Klark Teknik Square One

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Klark Teknik Square One

Inlägg av David Wennberg »

Hej!

Någon som stött på Square One? Såg inte dessa på LLB :(

http://www.ktsquareone.com/

Jag gillar tanken med PreSonus ACP88 men är tveksam till hur smidig den är och hur bra den låter. KT Square One Dynamics har plats för en tejpremsa, mer funktioner än ACP88, ordentliga dioder och dessutom så är det Klark - man får väl anta att den låter bra!

Eq:n i samma serie har standardfunktionerna. Inget variabelt högpassfilter, men hur ofta behöver man egentligen det? Ett fast på 80 Hz borde väl räcka? +-12dB på varje regel, gain, vid strömförlust går signalen igenom utan eq.

Är priset på de här burkarna rätt tror jag att man kommer kunna se dem i lite mindre riggar inom några år. Dynamicsburken tror jag man kommer kunna hitta på en hel del monitorplatser!

Vad tror ni? Någon som testat dessa produkter?
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Det verkar ju himla smidigt med att ha så pass många kanaler per burk och kvalitéten på Klark är väl inte det sämsta ;).

Sedan så vet jag inte hur den kommer att stå prismässigt mot ACP88, ACP88an går ju inte på så himla mycket och vissa Klark prylar brukar väl kunna trilla iväg rätt så bra i priserna?
Johnny Andersson

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Daniel Eriksson »

Har nyligen varit på en demo av dessa burkar i regi av Intesonic, en kille från Klart Teknik var där och pratade lite om deras nya produkter.

Square One är ett försök i att möta alla lågpristillverkare av outboard med Klark kvalité. Filosofin är enkel, bara de viktigaste funktionerna och skippa allt "lull lull". T e x ( som dawen säger) behöver man variabelt högpassfilter? Behöver han kunna switcha mellan 6/12 dB/Oct?
Serien tillverkas (som så mycket annat) i Kina under överinseende av Klark-personal.

Priset är ju en intressant fråga, EQ: kommer att kosta ca 9000:- och dynamicburken ca 13000:- Detta är mycket bra priser om man tänker på vad man får för pengarna, det är Klark kvalié och de ger 3 års garanti på grejerna.

/Dogge

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Då var ju priset helt överkommligt!
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Svepbar högpass är rätt ofta som jag behöver, jag brukar slänga mina runt 150-200 när de sitter insertad på myggruppen. Fast kör man vanlig rocknroll och behöver bara en mastereq så räcker det nog som sagt med fast hpf
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

8comp på 3u känns lite intressant, även om det bara besparar 1U jämfört med 4 166XL eller tar 1U mer än 2 DPR404. Fast den kostar som 1 DPR404, och lika mycket som 4 166:or. Vad skulle man vinna på att ha den?

EQ:n känns dock rätt intressant (fast nu har vi skaffat dbx driverack för monitor istället för ett EQ-rack...)

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Vad skulle man vinna på att ha den?
Själva finessen ligger nog i att man kan konfigurera den precis som man vill ha den. T ex 4 comp, 2 D-ess, 2 gate. Stereolinkning tex om man vill ha en gate i serie med comp kan ju vara skoj.

Vidare finns en funktion som jag aldrig tidigare har sett på en dynamicburk, en sorts PFL-slinga för sidechain. Det fungerar så att man har en slinga i burken som man kan plocka ut och in på en ledig kanal i mixern och lyssna den vad som "låter" i sidechain via att sola vald kanal i burken. Om man har fler enheter så linkar man bara ihop dem med varandra.

En lite rolig funktion men jag har inte kommit på någe riktigt bra användningsområde för detta eftersom jag mycket sällan använder sidechain själv :)

Användarvisningsbild
Johan Treptow
Rookie
Rookie

Inlägg av Johan Treptow »

Dogge skrev:Stereolinkning tex om man vill ha en gate i serie med comp kan ju vara skoj.
När vill man stereolänka en gate med en kompressor som sitter i serie?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Eh, som key listen på DS-201, eller hur menar du? Jag inser inte.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

ian: Fast, du har ju ändå svepbart högpass på alla kanaler, eller hur? Kaka på kaka?

Dessutom är väl inte DriveRack än komplett ersättning för eq, såvida man inte har en remote, eller tycker du det? Ni kanske har en remote?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Ja, vi har en remote till monitor och en till FoH, det är just därför jag tycker att den kan ersätta monitor-EQ.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Då håller jag med dig till 100% :)

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Ok, var lite otydlig där kanske, jag menar naturligtvis att länka en gate med comp t ex för en virvel som man ju gör ibland...blev lite fel med termen sterolinkning där :)
Eh, som key listen på DS-201, eller hur menar du? Jag inser inte
Det funkar precis som key listen men på andra burkar funkar det ju så att man hör sidechainloopen på den kanal som enheten är insertad på. På denna burk har man en separat "loop" för key listen som man kan plocka in på en ledig kanal i bordet för att enbart ha som "key listen -kanal". Oavsett vilken kanal man "solar" (key-lyssnar) i burken så dyker det upp på din key-listen kanal...ojojoj...mycket key-listen blev det här :)

/Dogge

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Dogge skrev:
Ok, var lite otydlig där kanske, jag menar naturligtvis att länka en gate med comp t ex för en virvel som man ju gör ibland...blev lite fel med termen sterolinkning där :)
Säg hej till min patchbay.
Det funkar precis som key listen men på andra burkar funkar det ju så att man hör sidechainloopen på den kanal som enheten är insertad på. På denna burk har man en separat "loop" för key listen som man kan plocka in på en ledig kanal i bordet för att enbart ha som "key listen -kanal". Oavsett vilken kanal man "solar" (key-lyssnar) i burken så dyker det upp på din key-listen kanal...ojojoj...mycket key-listen blev det här :)
Det låter lite coolt.

8st comp/de-esser/gate i samma rack vet jag inte om jag skulle ersätta dbx:erna/bss:erna och ds-201:orna med, men nästa gång monitor-FX uppgraderas känns det intressant med en sån.

Daniel Eriksson
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Säg hej till min patchbay.
Säg hej till en knapptryckning istället för en knippe patchkablar som kan glappa :)
8st comp/de-esser/gate i samma rack vet jag inte om jag skulle ersätta dbx:erna/bss:erna och ds-201:orna med, men nästa gång monitor-FX uppgraderas känns det intressant med en sån.
Jag tror inte heller de kommer att ersätta de gamla trotjänarna, svårt att lära gamla hundar sitta. Däremot kommer de nog att hittas i en del fasta installationer samt hos mindre uthyrningsfirmor som inte tar de största gigen då raidervänlighet kommer in i bilden.

/Dogge

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Dogge: Jag tror att vanliga kompressorer har en överskådlighet som Square One inte har, även om Square One är mycket bättre än ACP-88. Dessutom tror jag att den låter bättre.

Skriv svar