Mythbusters inspelning
- Henrik Öberg
- PAR-30

- Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
- Kontakt:
Det var värst vad hett detta blev då!
Snart får jag väl höra att MP3 är OLAGLIGT!
som vanligt mycke tjabb och INGEN verkstad
IFPI antipirat fakta
APB piratfakta
Enskilt bruk
innebär att ett verk endast får användas för någon persons eget behov eller för dennes närmaste familj och vänkrets. Sprids verket till en större krets används de inte längre för enskilt bruk. Enskilt bruk kan man likställa med privat bruk (begreppet enskilt bruk är hämtat ifrån en inskränkning i Upphovsrättslagen (URL) att framställa enstaka exemplar för enskilt bruk.
Upphovsrätt
Detta är en ensamrätt som ger upphovsmannen skydd mot att någon annan utnyttjar eller förändrar hans litterära och konstnärliga verk utan tillstånd. Upphovsrätten gäller i 70 år efter upphovsmannens död.
Upphovsrättslagen säger att upphovsmannen har rätt att ensam bestämma över verkets användning (ensamrätt), vilket bl. a. medför en ideell rätt. Det innebär att upphovsmannen ska namnges i samband med att hans verk används, och att verket inte får förvanskas eller utnyttjas på ett för upphovsmannen kränkande sätt. Upphovsmannen, kan med bindande verkan, endast i begränsad omfattning avstå ifrån den ideella rätten till sitt verk.
Copyright
Copyright är den internationellt använda termen för upphovsrättsskydd. Enligt svensk lag uppstår upphovsrätten automatiskt och formlöst i och med att verket skapas och det behövs ingen formell markering av upphovsrätten. Dock är det praxis att ett offentliggjort verks förses med symbolen (©) tillsammans med årtal och rättighetshavarens namn.
För att klargöra så är detta inte vad JAG tycker, utan vad lagen säger.
Snart får jag väl höra att MP3 är OLAGLIGT!
som vanligt mycke tjabb och INGEN verkstad
IFPI antipirat fakta
APB piratfakta
Enskilt bruk
innebär att ett verk endast får användas för någon persons eget behov eller för dennes närmaste familj och vänkrets. Sprids verket till en större krets används de inte längre för enskilt bruk. Enskilt bruk kan man likställa med privat bruk (begreppet enskilt bruk är hämtat ifrån en inskränkning i Upphovsrättslagen (URL) att framställa enstaka exemplar för enskilt bruk.
Upphovsrätt
Detta är en ensamrätt som ger upphovsmannen skydd mot att någon annan utnyttjar eller förändrar hans litterära och konstnärliga verk utan tillstånd. Upphovsrätten gäller i 70 år efter upphovsmannens död.
Upphovsrättslagen säger att upphovsmannen har rätt att ensam bestämma över verkets användning (ensamrätt), vilket bl. a. medför en ideell rätt. Det innebär att upphovsmannen ska namnges i samband med att hans verk används, och att verket inte får förvanskas eller utnyttjas på ett för upphovsmannen kränkande sätt. Upphovsmannen, kan med bindande verkan, endast i begränsad omfattning avstå ifrån den ideella rätten till sitt verk.
Copyright
Copyright är den internationellt använda termen för upphovsrättsskydd. Enligt svensk lag uppstår upphovsrätten automatiskt och formlöst i och med att verket skapas och det behövs ingen formell markering av upphovsrätten. Dock är det praxis att ett offentliggjort verks förses med symbolen (©) tillsammans med årtal och rättighetshavarens namn.
För att klargöra så är detta inte vad JAG tycker, utan vad lagen säger.
- David Wennberg
- PAR-64

-
Per Johanson
- PAR-64

Ja men du sa ju att det var en olaglig piratkopia när svärmor spelar in ett TV program åt dig?
ochMan slipper dessutom att ringa till svärmor och be henne att spela in det på band! (Som i sin tur åxå är piratkopiering...)
Efter vad jag kan lura ut med det du bifogar nu så är ju ett TV program på VHS från svärmor till dig det som kallas för enskilt bruk ovan.Nej det finns bara otillåten piratkopiering.
- Henrik Öberg
- PAR-30

- Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
- Kontakt:
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
ECJ skrev:Men hur ska artisterna få betalt för sitt arbete om vi unga människor inte betalar för oss? Det handlar ju inte om lagligt eller inte lagligt utan om det ska skapas någon ny musik på sikt om ingen får ersättning för sitt arbete.
Problemet är att de allra flesta artister knappt får betalt för skivorna som säljs i vilket fall som helst. De enda som tjänar pengar är skivbolagen.
Skulle en CD kosta 60-80 spänn och jag visste att 20 av dem gick till artisten så skulle jag köpa väldigt mycket mer skivor istället för att ladda ner dem. Som det är nu så kostar en ny platta närmare 200 spänn och artisten får i bästa fall 50 öre av det (om något alls).
Skivbolagen har spelat ut sin roll, och de har gjort det tack vare sin girighet och vägran att anpassa sig till marknaden.
Det dyker upp fler och fler siter med band som ger ut sin musik själva och det tror (och hoppas) jag är hur framtiden kommer att se ut. Kollektiv där band, t.ex med samma musikaliska inriktning, driver siten själva och tar betalt för laglig nedladdning.
På det sättet kommer en mycket större del av intäkterna tillfalla artisten istället för ett skivbolag. Banden har ju inget att förlora eftersom de tagit alla risker redan med skivbolagen som distributör utan att få nåt betalt, medans skivbolagen har allt att förlora, vilket visar sig i dagens "piratjakt".
Dessutom kommer förhoppningsvis alla tillverkade "artister" att självdö och ungarna återupptäcka riktig musik.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Per Johanson
- PAR-64

Helt fel Zefram, den är tänkt som kompensation för privatkopieringen, inte piratkopieringen.
http://www.copyswede.se/default.asp?ML=2142
Hur var det nu med svärmor?
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Där har du en av de absolut mest korkade lagar som finns. De höjde ju kasettskatten (eller snarare CD-skatten numera) nyligen, just pga att olaglig kopiering ökat.Zefram skrev:Jo det är därför vi har kassettskatten. Som ska ge viss ersättning till dem som förlorar inkomst på grund av piratkopiering.
Det är förbjudet att ladda ner musik, men eftersom vi vet att så många bryter mot lagen så straffar vi ALLA som använder detta lagringsmedia på något sätt, även de som sparar sina semesterbilder på en CD.
Precis hur puckat är inte det resonemanget? Antingen är det olagligt och man straffar de som man kan sätta dit, eller så låter man alla ladda ner och straffbeskattar alla lagringsmedia. Inte både och!
Hur skulle det se ut om man började straffbeskatta frisörer som grupp extra för att man VET att nästan alla skiter i att redovisa en del klippningar?
Eller ge alla bilister kollektiva böter för att i princip ALLA kör för fort ibland?
Oops... tänkte inte på att det inte finns en multinationell branschorganisation som utövar tryck på politikerna i de fallen...
Hur det lagförslaget passerade all juridisk expertis utan att det blev ett jäkla liv kan man ju fråga sig?
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Kontakt:
ECJ skrev:Helt fel Zefram, den är tänkt som kompensation för privatkopieringen, inte piratkopieringen.
Det är ju fortfarande kollektiv bestraffning mot de som inte använder lagringsmediet på det sättet dock. Urpuckat!
- Henrik Öberg
- PAR-30

- Kontakt:
hoppsan, ursäkta jag skrev visst fel. jag menar naturligtvis privatkopiering men jag har skrivit "pirat-" så många gånger nu så mina reflexer klarade tydligen inte av det. heheZefram skrev:Jo det är därför vi har kassettskatten. Som ska ge viss ersättning till dem som förlorar inkomst på grund av piratkopiering.DJR skrev:Ni som är lite äldre:
Var det inte en liknande debatt i media o så när kasettbanden och Vhsen kom...?
- Henrik Öberg
- PAR-30

- Kontakt:
Helt rätt Cyberpunk!Problemet är att de allra flesta artister knappt får betalt för skivorna som säljs i vilket fall som helst. De enda som tjänar pengar är skivbolagen.
Skulle en CD kosta 60-80 spänn och jag visste att 20 av dem gick till artisten så skulle jag köpa väldigt mycket mer skivor istället för att ladda ner dem. Som det är nu så kostar en ny platta närmare 200 spänn och artisten får i bästa fall 50 öre av det (om något alls).
Skivbolagen har spelat ut sin roll, och de har gjort det tack vare sin girighet och vägran att anpassa sig till marknaden.
Det dyker upp fler och fler siter med band som ger ut sin musik själva och det tror (och hoppas) jag är hur framtiden kommer att se ut. Kollektiv där band, t.ex med samma musikaliska inriktning, driver siten själva och tar betalt för laglig nedladdning.
På det sättet kommer en mycket större del av intäkterna tillfalla artisten istället för ett skivbolag. Banden har ju inget att förlora eftersom de tagit alla risker redan med skivbolagen som distributör utan att få nåt betalt, medans skivbolagen har allt att förlora, vilket visar sig i dagens "piratjakt".
Dessutom kommer förhoppningsvis alla tillverkade "artister" att självdö och ungarna återupptäcka riktig musik.
Jag hade en svag fundering om att skriva jusst detta ett tag i början, men tog den lagliga synvinkeln istället.
Jag hjälper ett antal band här i regionen, alla anser att skivbolagen och distributionsbolagen är för dyra, det kan man lätt se på de flesta nya artister som startar sina egna bolag. Tex. Laleh eller Ayesha
Min syn på det hela är att alla skivbolag och i den krdjan inblandade företag har nu med den elektroniska musiken helt förlorat sin roll.
Det är lättare att ladda ner Darkness nya låt direkt på hemsidan istället för att köpa singeln.
Jag känner ett flertal band som själva lägger ut musiken på sina hemsidor för att på sås sätt sprida den både snabbare, enklare, och utan inblandking av tjocka skivbolagsmangater.
I samband med detta har en annan diskussion dykt upp nydligen:
Är inte MP3 olagligt?
Privatpersoner har helt missupfattat hanterinen av detta, IFPI & Henrik Pontén och hans hejdukar har efektivt fått folket att tro att ALL nerladdning är förbjuden, även den som banden själva lägger ut!
Ja det är ju klart, skivbolagen har ju inte presterat nånting själva, och än mindre distributionsbolagen, förutom att lasta kartonger från lastbil till lastbil och håvat in massor med pengar. Klart som fan att dom blir lessna när deras mjölkkalv har hoppat ur hagen. Dags för dem att leta reda på en annan branch.
Tänk om dom hade lagt alla pengar som dom lagt ner på att tjabba om piratkopiering på att utveckla ett nytt sätt att spela musiken, ett licencierat filformat där dom själva har kontroll över användandet.