Nytt line-array från d&b audiotechnik
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Nytt line-array från d&b audiotechnik
d&b har nu lanserat sitt större line-array system, J-serien.
Läs hela nyheten på http://www.dbaudio.com/en/news/content/ ... =j_release
Läs hela nyheten på http://www.dbaudio.com/en/news/content/ ... =j_release
//Magnus - Fegge & Mattes
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- David Wennberg
- PAR-64

Nu finns J-serien i Sverige dessutom!
Var med och rev systemet i helgen, och som alla andra system så låter det jättebra och är jätteenkelt att rigga, som alla brukar säga...
Jag vågar dock sticka ut hakan och säga att d&b med J-serien verkligen lyckats göra en väldigt bra lösning. Deras system låter väldigt bra, för det första. Oansträngt, tydligt och väldigt konsekvent. Med det systemtänk d&b har kan man dessutom vara relativt säker på att alla riggar låter likadant, vilket faktiskt kan vara en stor fördel. För det andra så har jag inte stött på något system som är så lättriggat! Istället för att ha sprintar på sidorna i bakkant så har man en hake som går från övre lådan till den undre, och under riv så lossar man en (1!) sprint per låda, åker upp med motorn och vips så hakar haken ur sig själv, sätt i den sprint du har tagit ur, ta loss sprinten i framkant och sen så är det bara att packa. GeoT är smidigt, men det här är ännu smuttare! 60 kg per låda gör dessutom att de olika beståndsdelarna är väldigt lätta att hantera.
Det bästa som finns? Kanske. För de som har råd med det och kan ha det ute mycket tror jag att det är en väldigt bra lösning, om inte den bästa.
Bilder kommer under en annan del av forumet!
Var med och rev systemet i helgen, och som alla andra system så låter det jättebra och är jätteenkelt att rigga, som alla brukar säga...
Jag vågar dock sticka ut hakan och säga att d&b med J-serien verkligen lyckats göra en väldigt bra lösning. Deras system låter väldigt bra, för det första. Oansträngt, tydligt och väldigt konsekvent. Med det systemtänk d&b har kan man dessutom vara relativt säker på att alla riggar låter likadant, vilket faktiskt kan vara en stor fördel. För det andra så har jag inte stött på något system som är så lättriggat! Istället för att ha sprintar på sidorna i bakkant så har man en hake som går från övre lådan till den undre, och under riv så lossar man en (1!) sprint per låda, åker upp med motorn och vips så hakar haken ur sig själv, sätt i den sprint du har tagit ur, ta loss sprinten i framkant och sen så är det bara att packa. GeoT är smidigt, men det här är ännu smuttare! 60 kg per låda gör dessutom att de olika beståndsdelarna är väldigt lätta att hantera.
Det bästa som finns? Kanske. För de som har råd med det och kan ha det ute mycket tror jag att det är en väldigt bra lösning, om inte den bästa.
Bilder kommer under en annan del av forumet!
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
David, de var väl ändå att ta i att säga att alla andra system låter jättebra. jag har då jobbat me system som inte låter jätte bra..haha...men ja förstod att du menade j-series.David Wennberg skrev: Var med och rev systemet i helgen, och som alla andra system så låter det jättebra och är jätteenkelt att rigga, som alla brukar säga...
Är de några svennar som har skaffat sånna här PA:n ännu?
Vore kul om nån med erfarenhet av dom kan berätta lite.
//Carpvik
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag har jobbat med Q och C systemen och jag ser fram emot att någon gång få jobba med J systemet. Jag har märkt att d&b gör riktigt bra system.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
PSI Eventeknik i kristianstad har några Q1 Q7 Q10 coh C7or med C och Q subbar. De har några av de små lådorna oxå.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- David Wennberg
- PAR-64

De första lådorna kom till Sverige i onsdags såvitt jag vet. Soundforce i Linköping har köpt 16 J8, 8 J12 och 12 J-sub.
Eftersom de bara använts på ett gig än sålänge vet jag inte hur mycket svensk output man kan få på dem, men jag kan höra med Peter på Arva om han är sugen på att kommentera det hela.
Riggen går att höra på Battle Camp i Stockholm nu på lördag och i Göteborg på lördagen som är om 2½ vecka. Kommer man någon dag innan går det säkert att få sig en liten demo.
Eftersom de bara använts på ett gig än sålänge vet jag inte hur mycket svensk output man kan få på dem, men jag kan höra med Peter på Arva om han är sugen på att kommentera det hela.
Riggen går att höra på Battle Camp i Stockholm nu på lördag och i Göteborg på lördagen som är om 2½ vecka. Kommer man någon dag innan går det säkert att få sig en liten demo.
- David Wennberg
- PAR-64

Frihamnen tror jag det är. Mer information om Battle Camp/Försvarsmaktsdagarna finns på www.mil.se och i media.
Q1 anses ju vara rätt smutta och smidiga lådor, och det kan jag väl hålla med om, men riggsystemet har ingenting att hämta om man jämför med J-serien. Q-serien har ju lösa delar och är rätt plottrigt att hänga, medan J-serien är kalas.
Är man intresserad av en liten demo kan man höra av sig till mig, så ska jag se vad jag kan göra, numret är 070-568 45 91.
Q1 anses ju vara rätt smutta och smidiga lådor, och det kan jag väl hålla med om, men riggsystemet har ingenting att hämta om man jämför med J-serien. Q-serien har ju lösa delar och är rätt plottrigt att hänga, medan J-serien är kalas.
Är man intresserad av en liten demo kan man höra av sig till mig, så ska jag se vad jag kan göra, numret är 070-568 45 91.
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

-
sondre bry glevoll
- Rookie

- Kontakt:
-
Johnny Andersson
- PAR-46

- Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.
Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad... - Ort: Linköping
- Kontakt:
-
sondre bry glevoll
- Rookie

- Kontakt:
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Christoffer: Arwidsson i Jkpg har väl en stor d&b rigg. Men Starlight har väl inget. I alla fall inte deras hemsida. Var Arwidsson du menade så kan han ha lånat av APM som också har en hel del d&b.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
andersbranden.wordpress.com