Halvdöd CMX-3000
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Halvdöd CMX-3000
För ca 5 månader sedan bestämde vi oss för att uppgradera vårat gamla dj´kitt med ett nytt DJM-3000/CMX-3000 paket och det har väl kanske blivit använt ca 20 gånger sedan inköp. I onsdags hade vi ett arranemang där vi levererade catwalk/ljud/ljus åt en modevisning, cd´n fungerade ok när den packades ned men när vi pluggade in den på plats lös bara ena sidan av kontrollpanelen + att displayerna var döda. Min första tanke gick till denon som har dubbla kontrollkablar mellan spelare och kontrolldel, men detta har ju inte pioneer så det felet gick bort. Slängde in en skiva som spelaren tog emot, men inget hände, helt dött och spelaren vägrade att spotta ut skivan igen.
Några förslag? Är hela spelaren död kan man ju misstänka säkring eller liknande, men när delar av spelaren fungerar? Jag har inte hunnit kika något nogrannare på problemet ännu, men tänkte om det var någon av er som råkat ut för detta tidigare? Detta måste väl också vara en garantisak eftersom spelaren inte ens är halvåret gammal? Trodde pioneer skulle funka bra, men man kanske ska gå tillbaka till gamla trotjänaren Denon i stället...
Jäkligt glad att den införskaffades i Sverige och inte i Tyskland iaf vid en ev garantirep.
Några förslag? Är hela spelaren död kan man ju misstänka säkring eller liknande, men när delar av spelaren fungerar? Jag har inte hunnit kika något nogrannare på problemet ännu, men tänkte om det var någon av er som råkat ut för detta tidigare? Detta måste väl också vara en garantisak eftersom spelaren inte ens är halvåret gammal? Trodde pioneer skulle funka bra, men man kanske ska gå tillbaka till gamla trotjänaren Denon i stället...
Jäkligt glad att den införskaffades i Sverige och inte i Tyskland iaf vid en ev garantirep.
//Jonas - ljudoljus.net crew
-
Daniel Madrid
- Medhjälpare

- Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
- Kontakt:
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Hmm får man fråga vad du har använt för denon spelare med dubbla kontroll kablar? Har jag aldrig stött på! American DJ har det därimot.
Annars kan jag ju bara säga att jag inte är ett dugg förvånad! Det blir ju bevisat gång på gång varför man ska välja denon! Du skulle lyssnat på mig Jonas och hållt dig till denon!
Annars kan jag ju bara säga att jag inte är ett dugg förvånad! Det blir ju bevisat gång på gång varför man ska välja denon! Du skulle lyssnat på mig Jonas och hållt dig till denon!
-
Daniel Madrid
- Medhjälpare

- Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
- Kontakt:
Tycker bara man byter problem om man byter märke. Denon är ju långt från felfria dom med.Gustaf(KMD) skrev:Hmm får man fråga vad du har använt för denon spelare med dubbla kontroll kablar? Har jag aldrig stött på! American DJ har det därimot.
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Hasse Queisser
- PAR-64

- Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
- Kontakt:
Sen finns det olika modeller inom samma fabrikat som funkar olika bra. Vi har haft lite problem med Pioneers dubbel-CD's (lite känsliga på brända skivor t.ex), medans CDJ100S har varit i princip felfri tills någon hällt en drink i dem.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Efter lite samtal med återförsäljaren blandat med kopior av kvitton och spelarens serienummer fick jag order om att skicka upp spelaren + felbeskrivning till extern elektronik för service. Jag hoppas att detta kommer gå på garantin, återförsäljaren kunde inte svara om så är fallet innan han har fått utlåtandet ifrån extern elektronik.
Alltid tråkigt när prylar inte funkar som de ska, trots att de är såpass nya. Återförsäljaren hade haft service på ett par likadana pioneer spelare tidigare, men inte skickat någon denonspelare för service, kanske inte säger så mycket men vore intressant att se lite mera siffror över vilket märke som åker mest in och ut på service.
Alltid tråkigt när prylar inte funkar som de ska, trots att de är såpass nya. Återförsäljaren hade haft service på ett par likadana pioneer spelare tidigare, men inte skickat någon denonspelare för service, kanske inte säger så mycket men vore intressant att se lite mera siffror över vilket märke som åker mest in och ut på service.
- Jonas Hagelin
- PAR-30

- Kontakt:
Min CMX-3000 var inne på service första gången efter ca 1 år.
Då hade jag problem med att höger spelares playknapp ibland
kändes som den "studsade". Tryckte man ner den så tyckte den
ibland att man tryckte två gånger. Detta får då till följd att man går tillbaks till pause-läget igen.
Oftast hände detta när man tryckte "snabbt" eller hade bråttom.
Tog man det lugnare och tryckte försiktigare och sedan släppe upp
halvlångsamt gick det bra.
Efter ett besök hos Extern Elektronik i Stockholm så uppgraderade de
firmware/bios i den. Sen den har den funkat bra. Jobbet tog dom
inte mer än 1.5timme att göra. Det gick på garantin.
Då hade jag problem med att höger spelares playknapp ibland
kändes som den "studsade". Tryckte man ner den så tyckte den
ibland att man tryckte två gånger. Detta får då till följd att man går tillbaks till pause-läget igen.
Oftast hände detta när man tryckte "snabbt" eller hade bråttom.
Tog man det lugnare och tryckte försiktigare och sedan släppe upp
halvlångsamt gick det bra.
Efter ett besök hos Extern Elektronik i Stockholm så uppgraderade de
firmware/bios i den. Sen den har den funkat bra. Jobbet tog dom
inte mer än 1.5timme att göra. Det gick på garantin.
Slitna casear betyder att man jobbar mycket, inte att man är oförsiktig 
-
Olle Wählby
- Rookie

Christian Markborn--> Njae, inte just med Cmx-spelaren.. hade dock liknande problem med Cdj 100.. När man startade spelare kom det upp ett felmeddelande, jag tror det va E-9103 eller E-8103... kollade senare upp vad detta betydde, och det visade sig vara "Mechanical timeout".. det gick att köra in en skiva, men den spelade bara i 22 sekunder, det gick heller inte att byta spår..
Det kan iof tilläggas att jag tappade spelaren i marken innan
Det kan iof tilläggas att jag tappade spelaren i marken innan
-
Olle Wählby
- Rookie

njaee.. jag vet inte om de servar detta.. E-9103 & E8103 (Mechanical Timeout) är lite allvarligare fel, enligt killen som jag pratade med.. det står i manualen att det kan vara något som sitter i vägen inne i cdn.. så skivan inte kan laddas som den ska. det finns ett par andra felmeddelanden, men dessa är bara att de e nåt fel eller smuts på skivan som man har laddat..
I mitt fall, då jag tappade spelaren i golvet
(caset var inte låst).. så trodde han att det var "ganska kört" .. jag har ingen garanti kvar på den.. så jag funderar på att skrota den.. orkar fan inte lämna in den.. o försöker jag själv så går det åt helvete
..
I mitt fall, då jag tappade spelaren i golvet
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

Såg att jag hade missat berätta hur det gick, efter en vecka fick jag tillbaka cd-spelaren och arbetet som var utfört var "felsökning, rep av nätdel, test ok" gick på garantin.
Dock har problemet dykt upp vid något mer tillfälle, men då har det räckt att dra ur och sätta i sladden igen, känns lite osäkert.
Dock har problemet dykt upp vid något mer tillfälle, men då har det räckt att dra ur och sätta i sladden igen, känns lite osäkert.
-
Gustaf Tydén
- PAR-64

-
Bengt Norling
- PAR-64

- Presentation: Pysslat med ljud, ljus i 23 år.
D&B: VG-sub, Q-sub, B6-Sub, V7P, Q7, Y7, D12,D20,D80
Nexo: Ps8, PS10R2, PS15, PS15R2, M3,M8, EM, Geos8, Geos12, GeoT
Ls400, Ls1200, RS15, CD18, S2, B1, B1-18, NX4x1, NX4x4
Meyer: M1D, M1D sub, UPM1P. Up-Junior, Mica, HP700. Galileo 616, LD1, LD2
Yamaha: Ls9-16, Ls9-32, M7CL-48, CL3, SB168, RIo32-24
Midas: Pro2, M32, DL251,
Shure: UR4D+ R9, P8, L3E, PSM1000 - Ort: Leksand
På tal om hållbarhet och service... Hade en denon 2600F som satt i en holmbergcase, hade den på krogen och skulle ner för kökstrappan....( 20 steg ), råkade såklart fumla till så den hoppade och dunsade hela vägen ner in i sidan på en frysbox... nu är det väll ändå klart han man tänka , men upp med spelaren och på med strömmen... inte en skråma, inga felsymptom förutom mixern som böjde sig i fästena...
Kan förövrigt säga att driftsäkerheten är 99%. Har haft div andra maskiner men ingen som når upp till denons kvalitet.
kvalitet lr tur?.
/Bengan
Kan förövrigt säga att driftsäkerheten är 99%. Har haft div andra maskiner men ingen som når upp till denons kvalitet.
kvalitet lr tur?.
/Bengan
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

Nej, cmx har en enkel kabel, det skrev jag också i min första post, däremot påstod jag att denon hade två kablar, och där svek minnet mig och jag hade fel.Gustaf Tydén skrev:Nu när du drar upp det igen så har inte cmx-3000 dubbla kablar mellan kontroll och cd eller har jag drömt detta?
Det var nog en gammal geminispelare som jag tänkte på, eller en numark.
- Magnus Lindgren
- PAR-64

- Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.
Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland. - Ort: Falköping
- Kontakt:
Eller ännu äldre Denonspelare som hade dubbla kablar...Jonas Larsson skrev:Nej, cmx har en enkel kabel, det skrev jag också i min första post, däremot påstod jag att denon hade två kablar, och där svek minnet mig och jag hade fel.Gustaf Tydén skrev:Nu när du drar upp det igen så har inte cmx-3000 dubbla kablar mellan kontroll och cd eller har jag drömt detta?
Det var nog en gammal geminispelare som jag tänkte på, eller en numark.
//Magnus - Fegge & Mattes