Mobilt ljudkort
-
Per Johanson
- PAR-64

Mobilt ljudkort
Hej!
Närbesläktad fråga med Dawens, men om man vill använda sin laptop som mp3-spelare och ljudutgången låter skit vad är det enklaste och billigaste sättet att komma runt problemet?
Närbesläktad fråga med Dawens, men om man vill använda sin laptop som mp3-spelare och ljudutgången låter skit vad är det enklaste och billigaste sättet att komma runt problemet?
Vi använder ett kort som heter Echo Indigo DJ. Klockrent kort som man sätter i pc-card platsen.
Låter faktiskt riktigt bra. Nackdelen är dock att man inte får balanserat ut som man får på de lite dyrare lösningarna med firewirekoppling.
För att spela MP3 duger det ypperligt.
Nackdelen är att det kan brumma lite beroende på datormodell när laddaren är inkopplad (gör det på min HP, men inte på min IBM-maskin)
Låter faktiskt riktigt bra. Nackdelen är dock att man inte får balanserat ut som man får på de lite dyrare lösningarna med firewirekoppling.
För att spela MP3 duger det ypperligt.
Nackdelen är att det kan brumma lite beroende på datormodell när laddaren är inkopplad (gör det på min HP, men inte på min IBM-maskin)
- David Wennberg
- PAR-64

-
Per Johanson
- PAR-64

- David Wennberg
- PAR-64

- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Såna här saker beror i princip på att den som byggt laptopen inte förstår PIN1-problemet. I en normal analog ljudsak blir det till brum. I en dator som är full av olika digitala klocksignaler så blir det ett bredare spektrum av fulheter, som dawens brus, tex. Det finns ett par tillverkare som lyckats göra rätt. Apple och Lenovo (fd. IBM) är några av dem. Jag har haft god tur med båda, och har hört om fler med samma erfarenhet. Min gamla laptop, en IBM X20, hade få om några problem, och min nya, en Powerbook G4 12", är mycket välbyggd och jordningsbra den med. Jag har kört både direkt på hörlurshålet, via en iMic och min M-Audio Firewire 410 utan några som helst problem.
Det man kan göra när det jävlas är att jorda laptopens chassi ordentligt i samma jord som mixern har -- till exempel en 6mm^2 kabel mellan chassit på externskärm-kontakten och mixerns jordskruv. (lita inte på mixrar utan jordskruv...) Jag har haft mycket god framgång med det knepet.
Generellt sett ska man vara mycket misstänksam mot laptopar utan jordad stickpropp. Det är också viktigt att nätdelen kopplar ihop skyddsjorden med DC-0volten som kommer ut ur nätdelen. Sånt är dyrt och då väljer en del att Göra Det Felaktiga och plocka bort jord istället. Dumt, fel, osv, osv.
Om man föredrar att ignoreraLALALALALALALALALALALABINGO problemet istället för att Göra Det Rätta så är det oftast enklast att skaffa en USB-dongel med optisk digital utgång och sedan en separat, korrekt byggd och jordad, DAC med toslinkingång. Enkelt och praktiskt, inte sant?
Det man kan göra när det jävlas är att jorda laptopens chassi ordentligt i samma jord som mixern har -- till exempel en 6mm^2 kabel mellan chassit på externskärm-kontakten och mixerns jordskruv. (lita inte på mixrar utan jordskruv...) Jag har haft mycket god framgång med det knepet.
Generellt sett ska man vara mycket misstänksam mot laptopar utan jordad stickpropp. Det är också viktigt att nätdelen kopplar ihop skyddsjorden med DC-0volten som kommer ut ur nätdelen. Sånt är dyrt och då väljer en del att Göra Det Felaktiga och plocka bort jord istället. Dumt, fel, osv, osv.
Om man föredrar att ignoreraLALALALALALALALALALALABINGO problemet istället för att Göra Det Rätta så är det oftast enklast att skaffa en USB-dongel med optisk digital utgång och sedan en separat, korrekt byggd och jordad, DAC med toslinkingång. Enkelt och praktiskt, inte sant?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
- Nicke Löfgren
- PAR-64

- Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Ja, du kan ju stänga av datorn?SoundFox skrev:mansaxel!!
Det måste väl finnas ett enklare knep att få bort brummet?
Allvarligt talat -- det är inte så trivialt det här med att få tyst på analoga störningar i en digital miljö. I en laptop är det så många kompromisser gjorda för att öht få plats i lådan så att störskydd hamnar långt ner på listan. Det faktum att IBM^WLenovo och Apple lyckas visar att det går och man kan ju handla deras grejor därför. Om man vill göra rätt kostar det; det är inte så jäkla konstigt.
Köp kvalitet, gråt en gång.
--
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Jag har haft brumproblem med din X20 in i vissa mixrar, det har brummat och brusat en hel del (jag körde alltid med gate på Södran för att slippa en viss mängd brus).mansaxel skrev: Min gamla laptop, en IBM X20, hade få om några problem
Min X40 med 410:an funkar som vi sett, perfekt (publiken jublade även ikväll)
"This is the updated input list"
- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
Ett litet fel med IBM-lappar bara.. De är så inihelvete dyra.. Vi fick erbjudande här på jobbet (jag jobbar ju på IBM i Dublin) att köpa datorer till "subvensionerade" priser. 26000:- för den billigaste lappen tycker jag fortfarande är lite i överkant för min ekonomi. Men ack vad trevliga de verkar, nu när man fått titta lite närmare på dom. 
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Problem vid ljudippspelning och -inspelning på laptop orsakas ofta av flera kombinerade dåliga omständigheter. I lyckliga fall räcker det med att angripa den mest framträdande av dem, om man lyckas identifiera den.
Handlar det om rent nätbrum vid uppspelning så finns åtminstone två orsaker. Den ena är dåligt konstruerat internt ljudkort, som plockar upp brum galvaniskt eller induktivt från den stökiga elektromagnetiska omgivningen i laptopen. Den andra orsaken är, som redan diskuterats, jordpotentialskillnad mellan laptopen och ansluten utrustning. En enkel lösning är då att helt enkelt koppla från laptopens nätdel och köra den från batteri. Det löser ofta båda problemen.
Steg två är, som månsaxel beskrivit, att förbinda prylarnas jordar ordentligt med varandra.
Handlar det bara om potentialproblem så räcker det ofta att transformatorisolera signalen.
Om problemen består av rent brus på oacceptabel nivå så är det oftast matchningen av nivå/impedans som felar. Om "bruset" inte är rent statiskt brus utan cpu-relaterat skräp finns sällan mycket att göra utom att använda ett externt ljudkort istället för ett internt.
Jag har även varit med om att "brus" minskat kraftigt i nivå om man släckt laptopens skärm eller dragit ner dess ljusstyrka ordentligt.
(Jag föredrar att så ofta som möjligt använda externa ljudkort (FW eller USB) med balanserade I/O, det gör det möjligt att snabbt och enkelt eliminera symptom istället för att behöva lägga tid på att bota orsaker... Samma filosofi kan appliceras på det mesta i tillvaron, exempelvis är det lättare att knapra Omeprazol än att sluta stressa...
)
Handlar det om rent nätbrum vid uppspelning så finns åtminstone två orsaker. Den ena är dåligt konstruerat internt ljudkort, som plockar upp brum galvaniskt eller induktivt från den stökiga elektromagnetiska omgivningen i laptopen. Den andra orsaken är, som redan diskuterats, jordpotentialskillnad mellan laptopen och ansluten utrustning. En enkel lösning är då att helt enkelt koppla från laptopens nätdel och köra den från batteri. Det löser ofta båda problemen.
Steg två är, som månsaxel beskrivit, att förbinda prylarnas jordar ordentligt med varandra.
Handlar det bara om potentialproblem så räcker det ofta att transformatorisolera signalen.
Om problemen består av rent brus på oacceptabel nivå så är det oftast matchningen av nivå/impedans som felar. Om "bruset" inte är rent statiskt brus utan cpu-relaterat skräp finns sällan mycket att göra utom att använda ett externt ljudkort istället för ett internt.
Jag har även varit med om att "brus" minskat kraftigt i nivå om man släckt laptopens skärm eller dragit ner dess ljusstyrka ordentligt.
(Jag föredrar att så ofta som möjligt använda externa ljudkort (FW eller USB) med balanserade I/O, det gör det möjligt att snabbt och enkelt eliminera symptom istället för att behöva lägga tid på att bota orsaker... Samma filosofi kan appliceras på det mesta i tillvaron, exempelvis är det lättare att knapra Omeprazol än att sluta stressa...
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Backlighten brukar gå på högfrekvent högspänning, och har man en uselt gjord DC-DC-konverter så får man en massa brum.Thieme skrev: Jag har även varit med om att "brus" minskat kraftigt i nivå om man släckt laptopens skärm eller dragit ner dess ljusstyrka ordentligt.
"This is the updated input list"
- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
- Magnus Johansson
- PAR-30

- Presentation: Före detta student i Linköping som jobbat med ljud och ljus i studentföreningen Forte. Har också jobbat ett par år som DJ på en av Linköpings studentkrogar. Numera färdigutbildad civilingenjör som bytt högtalare och DJ-ing mot datorer och programmering.
Jag har varit med om det omvända, dvs att störningar förekommit då jag haft dämpad belysning på skärmen. Vid full drag på skärmen försvann bruset från ljudet. Jag tror till och med att det var fråga om ett externt ljudkort, men jag kan minnas fel. Datorn var i alla fall en bärbar dator från Dell.Thieme skrev:Jag har även varit med om att "brus" minskat kraftigt i nivå om man släckt laptopens skärm eller dragit ner dess ljusstyrka ordentligt.
Hemma har jag undvikit problem med datorljudet genom att ha ett externt ljudkort med optisk utgång kopplad till optisk ingång på receivern. På det viset får jag även med surroundljud de gånger jag vill ha det.
- David Wennberg
- PAR-64

-
Per Johanson
- PAR-64

Då har jag fått svar på varför min laptop låter som den gör och även tips på laptops som inte låter så och som lök på laxen har jag fått en 2500 kr lösning på ett 250 kr problem med min befintliga laptop. Jag vill spela upp MP3 filer utan att kräkas med härket jag har idag, vad väljer jag då? Fungerar enklast möjliga USB-moj tillfredsställande?
- David Wennberg
- PAR-64

- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Precis, det är ju så att vi håller på med Saker Som Måste Funka här, och då tar man gärna i. Ett MP3-problem är inte riktigt i den klassen, så att säga.. Nå, ursprungspostaren är klokare och vi har rett ut saker, inte illa.
--
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.