är lokalen av större mått typ 200m" så skall man förlägga slingan mellan 1-1,5m, Är lokalem mindre så kan man lägga den ca 30cm från golv.
Angående kabeln så skrev jag att man kunde andvända vilken som helst bara man inte andvänder en för tunn

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Anders: Anledningen till att man vill lägga kabeln i tak eller golv är väl för att minimera reflektioner från tak/golv?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Nicke: Det var inte menat som kritik... Bara en del som råkade komma med i citatet.

David: Det är nog en del i det, men den stora orsaken är väl att hörselapparater bara kan "höra" horisontella fält. Så om man sätter slingan i den höjden som de flesta lyssnar från (ungefär 1,2 över golv, sittande personer) så kommer man i stort sätt bara få lodräta fältlinjer. Eller? Har jag fel?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Själva slingan skall läggas utmed golvet. Tråden som skall användas är FK 2,5mm2. Maximala lägnden är 10x10 meter där efter skall man dublera loparna. Motagarna bara tar emot vertikal signal och därför så tappar man täckning direkt ovanför slingan för att komma tillbaka igen andra sidan tråden.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Varför inte lägga slingan i takhöjd? Brukar inte det vara det vanliga?

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Man vill att slingan skall vara så mära motagarna som möjligt.
Det är väldigt få slinger som ligger i taket. Jag vbet någon som har det men det beror på att det blev en nödlösning efter ombyggnad.
Det man bör tänka på när man lägger slignan e att röret till tråden kommer ovanför armeringsmattan så att den ligger mellan govytan och mattan. Ligger den under mattan så tappar den sin effekt.
Det skall även påminas om att i salar där det råder sekretes så får slinga inte användas för den kan lätt avlysnas utanför lokalen.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Såvitt jag vet är väl det vanligasta att man stoppar slingan i golvet, eller? Vart har du fått taket anders?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Varför funderas å svamlas det så mycket??

Enklast är det ju läsa på www.edin.se som någon annan skrev i tråden

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Nicke, det är ett diskussions forum du är på, det är till för att diskutera.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Christoffer Carpvik skrev:Nicke, det är ett diskussions forum du är på, det är till för att diskutera.
Men hallo!!!

Det snackas ju om samma sak om å om igen....Inget nytt under solen direkt! Därav jag "påminde" om en länk till BRA svar så slipper det gissas hit å dit.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Nicke

Har du läst vad som står på länken som du skicka? Har du läst vad jag har skrivit? Jag har varit med om att instalera hörslinga det är inget gisande från min sida.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Nicke, ja sa inte något om att de inte kan vara tjatigt här, men du ställde en fråga om varför de svamlades o funderades så mkt, och ja gav dig svaret...
//Carpvik

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Christoffer: Vet faktiskt inte...

Skriv svar