Smaartlive

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30
Presentation: Samuel Nielsen, verksam sedan -98 inom ljudbranschen!

Smaartlive

Inlägg av Samuel Nielsen »

Är det någon här som har god kännedom inom detta ypperliga program?

Gäst

Inlägg av Gäst »

God vet jag inte men jag har pillat en del med det! Vad undrar du?

Daniel Ryden
PAR-20
PAR-20
Presentation: Production Manager / Creative Director / Sound Designer
Sales director for GLP Nordic Region
Sales director for Minuit Une Nordic region
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ryden »

Jag har hållt på med smaarten en del men jag är inget proffs..
/Daniel Rüdén

GLP Nordic / Westridge Audio

mob. 0737-571140
daniel@westridgeaudio.se
http://www.westridgeaudio.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Samme: Det är nog enklare att svara ifall du ställer en konkret fråga :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30

Jo, det är när jag ska mäta delay tiden mellan elementen i en 3 vägs system. framför allt i subben tycker jag det blir konstigt. Om vi tar ett exempel. 2" mäter 4.60 m, 15" mäter 4.52 m och 18" mäter 11.23 m. Men om jag lyfter delningen och låter subbarna gå fullrange och mäter tiden då får jag 4.80 m istället. Vad är då rätt att sätta delay tiderna på?
knepigt...

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Samme skrev:Jo, det är när jag ska mäta delay tiden mellan elementen i en 3 vägs system. framför allt i subben tycker jag det blir konstigt. Om vi tar ett exempel. 2" mäter 4.60 m, 15" mäter 4.52 m och 18" mäter 11.23 m. Men om jag lyfter delningen och låter subbarna gå fullrange och mäter tiden då får jag 4.80 m istället. Vad är då rätt att sätta delay tiderna på?
knepigt...

Nu är jag långt ifrån någon auktoritet på Smaart (har knappt använt programmet alls), så detta är på sin höjd kvalificerade gissningar.

Vad menar du med att de olika passbanden "mäter X m"? I förhållande till vad?

Två saker jag skulle tänka på när man mäter subfrekvenser. Har du mätmiken på tillräckligt långt avstånd från mätobjektet? Är miken placerad paralellt med marken eller en bra bit upp från marken?

Har du räknat in fasförskjutningen som delningen ger. Den kan påverka en hel del vid låga frekvenser (långa våglängder)?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30

med smaart så mäter den med två signaler, en referens signal och en mät signal. I detta fallet var referens signalen splittad från left från en mixer och mätsignalen en mikrofon som jag satte framför stacken... På det viset kan man få fram antal meter mellan dom olika elementet, med all latency från processorn med.

Har mätt utan något delnings filter i subben, och fick fram tiden så. För om jag mätte med delning på så fick jag så långa avstånd som inte funkade alls med resten av riggen funkar ju inte riktigt att delaya 2" 4:a meter.

Så min slutsats med tider mellan element är att det är verkligen viktigt att delaya, det får riggen att jobba som en enhet. Framför allt viktigt när kör lite större system. Då märker man felen lättare...

Men jag har en fråga som jag hoppas på att någon här kan svara på...?

Jag kör NTM filter till en rigg som jag har jobbat på en stund och den lägre delningen i miden kör jag 36 dB lutning och i subben upp mot miden kör jag 52 dB lutning och jag lappar över delningen. Då kommer min fråga, varför blir det en svag fasutsläckning, inte 180` utan mindre..! Vad är det som gör detta fenomen..?

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Inlägg av David G. Åhman »

nu är jag ingen expert på delning, men borde det inte bero på att dom vid överlappningen inte riktigt ligger i fas, mao är inte tidskorrigeringen 100%? Varför kör du olika brant på HP filtret jfrt med LP-filtret?

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30

Det kan kanske bero på tidsfel som du säger att det är svårare för processorna att beräkna 52 dB lutning och där med ta längre tid, än vad 32 dB gör. Vad vet jag, det är en gissning.. Enligt smaart så är det inte något tids fel. Hmm får kanske mäta fasen på själva processorn istället..

Jag kör olika lutning för att i toppen som är en 2x15"+2" sitter där RCF(L15P540) som är väldigt bra i basen inte ett mid element, så kan jag med 36 dB gå ganska långt ner i delning utan att hamna längst ner i subben och få en ganska snygg rolloff, med 52 dB så så fick jag för brant rolloff även om jag gick ner i frekvens, lät inte riktigt lika bra. I subben (2x18" RCF L18S800)så ville jag kunna gå så högt upp som möjligt utan att den färgar för högt upp i register.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Samme skrev:... och jag lappar över delningen. Då kommer min fråga, varför blir det en svag fasutsläckning, inte 180` utan mindre..! Vad är det som gör detta fenomen..?
Hmm... du har inte funderat på om det är så att du får olika gruppdelay från element som tack vare överlappet i delningen reproducerar samma frekvenser?

Testa en så enkel sak som att dra isär delningen lite mer för att minsta överlappet. Eftersom man ofta gainar subben mer så blir ju det akustiska överlappet dessutom större än det elektroniska.

Min erfarenhet är att överlapp ofta skapar mer problem än det löser om man inte har en väldig tur med fasvinklarna.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

Samme skrev:Det kan kanske bero på tidsfel som du säger att det är svårare för processorna att beräkna 52 dB lutning och där med ta längre tid, än vad 32 dB gör. Vad vet jag, det är en gissning.. Enligt smaart så är det inte något tids fel. Hmm får kanske mäta fasen på själva processorn istället..

Jag kör olika lutning för att i toppen som är en 2x15"+2" sitter där RCF(L15P540) som är väldigt bra i basen inte ett mid element, så kan jag med 36 dB gå ganska långt ner i delning utan att hamna längst ner i subben och få en ganska snygg rolloff, med 52 dB så så fick jag för brant rolloff även om jag gick ner i frekvens, lät inte riktigt lika bra. I subben (2x18" RCF L18S800)så ville jag kunna gå så högt upp som möjligt utan att den färgar för högt upp i register.

När man delar väldigt brant störs ju bland annat fasgången, och det är väl vad jag förstått det därför som man kanske inte kör hur branta filter som helst ofta. Jag har själv använt (och äger ett antal) L18S800, och de är ju ganska "middiga" element så jag förstår om du liksom jag vill dela dom ganska brant. Tycker inte dom spelar särskilt snyggt över 120hz, åtminstone inte i de lådor jag har dom. Därför kör jag 24dB LP på dem (och jag trodde jag var hård :lol: ).

Om jag vore du så skulle jag nog försöka få fram tiderna manuellt. Det finns ju en impuls-funktion i SMAART, där det ska gå att få fram en "plot" över någon sekund. Detta har jag bara setts göra på ett seminarium en gång, men man ser i alla fall tydligt den "första" högtalarens svar och sen den nästkommande osv. Då kan man med musen mäta avståndet i millisekunder, vri upp det delayet och sedan se på plotten nästa gång om dom ligger exakt i fas eller ej.

Ett annat sätt jag hört om för att få ganska perfekt fasgång precis vid delningsfrekvensen är att man kör delningsfrekvensen i en tongenerator och mäter med mätmik. Sen vrir man lite fram och tillbaka på delayet tills man får som bäst summering. :roll: Har dock aldrig testat det själv. Man bör ju gärna veta först så att inte något av elementen ligger ett eller flera fasvarv bakom nån annan..:)

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

DavidG skrev:Ett annat sätt jag hört om för att få ganska perfekt fasgång precis vid delningsfrekvensen är att man kör delningsfrekvensen i en tongenerator och mäter med mätmik. Sen vrir man lite fram och tillbaka på delayet tills man får som bäst summering. :roll: Har dock aldrig testat det själv. Man bör ju gärna veta först så att inte något av elementen ligger ett eller flera fasvarv bakom nån annan..:)
Ett tips när man använder denna metod är att polaritetsvända det ena passbandet vid inställning. Det är lättare att höra en total utsläckning än en summering. När man hittat utsläckningen vänder man bara tillbaks polariteten.

David G. Åhman
PAR-36
PAR-36

cyberpunk skrev:
DavidG skrev:Ett annat sätt jag hört om för att få ganska perfekt fasgång precis vid delningsfrekvensen är att man kör delningsfrekvensen i en tongenerator och mäter med mätmik. Sen vrir man lite fram och tillbaka på delayet tills man får som bäst summering. :roll: Har dock aldrig testat det själv. Man bör ju gärna veta först så att inte något av elementen ligger ett eller flera fasvarv bakom nån annan..:)
Ett tips när man använder denna metod är att polaritetsvända det ena passbandet vid inställning. Det är lättare att höra en total utsläckning än en summering. När man hittat utsläckningen vänder man bara tillbaks polariteten.
sant, det var smart! då behöver man inte smart! :roll: :D

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Samme: Det är ofta bättre att ha det akustiska centrumet i samma position i längsled. Delayar du elementen så löser du alla problem on axis, men mätmiken säger enbart vad som händer i en punkt. Vad händer på sidorna? Inte helt lätt att bygga om topparna dock, eftersom elementen oftast sitter där de sitter av praktiska skäl.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Samuel Nielsen
PAR-30
PAR-30

Om jag vore du så skulle jag nog försöka få fram tiderna manuellt. Det finns ju en impuls-funktion i SMAART, där det ska gå att få fram en "plot" över någon sekund. Detta har jag bara setts göra på ett seminarium en gång, men man ser i alla fall tydligt den "första" högtalarens svar och sen den nästkommande osv. Då kan man med musen mäta avståndet i millisekunder, vri upp det delayet och sedan se på plotten nästa gång om dom ligger exakt i fas eller ej.
Detta är precis vad jag har gjort, när jag fått fram mina tider....

Skriv svar