Jag håller helt och hållet med dig. Det finns standarder, och de följer man.
Mini Line-array??
- David Wennberg
- PAR-64

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
dawen skrev:cyberpunk: Men du vill utnyttja max SPL?
Jag håller helt och hållet med dig. Det finns standarder, och de följer man.
Nejdå, jag har inga avsikter att spela 139 dB där det finns människor
Däremot känns det som en helt värdelös siffra när den är specad vid 10% dist. Det verkar precis som om man försöker dölja något eller åtminstone vilseleda läsaren.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Samuel Nielsen
- PAR-30

- Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!
Nä, jag vet om det där med 10% dist, inte speciellt proffsigt, jag var väldigt tveksam till det oxå, men så hörde jag riggen och det var inte några problem alls. Den gör ju inte som D&B när den håller på att ta slut, att kompressorn/limitern går in och bromsar ganska tidigt och tar bort all dynamik, utan HK låter inte "bromsad" även när den går max. Vilket var ganska skönt.
-
Per Johanson
- PAR-64

Dessutom är det ju med 4 lådor som den spelar 136dB vid 10% THD. Dvs 136-6=130. Rätt bra det med med tanke på att det är 1 st 8" och 2 st 1" som spelar. Men det är klart med 10% dist är det inte lika imponerande.
Tycker du verkligen att det är ett problem med tidig komprimering i d&b's system? Du är relativt ensam om det skulle jag gissa. De flesta tycker tvärt om att det är oerhört linjärt. Men det är klart gör man som en del, ber en låda spela för alldeles för många människor så kroknar allt till slut.
Tycker du verkligen att det är ett problem med tidig komprimering i d&b's system? Du är relativt ensam om det skulle jag gissa. De flesta tycker tvärt om att det är oerhört linjärt. Men det är klart gör man som en del, ber en låda spela för alldeles för många människor så kroknar allt till slut.
- David Wennberg
- PAR-64

Jag tror inte att Samme är ensam om att tycka att DoB komprimerar tidigt. Det är i stort sett alltid ett problem med DoB.
Det finns sällan behov av att ta med kompressorer när man ska köra DoB. Den biten fixar ju PAt, vilket är synd eftersom att det brukar låta rätt gött annars om DoB.
Jag har kört HK och kan inte annat än att hålla med Samme. Den låter skönt hela vägen upp till max. Enda nackdelen är ju att man tvingas ta med extra kompressorer men men...
Det finns sällan behov av att ta med kompressorer när man ska köra DoB. Den biten fixar ju PAt, vilket är synd eftersom att det brukar låta rätt gött annars om DoB.
Jag har kört HK och kan inte annat än att hålla med Samme. Den låter skönt hela vägen upp till max. Enda nackdelen är ju att man tvingas ta med extra kompressorer men men...
-
Per Johanson
- PAR-64

- David Wennberg
- PAR-64

-
Per Johanson
- PAR-64

-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Jo, det förstås.Larson skrev:Jag tror inte att Samme är ensam om att tycka att DoB komprimerar tidigt. Det är i stort sett alltid ett problem med DoB.
Jag håller precis på med ett utskick till våra kunder där vi förklarar att det är vår strävan efter linjärt och dynamiskt ljud som gör att vi kommer att sälja alla d&b-prylar och köpa HK istället.
-
Johannes Tegern
- PAR-46

- Kontakt:
Det där var nog det roligaste jag hört på länge, haha!Thieme skrev:Jo, det förstås.Larson skrev:Jag tror inte att Samme är ensam om att tycka att DoB komprimerar tidigt. Det är i stort sett alltid ett problem med DoB.
Jag håller precis på med ett utskick till våra kunder där vi förklarar att det är vår strävan efter linjärt och dynamiskt ljud som gör att vi kommer att sälja alla d&b-prylar och köpa HK istället.
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Humor på riktigt hög nivå Thieme! 
Danley Sound Labs - Hearing is believing
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
- Christer Löfgren
- PAR-20

- Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01 - Ort: Enköping
- Kontakt:
-
Tommy Pettersson
- PAR-56

- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Mats Leijonhufvud
- PAR-46

- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
- Christer Löfgren
- PAR-20

- Presentation: Företagare sedan 1998 driver Sveriges närmaste ljud/ljusuthyrning
Företaget lades ner 2013-01-01 - Ort: Enköping
- Kontakt:
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64