Mini Line-array??

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

tegern skrev:matta: Jag är helt medveten om detta. Jag tycker bara att det är lite smått otroligt att en aktiv linearraylåda kan väga så lite som 14 kg.

Jag hörde att ni hade köpt in Q systemet. Kul! Det lutar nog åt det för mig med på sikt. :)

Johannes
Trevligt att fler och fler börjar köra med d&b Q... :)
//Magnus - Fegge & Mattes

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Dom äger :)
Q1:or, qbas och ett gäng maxar sen är det fest :)

David Göransson
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David Göransson »

Ja som kuriosa kan jag säga att någon hade hängt 6 st Q1:or i taket på Tingvalla i Tomelilla när Linda Bengtzing hälsade på i lördags, utan att använda dem. Använde pisse-disco-systemet istället... Alla sätt är bra utom dem...
Fråga mig inte heller varför jag gick dit över huvudtaget...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Men, med totalt sex lådor, då pratar vi ju inte riktigt line array längre, väl? :?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64

Kontakt:

dawen skrev:Men, med totalt sex lådor, då pratar vi ju inte riktigt line array längre, väl? :?
Enligt d&b så räknas deras Q som linearray vid =>3 lådor...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Enligt Meyer så är inte 16 lådor M3D line array, konstigt du Magnus! :wink:

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64

Kontakt:

dawen skrev:Enligt Meyer så är inte 16 lådor M3D line array, konstigt du Magnus! :wink:

Gäller väl för dom då... ;)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Queerdoo skrev:
dawen skrev:Men, med totalt sex lådor, då pratar vi ju inte riktigt line array längre, väl? :?
Enligt d&b så räknas deras Q som linearray vid =>3 lådor...
Line-array vid vilken frekvens? Längden på arrayet bestämmer ju den nedre gränsfrekvensen vid vilken arrayet slutar bete sig som en linjekälla. Tre lådor av vilket line-array som helst beter sig inte som en linjekälla förutom allra högst upp i diskanten.

Jag skulle nog säga att man börjar få ett vettigt beteende vid 6-8 lådor, men mer är helt klart att föredra, särskilt med de små lådorna vi talar om här.

För att ta ett exempel: För ett array som är tre meter långt så slutar närfältet (avståndet där man tappar 6 dB per fördubblat avstånd istället för 3dB) vid 1kHz redan vid 13 meter, medans det vid 10kHz slutar vid 130 meter.

För att ha verklig nytta av ett line-array så krävs det alltså ett ganska stort antal lådor.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Queerdoo: Enligt TI 350 publicerad av d&b så kan man använda Q1 från två lådor uppåt, men det står ingenting om att man har line array-effekt långt ner i frekvens eller inte. Under rubriken "Number of cabinets required" står inte heller någonting om hur många lådor man behöver för att ha ett riktigt line array, däremot hur många subar man typiskt behöver.

Det här gör ju iofs inte Q1 till ett dåligt system, men det gör inte Q1 till en sann linjekälla heller.

Det finns många olika teorier om det här med line array, och teorierna bakom linjekällor och pelarhögtalare är faktiskt sedan länge kända. Jag är dock av samma åsikt som cyberpunk, ska man ha verklig nytta av ett line array så behövs det ett ganska stort antal lådor. Däremot tror jag att man kan få väldigt okej resultat med färre lådor, men att det (i princip) alltid är nyttigare att sikta på fler och mindre lådor än färre och stora.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

En sak är väl sann iaf, det låter mer ju fler lådor du har. Även om det är ett array eller inte ;)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

TommyToad: Det beror ju på faktiskt. Du kan om du vill ställa dina högtalare så att du får totala utsläckningar! :)

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag premiärspelade en del av vårt; 2x6 Q1 och 2x2 Q-SUB (orkade inte koppla upp fler basar), på lagret före lunch. Det gungade rätt bra. Tror matta hörde. *tummen upp höger*
dawen skrev:TommyToad: Det beror ju på faktiskt. Du kan om du vill ställa dina högtalare så att du får totala utsläckningar! :)
Faktiskt gör ju d&b just det tricket med cardioid-baskonfigurationen á 3xQ-SUB. Förvisso ingen total utsläckning bakåt, men klart trevligt. :-)

Användarvisningsbild
Mats Leijonhufvud
PAR-46
PAR-46
Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.

Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.

Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite.
Kontakt:

Inlägg av Mats Leijonhufvud »

Det var nog ingen i hela huset som inte hörde den provspelningen!

Fett var det i alla fall *dubbel 18 bastryck *dubbel 18 bastryck*

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Thieme: Visst är kardioidlösningar trevliga! Men, d&b är ju inte ensamma om att ha lösningar på problemet. Hur många dB tystare är det bakom deras lösning?

Toppar som inte läcker bakåt är också trevligt, det vet alla som försökt göra monitor bakom en rejäl stack HLA :(

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

dawen skrev:Men, d&b är ju inte ensamma om att ha lösningar på problemet. Hur många dB tystare är det bakom deras lösning?
Nej, undrar om inte Meyer var först med en serieproducerad variant. Med d&b CSA-konfiguration handlar det iaf om >15 dB.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Aha, trevligt!

Både Meyer och Nexo har ju kardioidlösningar till sina toppar också. Finns det några fler som har det?

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!

Inlägg av Samuel Nielsen »

Nu får ni inte glömma HK´s lilla line array, jag var verkligen tveksam till HK innan jag provade denna rigg, körde på 8 topp lådor och 6 basar per sida första gången och jag var verkligen imponerad, jag har kört på dom flesta line arrayen i sverige och detta var det som jag har tyckt fungerat bland det bästa. Den spelar kanske inte högst, men det behöver den inte för den hela miden som fanns gjorde att man inte behövde gasa så mycket utan man hade verkligen full kontroll. Sedan inser jag även att hur en Line Array låter så är det kanske 70-80% av hur system teknikern satt vinklarna...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Samme: Line array handlar inte om kontroll, utan om fysikaliska samband. Skilj mellan line array och system som gör vad som efterfrågas.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

dawen skrev:Aha, trevligt!

Både Meyer och Nexo har ju kardioidlösningar till sina toppar också. Finns det några fler som har det?
EAW

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Samme skrev:Nu får ni inte glömma HK´s lilla line array, jag var verkligen tveksam till HK innan jag provade denna rigg, körde på 8 topp lådor och 6 basar per sida första gången och jag var verkligen imponerad, jag har kört på dom flesta line arrayen i sverige och detta var det som jag har tyckt fungerat bland det bästa. Den spelar kanske inte högst, men det behöver den inte för den hela miden som fanns gjorde att man inte behövde gasa så mycket utan man hade verkligen full kontroll. Sedan inser jag även att hur en Line Array låter så är det kanske 70-80% av hur system teknikern satt vinklarna...

Jag måste säga att jag har väldigt svårt att ta HK på allvar. De specar max SPL på produkterna vid 10% dist!!!. Har inte hört line-arrayet ska jag väl tillägga, men jag vill inte ha 10% dist när jag mixar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar