God Jul på er i vinterkylan! Jag har använt Freestyler och Enttec USB Pro i drygt ett år nu, det har för det mesta funkat tillräckligt bra, men ibland lite ostabilt, buggigt och funktionsfattigt. Så nu kollar jag på att gå över till något mer erkänt märke, t.ex. Chamsys som verkar vara väldigt populärt och man kan investera efter hand i utrustningen. Har kollat igenom manualen för MagicQ ett par gånger och läst en del på OnstageLighting, men vissa saker greppar jag inte ännu i hur det är uppbyggt. Freestyler är i princip uppbyggt på så sätt att man kan göra kompletta scener och sedan använda submasters för att ändra önskvärt attribut (ex gobo, färg eller position). Men jag kan inte riktigt avgöra om MagicQ funkar så eller ej. Kan nån vänligt själ förklara hur det är uppbyggt?
-Hur funkar playbacks? Är reglarna enbart till för att ljustera intensitet? Vad gör Stop/Go-knapparna?
-Kan en PC-vinge ta emot DMX från random ljusbord? Så att man kan använda gammalt och billigt bord till t.ex. frontljuset.
Då det sällan förberedds speciellt mycket innan så vill jag att det ska vara smidigt att improvisera, t.ex. snabbt kunna växla färg eller FX på MHs, men också kunna ändra scenen totalt till ett förprogrammerat utseende, alltså så som Freestyler tillåter rätt smidig. Vi kör med 8-12 Par/Fresnell-kannor och ett gäng MHs.
Tips på andra bra system tas tacksamt emot också

dock är det bra om man kan börja med liten budget och efterhand komplettera...