Är nybörjare så skulle gärna vilja ha lite hjälp

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Jonte Ekstrand
Rookie
Rookie
Presentation: Hej!
Jag är en kille på snart 18 år, jag har just börjat med ljusteknik och hoppas kunna lära mig mycket!

Är nybörjare så skulle gärna vilja ha lite hjälp

Inlägg av Jonte Ekstrand »

Hej!

Jag har ett LP-x24 ljusbord som jag använder i en kyrka. På bordet så ligger en husdimmer med alla "vanliga" lampor för att lysa upp salen. Nu ska jag arrangera en större konsert där då jag ska använda mig av digitala par 64.
Mitt problem är nu att jag inte riktigt vet hur jag får in dem i bordet. Jag har lagt dem i en slinga och kört upp de i bordet. Men vet inte riktigt hur jag ska göra för att få dom att gå ihop med husdimmern. Ska man göra en ny patch?
Samt vad ska jag sätta lamperna på, vilket nummer?

Tacksam för svar och ber om ursäkt för min okunskap.

//
Jonathan

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Re: Är nybörjare så skulle gärna vilja ha lite hjälp

Inlägg av Jonas Larsson »

Är det ett Leprecon ljusbord? Verkar ju finnas ganska mycket i det bordet så ska inte vara några problem att även köra rörligt ljus och led kannor på det.

Digitala par 64 antar jag att du menar kannor med led i? Det underlättar om du vet märke/modell/har en manual till dem, då vet du hur många kanaler de tar i din dmx kedja.

I din husdimmer så tar varje kanal på dimmern, en kanal på ljusbordet, sedan kan det dock vara kopplade fler "vanliga" lampor till en och samma fysiska kanal på dimmern. Men har du en 12 kanals dimmer, så tar den också 12 dmx kanaler på ditt ljusbord.

Dina "digitala" par 64 kanske tar förmodligen mellan 3-5 dmx kanaler (per styck), detta behöver du veta, så att du kan patcha in dem rätt i ditt ljusbord, och sedan adressera dem till de adresser du får från ljusbordet.

Du måste alltså patcha ljusbordet efter en profil som innehåller samma funktioner/kanaler som dina par 64 led.
//Jonas - ljudoljus.net crew

Skriv svar