Era reflektioner ang. CDJ800 och S3000!?

Här kan du diskutera DJ-utrustning mm.
Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Era reflektioner ang. CDJ800 och S3000!?

Inlägg av Daniel Madrid »

Nu när det är så poppis med tabletop spelare så som pioneers maskiner och denons s-serie vad har ni för erfarenheter? Att pioneers CDJ1000 är ett bra val har kanske ingen missat men hur funkar denons respektive pioneers mellanklass dvs. S3000 och CDJ800?

Är spekulant på 2st S3000 och är egentligen messt intresserad av att veta mer om just den.


Var vänliga och håll tråden till ämnet snälla :D

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

De är kanon :-)
Fast idag ska du nog fundera på S1000 i stället om du inte håller på med Scratch.
Kollegan sålde 2 st idag till en studentnation (äntligen kan man kasta ut deras gamla Pioneer CDJ500 MkII).

Vi har låtit ett antal DJ pröva just S1000 och ingen har sagt något negativt alla är skit nöjda med dem.

Jag har ju själv 2 st S5000, men de är för komplicerade för många DJ’s idag. Och gå ner till S3000 och inte få Alpha channel och betala så pass mycket mer än S1000 vetefan om det är värt.
Som sagt Testa S1000 även fast den är löjligt liten så har dem mer än tillräckligt med funktioner.

Jag ska skriva en review av S1000 snart för DJ-portal. Måste bara få några till timmar bakom den innan jag kan göra det.

/Gugge
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Har testat både 1000,3000, och 5000 och tyckte 1000 modellen va för liten helt enkelt. Sen känndes 5000 overkill. Nu står jag åter i valet och kvalet. Men men kanske ska skippa denon helt då...

Användarvisningsbild
Cobolt
Rookie
Rookie
Inlägg: 22
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 01:00
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Cobolt »

Jag spelar på CDJ-1000 MkII och är helnöjd med dem. Har kört några spelningar på Denon S5000 tror jag att det är och är inte alls nöjd med dem.

Kan svara på många frågor om CDJ-1000 om ngn är intresserad.

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

S1000 för liten? Alla vet väl att storleken inte har betydelse eller hur var det nu? :-)
Ja visst det känns lite töntigt först när man ser dem men man behöver ju inga större spelare i ärlighetens namn.
Jag jobbade med S1000 i natt, fungerar klockrent, och jag gör ett lika bra jobb med S1000 som jag gör med mina S5000.
S5000 är overkill i 90% av fallen, och de krävs många, många tränings timmar för att kunna utnyttja alla funktioner live på S5000.

S3000 tycker jag är lite dyr jämfört med vad du får för funktioner. Du får ju bättre och fler vettiga funktioner med S1000. Men jag tror inte S3000 är en dålig spelare utan tvärt om, men lite över pris satt bara.

Jag kan hålla med om att känslan är olika mellan Pioneers och Denons knappar och joghjul, men det är ju bara en vanesak. Är man van med Pioneer så kan jag ha förståelse att man gärna vill ha en Pioneer. Lika om man är van med Denon.

Men jag tycker inte alls du ska överge iden att köpa Denon för de är bra spelare och mer prisvärda än Pioneer just nu tycker jag.

/Gugge
************************
Gunnar Klintberg
DJ Gugge - www.dj-gugge.se
United DJ - www.united-dj.se

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Dilemmat jag står inför är denon prislapp och mp3 stöd mot min pioneer vana och kännslan från dem. :roll:

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Har inte särskilt mycket att komma med egentligen. Har aldrig spelat på någon av Denon spelarna, däremot lirat litegrann på Pioneers 800. Tycker den känns ganska reko! Robust på något sätt! Inte alls lika plastig som min CMX. Men men...

Daniel Madrid
Medhjälpare
Medhjälpare
Inlägg: 256
Blev medlem: tor 02 sep 2004, 01:00
Presentation: Spelar skivor och gör event och säkerhet.
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av Daniel Madrid »

Lösningen heter CDJ 1000 och dom levereras nästa vecka =)

Användarvisningsbild
Björn Lundin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 173
Blev medlem: fre 09 jul 2004, 01:00
Presentation: Jobbar som elektriker på dagarna, driver ljud- och ljusfirma resten av dygnet.
Ort: Vetlanda
Kontakt:

Inlägg av Björn Lundin »

Fuskigt... :cry:

djdiff
Rookie
Rookie
Inlägg: 18
Blev medlem: lör 15 maj 2004, 01:00
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av djdiff »

Milliway skrev:Dilemmat jag står inför är denon prislapp och mp3 stöd mot min pioneer vana och kännslan från dem. :roll:
Är jag den enda som blir konfunderad av det här? Såvitt jag vet så ligger väl Denon prismässigt bättre till, och har dessutom fler funktioner.

Priserna på djservice är såna här:
CDJ-200 - 6299:- vs S1000 - 5799:-
CDJ-800 - 7499:- vs S3000 - 8899:-
CDJ-1000MKII - 12499:- vs S5000 - 11599:-

Där ligger iofs CDJ-800 bättre till än S3000.

Priser på Thomann:
CDJ-200 - 4856:-(€525) vs S1000 - 3968:-(€429)
CDJ-800 - 5540:-(€599) vs S3000 - 5818:-(€629)
CDJ-1000MKII - 9157:-(€990) vs S5000 - 8648:-(€935)

Där är skillnaden mellan S3000 och CDJ-800 inte så stor.

Om prislappen är dilemmat så är det väl inte så mycket att orda om egentligen. Ska prislappen styra så är det Pioneer som gäller om valet står mellan CDJ-800 och S3000, Denon som gäller om det står mellan nån av de andra (kanske Pioneer om man anser att CDJ-100 är ett alternativ till S1000).

--
DjDiff

Magnus Karlsson
Rookie
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 21:01
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Magnus Karlsson »

Vill bara kommentera det här med Pioneer och Denon. Jag jobbar med stora dansevent i Sverige och har levererat lösningar till DJ:s som Tiesto, Van Dyk, Ferry Corsten, Judge Jules, Oakenfold m.fl. m.fl det vill säga världens främsta DJ:s...... Det är bara en set-up som står på deras riders:

2 x Technics 1200/1210 in good condition
3 x Pioneer CDJ-1000 MkII
1 x Pioneer DJM-600/1000

Everything on solid ground....

Detta säger väl allt....... Eftersom det är en generell set-up som används över hela världen...


// Mange

Mikael Heurlin
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 156
Blev medlem: tor 20 maj 2004, 01:00
Presentation: Egen företagare inom anläggnings branschen med en fot i ljud träsket också.
Ort: Öland/Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Mikael Heurlin »

Gugge skrev:De är kanon :-)
Fast idag ska du nog fundera på S1000 i stället om du inte håller på med Scratch.
/Gugge
Det finns väll en scratch funktion på s1000 eller är det så att den inte är bra? Eller så är det något jag bara fått för mig :?

Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

.
Senast redigerad av 1 Christian Markborn, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64
Inlägg: 2770
Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av David Wennberg »

Mighty: Det beror ju en del på vad man är ute efter att köpa också. CDJ1000mkII kanske inte specas på alla riders för att det är en grymt bra spelare utan för att det är något som är enkelt att få tag i och enkelt att jobba med, på samma sätt som att en SM58 inte är någon perfekt mik, men väldigt enkel att jobba med (vilket inte betyder att den är dålig, för den delen!) plus att alla har ett gäng.

Ska man köpa för att hyra ut eller ha på något fast ställe kan jag tänka mig att CDJ1000 är bra, men som dj kanske man inte är intresserad av ridervänlighet utan funktioner man trivs med. Inte sagt att CDJ1000 är en dålig spelare för det.

Bara lite funderingar, ledsen att jag inte svarar på dina frågor Milliway! :)

Kul att se dig här på forumet förresten Mighty!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Johan Ohlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 09 maj 2005, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av Johan Ohlsson »

Vi har två stycken S5000 på Nationernas Hus här i Linköping som vår förre DJ tyckte det var helt nödvändigt att köpa in. Våra nuvarande DJs är inte helt nöjda med spelarna dock. De (spelarna alltså) har problem med att läsa vissa skivor som andra spelare klarar galant och de har hängt sig flera gånger så att man måste boota om dem.

Men det skulle inte den här tråden handla om nej... =)

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Joppe skrev:Vi har två stycken S5000 på Nationernas Hus här i Linköping som vår förre DJ tyckte det var helt nödvändigt att köpa in. Våra nuvarande DJs är inte helt nöjda med spelarna dock. De (spelarna alltså) har problem med att läsa vissa skivor som andra spelare klarar galant och de har hängt sig flera gånger så att man måste boota om dem.

Men det skulle inte den här tråden handla om nej... =)
Har ni kollat vilken programvara ni har i spelarna?
Om du inte har den senaste så ska du uppgradera spelaren genom att ladda hem den från www.denondj.com

Om ni kör med en äldre programvara så är det ett kännt fel som fixas till med uppgraderingen.

/Gugge

Johan Ohlsson
PAR-20
PAR-20
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 09 maj 2005, 01:00
Ort: Linköping

Inlägg av Johan Ohlsson »

Det ska vara den senaste, men den är ju snart ett år gammal...

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Christian Markborn skrev:Jag har kört på någon Denon som sitter på Hotellet men var inte alls nöjd men dom jämfört med Pioneer inte lika snabb acess etc Samt. att det fanns lite föör månag knappar som någon tidigare påpekade att de kanske är lite för avancerade.

Till Pioneer kan jag säga att CDJ-1000 är skön och bra men lite klumpig i dess format vilket medför något mer jobb bakom decks'sen. 800'an däremot är helskön men den som tagit mig med mest storm är cdj-200 uppföljaren till cdj-100 den har inte dne töntiga scratch funktionen som inte alls borde finnas på cd spelare eftersom det inte funkar bra. Istället har man sllängt in en suverän mp3 läsare och ett bra meny/mapp system för detta och alla bra effekter /jet, zip, wha/ som finns på 100 spelaren.

Kontentan är väl mest att Pioneer spöar Denon i prisläge samt. användavänlighet och att cdj-200 är ett bättre val för allaround dj'n än 800. Sen har cdj-200 också 500'ans funktion med olje-dämpning vilket är sjutk bra för skakande dj bås hehe.
Lite samma svar här? Var programvaran i Denon spelaren uppgraderad till den senaste?
D6000 vet jag var långsam med första programvaran men efter uppgraderingen så blev den snabbare.

/Gugge

Gunnar Klintberg
PAR-30
PAR-30
Inlägg: 175
Blev medlem: tis 09 mar 2004, 01:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Gunnar Klintberg »

Dj micke skrev:
Gugge skrev:De är kanon :-)
Fast idag ska du nog fundera på S1000 i stället om du inte håller på med Scratch.
/Gugge
Det finns väll en scratch funktion på s1000 eller är det så att den inte är bra? Eller så är det något jag bara fått för mig :?
Det är helt rätt, S1000 har scratch funktion, men den är så jädrans svåranvänd. T om D6000 har scratch funktion, men den är heller inte så lätt använd som den är på S3000/5000 och numera S3500.

S3000 ersätts förresten nu med S3500, så de kommer väl inte gå att få tag på nya om ett litet tag.

/Gugge

Christian Markborn

Inlägg av Christian Markborn »

.
Senast redigerad av 1 Christian Markborn, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster