Vilken Lådkonstruktion?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Jimmy Liljeros
Rookie
Rookie

Vilken Lådkonstruktion?

Inlägg av Jimmy Liljeros »

Det är så att jag har nu haft ett antal olika bashorns modeller bland annat rila 15 och jbl 4530 hornet som jag har nu.
Jag spelar till 90% i bygdegårdar och liknande lokaler på 100m2 eller strax över det.
Dom är ju ofta relativt kvadratiska och jag tycker aldrig jag riktigt får till det med basen.
Därför frågar jag nu er experter som säkert nån gång under er karriär spelade i denna typ av lokal, vad funkar egentligen bäst för jag tycker det är svårt att få jämn bas i rummet med horn, blir lätt små punkter med massor av bas.
Jag har klurat och av nån anledning fått för mig att man kanske ska ha konventionella basreflexlådor istället för horn, kan detta vara en bra ide?
Varianten jag då tänkt mig är detta element http://www.eminence.com/proaudio_speake ... B_CAT_ID=1
I en basreflexlåda som rekommenderas i pdf:en till höger, den verkar kunna spotta ur sig ca 120db på 1m håll vid 300w och rullar av vid ca 35hz där jag tänkt mig ett högpassfilter, hade tänkt mig 4 st såna basar i varsin låda, kan det funka tro?
Borde ju bli prisvärt då man får 4x15 för typ 7000kanske med lådor....
Topparna jag ska ha till är eminence rakt igenom och dessa börjar vid ungefär 150Hz och uppåt....
Så kan detta funka eller bör man satsa på nått annat istället? 18" tex?
Behöver inga värsting grejer utan bara hyffsad saker, spelar inte för så kräsen publik utan är mest jag själv som vill kunna dra på lite när man har fester med polarna :)
Såg lite det postiva med enkla 15 då man lätt kan anpassa efter hur mycket man behöver och inte behöver ta med hela skiten jämnt....

Mvh jimmy

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

Jag tycker du har tänkt rätt.En standard basreflexlåda är lättast
att jobba med ger jämnast spridning samt fungerar i alla stackningsled.
Den rekommenderade lådan verkar lite stor 147L ,värt att kolla om de
går att banta.Tycker även att du ska räkna om portarna till 1 port (givetvis större) och om möjligt kortare.

Jimmy Liljeros
Rookie
Rookie

Jo, det fanns ju en 80L variant också men då var det en roll off kring 40-45 ungefär, detta kanske räcker.
Med den lådan kunde man ju lasta basen med 600w alla fall så då blir det ju bättre tryck än den mindre skulle jag tro.
Alternativet är ju 18" också men hur mycket mer ger det i så pass små lokaler? finns det itne risk för att det bara blir muller?

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Vi har gjort ett par tältgig med Hello Sweden.

Där har kört med 6st GeoS + 2 st CD12 per sida + 2 st Hembyggda PanzerBaze 2*18" för mullret.
(4*Camco Vortex 6 + 4*NX242 + 2 *QSC PLX3402 + 1* DBX 480 driverack )
plus 4st PS15 på stativ som delay (2* Vortex 4 + 2 st TD15 controller)
(anledningen att det bara är 6st GeoS per sida är höjden på tältet)

Alt.

Turbosound 3*THL828, 3*THL818, 3*THL811 (9*QSC PLX3402 + 2*DBX 480 Driverack)

Jimmy Liljeros
Rookie
Rookie

Jo en sån rigg i en bygdegård så är det ju inte så mycket kvar av den :)
Det man bör tänka är ju att slutstegskraften inte är precis oändlig på grund av strömbegränsningar, i bästa fall har man ett 3 fas uttag och det är ju alltså bara 3x16A, som allt ska dela på ljus också...så normalt blir det inte mycket till steg därför finns det ju ingen anledning att ha en jätterigg som inte kan användas ändå.
Vill ju så att säga ha så bra dunk som möjligt per watt

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Då är det d&b C-subb eller Q-subb som gäller.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Bosse Ericson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Bosse Ericson »

Tror nog att Henrik svara på fel ämne :)
d&b subbar e väl knappast i rätt prisklass,om än bra
18" basar behöver inte vara mullriga det e ju beroende på
lådvolymer,avstämmning,element.
Ljudnivån är nog ganska lika från 15" resp. 18"
18" e ju lite fetare ljud

Jimmy Liljeros
Rookie
Rookie

vart ett par 18"....Wharfedale LX18MB, dessa 2 pumpar på bra, dock så är mitt steg på tok för klent, det är specat till 2x400w och basarna 800rms och 1600dynamiskt så effekten räcker inte till precis, kör därför delat vid 60 hz och det funkar ju tills vidare alla fall...dock är nytt steg högt på listan nu....
Funderar på ett behringer då jag läst att det ska vara prisvärt och i princip vara att kopierat qsc steg...

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Som många andra på detta forum så ser jag inte behringer som något höjdarsteg. kolla gärna istället med någon lokal ljudfirma eller likn. som har något begagnat slutsteg av lite högre kvalité... Men visst, billiga är dom.
Johnny Andersson

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Det är stor skilnad på QSC och Bheringer trots att dom gör kopior så lyckas dom inte kopiera kvaliteten.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Diskussioner huruvida Behringer gör kvalitets prylar har vi haft i oändlighet känns de som..Så vi kan väl skippa sånt prat här?
//Carpvik

Skriv svar