Rix FM festival 06

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Tomas Sagersten
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Tomas Sagersten »

det är unique som kör iaf i sundsvall när jag träffa turnen!!!

www.pyro.se

Axel Trygg
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Axel Trygg »

Turnern är väll visst påkostad eller ? Okej, jag kan hålla med om att den inte är det om man ser till varje artist. Men i det stora hela.

Och så det där med tejpen: Självklart att man inte bara kan se till hur mycket tejp ett företag köper för. Men varför ska man köpa färgad gaffa (som är svindyr i jämförelse med andra tejprullar) när det oftast räcker med vanlig el-, gaffa-, skriv- och märktejp som är mycket billigare?
Gud sa: "Låt lampan tändas" och den tändes

Erik Lindvall
PAR-36
PAR-36
Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire.
Kontakt:

Inlägg av Erik Lindvall »

Axel Trygg: Visst kostar säkert kalaset en hel del pengar men om man jämför med andra turnér i sommar så skulle jag inte kalla denna särskilt påkostad. Men det är ju som sagt bara en PR turné och jag tror den funkar perfekt för det med.

Disskusionen ang. gaffatejp får ni gärna disskutera i en egen tråd.

// Erik
Stage & EventLight
Your Show - Our case

Besök vår katalog: www.stageeventlight.se/katalog

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Erik: Fast, det vi diskuterade var ju huruvida turnén var påkostad eller inte, inte gaffa, eller hur?

Axel: Varför inte köpa färgad gaffa? Kan vara väldigt användbart i vissa lägen, exempelvis om du vill varningsmärka (utstickande, hål i scengolv eller annat farligt) eller exempelvis kunna skilja mellan vad som ska packas i trailer ett eller trailer två. Om man säger till humpet att allting som är gultejpat ska in i första bilen så kommer grejorna dit - enkelt!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jag håller med David, de är väl inte nått att diskutera om tejp, och att man inte köper tejp på biltema eller något sånt är väl ingen stor grej, färgad gaffa eller inte, dom har köpt in tejp så att dom klarar sig gott o väl hela turnen, de räcker väl.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Hej Hej.

Det här med tejpen var typ det roligaste jag hört någonsin...
Fattade noll.

Vår turné med Rix FM är snart slut och jag kan bara tacka de lokala leverantörerna som gett oss bra PA, ljus och scen på varje stopp.

Gällande om det är en påkostad turné eller inte.... Tja, det är ju alltid knepigt när det är en produktion som inte genererar några intäkter förrutom sponsor-pengar. Inga biljettpengar alltså...

Hälsningar från Eric, Turnéledare för den radiokommersiella turnén 2006.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

haha, kul att vi fick glädja dig eric med en diskussion om din tejp.
Skönt att allt gått bra för er på turnen också.
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Eric: Vilka leverantörer är det ni träffat på? Kan vi inte få se lite bilder från sommaren?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande ljudtekniker som gjort både det ena och det andra...... och det tredje.
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Vi har haft nöjet att jobba med bland annat...

- Ume Audio System
- UA/SL
- Music & Lights
- Live Tec
- Ljus och Nöje
- SAM Ljus
- Musikbygget
- Karlén & Co
- Audio Light Design
- FAS
- Musikservice
- Sound Star

Dessa har levererat PA/Ljus. Scenbiten har jag sämre koll (förlåt)...

Ska försöka få ihop lite bilder. De kommer efter sista giget (26 aug i Kungsträdgården).

/Eric.

Peter Nilsson
Rookie
Rookie
Presentation: Jobbar på Skara Tält & Montage. Har även ett eget företag inom reklam.
Kontakt:

Inlägg av Peter Nilsson »

Vi levererade 70st scenpodier när det var i Skövde iaf.
Jag vet inte mer än så eftersom det var Sound Star som hyrde dem av oss....

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Såg festivalen i Kungsan. Rätt skaplig produktion, även om jag anser att Gerts humor är i stark behov av en uppgradering, och varför kör Carola en lugn låt i mitten på hennes set? Livebandet var kul att se, jäklar vad de kunde röja loss när de väl fick.

Verkade hänga dV'Dosc med nån l'acousticssub som jag inte kände igen. Bonuspoäng för parkannor i groundsupports. Mindre bonus på den rätt statiska ljussättningen, 4-lights som lös på publiken hela tiden och de där Mac600:orna på FoH som hade ett trist program och bländade mig till och från. Fast ljuset tittar man inte så noga på när det finns Elena-som-vann-Eurovision i tajta läderbyxor och pyro.

Som vanligt så lät det lite hängmatta om PA't. Extra knuff är inget fel, men när det skär i öronen runt 12k i voiceovern från CD:n och när konferencierna talar så undrar man lite om det måste låta så vasst däruppe (antagligen för att kunna gå långt utan att behöva delay, men vad vet jag). Mixen verkade vara lite ojämn, ett par keys som gott hade kunnat behöva komprimeras ner på jorden (typ Eric Gadd).
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Kudos my friend.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Eric Hising
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Eric Hising »

Tjena.

Exakt som Per skrev var PA:t det nya KUDO från L-acoustics. Subbarna var SB118.

Gällande voiceovers och CD-ljud så är några av artisternas bakgrunder otroligt varierande i kvalité. Några bra, andra låter verkligen skit...
Just jinglarna som ligger mellan artisterna är sjukt middiga och super-komprimerade.

När det gäller ljuset så hade vi en bildproducent som ville ha mycket publikljus så att kran-kameran kunde få bra publikbilder. Jag är ingen ljustekniker så jag släpper ljusbiten.

Min största fundering på helgen som var är varför Nick Lachey, som kör 3 låtar singback, behöver:

- 1 FOH
- 1 MON
- 1 Backline
- 1 Stagemanager
- 1 Tourmanager
- 1 Security
- 4 rullar gaffa
- Stämda gitarrer
- In Ear till alla musiker
- mm
- mm

Det var bara att le och gilla läget. Men de fick inte alla InEar... nån måtta får det vara.

Kul att du tyckte att det var en schysst produktion Ian.
Och... ja, Gerts humor... vad ska man säga...

Mvh /Eric.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Vem är Nick Lachey?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

http://www.nicklachey.com/

....det är fantastiskt vad google kan!

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Google är din vän, de var ju en spec. som var väldigt spec. de var som linda bengtzing som hade specat. in-ear på nått gigg i sommras men blev jätte förvånad när hon kom o sa att hon aldrig hade haft det innan och att hon inte gillade ljudet o ville att de skulle låta som de lät i mon.teknikers wedge. haha...grymt skoj. (tycker jag.)
//Carpvik

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Förståelse för ironi kan tyvärr tydligen inte Google hjälpa till med...

Det Linda Bengtzing gigget var jag på. Konstigaste gigget på hela sommaren.

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Kan ju smita in med att säga att Linda är annars en väldigt trevlig och söt tjej att ha att göra med. :roll:
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Eric Rönnlund skrev:Gällande voiceovers och CD-ljud så är några av artisternas bakgrunder otroligt varierande i kvalité. Några bra, andra låter verkligen skit...
Just jinglarna som ligger mellan artisterna är sjukt middiga och super-komprimerade.

Ja, nog är det trevlig med tekniska framsteg, men... att CD-brännaren blev var mans egendom är jag inte helt övertygad om förträffligheten med.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

haha okej per, snackade me arwidsson, han som berättade det..haha, hände alltså mer spännande grejor,.haha...
//Carpvik

Skriv svar