aktivt/passivt vid installation?

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

aktivt/passivt vid installation?

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

diskuterade med en bekant idag.

han har en bestämd uppfattning att det är paxis att aldrig använda annat än passiva högtalare vid fast installation eller långtidshyra.

jag kan förstå argumenten för detta, t ex att service blir enklare om man kan byta ut t ex ett trasigt slutsteg direkt.

om jag hade den sortens verksamhet, dvs hade stor volym på just installationer, skulle jag säkert välja ett bra installationssteg som jag har
bra erfarenhet av och passiva högtalare.

men jag kan se fördelar med aktiva högtalare också. inget slutstegsrack behöver byggas in, tillförlitligt skydd av komponenter (om det är en bra låda vill säga), de flesta är biampade och om man kan lådan utan och innan och har bra tillgång på reservdelar eller till och med nån extra på lager ser jag inte service som nåt problem.

min vän hävdar också att aktiva lådor inte orkar med att användas 3-4h i sträck till clubmusik.
det påståendet ser jag som rent struntprat, så länge man använder högtalaren inom dess arbetsområde ska den väl klara sig lika bra som motsvarande utan inbyggt slutsteg?

vad säger ni? används aktiva högtalare med framgång till fasta installationer och långtidshyror?
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Magnus Gustafsson
PAR-56
PAR-56
Presentation: __________________________________________________

Re: aktivt/passivt vid installation?

Inlägg av Magnus Gustafsson »

Så länge det är bra prylar så ser jag inte något problem med aktiva burkar vid en installation.

Det finns givetvis för- och nackdelar med bägge lösningarna. Hänger prylarna 20meter upp i
en ishall så kan det kanske vara mer intressant med passiva alternativ i händelse av service.

Ett trist svar kankse, men det handlar egentligen om vilka produkter och vilken lokal/tillämning
som avgör om det är en bra eller dålig idé...

/M

Användarvisningsbild
Johan Eriksson
PAR-20
PAR-20
Presentation: Allt i allo med dansbands-familj i ryggen.
Har varit med på de mesta från barndom.
Kontakt:

Inlägg av Johan Eriksson »

Jag skulle nog inte gärna sätta ett aktivt system i installation, i händelse av spill och dylikt så är ju dom aktiva lådorna mycket mer utsatta med elektronik, än vad passiva är.
Där kan man ju skjuta undan elektroniken från klåfingrar och spill.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jag väljer oftast passiva av den enkla anledningen att man slipper dra fram ström till varje låda. Om det är väldigt långa avstånd kan dock aktiva vara en lösning för att slippa hundratals meter högtalarkabel. Att aktiva lådor över inte skulle orka är som du säger rent skitsnack, det hänger bara på att välja rätt låda för applikationen.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

jag tror att aktiva lådor har oförtjänt dåligt rykte pga alla dB Opera som cirkulerar.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Skriv svar