Rhapsody in Rock 2005

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Gäst

Rhapsody in Rock 2005

Inlägg av Gäst »

Eder utsände är ute på turnering med ovanstående produktion och tänkte slänga upp lite bilder och fakta om gigget.

På ljudsidan levererar Starlight och APM utrustning. Starlight står för PA och APM mixplatser, monitorsystem, mickar och multi. PA:t består av Meyer Milo och M3D Sub, front fill är Meyer UPA2P, mixplatserna är Innovason SY80, IEM från Sennheiser, WL från Beyerdynamic och wedges från d&b. Jag är systemtekniker och sen är det Ajje Wikström på FOH, Markus Agnesund på Mon och Andreas Bäckström på Mickar.

Ljusavdelningen består av Berra Andersson, Per Gustavsson och Bebban Pihlblad, deras rigg har jag ingen koll på, återkommer i detta ärende.

Bildtekniken kommer ifrån Massteknik och består av Flexiscreen som backdrop och Toshibamoduler som sidoprojektioner.

FREA levererar specialeffekter och Eje Berglund skjuter Pyro.

Crewet består av ca 50 personer totalt och det är nästan lika många som står på scen. Vi åker i 2 bussar och 2 nightriders (och så Wells eget flygplan då). Produktionen flyttas med hjälp av 8 trailers (lite blandad kompott med 25.25, trailers och lastbil med släp), dessa kommer från Mad House och Starlight och vi använder 2 st SAM550 scener och två Maxiscener från Starlight.

Och nu dom utlovade bilderna! Här kommer först lite bilder från genrepet och premiären i Vadstena, hoppas hinna fota lite mer under turnén och ladda upp fler bilder allt eftersom.

Bild

Lite småfint är det allt i Vadstena, här är en bild som är tagen på bryggan som går in till borggården. Tyvärr kan man inte köra in med trailer så man får lasta om utanför och köra in med lastbil i stället. Jobbigt värre...

Bild

Crewets hem de närmaste veckorna.

Bild

Två av våra bilar. I den närmaste åker vår egen lastmaskin och i den andra åker tyger, kläder, lite stageset och flyglar.

Bild

Gladiator är en stor lampa... Vi använde tre sådana där monster i Vadstena.

Bild

Från FOH.

Bild

Och så lite bilder på scenen under genrepet.

Bild

"Pianobaren"

Bild

"You can´t do a thing if you aint got that swing!"

Johan Ohlsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Johan Ohlsson »

Hur ofta publiceras bilder på "ljudkillarna" i tidningen? :)

http://www.corren.se/archive/2005/7/9/i ... ow.xsl&i=3

(eller hela artikeln som inte alls handlar om tekniken: http://www.corren.se//archive/2005/7/9/ ... 96984640-4 )

Peter Nilsson
Rookie
Rookie
Presentation: Jobbar på Skara Tält & Montage. Har även ett eget företag inom reklam.
Kontakt:

Inlägg av Peter Nilsson »

Hörde att scenen var försenad till Läckö

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det var snabb ryktesspridning med tanke på att dom hade get in klockan 18:00 ikväll.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

När kommer ni till de här krokarna så man komma förbi, ta en glass, titta på den fina ljudanläggningen och se strålkastarna som nån satt upp så att man kan se högtalarna, samt slutligen konstatera att boogiewoogie med publikfrieri säljer?
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Verkar ju glassigt det där Per! :)

Hur går allting så länge? Funkar allting prima eller längtar du redan hem? :)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Jodå det går bra! Vi ligger i Rättvik och gigar på Dalhalla, 6 gigg och alla är slutsålda. Nästa vecka spelar vi i Båstad tis-onsdag, Ronneby lördag och Ystad söndag. Hemlängtan har jag haft sen första repdagen trots att det är väldigt trevliga människor med på turnén.

Turnéplan finnes på wellsmusic.se om någon vill komma och kika får ni gärna höra av er, tror att det går lösa utan större probs.

Läckö var rätt tufft, vi fick köra runt PA:t med lastmaskin och våra kära PA giraffer tog 4 timmar att bygga och 2 timmar att riva så dagen blev hyfsat lång. Men gigget gick bra trots allt.

Peterpall: Varifrån kom dina uppgifter om att scenen var sen?

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Låter slitsamt. Men gissar på att ni njuter rätt bra av era jobb ibland också 8)

Inga missöden ännu?

Kanske var till Wells jag skulle kört grejjer. Fick förfrågan om att köra gul-trailer till Båstad i helgen nämligen. Men ska jobba på Lundell så gick inte.

Ingo jag kommer gärna och kikar i E-tuna om jag får? :oops:
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Nilsson »

Jag kommer och hälsar på i Båstad Ingo, vi ska ha någon miljöbelysning i nåt serveringstält bredvid!! Riggar måndag och river onsdag kväll/natt!!
Work sucks, send me on tour!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nädå, inga missöden än så länge! Skicka PM med telefonnummer så hör jag av mig om jag kan fixa plåtar när det närmar sig. Vi har get in på måndag em i Båstad tror jag, ska väl försöka få upp ljud, ljus och lite tyger på måndagen sen får resten gå upp på tisdagen.

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
Kontakt:

Okej, men då ses vi kanske i Båstad!!

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Tack Ingo för en trevlig kväll.....det jag såg var kanon förutom att det kanske var lite lför dåligt drag på följena i första akten. Synd bara att halva tillställningen regnade bort!!

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Lightguy!

Och tack för titten!

Det var en bulb som exploderade i första akten så det var väl lite si och så med trycket i den överlag, det var Super Troupers i Båstad och kombinationen gigg klockan 19 och 70 meter till scen är inte helt snäll...

Användarvisningsbild
Fredrik Nilsson
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Så pass... Super trouper är oxå starka. Ett år körde de upp två troupers på Hallands Åsen (det ligger en lite lada där uppe) som lyste upp!! Men visst det var rätt ljust ute!!! Ven var grymt, härligt gung!!

Användarvisningsbild
Mikael Ekström
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Mikael Ekström »

Ingo, vill bara passa på att tacka för igår igen!
Var skoj att få se hur du har det ute på jobbet.
Hoppas allt fortsätter gå lika bra.

Tills vi ses igen!
Mikael Ekström
Ljustekniker

Frema AB
Kraftverksgatan 6
721 30 Västerås

070 - 363 94 97
021 -­ 10 33 70

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.

Inlägg av Henrik Malmberg »

...och här kommer ett par bilder som Ingos vikarie under förra veckan, undertecknad, har tagit...hmm, blev en lite konstig mening det där.

Bilderna är från Råsunda lördagen den 13 augusti. Det vanliga PA:t är här förpassat till outfill. Main-PA: 12 st M3D per sida, Outfill: 12 st Milo per sida, Subs: 10 st M3D-sub per sida, Infill: 2 st UPJ-2p per sida, mittkluster: 2 st d&b Ci-80 :lol:
Bilagor
När man kom till jobbet på lördagsmorgonen var en del redan förberett...
När man kom till jobbet på lördagsmorgonen var en del redan förberett...
Overview Råsunda 256.JPG (252.77 KiB) Visad 11202 gånger
Lite snyggt är det väl...?
Lite snyggt är det väl...?
Soundcheck Råsunda 256.JPG (238.45 KiB) Visad 11202 gånger
Giraffer är coolt...om man slipper bygga dem. De 12 MILO som annars åkte som main-PA fick agera outfills på Råsunda.
Giraffer är coolt...om man slipper bygga dem. De 12 MILO som annars åkte som main-PA fick agera outfills på Råsunda.
Milo Råsunda SL 256.JPG (227.04 KiB) Visad 11202 gånger

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

2st ynka bilder:/ bättre kan du!

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

jag fick det till 3...
Q.E.D

Användarvisningsbild
Jonas Hagelin
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Jonas Hagelin »

Enligt lokalpressen var det mycket regn och lite ojämnt ljud när ni var i Uppsala.
Själv var jag bara på plats och kollade någon timme på fredagsdagen då det riggades.
Klart imponerande, även om det var mobil scen i år jämfört med trossbygge förra året
vad jag minns.
Själva akten i sig såg jag ju förra året, så det skippade jag i år.

Eftersom jag tycker att både lastbilar och ljud/ljus är skoj var jag kvar en bra stund och
kollade på det hela. Imponerande av killen som körde gul lastbil med semitrailer efter
(25.25m ekipage) att han tog sig ut från stället. Men minst lika skoj var lastbilssnubben
som kom med alla avspärrningsstaket och stolar... Han hade lastat 4 långpallar på taket
på lastbilen vad jag kunde se. Direkt ovanpå presenningen och dess ställning. Tur att
lokala mobilkransfirman Binsell var där med en teleskoplyftare... Hade blivit svårt att få ner
allt annars.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig ;-)

Gäst

Inlägg av Gäst »

Det finns alltid teleporter på plats till stolarna, så det är inte så mycket tur inblandat.

Har du någon länk till lokalblaskan? Kul att läsa även om det är negativ kritik.

Skriv svar