Tips på MP3spelare

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Kontakt:

Tips på MP3spelare

Inlägg av Daniel Madrid »

Tjenna ljud&ljusbröder

Vet att ämnet inte är relaterat till sidans primära inriktning men jag inser att det med säkerhet sitter en å annan som kanske har bra tips här :D

Har funderat ett tag och bestämt mej för att lägga MD´n på hyllan och packa ner den bärbara cd´n förgott till fördel för en mp3 spelare.

Har kikat på de flesta modellerna men kan inte bestämma mej. IPod är okey men den har många vassa konkurenter. Allt för många låter dok illa med andra lurar än snäckor.

Kraven är få men avgörande. Såpass avgörande att jag är utan om de inte uppfylls. Jag gillar musik i alla former men det ska låta bra, motsägelsefullt när det gäller mp3 kan tyckas men men så är det. Jag har ett gäng olika hörlurar varav två par jag använder och vill kunna använda till en eventuell mp3spelare obehindrat (Sony MDR-V700 och ett par Sony MDR-CD780).

Vilka spelare rekomenderar ni och hur har de funkat med andra lurar!?

Mål jag vill nå

5GB eller mer
Låter bra med andra lurar
Bra läsbar display
Laddbar
Fm-radio (inget måste)

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Jag har en iRiver H340. 40 gig hårddisk, spelar ogg, har FM-radio, spelar in via line in och radio till mp3. Rätt bra att göra mixtapes att reffa mot senare. Använder den med Shure E2c.
"This is the updated input list"

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Ska kolla den du =) verkar helt ok efter att googlat lite
Ljud & Ljus samt Eventsäkerhet

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Satsa på en hederlig iPOD den nya 6G är riktigt schysst ok dom har ett fantastiskt bra ljud.
//Carpvik

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

ipoden får pisk ljudmässigt mot både Iriver och iAudio.. jag funderar starkt på en iAudio X5 20gb istället för min nuvarande iPod mini 6gb..(inte pga platsbrist utan pga ljudlyftet)

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

hum..Då har Iriver bättrat sig på senare tid. I början när jag lyssnade på dom så var dom piss. Men ioförsig kräver ju iPOden att du har riktigt fina lurar för att de ska va bra ljud.
//Carpvik

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Carpvik: Det gäller väl Iriver och övriga också, att man behöver bra lurar för att få ut det mesta ur spelaren? Lurarna som följer med Ipoden är ju dynga.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Är inte dessutom mp3:or redan från scratch en källa till mindre bra ljud??

Användarvisningsbild
Emil Brolin
PAR-64
PAR-64
Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
Kontakt:

Inlägg av Emil Brolin »

Kom att tänka på den spelaren jag har. MPEYE eller MP3EYE (kommer inte ihåg). 5 Gb HDD, såldes på teknikmagasinet förr. Jag vet inte om andra tycker den låter bra eller inte. Jag är helt enkelt inte så kinkig när det gäller sånt, men den är helt ok. Men en av de stora fördelarna med den är att den har line-in, vilket inte så väldans många andra spelare har. Perfekt när man vill spela in gig och annat. Trevligt pris var det också. Runt 2300:- om jag minns rätt.. :)

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Jag har en Creative ZEN 2.0 som jag har till mingelmusik, pausmusik osv.

köpte den med 20gb, uppgraderade till 100gb för ett tag sen

...men av nån anledning släpar jag ändå med mig skivorna på varje gig... snacka om att vara spelkåt!!

Det jag söker i en stabil MP3-spelare:
- knapparnas funktion
- den ska vara lätt att styra
- remote start
- extern strömkälla
- lättläst display
- tillräcklig ljudkvalitet för PA-syften

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Brolin skrev:Är inte dessutom mp3:or redan från scratch en källa till mindre bra ljud??
Jo, det är det, men i många fall är det väldigt svårt att höra skillnad på mp3 och cd, givet att mp3:an är korrekt rippad.

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

dawen skrev:
Brolin skrev:Är inte dessutom mp3:or redan från scratch en källa till mindre bra ljud??
Jo, det är det, men i många fall är det väldigt svårt att höra skillnad på mp3 och cd, givet att mp3:an är korrekt rippad.
Dawen!

Åter igen susar vi in på PIRATKOPIERING!

Man rippar sina skivor SJÄLV, då bestämmer man vilen bitrate den ska ha.

Mina original- dvs mina EGNA producerade ADD filer känns som dom håller HÖGRE kvalitet som MP3(320) än som CD...

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Det gör dom inte, det kan jag lova dig ;)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Zefram: Det här har väl ingenting att göra med piratkopiering? Det är väl bara något du antar?

Det är ju orginalmediet som avgör kvalitén, oavsett om det är cd eller mp3 som är orginalmediet. Risken för att en mp3:a som är egeproducerad ska tappa i ljudkvalitet då den bränns ut på cd är dock väldigt liten eftersom det är ett helt digitalt förlopp.

Jag hade en Ipod 40 för övrigt, men sålde den eftersom jag använde den såpass sällan. Ska köpa en ny spelare så småningom, mest för att ha till att provspela PA:n och då man i enstaka fall åker buss/tåg.

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

TommyToad skrev:Det gör dom inte, det kan jag lova dig ;)
jaså? hur FAN kan du lova det???

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

dawen skrev:Zefram: Det här har väl ingenting att göra med piratkopiering? Det är väl bara något du antar?

Det är ju orginalmediet som avgör kvalitén, oavsett om det är cd eller mp3 som är orginalmediet. Risken för att en mp3:a som är egeproducerad ska tappa i ljudkvalitet då den bränns ut på cd är dock väldigt liten eftersom det är ett helt digitalt förlopp.

Jag hade en Ipod 40 för övrigt, men sålde den eftersom jag använde den såpass sällan. Ska köpa en ny spelare så småningom, mest för att ha till att provspela PA:n och då man i enstaka fall åker buss/tåg.
HRRRM!

du har helt rätt och bevisar att jag har rätt!!

Piratkopiering är det ENDA tillfället du inte har kontroll över originalet.
= då du EJ kan styra över kvaliteten.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Hur kan du susa in på piratkopiering och säga att både jag har rätt som ifrågasätter att det vi diskuterar har med piratkopiering att göra samtidigt som du har rätt?

Nä, nu pratar vi mp3spelare igen :)

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Vadå ingen kontroll? Det går att ladda hem saker som är komprimerat också. Faktiskt. Men nu ska vi inte prata mer om piratkopiering.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Zefram skrev:jaså? hur FAN kan du lova det???
Här försöker vi hålla en trevlig ton mot varandra, ok?

Alla:
Vi diskuterar inte piratkopiering i denna tråd, utan mp3 spelare, så snälla skippa piratsnacket här.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Jonas skrev:
Zefram skrev:jaså? hur FAN kan du lova det???
Här försöker vi hålla en trevlig ton mot varandra, ok?

Alla:
Vi diskuterar inte piratkopiering i denna tråd, utan mp3 spelare, så snälla skippa piratsnacket här.
Grabben påstog att mina produktioner INTE höll bättre kvalitet! det är vad jag reagerade mot. inget annat

Skriv svar