Allsång på skansen.

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Calle Brattberg
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Calle Brattberg »

Stories med okunniga gästande tekniker tror jag vi alla kan berätta om i timmar, men det är lika tråkigt varje gång det händer.

Ansvarsfrågan om vem som är ansvarig för vilka saker är ganska enkel oxå, Det du hade med dig till scenen har du ansvar för, oavsett vem som äger det!

Men i allsångsfrågan måste jag ändå hålla med Friberg lite (fan, bara det inte blir någon vana) att skulden oftast kastas på SVT. Dessutom att mixa liveljud för TV är superspeciellt! du mixar något som i DINA monitorer låter bra och PK är nöjd med signalen, men på vägen filtreras allt flera flera flera gånger och dessutom är det kanske 2% av tittarna som har en tv/anläggning med högtalare värda namnet.

När vi ljussatte "Måndagsklubben" åt kanal 5 från TVhuset i sthlm, gjorde vi det så att det såg bra ut med rätt nivåer enligt alla oscilloskop i kontrollrummet. Sen skickades signalen till London via PK och de skickade tillbaka den till Sverige. av en slump fick vi se det som kom tillbaka och det såg ut som skit! vad göra? Kasta ut referensmonitorn för 70000 och in med en gammal TV från personalrummet, skruva i direktsändning så det såg bra ut i bild, och det tog inte 5 minuter innan de ringde från PK och SKREK om hur signalerna såg ut. Det distade nästan! men det såg bra ut på retursignalen till "Svensson", och då var alla nöjda. Utom möjligtvis PK då.

Ljud är svårt. Nästan alla människor har en stereo och nästan alla är tyckare på hur det låter. Hatten av till de otroligt duktiga ljudtekniker man har fått jobba med genom åren, och en spark i röven till de andra.

Kanske därför jag jobbar med ljus? Och oj vad långt det här inlägget blev. Nåväl. Vi får hoppas att de får till den där sändningen från Skansen så att ALLA blir nöjda. :lol:
Brattberg

“we are not happy till youre not happy!”

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Ja det är lite speciellt att jobba med TV.
Ljud mässigt vet jag att grabbarna på skansen inte hade någon fest i tisdags. Pratade med berörda källor och fick veta att det hade varit 110-115 ch ljud in i bussen och det är mycket. Ju mer in du har ju mer som kan gå åt helvete.
Men det är ingen undanflykt det ska ju fungera(i en perfekt värld).

Och till Fredrik: Jag menade inte på något sätt att du är okvalifiserad eller "polare" till bandet, beklagar om du fick det intrycket.

Men faktum kvarstår och jag vidhåller att med undantag av main stage på en festival så är det lätt att springa på band-polar-tekniker-snubbar.

//Tobbe friberg
--------------------------------------------------------------------------------
"Chuck Norris drives an ice cream truck covered in human skulls."
http://www.chucknorrisfacts.com/

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Det är lite imponerande med 110 kanaler, hur gör man för att komma upp i den mängden? Nog för att jag lätt bräcker 40 med teater, men...
"This is the updated input list"

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Husband 25-35 kanaler gästande band 30-45 kanaler trådlöst 10-15 kanaler 10-15 publikmikar playback/VB 4-10 kanaler.
Det går fort.
Och med tanke på att mer än hälften av mixerbordskanalerna sitter på väggen under knähöjd så kan jag förstå att det kan vara struligt i bussen.

Jag har också varit och gästat Allsången med band på turné och det brukar vara väldigt rörigt, man brukar få se till att allt blir gjort själv.

Senast jag var där tog FOH teknikern på turnén in sin mixer och satt i skjulet bakom med ett par monitorer och gav SVT en stereomix.

/Jocke
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

Lite trist att den heta debatten bara dog ut. Nu var ju t.ex. Lordi där och bombade stället, och en krockad gnu från Värmland spelade ett "spontant gitarrsolo". :)

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Brattberg, tack för ett väldigt bra och givande inlägg. Även friberg som berättar hur omfattande produktionen är. Men om du delar 110 kanaler på 2 gubbar för de är dom väl? Så har du inte såååå mkt ändå utan att de borde gå att ordna till om man är proffs.

Såg någon allsången i tisdags och kan berätta om de var bättre än sist?
//Carpvik

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

haha, tyckte ljudet i tv var sisådär på lordis framträdande. På tok för mycket sång.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Som förra gången ungefär, snett mixat. Jag förstår inte riktigt hur det kan bli så varenda gång. Är det så olika signal som dom hör i tv båset som går ut sedan. De måste väl ändå vara samma?
//Carpvik

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Christoffer Carpvik skrev:Som förra gången ungefär, snett mixat. Jag förstår inte riktigt hur det kan bli så varenda gång. Är det så olika signal som dom hör i tv båset som går ut sedan. De måste väl ändå vara samma?
Det kan ju bero på 100 olika saker..... Allt från din lyssning(för hos mig var det rakt) till satellitupplänkbussen eller taskiga fördelare i PK (Programkontrollen) i tv huset.... eller felkalibrerade fördelare i Kaknästornet.... Med andra ord behöver det inte vara i bussen på skansen som det mixas "snett" det finns många andra kopplingspunkter som kan ställa till det.

Ooch dom är 5 st ljudtekniker från SVT som jobbar med Allsången 2 A-ljud och 3 B-ljud.
Stora problemet är inte att få in 110 ch i bussen det är att hantera det inne i bussen. Det sitter ett 48 ch Inline SSL 4000G+ och ett yamaha DM 2000 bord samt lite små analoga undermixrar.
Och det på 10 m2 bussyta.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

är inte ett 48ch ssl-bord ungefär 10kvm bara det? :?: :D
Vad är det för typ av buss? Det kan väl inte vara den där lilla sprintern som man ser lite då och då? Får då måste ju bordet ha byggts på plats!

Jag tycker förövrigt att det har låtit ganska bra! Nu går det ju bara att uttala sig om balansen eftersom att någon vidare ljudbild är svår att få fram i den gamla elektrolux jag tittade på:)

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Är väl en av SR:s större bussar som man ser ibland, såg en sån nere på arvika bl.a.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

De har en sjysst punschveranda ovanför hytten där man kan sola och äta pizza och betrakta befolkningen. Men det hör nog inte hit.
"This is the updated input list"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Är ni verkligen säkra på att Sveriges Radio är inblandade i sändningarna av Allsången?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Tommy Pettersson skrev:Är väl en av SR:s större bussar som man ser ibland, såg en sån nere på arvika bl.a.
Men för i h***** nu får ni väl tänka själv.

SR gör radio.
SVT gör tv.

och eftersom svt sthlm sålt alla sina bussar till Prisma Outside Broadcasting så är det dom som levererar bussarna.

innan ni frågar vidare, Det är en Scania den är vit och har 320 hk och regnummer "HÖR PÅ"
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

:)
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Det är lätt att sitta hemma och klaga, är nog svårare på plats, dock har det ju skrivits då och då i tidningarna att ljudet har varit dåligt, i går stod det tex "När stämningen väl lugnat sig började bandet (*lordi) sjunga. -Men då blev det fel på ljudet. Jag kunde inte höra ett ord när vi framträdde, säger bandmedlemmen Amen efteråt om den stormiga spelningen"

Jaja, är nog lite svårare att vara på plats och ha ansvaret för det hela.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Återigen är de säkert ett svårt jobb, men om man ska göra en sådan produktion är de inget försvar att säga att det är svårt. De måste ju bara funka. ta tex. Brattberg o gänget på Melodifestivalen. de är ju inte ett av de enkla jobben direkt..men där klaffar allt...Och de förväntas att de ska klaffas och ja tror inte att folk skulle ha överseende med att "de blev lite fel"......

Så ja står kvar vid att man ska klara att göra en sådan produktion om man sitter där.....Nån som säger emot....

För övrigt, tack tobbe för väldigt bra info.
//Carpvik

Göran Larsson
PAR-20
PAR-20
Presentation: "Faan vi arbetar inte, vi spelar musik!!!" - Punkrockaren Trindeman Lindeman

Inlägg av Göran Larsson »

Jonas Larsson skrev:Jag kunde inte höra ett ord när vi framträdde, säger bandmedlemmen Amen efteråt om den stormiga spelningen"
Det kan ju bero på latex i öronen hos artisten också... :D

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Carpvik: Du måste väl ändå förstå skillnaden mellan 110 kanaler in i bussen/1 HD-spelare och 5 sångmickar, en dags föreberedelser med diverse konstiga saker på scen/färdig produktion där allt är planerat och koreograferat och provat under flera dagars rep, livegigg för 30 000 pers/rent tv gigg som råkar sändas med publik.

Nu har jag inte kolla på något av programmen så jag har ingen aning om vad som är felet, vad menas t ex med att det är "snett" mixat? Starkare i höger kanal än vänster? För stark sång, vem bestämmer vad som är rätt då? För mig kan det vara ok med en rätt stor spännvidd. Vem vet vem som satt i obbussen och hade synpunkter, kanske managementet satt i bussen och tyckte.

Det vissa inte tycks inse är att ju större gigg desto fler är det att ta hänsyn till och desto fler aspekter måste vägas in i allt man gör.

Men det är klart, det ska fungera och i en perfekt värld gör det också det. Sen kommer verkligheten in i bilden.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Så sant per, när jag säger "snett mixat" så menar jag att ja tycker att man gör en knepig ljudbild, typ att gitarrer inte hörs medan basen är svinhög och sången är bakom trummorna i mixen o sånt....De tycker jag är snett.. Men de kan ju som sagt sitta en från management och tycka att de ska vara så..haha...
//Carpvik

Skriv svar