Melodifestivalen

Här kan du diskutera alltmöjligt som inte passar in i några av ovanstående kategorier.
Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Melodifestivalen

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag undrar egentligen hur det står till med den såkallade "live" sången?

Om man såg fröken som framförde greklands bidrag så kändes det som riktigt playback...Micken for fram o tillbaka upp till en halvmeter från mun på mindre en en sek å det var återkommande hela tiden!! Vilken compressor hinner med detta??? FÖR det märktes inte ett dyft i ljuddynamiken....

Vad tycker ni?

Användarvisningsbild
Carl Breander
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Carl Breander »

Kanske off topic men jag tycker finska bidraget som dessutom van är väldigt likt Alice Coper Poison (om det nu stavas så)
Jobbar åt Globen, Kista mässan & Tallinksilja

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

nicke, vad jag har hört så måste all sång vara live. så på något märkligt sätt har dom fått till de där....dom kanske har gömt en liten stormembranare eller nått däri..haha
//Carpvik

Rikhard Tiittanen
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
Kontakt:

Inlägg av Rikhard Tiittanen »

Carl Breander skrev:Kanske off topic men jag tycker finska bidraget som dessutom van är väldigt likt Alice Coper Poison (om det nu stavas så)
Håller jag verkligen med om, gick å tänkte på det igår!

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Christoffer Carpvik skrev:nicke, vad jag har hört så måste all sång vara live. så på något märkligt sätt har dom fått till de där....dom kanske har gömt en liten stormembranare eller nått däri..haha
Jo jag hörde samma sak!! men det kan bara inte stämma, det var FÖR perfekt för att det skulle vara live

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

hum...spexigt..ja tänkte faktiskt inte på det..heh...satt o störde mig på de jobbiga ljuset på många låtar istället..såg du vad de var för mickar..ja har för mig ja skymtade en senheiser logga nångång nånstans..
//Carpvik

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

Sennheiser 5020 med neumann-kapsel, samma som på KMS105:an. Så jag tvivlar inte det minsta på att det gick live.
Q.E.D

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Yamaha hade ju i alla fall fått till en rätt rejäl smygreklam på genrepet.. ;)

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Tobias Walka skrev:Sennheiser 5020 med neumann-kapsel, samma som på KMS105:an. Så jag tvivlar inte det minsta på att det gick live.
Du menar att den micken med den kapseln kan göra sådana underverk!! Woow säger jag! För det var inte nådigt hur hon flög med micken

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Emil Brolin skrev:Yamaha hade ju i alla fall fått till en rätt rejäl smygreklam på genrepet.. ;)
Vadå för smygreklam? Vad levererade yamaha? mixers?
//Carpvik

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Kvinnan är ju proffs hon har arbetat som artist sen urålders tider. Hon kallas ju till och med för greklands motsvarighet till madonna! Så hon är nog sin egen compressor med hjälp av att flytta micken som hon gör!

Därimot så såg Elena's framträdande ut att vara playback men det var ju inget bidrag heller..

Jocke Hammar
PAR-36
PAR-36
Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
Kontakt:

Inlägg av Jocke Hammar »

Den svenska melodifestivalen följer samma regler som eurovision song contest. Det innebär att all musik måste vara förinspelad men man får inte ha röster förinspelade. All sång inklusive körande måste framföras live.

Det har ibland uppstått dispyter huruvida vissa ljud i keyboards är inspelade röster eller ej.

/Jocke
Jocke Hammar

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Gustaf Tydén skrev:Kvinnan är ju proffs hon har arbetat som artist sen urålders tider. Hon kallas ju till och med för greklands motsvarighet till madonna! Så hon är nog sin egen compressor med hjälp av att flytta micken som hon gör!

Därimot så såg Elena's framträdande ut att vara playback men det var ju inget bidrag heller..

Jag skriver det igen!! Det såg INTE trovärdigt ut samt att det lät inte trovärdigt. Så någon förklaring behöver jag inte hur duktig hon är!

Men reglerna säger att det ska vara live så är det så, men jag har mina tvivel ändå....Tycker ni ska kolla, om det finns en repris eller en inspelning.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Christoffer Carpvik skrev:
Emil Brolin skrev:Yamaha hade ju i alla fall fått till en rätt rejäl smygreklam på genrepet.. ;)
I något nummer rullade de in en helvit flygel, där det stod YAMAHA över hela sidan på flygeln.. ;)

Användarvisningsbild
Mattias Franzon
PAR-30
PAR-30
Presentation: Jobbar med ljusdesign, som dimmerman/lampie och rigger för Lightmate Linköping.
Säljer fallskydd, yrkeskläder och skyddsskor för www.workersupply.se.
Kontakt:

Inlägg av Mattias Franzon »

Emil Brolin skrev:
Christoffer Carpvik skrev:
I något nummer rullade de in en helvit flygel, där det stod YAMAHA över hela sidan på flygeln.. ;)
Och en svart flygel där texten var övergaffad på framsidan men när SteadyCamen promenerade runt såg man loggan tydligt.

Även en Sonymonitor syntes väl.

:-)
/ Mattias -MattEMaT- Franzon
http://www.lightmate.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.workersupply.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

Nicke Löfgren skrev:
Tobias Walka skrev:Sennheiser 5020 med neumann-kapsel, samma som på KMS105:an. Så jag tvivlar inte det minsta på att det gick live.
Du menar att den micken med den kapseln kan göra sådana underverk!! Woow säger jag! För det var inte nådigt hur hon flög med micken
I den akustiska miljön så tycker jag att det är trovärdigt ja. (inget band på scenen, IE-mon etc)
Q.E.D

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

[GNÄLLMODE]
Det är intressant, och en smula vemodigt, att se hur ESC utvecklats(?) från en produktion med fokus på innehåll i simpel förpackning till en produktion med fokus på snygg förpackning av simpelt innehåll. Detta sagt helt oavsett tycke och smak om musiken i sig.
För inte så förtvivlat många år sedan var ESC en av världens tyngsta och mest intressanta TV-produktioner ljudmässigt, tills EBU mfl bestämde att levande musik är för dyrt.
Enligt någon tidningsuppgift räknar finnarna med en total budget på ca 150 mkr för nästa ESC. Jag kan inte låta bli att undra hur många LED-väggar, moving heads och space cannons en levande orkester skulle motsvara... kanske 100 -200 av de 500 moving heads i Aten?
[/GNÄLLMODE]

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

*applåderar thieme* Kan inte annat än hålla med. Fram för orkester igen!
Q.E.D

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Precis så! Det är åt helvete som det är nu. Oskar på UA/Malmö har berättat om hur det var i Malmö -92 (han var med från Eurosound/Ljudtrycket, som hjälpte SVT Malmö med PA och annat.), med en speciell OB-buss för att submixa orkester och annat. På riktigt, liksom.

http://www.eurovision.tv/english/history_1992_malmo.htm
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo den festivalen har man höt talas om. Hassle Larsson hade mycket intresant att säga. Viste ni att det va på tal om att ge samtliga i publiken hörlurar bara för att akustiken va så dålig i hallen? Tack vare ett bra PA från London och ett företag i Ängelholms som säljer isolering så löstes problemet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar