Hultsfredsfestivalen 2005 är slutsåld!
- David Wennberg
- PAR-64

Newbee: Jag håller med dig i mångt och mycket.
Fortfarande är det så att det är ett fritt val att jobba gratis. Jobbar man heltid med något är det givetvis dumt att ena dagen jobba gratis och andra inte.
För såna som mig som inte är på den nivån ännu så tycker jag utan tvekan att det är okej att göra ett gratisjobb om det är trevligt folk och artister inblandade, plus att man får inträde till Sveriges största musikfestival.
Fortfarande är det så att det är ett fritt val att jobba gratis. Jobbar man heltid med något är det givetvis dumt att ena dagen jobba gratis och andra inte.
För såna som mig som inte är på den nivån ännu så tycker jag utan tvekan att det är okej att göra ett gratisjobb om det är trevligt folk och artister inblandade, plus att man får inträde till Sveriges största musikfestival.
KISS. Keep It Simple Stupid.
- David Wennberg
- PAR-64

- Fredrik Nilsson
- PAR-64

- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Kontakt:
Jag är ledsen att jag brusar upp men jag gillar inte när folk tror att teaterfolk bara sitter på häcken och inte gör något, eller att allt ska vara så fint och perfekt.Ingo skrev:Ojdå, det var inte riktigt meningen att det skulle ta sådan skruv. Jag tänkte på de dans och teater-festivaler jag jobbat på och jämförde hur mycket dom kostar att genomföra. Hade det gått att ha lite folk som inte har full lön på en sån festival som utför okvalificerade uppgifter så hade de pengarna kunna läggas på fler intressanta akter. Och kostnaden för huvudmännen hade blivit lägre.
Det är klart att jag inte heller skulle åka och skruva ljud eller knuffa högtalare gratis. Det var inte det jag åsyftade, jag är glad över att vi har ett så kompetent gäng som vi har på Hultsfred och det gäller alla ifrån områdes- och säkerhetsanvariga, scenchefer och hela vägen till grindvakterna. Utan dessa ingen festival, så enkelt är det, rätt eller fel har jag faktiskt inte ens reflekterat över, jag är bara tacksam!
Det där med att ni har så kompetenta humpare, det är det jag menar. Jobbar kompitent personal gratis anser jag att de tar jobben från andra kompetenta personer som behöver jobb för att överleva. Men jag förstår de som jobbar gratis oxå, som Dawen säger de får inträde.
Du har aldrig själv varit på turné som tekniker va. Det är inget skoj när det kommer folk som verkligen inte förstår tekniska termer eller hur arbetet ska utföras. Det är otroligt skönt att komma till ett stäle där det finns riktiga tekniker!!!HenrikH skrev:
Som humpare krävs sällan mer än att du skall förstå svenska, iaf när du jobbar i sverige. Festivaler och många andra ställen tar in en idrottsförening eller liknande som hump bara för att dom är billiga.
/H
Work sucks, send me on tour!
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Mendetärjusådetär. Iaf de som jag har stött på, de har inte riktigt samma tidsskala som rockfolk eller turnerade spex har (vi bygger upp, kör genrep, och sedan premiär. Ingen tech alls, några timmar för att ljussätta och nån timme för sångrep/soundcheck)Lightguy (TMT) skrev: Jag är ledsen att jag brusar upp men jag gillar inte när folk tror att teaterfolk bara sitter på häcken och inte gör något, eller att allt ska vara så fint och perfekt.
Jo, lyckan är stor när det finns en vettig ljudtekniker i huset som kan svenska eller engelska bra.Du har aldrig själv varit på turné som tekniker va. Det är inget skoj när det kommer folk som verkligen inte förstår tekniska termer eller hur arbetet ska utföras. Det är otroligt skönt att komma till ett stäle där det finns riktiga tekniker!!!
"This is the updated input list"
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Jag blir väldigt nyfiken på vad detta kan vara för produktion som håller detta tempo.ian skrev: Mendetärjusådetär. Iaf de som jag har stött på, de har inte riktigt samma tidsskala som rockfolk eller turnerade spex har (vi bygger upp, kör genrep, och sedan premiär. Ingen tech alls, några timmar för att ljussätta och nån timme för sångrep/soundcheck)
Är det något spex?
- David Wennberg
- PAR-64

Alternativet är ju sunkigt hump. Alternativet är inte att hyra in tekniker, för det finns det inte pengar till, och skillnaden är inte så pass stor att det är värt kostnaden.Lightguy (TMT) skrev:Det där med att ni har så kompetenta humpare, det är det jag menar. Jobbar kompitent personal gratis anser jag att de tar jobben från andra kompetenta personer som behöver jobb för att överleva. Men jag förstår de som jobbar gratis oxå, som Dawen säger de får inträde.
På Atlantis har vi både riktiga tekniker och ett väldigt duktigt hump, och det klagar du ju på?Lightguy (TMT) skrev:Du har aldrig själv varit på turné som tekniker va. Det är inget skoj när det kommer folk som verkligen inte förstår tekniska termer eller hur arbetet ska utföras. Det är otroligt skönt att komma till ett stäle där det finns riktiga tekniker!!!
Självklart ska folk ha betalt i någon form om de gör ett jobb bra. Om det är så att personer gör jobb gratis som du skulle vilja betalt för finns det ju en anledning till att inte arrangören betalar dig (och den behöver självklart inte vara att du inte är duktig nog).
- Fredrik Nilsson
- PAR-64

- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Kontakt:
Jag vill inte ha ett jobb där man sliter häcken av sig för ingeting, men det jag menar är att har man en dokumenterad erfarenhet inom något område så ska man ha betalt för det annars är man bara dum mot sig själv och andra. Skulle alla humpare kräva något i betalt så måste de gå med på det annars får de inga humpare. Det leder till att inga tekniker vill jobba där eftersom det inte finns någon bärhjälp vilket i sin tur leder till ingen festival vilket nog inte festivalledningen tycker är något bra.
Hela samtalsämnet började med att Dawen sa att jag kunde humpa på deras scen. Svaret blir då nej, jag jobbar inte gratis!
Hela samtalsämnet började med att Dawen sa att jag kunde humpa på deras scen. Svaret blir då nej, jag jobbar inte gratis!
Work sucks, send me on tour!
- David Wennberg
- PAR-64

Du väljer självklart exakt vad du gör. Jag tänker inte tvinga dig, det var bara ett förslag.
Skulle _alla_ humpare i hela världen kräva att få betalt för att humpa, då skulle det bli dyrt. Antag att alla funktionärer har erfarenhet av vad de ska göra och kräver betalt. Antag att de får tusen kronor för hela festivalen, vilket är jävligt lite pengar för tre dagars jobb. Då skulle festivalen kosta fem miljoner mer att genomföra. Biljettpriset skulle höjas ungefär 200 kronor per biljett, och det är fortfarande en rätt låg lön, och med biljetthöjningen skulle antagligen färre åka. Då är allt räknat utan skatter dessutom, med alla pengar som försvinner där så kan du säkert räkna med det dubbla.
Det är inte genomförbart helt enkelt. Jag tycker det är bra att folk väljer att arbeta gratis, dels för att det är svinkul och dessutom för att det är bra för kulturen. Att folk humpar gratis på en festival med 30000 besökare kommer knappast ta ifrån många teaterkillar deras jobb.
Skulle _alla_ humpare i hela världen kräva att få betalt för att humpa, då skulle det bli dyrt. Antag att alla funktionärer har erfarenhet av vad de ska göra och kräver betalt. Antag att de får tusen kronor för hela festivalen, vilket är jävligt lite pengar för tre dagars jobb. Då skulle festivalen kosta fem miljoner mer att genomföra. Biljettpriset skulle höjas ungefär 200 kronor per biljett, och det är fortfarande en rätt låg lön, och med biljetthöjningen skulle antagligen färre åka. Då är allt räknat utan skatter dessutom, med alla pengar som försvinner där så kan du säkert räkna med det dubbla.
Det är inte genomförbart helt enkelt. Jag tycker det är bra att folk väljer att arbeta gratis, dels för att det är svinkul och dessutom för att det är bra för kulturen. Att folk humpar gratis på en festival med 30000 besökare kommer knappast ta ifrån många teaterkillar deras jobb.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Ja, Kårspexet på KTH. Teater i innerstan är dyyyrt, så vi har två mindre prodrep (mest för att betatesta manus, dekor mm) och enbart ett genrep. normalt är att man går in på morgonen, börjar sätta ihop dekoren (den är ju förstås färdigbyggd i bitar), riggar det ljud och ljus som behövs (vissa teatrar mer än andra), ljussätter 4 timmar eller så, kör ett genrep på kvällen med lite närmast sörjande, går hem, går in nästa dag, ljussätter lite mer om man kan och sedan är det premiär.Newbee skrev:Jag blir väldigt nyfiken på vad detta kan vara för produktion som håller detta tempo.ian skrev: Mendetärjusådetär. Iaf de som jag har stött på, de har inte riktigt samma tidsskala som rockfolk eller turnerade spex har (vi bygger upp, kör genrep, och sedan premiär. Ingen tech alls, några timmar för att ljussätta och nån timme för sångrep/soundcheck)
Är det något spex?
Vi gör tre föreställningsomgångar vintern/våren, oftast en extraomgång på hösten och tre turnéer. På de andra omgångarna och turnéer går man in på morgonen, bygger och sedan kör föreställning samma dag.
Koncepten bygg/rivdag samt techweek finns inte vår värld. Det är rockturné applicerad på teater, typ...
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Allt går naturligtvis att se från olika håll och detta är ett ganska svårt ämne.
Bland arrangörer är detta också ett hett diskussionsämne.
En del arrangörer låter lokala föreningar ta hand om hump, korvförsäljning osv.
Mot vinsten på sin försäljning.
Andra arrangörer får betala sina humpare.
Sen finns det då vissa arrangörer som har turen att på något underligt vis dra till sig gratisfolk som flugor. Då även ibland överkompetenta för sin arbetsuppgift. Trots att man får bo mitt ute i smålands djupa skogar (med allt vad det innebär).
Om detta är rättvist eller inte kan man säkert diskutera till domedagen.
Bland arrangörer är detta också ett hett diskussionsämne.
En del arrangörer låter lokala föreningar ta hand om hump, korvförsäljning osv.
Mot vinsten på sin försäljning.
Andra arrangörer får betala sina humpare.
Sen finns det då vissa arrangörer som har turen att på något underligt vis dra till sig gratisfolk som flugor. Då även ibland överkompetenta för sin arbetsuppgift. Trots att man får bo mitt ute i smålands djupa skogar (med allt vad det innebär).
Om detta är rättvist eller inte kan man säkert diskutera till domedagen.
- David Wennberg
- PAR-64

-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Men det går inte att jämföra det du säger med en fast teater.ian skrev:Ja, Kårspexet på KTH. Teater i innerstan är dyyyrt, så vi har två mindre prodrep (mest för att betatesta manus, dekor mm) och enbart ett genrep. normalt är att man går in på morgonen, börjar sätta ihop dekoren (den är ju förstås färdigbyggd i bitar), riggar det ljud och ljus som behövs (vissa teatrar mer än andra), ljussätter 4 timmar eller så, kör ett genrep på kvällen med lite närmast sörjande, går hem, går in nästa dag, ljussätter lite mer om man kan och sedan är det premiär.Newbee skrev:Jag blir väldigt nyfiken på vad detta kan vara för produktion som håller detta tempo.ian skrev: Mendetärjusådetär. Iaf de som jag har stött på, de har inte riktigt samma tidsskala som rockfolk eller turnerade spex har (vi bygger upp, kör genrep, och sedan premiär. Ingen tech alls, några timmar för att ljussätta och nån timme för sångrep/soundcheck)
Är det något spex?
Vi gör tre föreställningsomgångar vintern/våren, oftast en extraomgång på hösten och tre turnéer. På de andra omgångarna och turnéer går man in på morgonen, bygger och sedan kör föreställning samma dag.
Koncepten bygg/rivdag samt techweek finns inte vår värld. Det är rockturné applicerad på teater, typ...
Det är säkert någon som har byggt er dekor innan, planerat ljud och ljus
osv.
På en fast teater görs allt detta parallellt. Visst oftast brukar en normal repetitionsperiod för en föreställning ligga på 8 veckor hos oss, och då är alla heltidsanställda.
Man kan absolut inte kräva att det ska hållas ett tempo som under en bygg eller rivdag på turne hela tiden. Men det ställs också helt andra krav.
Skulle vilja säga att det blir som de flesta arbetsplatser förutom att man jobbar med "finkultur".
Sen om det också blir skillnad i resultat, det är det upp till publiken att avgöra.
-
Henrik Hansson
- PAR-36

- Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
- Kontakt:
Klart det inte är skoj med folk som inte vet vad dom skall göra så jag har svårt att se vart du vill komma.Lightguy (TMT) skrev: Du har aldrig själv varit på turné som tekniker va. Det är inget skoj när det kommer folk som verkligen inte förstår tekniska termer eller hur arbetet ska utföras. Det är otroligt skönt att komma till ett stäle där det finns riktiga tekniker!!!
-
Henrik Hansson
- PAR-36

- Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
- Kontakt:
Fortfarande söker festivaler inte "humpare", de söker funktionärer. Jag jobbar aldrig gratis som humpare på jobb i Linköping med omnejd men på sommarfestival gör jag det eftersom det är roligt. Och, som Dawen sagt tidigare, är det ingen som blir av med sitt jobb för alternativet till kompetent hump är det lokala hockeylaget eller brottargänget.Lightguy (TMT) skrev:Jag vill inte ha ett jobb där man sliter häcken av sig för ingeting, men det jag menar är att har man en dokumenterad erfarenhet inom något område så ska man ha betalt för det annars är man bara dum mot sig själv och andra. Skulle alla humpare kräva något i betalt så måste de gå med på det annars får de inga humpare. Det leder till att inga tekniker vill jobba där eftersom det inte finns någon bärhjälp vilket i sin tur leder till ingen festival vilket nog inte festivalledningen tycker är något bra.
/H
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Som jag sa, dekoren är byggd innan (för det mesta).Newbee skrev: Men det går inte att jämföra det du säger med en fast teater.
Det är säkert någon som har byggt er dekor innan, planerat ljud och ljus
osv.
Planerat? Ja. Testat i verkligheten? Nej.
Just kårspexet håller nivå nära professionell teater när det gäller vissa saker. Andra saker är det lite si och så med.Sen om det också blir skillnad i resultat, det är det upp till publiken att avgöra.
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Du säger att du aldrig jobbar gratis som humpare i Linköping med omnejd men på sommarfestival eftersom det är roligt.HenrikH skrev:Fortfarande söker festivaler inte "humpare", de söker funktionärer. Jag jobbar aldrig gratis som humpare på jobb i Linköping med omnejd men på sommarfestival gör jag det eftersom det är roligt. Och, som Dawen sagt tidigare, är det ingen som blir av med sitt jobb för alternativet till kompetent hump är det lokala hockeylaget eller brottargänget.Lightguy (TMT) skrev:Jag vill inte ha ett jobb där man sliter häcken av sig för ingeting, men det jag menar är att har man en dokumenterad erfarenhet inom något område så ska man ha betalt för det annars är man bara dum mot sig själv och andra. Skulle alla humpare kräva något i betalt så måste de gå med på det annars får de inga humpare. Det leder till att inga tekniker vill jobba där eftersom det inte finns någon bärhjälp vilket i sin tur leder till ingen festival vilket nog inte festivalledningen tycker är något bra.
/H
För mig rimmar det illa.
Om jag skulle tänka så om mitt jobb som ljudtekniker, skulle jag allvarligt fundera på att byta.
Och om jag skulle humpa, så skulle jag vilja ha betalt för det oavsett omständigheterna.
Dessa funktionärer fungerar väl som hump eller?
- David Wennberg
- PAR-64

-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Visst andra stora festivaler kanske inte heller har problem att skaffa gratis hump.dawen skrev:Tur och tur, Hultsfred har ju väldigt bra artister att erbjuda, plus att det är lite prestige inblandat. Hultsfred behandlar sitt hump bra också.
Andra stora festivaler har väl inte heller några problem att ordna hump?
Det är kanske det som är problemet för som dom vill arrangera mindre festivaler, där helt plötsligt alla ska ha betalt för då är det inte så prestigefyllt eller så bra artister.
Det gör det inte lättare för dom att konkurrera på lika villkor.
Personligen anser jag att fram för fler små festivaler och mer folkparker så det blir fler jobb. Decentralisering
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Jag uttryckte mig nog otydligtdawen skrev:Newbee: Det är bara en av de som humpar på Atlantis som i vanliga fall arbetar som fast anställd tekniker, och det är Walka, som dessutom gör teater.
Jag menar att förhoppningvis tycker man det är kul och gör det inte bara för pengarna annars heller.
Och jag menar inte bara som fast anställd utan även som frilans.
- David Wennberg
- PAR-64

Jag tror stenhårt på en balans mellan större och mindre festivaler. Utan stora festivaler är det svårare att få hit stora artister till Sverige utan att biljettpriserna blir rejäla. Utan mindre festivaler så är det färre jobb, och de som inte har råd med de större festivalerna har inget att åka på, o.s.v.
Som det var förra året gick det väl rätt bra för de mindre festivalerna, och det är kul!
Som det var förra året gick det väl rätt bra för de mindre festivalerna, och det är kul!