Baskonfigurationer

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Eftersom jag är lat så sökte jag lite på nätet istf att författa ett eget svar.

http://www.prosoundweb.com/install/tech ... subs.shtml förklarar i alla fall hur man ska göra och jag hoppas att även vad som händer om man inte gör rätt finns med...

Hur många basar ställer du i en båge? Vilken typ av lådor?

Nu får nog någon ta och skriva en förklaring till hur det hela hänger ihop, det verkar som vi har en del missuppfattningar gällande vad som egentligen händer när man staplar basar på olika sätt.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Det går alltid att diskutera var gränsen mellan lat och praktisk går 8)
KISS. Keep It Simple Stupid.

Gäst

Inlägg av Gäst »

dawen skrev:
Ingo skrev:Jämn energi i ett smalt område ja...
Fast, det beror ju på hur man konfigurerar basarna. Vad är det som säger att man måste ha alla i ett tight kluster à la power alley? Kan man inte ställa ut basarna på en lång linje istället? Sålänge man har mindre avstånd än ~1 meter så borde man ju inte tappa koppling, eller hur? Linjen blir hyfsat lång då, antaget att man lägger basarna ner. Tycker man inte att det räcker kan man fördröja ytterbasarna en smula. Tänker jag fel?
Ingo skrev:Det är inte så ofta det är genomförbart alls.
Vad är anledningarna till att det sällan är genomförbart? Är det inte så att man ganska ofta inte bryr sig om vad som är genomförbart, och stackar left/right enligt slentrian?
Ju längre linje du har desto mer direktivitet får arrayet. Är arrayet i horisontalplanet så minskar spridningen i horisontalled. Du kan minska effekten genom att solfjädra/delaya lådor i ytterkant (resultatet blir ju att arrayet i tidsdomänen blir kortare) då inteferensen sker vid en annan frekvens.

Genomförbarheten beror på att jag aldrig varit med om en artist som tycker att det är ok att det hänger 8 st 2x18" framför dom.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Fast, varför är man tvungen att flyga arrayet?

Om du flyger arrayet kommer ju inte basarna koppla mot marken. Vad finns det egentligen för fördel med att flyga basarna, förutom att du kan rigga vertikalt istället för horisontellt?

Gäst

Inlägg av Gäst »

Nä du kan ju lika gärna ställa dom på marken framför artisten, säkert lika populärt....

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Nu är det ju ljudet som är det viktiga i den här debatten, och inte någon jävla one hit wonder som ingen minns i juli :wink:

Gäst

Inlägg av Gäst »

Sorry, trodde vi pratade verkliga applikationer!

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

dawen skrev:Nu är det ju ljudet som är det viktiga i den här debatten, och inte någon jävla one hit wonder som ingen minns i juli :wink:
Som en åskådare till denna debatt.

Är det inte så att vi ofta behöver applicera teorin i praktiken?

Att bara sitta och diskutera teori på ett forum som detta kan väl tendera att bli meningslöst?

Klart det är viktigt att alla bitar är inblandade.

När du väl är ute och åker är det inte ofta som ljudet hamnar i första rummet.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

mansaxel skrev:
Ingo skrev:Det finns en finess med auxsend sub som jag inte tror folk tänker på i första läget och det är att delningsfrekvensen är beroende på nivån. En liten varning är mao på sin plats, i alla fall när det gäller "combat audio". På teater fungerar det mycket bättre.
Hur menar du nu? Som jag kör så tar man ju typiskt in en fullrangesignal i sin bascontroller. Den gör bas om det kommer in nåt, annars inte. Så länge man inte leker Renkus-Heinz gamgamla processorer så är väl delningen för det mesta fix? Jag är mest förvirrad, utred, så är du snäll!

Den elektroniska delningsfrekvensen kommer naturligtvis inte att ändras, men höjer du nivån på ett passband så får du rent akustiskt ett överlapp mot nästa passband. Dvs höjer du nivån på sub-passbandet X dB så kommer den akustiska delningen till passbandet ovanför att glida X Hz uppåt. Likaså kommer ett eventuellt HP-filter på sub-passbandet att bli något mindre verkningsfullt.

Synd att jag är så dålig på att rita i något enkelt program, annars hade en bild förklarat det här på ett kick.

PS! Detta händer naturligtvis även om du gainar upp ett passband i ett system som inte kör "sub på en aux". Skillnaden är att det är lättare att göra det utan att tänka på det i det första fallet.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Newbee skrev:
dawen skrev:Nu är det ju ljudet som är det viktiga i den här debatten, och inte någon jävla one hit wonder som ingen minns i juli :wink:
Som en åskådare till denna debatt.

Är det inte så att vi ofta behöver applicera teorin i praktiken?

Att bara sitta och diskutera teori på ett forum som detta kan väl tendera att bli meningslöst?

Klart det är viktigt att alla bitar är inblandade.

När du väl är ute och åker är det inte ofta som ljudet hamnar i första rummet.
Ser du den där lilla gula figuren i slutet av mitt inlägg? :roll: :wink:

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

cyberpunk skrev:Den elektroniska delningsfrekvensen kommer naturligtvis inte att ändras, men höjer du nivån på ett passband så får du rent akustiskt ett överlapp mot nästa passband. Dvs höjer du nivån på sub-passbandet X dB så kommer den akustiska delningen till passbandet ovanför att glida X Hz uppåt. Likaså kommer ett eventuellt HP-filter på sub-passbandet att bli något mindre verkningsfullt.

Synd att jag är så dålig på att rita i något enkelt program, annars hade en bild förklarat det här på ett kick.

PS! Detta händer naturligtvis även om du gainar upp ett passband i ett system som inte kör "sub på en aux". Skillnaden är att det är lättare att göra det utan att tänka på det i det första fallet.
Fast, det som händer är väl i princip samma sak som att man låter basarna ta lite mer högfrekvent programmaterial än vad de hade fått ta om man hade motsvarande basnivå, fast inte körde sub on aux.

Rent generellt borde ju subbarna bli en gnutta mindre belastade eftersom man slipper allt skräp till dem, och även om inte så är fallet så är det ju ingen enorm skillnad för basarna att ta lite programmaterial till runt 100Hz, sålänge de inte är rejält underdimensionerade. Right?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

http://www.prosoundweb.com/install/tech ... subs.shtml

Om man tittar på den första bilden i artikeln och tänker att man höjer den gula biten märkt sub, då får man fram vad Hasse menar. Eftersom nivån kommer öka, så kommer gränsen där suben och toppen basmässigt presterar lika mycket flyttas uppåt i frekvens.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Frågan vi pratar om är dessutom ställd i den här artikeln:

Question: Doesn't an aux-fed subwoofer system alter the gain structure in the crossover/processor, and therefore, corrupt the crossover points for the FOH loudspeaker system?

Answer: No. An aux-fed subwoofer system as described in this article is set up exactly like a traditional system and those channels that are assigned to the subwoofers are operated at a set ("calibrated") level, resulting in no change to the relative level that the subwoofers are fed. Aux-fed subwoofers should not be used by novice operators who may change the aux send settings without realization of the consequences.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack David!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

dawen skrev:Rent generellt borde ju subbarna bli en gnutta mindre belastade eftersom man slipper allt skräp till dem, och även om inte så är fallet så är det ju ingen enorm skillnad för basarna att ta lite programmaterial till runt 100Hz, sålänge de inte är rejält underdimensionerade. Right?

Det är iofs inte vad subarna klarar av som är problemet, utan att man får en puckel i frekvensgången där passbanden överlappar och dessutom får man två olika element som delsvis reproducerar samma frekvenser, vilket kan leda till problem med gruppdelay osv.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad skönt! Någon som kan förklara det jag inte orkade...

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Fast, som Tom Young svarar så är det ju inte så att man har annorlunda balans än vanligt, eller? Man ställer auxsendarna runt unity, och vill man ha det starkare så drar man upp regeln. Det påverkar ju lågmiden på samma sätt det påverkar suben i nivå.

Två olika element som delvis reproducerar samma frekvenser har du ju ändå runt delningsfrekvensen. Även om den nu flyttas litegrann så borde det inte innebära några stora problem.

Eller? Jag vet inte, jag bara gissar :)

Gäst

Inlägg av Gäst »

dawen skrev:Fast, som Tom Young svarar så är det ju inte så att man har annorlunda balans än vanligt, eller? Man ställer auxsendarna runt unity, och vill man ha det starkare så drar man upp regeln. Det påverkar ju lågmiden på samma sätt det påverkar suben i nivå.

Två olika element som delvis reproducerar samma frekvenser har du ju ändå runt delningsfrekvensen. Även om den nu flyttas litegrann så borde det inte innebära några stora problem.

Eller? Jag vet inte, jag bara gissar :)
Runt unity duger inte, på unity ska det vara! Annars uppstår de problem som jag och Cyber talar om.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Okej då, på unity! :) Auxpoten prick på nollan.

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Ingo skrev:Eftersom jag är lat så sökte jag lite på nätet istf att författa ett eget svar.

http://www.prosoundweb.com/install/tech ... subs.shtml förklarar i alla fall hur man ska göra och jag hoppas att även vad som händer om man inte gör rätt finns med...
Jag förstår inte, fortfarande:
Any variation in the aux send levels for those channels assigned to the subwoofers will result in degradation of the balance between the subwoofers and the rest of the loudspeaker system. This will negatively impact the crossover and phase response of the system.
Han förklarar inte hur en nivåskillnad ändrar delningsfrekvens eller förvirrar tidsdomänen, han bara säger att det är så, och så länge han inte förklarar varför så anropar jag "bullshit". Att det låter annorlunda, det köper jag, men det är ett nivåproblem, inget annat. (Jag har fortfarande inte sett en aux-send som ändrar tidsdomänen eller kan fjärrstyra mina delningsfilter
men det är väl för att jag är från Skåne och inte har det senaste i utrustning? ;-) )

Bortsett från att han är snubblande nära att säga "tro mig, jag orkar inte förklara det här" och jag inte är nöjd med det, så är jag i övrigt nöjd och överens med honom.
Ingo skrev: Hur många basar ställer du i en båge? Vilken typ av lådor?
Det var typ 6-8 st, RCF Event enkel-18.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar