Ersättare till JBL TR-225

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Ersättare till JBL TR-225

Inlägg av Jonas Larsson »

Jag kör tillsammans med en kollega lite mobila discon och i dagsläget har vi 4 st JBL TR-225 toppar, det är 2x15" och 3/4" driver. Det handlar om en budgetmodell, listpriset låg runt 6000:-/st exkl moms.

http://www.jblpro.com/pages/mi/tr_series.htm
http://www.jblproservice.com/pdf/TR-Series/TR225.pdf

Vi har väl lite funderingar på att byta till lite smidigare toppar och vi funderar lite på om det skulle fungera att gå ned till ett enkelt baselement i stället för dubbla. Har kikat på M-pro serien och då MP412 (7120:-/st) eller MP415 (7440:-/st), tror ni att 4 st sådana skulle vara likvärdiga 4 st TR-225? Eller blir det alldeles för överansträngt?

Om det nu funkar, är 12" eller 15" att föredra? Skaffar man ett par MP418SP aktiva basar så får man ju ett riktigt smidigt system för mindre fester/bröllop och som liten band/talanläggning.

I dagsläget räknar vi med att kunna spela för ca 5-600 personer med de topparna vi har tillsammans med 4 st dubbel 18" basar.

Eller är det någon som har några andra förslag?
//Jonas - ljudoljus.net crew

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Q7or med Q-basar ;)
fast inte riktigt alls i samma prisklass.

Användarvisningsbild
Johan Treptow
Rookie
Rookie

Inlägg av Johan Treptow »

Högtalarna du räknat upp sprider egentligen inte tillräckligt snävt för att användas i kluster, vilket gör att för att inte få kamfiltereffekter så måste du ställa högtalarna så hornens spridning inte överlappar varandra. MP415 sprider 70 grader horisontellt vilket egentligen är för mycket. Du vill ha en högtalare som sprider en 40-50 grader max horisontellt egentligen. JBL:s serie för detta heter helt enkelt 'Array', men då kostar det betydligt mer.

Å andra sidan så spelar det kanske inte så stor roll för dig eftersom du kört dubbla TR225 som sprider 90 grader och således ger ännu mer överlapp.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Jonas: Är det ett krav att riggen ska gå att dela upp i två mindre riggar? Annars kanske en C7 per sida skulle kunna fungera?

MP412 och 415 är inga dåliga lådor, men de finns helt klart lådor som låter bättre.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Krav och krav, det vore ju smidigt att bara kunna ta med sig en mindre del av riggen vid mindre arrangemang.

Skulle en C7 per sida verkligen räcka till i en lokal där 5-600 vistas, typ en folkets park?

Jo, du har ju helt rätt, det finns alltid saker som låter bättre, tanken var väl att Mpro kanske lät bättre än nuvarande iaf ;)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Smidigheten skulle du ju inte få med en C7 per sida, däremot tror jag inte att C7 har några problem med att spela starkare än två stycken MP415 per sida. Helt klart finns det ju en annan nackdel med C7, den väger ganska mycket. Ungefär lika mycket som basen du har tänkt att inhandla, nästan.

Är jag tvungen att välja mellan 415 och 412 skulle jag välja 412. Det sitter samma driver i diskanten på de olika modellerna, skillnaden är att 415 ensam ger lite djupare basrespons än 412. Dock är den större, och fungerar inte lika bra som exempelvis scenmonitor. Inbyggda delningsfiltret i 418SP delar vid 120 Hz, alltså behöver man antagligen inte den extra basen från 415.

Vi har fortfarande inte kommit runt problemet med att du har två horn som spelar in i varandra dock, men du har toppar som är rätt flexibla. Ett problem kan vara att du med 412 (/415) har toppar som sprider mer vertikalt än dina gamla toppar (reflexer framför allt inomhus) och dessutom så behöver du få upp topparna en bit för att få hornet i lämplig höjd.

Inte helt lätt val det här...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Nackdelen med C7 är ju att de helst vill ha sina egna steg för att låta optimalt antar jag? Blir då svårt att komplettera med aktiv subb som även ska driva toppen (vid mindre arr)

Nej, det är inte lätt att få ihop något som låter vettigt till hyffsad peng och smidighet, det handlar ju alltid om kompromisser.

I nuläget flyger vi oftast topparna och placerar alla basar i mitten för att få lite extra kräm ifrån basarna. Vad jag såg så fanns det inga flygfästen på 412/415 topparna, om man inte valde installationsvarianten, och då försvann handtagen och hålet i botten för pinnen i stället...

När vi ställer basarna vid sidan har det varit ganska optimalt med en dubbel 15" låda direkt på, då har diskanthornet kommet i lagom höjd. Alternativet är väl att ha någon dansbandspinne mellan.

Om vi redan har problem med spridningen med två toppar per sida så lär det ju inte bli bättre av att hänga på tre toppar per sida? Vilket man kanske måste göra om man kommer upp över 5-600 personer.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Som JT påpekar så är det här ju inte något problem för er om ni inte märker att det låter illa. Problemet man får är ju fasfel, d.v.s. det låter lite flanger om man går i sidled i området man vill täcka upp. Har ni inget problem med såna effekter idag så misstänker jag att ni inte kommer få det längre fram heller, såvida inte hornet i 412/415 ser till att de här effekterna blir tydligare. Jag har aldrig använt mer än en 415 per sida och vill inte uttala mig om hur detta blir, men tar man och ställer två Hog:ar bredvid varandra så låter det i princip alltid flanger :roll:

Som du säger, inga flygfästen. Det är ni som vet bäst vad ni kan kompromissa bort. Dansbandspinne med vev + tiltmöjlighet kanske är en lösning som skulle fungera för er?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Hur har det gått? Har ni hittat någon lösning?

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56

För att gå in så här i efterhand så var tipset om C7:orna ett bra tips, det skulle nog jag köra på.

Björn Smith
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Björn Smith »

men hur mycke kostar ett par c7or då? har själv jbls 400 serie, och jo dom är helt oki, passar perfekt vid mindre tillställningar, skulle lätt välja 412 framför 415, är själv ute efter några större toppar, men de är inte helt lätt att hitta ett par eller typ 4st till en rimlig slant..

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Det beror ju på vad man menar med rimlig slant. Det är ju ett relativt stort steg mellan C7 och MP412 (vad jag har förstått och läst mig till, jag har faktiskt inte lyssnat på C7, åtminstone inte vad jag vet om).

Björn Smith
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Björn Smith »

va just de som jag mena, går inte att jämnföra på långa vägar..

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

dawen skrev:Hur har det gått? Har ni hittat någon lösning?
Funderar faktiskt att börja i andra änden och skaffa ett par nya basar först i stället eftersom det inte riktigt finns det headroom som skulle bara skönt att ha. Har faktiskt kikat lite på 2 st D&B B2 subbar med steg, vilket jag tror kunna spela minst lika bra som våra nuvarande 4 st dubbel 18" basar.

Så frågan är vilka toppar som passar bäst till 2 st B2 basar.

C4 är väl toppen till deras array, C7 är väl gjort för C7 basen och Q7 till Qbasen, så frågan är om man kan använda någon av dessa eller om man ska köra på F1222 som verkar vara gjord för B2 basen.

Sedan beror det väl lite på spridningen om man i ett senare skede vill kunna hänga upp två toppar per sida.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

En Q7 per sida är väl ett bra alternativ? 22 kg, sprider som C7. De har samma maximala ljudtryck peak faktiskt.

Dansbandspinne med steglöst tilt så har du en mycket kompetent discorigg, skulle jag vilja säga.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56

Så mitt tips var befogat iaf.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Ja, verkligen. Nästan så att man skulle rekommendera Q-basar istället för B2. En Q-sub väger 42 kg, en B2 102...

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

dawen skrev:Ja, verkligen. Nästan så att man skulle rekommendera Q-basar istället för B2. En Q-sub väger 42 kg, en B2 102...
Tror nog man får ur lite mer tryck ur en B2 än ur en Q-sub, visst man kan ju skaffa dubbla antalet Q-sub (vilket iof kan vara bra vid mindre arr) men blir svårare att motivera prisskillnaden, B2 är lättare att få tag på beg än Q-sub som är rätt ny.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Visst är det så. B2 spelar 6dB starkare. Två Q-sub väger dock fortfarande mindre än en B2.

Prisskillnaden är dock en värre bit.

C7-suben kanske är en bra kompromiss?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin

Nu har vi gjort slag i saken och köpt oss lite B2 subbar, till varje låda har vi fått en PDF fil med lite mätresultat, så långt är jag med, men som den ljuskille jag är sviktar mina kunskaper i ämnet.

Vad visar resultaten? Att elementen i lådan är ok?

Längst ned står det "Created using SIA SmaartLive"

Idiotförklara mig inte nu, men vad har jag för nytta av dessa mätningar? :oops:

På det stora hela ser de likadana ut för alla lådorna, lite skillnader här och där, ska man "matcha" lådorna i par så de blir så lika som möjligt?
Bilagor
B2 0131 with A1 0042.jpg
B2 0131 with A1 0042.jpg (74.79 KiB) Visad 8915 gånger

Skriv svar