Budgetprylar

Här kan du diskutera mikrofoner, trådlösa system, DI-boxar mm.
Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Budgetprylar

Inlägg av Jakob Carlsson »

Tänkte slänga upp en tråd och låta folk lämna tips på lite billigare prylar som fungerar hyffsat bra, typ mikrofoner för under 1000:-/st och liknande, vad ska man köpa om man inte har mycket pengar att spendera, vad ska man undvika?

Jagar själv mikrofoner under 1000:- för tillfället och lite andra saker, typ billig line-box och så, måste vara riktiga företag eftersom kommunen betalar (att kommunen betalar betyder inte alltid att det finns massor med pengar, alla områden har sin budget att följa). Billiga kompressorer och liknande är också av intresse, är Behringers 4-kanaliga kompressor värd pengarna? Har kört på deras 2-kanaliga och tyckte den var helt ok men inte superbra.

Funderar på JJLabs ND6000, ND 6000 vocal eller ND 6000 mk2, (vocal och mk2 kostar 795:-/st medans ND6000 kostar 995:- för 2), Shure PG48/PG58 finns ju också, dom är billigare och Shure istället för JJLabs (litar lite mer på Shure), TSM har sina kopior på SM58 och SM57, Beyerdynamic har två billiga opus-mikrofoner och Samson har några billiga. Det är så många man hittar så det är svårt att välja, vill ju helst köpa alla vokalmickarna av samma modell så man bara kan ta en (det är inte så högra krav så man ska köpa olika mickar som är bra för olika saker utan mickar som är ok på det mesta) och instrumentmickar av en modell om det finns pengar till det.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

När det gäller kondingmic:ar skulle jag kika på LineAudio eller ADK, de är rätt prisvärda (under tusenlappen styck vill jag minnas).
"This is the updated input list"

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Ian Delahorne skrev:När det gäller kondingmic:ar skulle jag kika på LineAudio eller ADK, de är rätt prisvärda (under tusenlappen styck vill jag minnas).
Vet du någon i Sverige som har större delen av deras sortiment? Musikbörsen har inte, inte Jam eller 4sound heller.

Krister Hedgren
PAR-30
PAR-30
Presentation: Håller på med ljus- och videoteknik, reser en hel del både i och utanför sverige

Inlägg av Krister Hedgren »

Varför inte köra på SM58 och SM57 båda ligger väl ganska så bra i pris.
Visst dom kanske ligger lite högre än 1000:- men då får du ju också en mic som håller i åratal.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64

Krister: Det är just det där med över 1000:- som gör att det inte går, dom är bra, låter bra och håller, men dom är för dyra för att jag ska kunna övertala chefen som har pengarna, kör idag med två AKG D88S som ligger runt 800:-/st om jag inte minns fel, dom låter oerhört bra för dom pengarna.

Användarvisningsbild
Anton Stjärnbrandt
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
Kontakt:

Inlägg av Anton Stjärnbrandt »

prova sennheiser e835, fast den kanske är över din gräns? tror de kan fås i tre-pack för 1000 spänn styck inkl moms. Vad du än köper, prova först.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !

http://www.star-audio.se

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64

Enda återföräljaren av Sennheiser e835 som jag hittar är Musikbörsen som vill ha 1195:-/st så det var ju inte så bra, funderar på att beställa från Svensk Musik TTS men dom har ju bara Shure.

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

E835 kan du få för under 700:- om du köper på tex Thomann.

PG48, 378:-
PG58, 544:-
SM58, 1023:-

D88S, 507:-
//Jonas - ljudoljus.net crew

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jakob Carlsson skrev:
Ian Delahorne skrev:När det gäller kondingmic:ar skulle jag kika på LineAudio eller ADK, de är rätt prisvärda (under tusenlappen styck vill jag minnas).
Vet du någon i Sverige som har större delen av deras sortiment? Musikbörsen har inte, inte Jam eller 4sound heller.
Jag har sett Line mikarna på Musikbörsen. Samma sak gäller ADK mikarna. ADK mikarna har ett annat namn på 4sound jag mins inte vad men inehållet i miken e den samma.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64

Vet inte hur populärt det är inom kommunen att köpa från Thomann :-)

Var på 4sound idag och kollade på vad han hade hemma, det han har är TSM MT58 som är en kopia på Shure SM58 och ligger på 395:-, någon som har något att säga om den? Shure PG48 hade han ingen koll på leveranstiden på för han hade inga inne och vad han visste hade inte 4sound några i lager alls.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jakob Carlsson skrev:Vet inte hur populärt det är inom kommunen att köpa från Thomann :-)

Var på 4sound idag och kollade på vad han hade hemma, det han har är TSM MT58 som är en kopia på Shure SM58 och ligger på 395:-, någon som har något att säga om den? Shure PG48 hade han ingen koll på leveranstiden på för han hade inga inne och vad han visste hade inte 4sound några i lager alls.
Jag handlade mina ADK mikar på musikbörsen Kristianstad. Jag jobbar granne med 4sound i Helsingborg och de har Line mikarna.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Jakob Carlsson skrev:Vet inte hur populärt det är inom kommunen att köpa från Thomann :-)

Jag köpte en MT58 för ett gäng år sedan och för de pengarna tycker jag inte att det finns något som är lika bra. Det skiljer inte mycket mellan den och en SM58, dessutom håller den väldigt bra. Min har i suttit i en replokal i ca 4år och visst har det blivit lite bucklor i den, men den har funkat hur bra som helst.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64

Anders Brandén skrev:

Jag köpte en MT58 för ett gäng år sedan och för de pengarna tycker jag inte att det finns något som är lika bra. Det skiljer inte mycket mellan den och en SM58, dessutom håller den väldigt bra. Min har i suttit i en replokal i ca 4år och visst har det blivit lite bucklor i den, men den har funkat hur bra som helst.
Mailat runt lite men det verkar som det kommer bli MT58 för det är det jag kan få tag på på kort tid som det ser ut, 4sound i Lund har MT58 hemma och han som jag pratade med tyckte också att det var en bra mikrofon för det priset. Någon som har koll på övriga TSM-mikrofoner? Jag har hört MT58 själv men har inte sett någon annan mer än i kataloger (typ MT57 och så).

Nu ska det bara jagas lineboxar också, någon som har några förslag som finns på 4sound, Musikbörsen eller Jam? (helst på 4sound eftersom jag nog kommer köpa mickarna där)

Användarvisningsbild
Anders Alavik
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Re: Budgetprylar

Inlägg av Anders Alavik »

Jakob Carlsson skrev:att kommunen betalar betyder inte alltid att det finns massor med pengar, alla områden har sin budget att följa
för att återkomma till diskutionen om branchen....

det är just sådant här som drar ner branchen... tala om att det inte funkar med för låga budgetar.... men så länge folk gör saker gratis/för billigt så kommer vi aldrig undan problemet...

nu menar jag inte att det är så i detta fall...

sen är det inget fel att köra med lågpris prylar.. så det är jag inte neggativ till...

hoppas ingen slårr mig för jag tog upp detta här...

kram
// Alavik

---------------------------------------
www.bogal.se
---------------------------------------

Skriv svar