Gul trailer på vift i Gävle...

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Morgan Brown skrev:har man inte som publik som per säger gett sitt samtycke till att bli utsatt för det.
Möjligen rent formellt, men bara för att nationella eller lokala regelverk begränsar maximalt ljudtryck till exempelvis 100/115/140 dB är det inte rimligt att anse att exempelvis en medelålders jazzpublik genom sin närvaro samtyckt till att lyssna på Esbjörn Svensson i 99,9 dB Leq...
Det är naturligtvis ett hårddraget exempel, men på samma sätt kan man diskutera om det är rimligt respektive önskvärt att mixa en julkonsert eller visfestival på samma ljudnivå som Iron Maiden på Ullevi - bara för att det är tillåtet.

Morgan Brown skrev:och i mina öron är bra ljud bra oavsett hur starkt det är..!
Rent tekniskt kan det absolut vara så, men hela resonemanget handlar som jag ser det mer om vilken ljudnivå som är rätt för den specifika publiken i den specifika situationen. "Bra" ljud men för högt är per definition dåligt ljud i öronen på den person som tycker så. En stor del av diskussionen handlar om vem som skall ha tolkningsföreträde i frågan om lagom ljudnivå. Som slutlig mottagare och (åtmistone i viss mån) betalare av hela produktionen menar jag att det är rimligt att [ett genomsnitt av] publiken har det tolkningsföreträdet, och att det är ljudteknikerns uppgift att i åtminstone någon mån ta hänsyn till det. Jag tror att det är oerhört få artister som uttryckligen bett sin utljudstekniker att spela så att de flesta i publiken tycker det är för högt. :)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Är det inte dags att ta diskussionen vidare ett steg: Att det inte är önskvärt med visor i 100dB(A) Leq är hyfsat väl fastslaget liksom att det är svårt att diskutera tycke och smak vad gäller nivå.

Att nivån är kopplad till någon slags outtalad konsensus gällande musikstil i förhållande till nivå är väl också rätt så tydligt.

Min poäng var inte att samtycket gör att alla måste accpetera volymen som används, däremot menar jag att man som vuxen har gjort ett val att utsätta sig för ljudtryck och att arrangören/artisten/teknikerns ansvar därmed borde begränsas när det gäller överskridande av de nivåer som myndigheterna satt.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Aah, du menar såå. :)
Publikens informella egna ansvarstagande för att utsätta sig för höga (läs: gränsvärdesöverskridande) ljudnivåer ser jag som en helt annan diskussion - om än lika intressant. Det har ju diskuterats tidigare, ifråga om främst klubbgig där omständigheterna ju ofta innebär gränsöverskridande.

Jag har uppfattat den här tråden som en diskussion om publikens (inkluderande Robert Hillbom) mandat att ha synpunkter på ljudnivån även om den inte överskrider formella gränser.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

är det inte rimligt att anse att exempelvis en medelålders jazzpublik genom sin närvaro samtyckt till att lyssna på Esbjörn Svensson i 99,9 dB Leq...
Jag har turnerat med EST, och Åke Linton spelar ju alltid svinstarkt (tycker jag)...Hehe nej det gör han inte men skämt å sido,du förstår ju hur svårt det blir att tolka.

Per

Absolut det här är som att springa i en vellodrom.... :)

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Mikael Thieme skrev:Aah, du menar såå. :)
Publikens informella egna ansvarstagande för att utsätta sig för höga (läs: gränsvärdesöverskridande) ljudnivåer ser jag som en helt annan diskussion - om än lika intressant. Det har ju diskuterats tidigare, ifråga om främst klubbgig där omständigheterna ju ofta innebär gränsöverskridande.

Jag har uppfattat den här tråden som en diskussion om publikens (inkluderande Robert Hillbom) mandat att ha synpunkter på ljudnivån även om den inte överskrider formella gränser.
Jag menar att det är applicerbart i båda fallen men att det är intressantare att diskutera denna typ av samtycke vid överskridande av gränser då samtycke inte är generellt för hela publiken.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Jag tycker att man kan diskutera högt på olika vis!!

En bra mix kan man spela högt utan att den uppfattas högt. Medans en dålig mix i "låg" volym kan uppfattas hög och irriterande.

Så 100dB Leq hit å dit :lol: är ju inte direkt relevant tycker jag.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Nicke Löfgren skrev:Jag tycker att man kan diskutera högt på olika vis!!

En bra mix kan man spela högt utan att den uppfattas högt. Medans en dålig mix i "låg" volym kan uppfattas hög och irriterande.

Så 100dB Leq hit å dit :lol: är ju inte direkt relevant tycker jag.
Rent hörselskademässigt är det väl relevant.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Faktum är att den spektrala fördelning i allra högsta grad påverkar hur starkt man uppfattar en mix (och även hur skadlig den är). Om det finns bra eller dålig spektral fördelning så som det finns subjektivt bra/dåliga mixar vet jag inte riktigt...

Användarvisningsbild
Olle Högberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Olle Högberg »

När vi pratar ljudvolym samt respekt för legenderna i branschen:

Jag läste nån stans att ett stort antal gamla tekniker-rävar från England, gubbarna som turnerat i decennier med de stora metal-banden, har fått hörselskador i vissa frekvenser. Därför skruvar de upp dessa frekvenser olidligt starkt för att det ska låta bra i deras egna öron. Men det låter ve och fasa för publiken. Finns det någon sanning i detta eller är det bara en vandringssägen? Om inte annat så ger det en förklaring till en del skräckmixar man har hört på metalkonserter genom årens lopp.

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Olle Högberg skrev:Om inte annat så ger det en förklaring till en del skräckmixar man har hört på metalkonserter genom årens lopp.
Eller så är det SISU regeln som slår in. Skit In Skit Ut ;-)

Bullen

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Olle Högberg skrev:Om inte annat så ger det en förklaring till en del skräckmixar man har hört på metalkonserter genom årens lopp.
Jag tror det är riskfritt att påstå att somliga som försörjer sig bakom mixerbord gör det på sociala meriter i högre grad än hantverksmässiga. Det verkar kunna gälla medelålders britter i något större utsträckning än genomsnittet... :)

Anders Karlsson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Anders Karlsson »

Bullen Lagerbielke skrev:
Eller så är det SISU regeln som slår in. Skit In Skit Ut ;-)

Bullen
Word!!! Därmed inte sagt att "Hobbs" som mixar Motorhead är en utmärkt ljudtekniker... 8O

Rikard Åberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker både FOH och monitor.
Jag föredrar att jobba med Allen & Heat
I-live, Qu och Gld
men har även erfarenhet av:
Yamaha Ls9, M7cl, CL och QL
Soundcraft Si och Vi
Midas Pro1 och M32
Behringer X32, Mackie TT24, Presonus

Certifierad L-Acoustics:
System Fundamentals level 1,
K2 system level 1
VCLS Design optimization level 2

Inlägg av Rikard Åberg »

Gustaf Tydén skrev: Rent hörselskademässigt är det väl relevant.
Tveksamt, musiklyssnande i hörlur är antagligen "farligare" för hörseln än en enstaka konsert eller festival vid 104dB Leq som Roskildefestivalen har som nivå.

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Jag kan tycka att man ibland blir väldigt "trött" i öronen när man gigar, det går bra en stund sen känns det som öronen blir ja trötta liksom, det blir lite irriterat nästan och propparna åker i.
Som när Skuggan mixade Turne 19 med Kent då klarade mina öron knappt 2 låtar innan det blev jobbigt. Så enligt min mening så spelar mixen jättestor roll i om man uppfattar det starkt eller inte..! Det kan ju vara starkt och skönt för öronen och starkt och inte skönt...Ibland när man sneglar på ljudkillens dB mätare tror man inte att det är så starkt som det är...
Kan inte förklara det bättre än så men jag hoppas ni fattar.

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Distortion gör en hel del för att uppleva om det är "högt" eller inte.
"This is the updated input list"

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64

Ian Delahorne skrev:Distortion gör en hel del för att uppleva om det är "högt" eller inte.
Likaså crestfaktor / kompression.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Mikael Thieme skrev:
Ian Delahorne skrev:Distortion gör en hel del för att uppleva om det är "högt" eller inte.
Likaså crestfaktor / kompression.
Eller så kan det ju bara vara så enkelt att alla hör olika och är olika känslig mot starka ljudtryck.
När man sitter i kontrollrummet i 8 timmar på ett pass på tv4 så åker nog volymratten upp några steg ju längre tid det går.

Sen så om jag inte kommer ihåg fel från akustik lektionerna så börja öronen att limitera/komprimera sig själva runt 90 db (olika för alla) och uppåt. vilket förklarar att det låter annorlunda rent frekvensgångs mässigt vid 90 och vid 105 db. Det finns säkert någon här som är bättre på akustik samt öronens konstruktion som kan förklara bättre.
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Jan-Eric Jansson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Jan-Eric Jansson »

Hej, alla.
UNDERBART att detta forum har så högt i tak.
Synd att jag inte hinner hit oftare.

Måste bara få tillägga att jag tycker det är otroligt med all forskning och teknik att det 2007 inte går att göra konsertljud bättre. Jag menar att det är helt förkastligt att man ska behöva dela ut hörselskydd på konserter. Men så har det varit i alla tider och vi har inte kommit längre helt enkelt. Mina tonåringar springer på konserter (Inte Abba då...) och har alltid hörselskydd, hävdar dom. Kommentaren är att det är häftigt att vara där, hoppa med alla andra, känna basen i kroppen och att titta på bandet (...och förhoppningsvis en bra ljusshow). LYSSNA på musiken gör man i sin ipod... Tja, det är väl ok men det verkar ju inte kräva så mycket av ljuddesignern :).

Och om publiken behöver hörselskydd behöver väl ljudteknikern hörselskydd och då måste det väl vara ungeför som att göra ljusdesign med solglasögon? :)

Björn L. är ju guru i ljudbranschen och jag tror faktiskt att han uppskattar att få höra kritik, det får man sällan annars på toppen, iallafall inte rak och ärlig som här.
Är han dessutom bussig och svarar här på forumet så får ju alla ta del av hans svar och därmed lärdomar.

Apropå kanske lärorikt, nåja kul iallafall, om det inte redan finns info på forumet (Har inte hunnit kika efter) så vill jag berätta att Spectras Eurovison Diary är igång igen från Finland:
www.eurovisiondiary.com

Ha det gott alla.

Jessica Jonsson
Rookie
Rookie

Inlägg av Jessica Jonsson »

Gud vilken rolig diskution.
Det är faktiskt första gången jag läser en hel tråd, och det är faktiskt första gången jag gör ett inlägg.

Måste säga att det är kul hur snabbt folk anpassar sig, jag menar det var inte så många år sedan man införde dessa gränsvärden. Och många hade väldigt svårt att tro på att det skulle fungera. Som Thieme sa, vissa menar fortfarande att det inte går att få en bra mix på lägre ljudnivåer.

Är det inte också så att det går lite trender i hur man mixar? Precis som det går trender i vilka micar man ska ha... Och på samma sätt som det "landsvis" verkar skilja sig hur det "ska låta", och vad man generellt tycker är starkt.

Det är väldigt lätt att komma till ett gig med skeptiska öron och leta fel, och tro att ens egna ramar är dom enda. Gör vi nog alla ibland...
Men jag har börjat med ett nytt tänk; Jag bearbetar intrycken i en annan form än bra och dåligt, och så vänder jag på det, kan det vara så att mitt sett inte är så bra? Hur hade jag gjort med virvel, sången, basen, effekten, systemet (eller vad det kan vara), och hade det verkligen varit bättre? Eller är det kanske så att jag borde göra mer åt det här hållet, och så testar jag helt enkelt det nästa gång.
Och självklart strävar man efter att alla ska ha trevligt, och njuta av underhållningen utan men för livet.

Och så känns det ju rätt skönt att det finns gott om ofelaktiga människor, att det är ok att ha en dålig dag, eller en viss smak. Det ger åtminstone mig hopp om livet.

Hade vi haft fler sådana här diskutioner, hade jag varit inne oftare :)
Hej på er! -J

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Hej jessica.
Välkommen hit till detta forumet.

Jo det jag vill tillägga i denna debbat om bra eller icke bra tekniker. Det beror inte på om man spela högt eller inte utan man kan anpassa ljudnivån efter förutsätningarna. Sen har jag det tycke oxå att en bra tekniker kan få till ett bra ljud även på en halvsunkig rigg.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar