Elcentralen får jag verkligen rysningar när jag ser, skulle inte vilja gå nära den utan att rycka strömmen till den först även om en scen skulle dö mitt i det viktigaste bandet, går man inom 10m från den finns risk för stötar för då står man i vattnet som den ligger i.
certifierings behov i branchen!!!
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
David: jupp, man vet ju aldrig med vädret nu för tiden, kanske regnar så mycket så den lossnar 
Elcentralen får jag verkligen rysningar när jag ser, skulle inte vilja gå nära den utan att rycka strömmen till den först även om en scen skulle dö mitt i det viktigaste bandet, går man inom 10m från den finns risk för stötar för då står man i vattnet som den ligger i.
-
Bullen Lagerbielke
- PAR-36

- Kontakt:
Varför störa sig på att kunna bevisa sina kunskaper?? Jag skulle vara otroligt nöjd/stolt om jag kunde visa upp ett papper på mina kunskaper. Det slår inte så jättehögt i ett CV att skriva "Utbildning: Livet!" om inte annat så bevisar det intet.Morgan Brown skrev:
Jag kanske är naiv som stör mig nått gränslöst på att man måste ha ett bevis på att man kan något, det är en attityd som jag starkt motsätter mig, sen självklart är det ju bra att ha baskunskaper i ämnet men är behovet verkligen så stort frågar jag mig..?
Jag tror personligen att det bara leder till mer revirpissande och svårare för folk att utföra sitt jobb..!
Ta liseberg som exempel, vi var där med kent för några veckor sen, då har dom fått för sig att man måste sätta stål saftey på alla motorer, alltså inte bara om trossen hänger med 2 punkter (som det är på dom flesta arenor) utan alla motorer som inte har dubbla bromsar måste stålas...
Sen går man ett varv runt liseberg och får syn på den här fina riggningen av deras ljus på isrinken... Jag famlar efter logik här du kanske förstår..!
Det jag menar är att det lätt går över styr, och så fort folk får lite makt så ska det missbrukas..!
Men självklart kan det leda till att det blir säkrare på jobbet och att kunskapsnivån höjs även inom dom områden där det kanske inte finns en massa pengar så är jag positiv till det.
Mitt förslag skulle ju då vara att man lägger ut det ansvaret på försäljaren av produkter istället för nån statlig övervakning.
Tex att man måste gå en CM kurs innan man får köpa och handha en motor..?
Sen är ju både US& A och Tyskland extrema exempel men jag skulle gärna se att man slapp den attityden i mellanmjölkens land.
Mr Brown
"Om jag hade lärt mig av alla misstag så skulle jag vara världens smartaste man."
Det är jag inte!
Certifiering och lokala regler går sällan hand i hand. Däremot så kan en certifiering ge kunskap om varför man bör göra på ett visst sätt.
Och om det fanns det så kan man sätta mer press på hallarna i såna fall som du berättar om. Anledningen till hallarnas regler är ofta att det har hänt grejer och dom tar det säkra före det osäkra.
Om dom kunde säga att bara certifierade riggers får rigga så skulle det ju bli lättare för dom. Plus att dom också skulle kunna vara certade.
Jag tar ju hellre in en certad montör till min villapanna än en som bara säger att han är världensbästa.
Vad jag personligen gillar med detta är att jag kan veta vilken baskunkskap den tekniker jag tar in har, eller bör ha. Egentligen inte konstigare än att kräva rätt körkort för rätt typ av fordon. Men jag håller med om att bara för att man har körkort så kan man inte köra bil, men chanserna ökar.
Att tillverkarna ska utfärda dessa är mer eller mindre omöjligt, tror jag.
Hur många olika cert. pratar vi om? Handen på hjärtat, inte många tror jag, beroende på vad man ska göra.
El
Rigg
Ställning, kanske?
Saxlyft, Kanske
Varför är alla så rädda för att utbilda sig??
Jag är jättestolt över mitt körkort, tog en massa lektioner och fick en massa kunskap. Men många brukar ju skryta över att dom bara tog ett par lektioner. Jag tror att det är den enda utbildningen som man skryter med att man har lite av
Det viktigaste är att inte tro att man är fulllärd så fort man har cert.
Just rigging borde vara ett yrke man lär sig som lärling. Att gå bredvid nån är alltid bästa skolan, tycker jag.
Mina 2öre
Bullen
-
Jakob Carlsson
- PAR-64

- Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.
Bullen: det svåra med att ha rigging som lärlingsyrke är väl att det inte alltid finns tid, det finns inte tid för att ta upp varför man gör på sätt A istället för sätt B och då försvinner lite kopplingen till det som man kanske lärt sig i skolbänken eller så. Det bästa skulle ju vara om man kunde gå en kort teoretisk kurs där man lär sig och sen får man en rigger som lärare i x månader under den varma delen av året så man kommer ut och bygger scener och följer riggern genom Sverige och kan se varför man gör på det sätt man fick lära sig tidigare, men att bara vara ute och bygga lära sig bara när man är ute fungerar nog inte lika bra.
- David Wennberg
- PAR-64

- Peter Jönköping Hallin
- PAR-30

-
Bullen Lagerbielke
- PAR-36

- Kontakt:
Dom flesta riggers jag känner har gått typ lärling. D.v.s. inte börjat som "Head Rigger". Dom flesta större svenska produktioner har ju fler än en rigger. Sen kan man ju alltid jobba som House rigger på utländska gigg. Oavsett vad man gör i den här branschen så har man ju knappast börjat med att göra det största gigget med huvudansvar för Ljus, ljud, video, rigging eller vad man nu håller på med. Så vad jag menar är väl att alla har vi väl gjort nån form av lärlingstidJakob Carlsson skrev:Bullen: det svåra med att ha rigging som lärlingsyrke är väl att det inte alltid finns tid, det finns inte tid för att ta upp varför man gör på sätt A istället för sätt B och då försvinner lite kopplingen till det som man kanske lärt sig i skolbänken eller så. Det bästa skulle ju vara om man kunde gå en kort teoretisk kurs där man lär sig och sen får man en rigger som lärare i x månader under den varma delen av året så man kommer ut och bygger scener och följer riggern genom Sverige och kan se varför man gör på det sätt man fick lära sig tidigare, men att bara vara ute och bygga lära sig bara när man är ute fungerar nog inte lika bra.
Min första stora internationella turné så ville EMA att jag hade nån som tittade till vad jag gjorde som Ljusdesigner och Scenograf, jag hade tur för det var Patrik Woodroofe som nog är en av dom trevligaste i branschen.
Men däremot så behövs också teori.
Mina 50öre
Bullen
- David Wennberg
- PAR-64

http://www.riggingbooksandprograms.com/Peter Jönköping Hallin skrev:David: Nu vill vi allt ha lite boktips!
KISS. Keep It Simple Stupid.
- David Wennberg
- PAR-64

-
Bullen Lagerbielke
- PAR-36

- Kontakt:
-
Andreas Öhlin
- PAR-20

- David Wennberg
- PAR-64

-
Bullen Lagerbielke
- PAR-36

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

-
Gustaf Tydén
- PAR-64

- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
- Peter Hallin
- PAR-20

- Kontakt:
VPLT och CEN
På VPLT:s sida finns tre skrifter Code of Practice for Event Technolohy:
http://www.vplt.org/index.html?/en/rules_overview.htm
Vill också påminna om att det pågår ett arbete med en sorts europastandard. Arbetet är i slutfas (CEN Workshop 25 - Lifting and load-bearing equipment for stages and other production areas within the entertainment industry)
http://www.cen.eu/cenorm/businessdomain ... s/ws25.asp
http://www.vplt.org/index.html?/en/rules_overview.htm
Vill också påminna om att det pågår ett arbete med en sorts europastandard. Arbetet är i slutfas (CEN Workshop 25 - Lifting and load-bearing equipment for stages and other production areas within the entertainment industry)
http://www.cen.eu/cenorm/businessdomain ... s/ws25.asp
-
Danne Persson
- PAR-36

- Kontakt:
Vad som gäller för Sax & Skylift är att som privat person gäller inga restriktioner.
Du kan hyra och köra som du vill.
Men för bruk inom företag / Om du är anställd / Så krävs det ett grönt kort.
Det får du efter att ha deltagit i en kurs som säkert din lokala skylift uthyrare kan tillhandahålla.
Kortet gäller i 5 år.
När du har kortet och är anställd så måste du ha arbetsgivarens godkännande att arbeta med lift.
Lånar du ut liften du hyrt till någon annan så är du ansvarig.
Du är ansvarig för daglig tillsyn.
Mao när jag hyr en lift numera och går därifrån så stoppar jag nycklarna i fickan.
Kursen jag gick kostade 1100:- och tog en Em.
Det var min lokala uthyrare som såg till att det blev av.
Det jag skrivit om är lag sedan 1/7 2007.
MVH
/Danne

Du kan hyra och köra som du vill.
Men för bruk inom företag / Om du är anställd / Så krävs det ett grönt kort.
Det får du efter att ha deltagit i en kurs som säkert din lokala skylift uthyrare kan tillhandahålla.
Kortet gäller i 5 år.
När du har kortet och är anställd så måste du ha arbetsgivarens godkännande att arbeta med lift.
Lånar du ut liften du hyrt till någon annan så är du ansvarig.
Du är ansvarig för daglig tillsyn.
Mao när jag hyr en lift numera och går därifrån så stoppar jag nycklarna i fickan.
Kursen jag gick kostade 1100:- och tog en Em.
Det var min lokala uthyrare som såg till att det blev av.
Det jag skrivit om är lag sedan 1/7 2007.
MVH
/Danne
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Jag och en flock kollegor gick en utbildning på liftar och mobila arbetsplattformar förra året. Den tog en heldag, hölls av en regional uthyrare som tog en fast summa för gruppen upp till kanske 12 deltagare.
Den kursen ökade en normalbegåvad persons kunskap om liftar och arbetsplattformar med ungefär... noll procent.
Trevlig personal, bra utbildningslokaler, hyfsat genomarbetat material men som kunskapshöjande åtgärd ett totalt skämt. Men visst, nu har vi utbildningsbevis i våra plånböcker och anses formellt vara välutbildade.
Den kursen ökade en normalbegåvad persons kunskap om liftar och arbetsplattformar med ungefär... noll procent.
Trevlig personal, bra utbildningslokaler, hyfsat genomarbetat material men som kunskapshöjande åtgärd ett totalt skämt. Men visst, nu har vi utbildningsbevis i våra plånböcker och anses formellt vara välutbildade.
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
- Gustaf Gagge
- PAR-56

- Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden - Ort: Stockholm
Där har vi ett exempel på en kurs inte är så dyr. jag tycker inte att det spelar någon roll att en del inte lär sig något på sådana kurser. Utan att det är bra att kunskapen någorlunda likställs och finns dokumenterad.