Yamaha M7CL vs DM2000V2
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Digitalsnöret från Yamaha verkar enligt uppgift vara på G. Ingen tidpunkt nämnd ännu dock. Oavsett tidpunkt så kommer det nog fortfarande kosta ungefär som ett M7-bord inklusive preamps tyvärr.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tobias Walka
- PAR-36

- Kontakt:
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Konfigurationen kan förstås spela stor roll i prisjämförelsen, i synnerhet med tanke på att Optocore gör en hel del mer än att bara ersätta en traditionell ljudmulti.Walka skrev:ja, men det är å andra sidan ungefär vad du får betala för optocore...om inte strax under om jag inte minns fel
Med Yamahakortet MY16-C för Cobranet öppnar sig ju också en del nya lösningar på temat.
- Tobias Walka
- PAR-36

- Kontakt:
- John Persson
- PAR-30

- Kontakt:
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Har för mig Optocore ligger en bra bit högre än så i pris. Snackar vi inte typ 250KKR för ett sånt system?Walka skrev:ja, men det är å andra sidan ungefär vad du får betala för optocore...om inte strax under om jag inte minns fel
Dessutom är ju kabeln tokdyr om den pajar, vilket gör mig mer sugen på en nätverkslösning av något slag, där kabeln kostar kaffepengar.
- John Persson
- PAR-30

- Kontakt:
Vad jag har förstått behöver man bara trycka några kort så går det att köra via nätverks kabel men jag har inte grävt speciellt mycket i det då jag förstått att det ganska dyrt att lösa multi frågan på detta sätt .En annan fördel med analog multi åtminstone för min del är vi använder samma multidon och konfigurationer i samtliga av våra bord ,vilket är tacksamt den dagen ngt går sönder.
Mvh John.
Mvh John.
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Kontakt:
Vad man behöver är:
6 st. 8-kanals remotestyrda preamps.
6 st. Kort att trycka i preamparna.
3 st. Kort att trycka i bordet.
2 st. 8-kanals D/A-omvandlare för 16 returer.
1 st. Kort för returer.
Kabel och eventuella nätverkshubar.
Detta resulterar i princip på kronan med samma pris som ett M7CL-bord.
6 st. 8-kanals remotestyrda preamps.
6 st. Kort att trycka i preamparna.
3 st. Kort att trycka i bordet.
2 st. 8-kanals D/A-omvandlare för 16 returer.
1 st. Kort för returer.
Kabel och eventuella nätverkshubar.
Detta resulterar i princip på kronan med samma pris som ett M7CL-bord.
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Ni som har mixat på M7CL, hur snabbt går det att sätta sig in i den om man är van vid DM2k eller 01V? Jag ska mixa på en sån nästa helg. Går det att patcha in egna inserts på ett vettigt sätt (jag vill t ex ha en grafisk EQ på ett par grupper. nej, jag gillar inte att klicka och dra just för GEQ.)
(Man blir lite putt på att det inte finns ADAT nu när man skaffat sig ett ADAT-ljudkort just för när man kör med digitalmixer, vad tänkte de med egentligen? Och så ser saken ut som ett tvåfältsljusbord)
(Man blir lite putt på att det inte finns ADAT nu när man skaffat sig ett ADAT-ljudkort just för när man kör med digitalmixer, vad tänkte de med egentligen? Och så ser saken ut som ett tvåfältsljusbord)
"This is the updated input list"
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- John Persson
- PAR-30

- Kontakt:
Gå in på Yamahas hemsida och ladda hem deras studio manager för M7an så kan du göra setupen i din pc sen är bara att stoppa i nätverkskabeln och ladda in de du gjort . Via setup menyn på på bordet .Enl kollegorna i umeå fungerar det tydligen ganska bra att koppla in en trådlös hubb och fjärrstyra bordet på ett tillfredställande sätt.Hur som helst har bordet ett mycket analogt användargränsnitt . User defined buttons är mycket användbart för att kunna få en snabb överblick över aux sends .
Mvh John.
Mvh John.
John Persson/PAAB ljud & ljus entreprenör/tekniker sedan 1986.
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
exakt, jag vill ha analoga inserts för ett par externa grafiskor. att det är smidigt att klicka och dra inställningar är helt ortogonalt mot frågan, jag kan ju redan det där på 01V:n. Känns somatt M7CL är ett steg bakåt.
Men som sagt, det blir analogbord för mig på lördag.
Men som sagt, det blir analogbord för mig på lördag.
"This is the updated input list"
-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Jag ska jobba med ett Spirit Digitalbord på lördag har även innan jobbat endel på 01V. Spirit borden hatar jag de låter inget annant än illa. Men det problemet jag har är att jag känner att jag inte har någon överblick på digitalborden utan man måste trycka på en masssa knappar för att komma in i en massa menyer bara för att ändra på en AUX tappning. Man när jag va på LLB så kolla jag på M7CL bordet oc h det verkar kunna funka för mej efter en viss möda.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

LÅter som att du ska vänta in lite fler bord i "live" klassen marcus, Det kommer ju lite sånt nu. M7CL är ju ett av dom borden som är gjorda för live bruk och ska likna analogt lite mer.. finns ju även Mackie TT24 som jag alltid tjatar om där..men den är ju inte lika rolig att jobba på som ett yamaha.
//Carpvik
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

-
Marcus Sandberg
- PAR-64

- Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
- Kontakt:
Har man jobbat många år på Analogbord då är det ett stort steg att gå över till digitalt. samtliga tappningar till samtliga kannaler ligger inte framförnäsan samtidigt som varända kannals Eq. allt ligger där på ett analogbord.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tobias Walka
- PAR-36

- Kontakt:
på ett bord som PM5D så tycker jag nästan att det slår analogbord i accesstid till en mängd parametrar, förutsatt att du har arbetat med bordet ett tag. Analoga bord i 36-48 kanalsutförande har en tendens till att bli lite trånga i aux och eq...då har jag hellre en uppsättning pottar och selectar kanalen som jag vill arbeta på, som på PM5D.
jag skulle utan tvekan säga att jag gör oneoff lika smidigt på PM5D (och förmodligen M7CL också för den delen) som på en XL3:a eller vad man nu kan tänkas vilja arbeta på
jag skulle utan tvekan säga att jag gör oneoff lika smidigt på PM5D (och förmodligen M7CL också för den delen) som på en XL3:a eller vad man nu kan tänkas vilja arbeta på
Q.E.D