EQ Monitorsystem
- Johan Treptow
- Rookie

EQ Monitorsystem
Hur brukar ni i allmänhet göra när ni sätter EQ på ett monitorsystem?
Alternativ 1:
Brukar ni "ringa" systemet? Hur gör ni då? Går från vänster till höger på EQ och drar ner de frekvenser som ringer? Går från höger till vänster på EQ? Höjer systemet tills det ringer och drar ner den frekvens som ringer? Använder ni bara en mic eller alla? Hur sätter ni gain på micken/mickarna?
Alternativ 2:
Eller tar ni det på "känsla"? Pratar i en mick och lyssnar?
Alternativ 3:
Skiter i det och hoppas på det bästa.
Låt höra!
/Johan T
Alternativ 1:
Brukar ni "ringa" systemet? Hur gör ni då? Går från vänster till höger på EQ och drar ner de frekvenser som ringer? Går från höger till vänster på EQ? Höjer systemet tills det ringer och drar ner den frekvens som ringer? Använder ni bara en mic eller alla? Hur sätter ni gain på micken/mickarna?
Alternativ 2:
Eller tar ni det på "känsla"? Pratar i en mick och lyssnar?
Alternativ 3:
Skiter i det och hoppas på det bästa.
Låt höra!
/Johan T
- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Re: EQ Monitorsystem
En blandning mellan 1 och 2.
Prata i miken och kolla att det låter bra (är det en bra låda så ska man inte behöva göra mycket). Gaina upp miken till runt 0 dB (jag brukar ta i lite extra eftersom det förmodligen kommer hända under gig med).
Dra sedan på tills det börjar gå runt och hitta den frekvensen på EQ:n, dra ner tills det slutar. Upprepa detta 3-4 gånger. Efter 3-4 frekvenser brukar man börja närma sig "point of no return", dvs att flera frekvenser går runt samtidigt och då tappar man bara gain och ljudkvalitet på att fortsätta.
Prata i miken och kolla att det låter bra (är det en bra låda så ska man inte behöva göra mycket). Gaina upp miken till runt 0 dB (jag brukar ta i lite extra eftersom det förmodligen kommer hända under gig med).
Dra sedan på tills det börjar gå runt och hitta den frekvensen på EQ:n, dra ner tills det slutar. Upprepa detta 3-4 gånger. Efter 3-4 frekvenser brukar man börja närma sig "point of no return", dvs att flera frekvenser går runt samtidigt och då tappar man bara gain och ljudkvalitet på att fortsätta.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- David Wennberg
- PAR-64

Samma sak här, prata lite och ringa lite. Det räcker ofta bra att ta bara 2-3 frekvenser, sedan så känner man ju hur mycket man ska skära när just den frekvensen slutar tjuta.
Fortsätter man att leta frekvenser brukar eq:n ser ut såhär efter ett tag:

Fortsätter man att leta frekvenser brukar eq:n ser ut såhär efter ett tag:
Senast redigerad av 1 David Wennberg, redigerad totalt 0 gånger.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Rikhard Tiittanen
- PAR-46

- Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
- Kontakt:
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

Har man aktiva monitorer som dessutom delas av en processor så blir ju processen oftast ännu enklare iom att det i DSPprogrammet är Smaartat för hur lådan (lådorna) de facto låter (givetvis får man justera en del beroende på antalet lådor, vinkling m.m., men det är ändå en bra grund).
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

Precis. Ute på gig gäller inte vågrörelselära och klassisk fysik, där är det öl och brudar som gäller! 
Närå, riktigt så är det inte. Jag tror att en bra inställd processor och tillräckligt överdimensionerade steg i kombination med bra byggda högtalarlådor innebär att man som monitortekniker (exempelvis) får det mycket lättare. Än sålänge så kan varken signalprocessorer, smaart eller bra snack mixa, och det tror inte jag kommer hända på x antal år heller. Däremot tror jag att det är bra att göra saker och ting så enkla för sig som möjligt.
Bra prylar är aldrig lika bra som ett par öron, lite rutin och en bra kille/tjej.
Närå, riktigt så är det inte. Jag tror att en bra inställd processor och tillräckligt överdimensionerade steg i kombination med bra byggda högtalarlådor innebär att man som monitortekniker (exempelvis) får det mycket lättare. Än sålänge så kan varken signalprocessorer, smaart eller bra snack mixa, och det tror inte jag kommer hända på x antal år heller. Däremot tror jag att det är bra att göra saker och ting så enkla för sig som möjligt.
Bra prylar är aldrig lika bra som ett par öron, lite rutin och en bra kille/tjej.
- David Wennberg
- PAR-64

-
Gäst
- David Wennberg
- PAR-64

Rätt ofta! Numret till mitt närmaste bolag är 013-17 58 93JT skrev:Brukar ni "ringa" systemet?
Nej, den var dålig
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
-
Rikhard Tiittanen
- PAR-46

- Presentation: Fråga om du nu måste veta något om mig istället....
- Kontakt:
dawen skrev:Rätt ofta! Numret till mitt närmaste bolag är 013-17 58 93JT skrev:Brukar ni "ringa" systemet?
Nej, den var dålig
-
Gäst
Kanske ska förklara vad jag menar. HH är verkligen inget monitorsvin, jag tog ett gig som monitortech på en festival med 20 min set change mellan 32ch DJ Mendez, 32 ch Håkan och 32 ch GES (egen tekniker). Det var svettigt på riktigt... Eftersom jag inte tycker det är så kul att skruva monitor så tänkte jag att om jag gör så gott jag kan så räcker det säkert inte riktigt till i alla fall men då vet ju folk att jag inte ska skruva monitor.
Och det har nästan hjälpt med några små, enstaka undantag.
Och det har nästan hjälpt med några små, enstaka undantag.
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

Det Newbee säger i slutet är väldigt viktigt.
Står du och tittar ner i bordet och ger musikerna en bra mix känner de sig inte trygga, blir osäkra och presterar sämre.
Vill man öva på att hitta frekvenser utan att göra bort sig strax innan gig så finns det ett program som heter Niehoff Feedback Trainer som är rätt smutt!
Står du och tittar ner i bordet och ger musikerna en bra mix känner de sig inte trygga, blir osäkra och presterar sämre.
Vill man öva på att hitta frekvenser utan att göra bort sig strax innan gig så finns det ett program som heter Niehoff Feedback Trainer som är rätt smutt!