Db technologies Line Array

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Ruben Carlsson
Rookie
Rookie

Db technologies Line Array

Inlägg av Ruben Carlsson »

Hej!
Skall köpa in ett nytt PA till skolan där jag går

Vet att de blir ett Yamaha ls9 32ch sen tycker jag de är himla smidigt med aktiva prylar, säg gärna till om ni tycker jag är ute å cyklar.

Har tittat en del på db technologies (Lätt att förväxla med d&b audiotechnik)
Har ett Linearray System som är grymt prisvärt men hur låter de?

Nån som har hört db technologies DVA Line Array system?

Frid

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Hur stor yta ska täckas?

Varför vill du ha ett LA? På en skola skulle jag nästan direkt köra med "vanliga" högtalare.

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Jakob: Varför skulle du köra med point source konceptet på en skola direkt?
Du vet ju inte hur lokalen ser ut?
//Carpvik

Ruben Carlsson
Rookie
Rookie

Lokalerna variera, publiken kan variera från 200 till 1000 pers.

De jag tänker är väl att ett aktivt system är väldigt anpassningsbart

tänker mig 8 toppar och 2 2x18" subar

är de aktivt kan man få 2 mindre PA 4 toppar och en 2x18" system

Nån som hört dem eller har nån åsikt om db's kvalitet?
vet att de använder RCF element.

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Christoffer: Men han vet antagligen ungefär hur prislappen ser ut...
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Sök på forumet, lådorna är diskuterade för inte så länge sedan.

8 toppar totalt, är det så du menar? Eller 8 per sida?
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Ruben Carlsson
Rookie
Rookie

8 totalt
4 på varje sida

el.

3 på varje sida och två nearfill

Kom gärna med andra förslag inte nödvändigtvis aktiva..

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Detta är ett råd i all välmening; koppla in en konsult som kan berätta vad ni ska ha för typ av utrustning och vilka krav ni ska ställa på utrustningen. Sen får leverantörerna bjuda upp till dans.

För övrigt är 4 lådor LA per sida redan alldeles för lite för att fungara ens i närheten av acceptabelt utom i väldigt små rum. Och då är förmodligen en PS rigg ett mer adekvat verktyg på grund av andra saker som som pris och riggbarhet.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Ruben Carlsson
Rookie
Rookie

=) Tackar för tipset

Då får jag nog kicka den konsult som hjälper oss nu på skolan...

Jag är en rookie så jag vet inte mycket om de här med line array.

Trodde att ett sådan system spridde bättre än ett typiskt disco PA.

Kollar man på JBL's VRX900 som jag hört live med 2 toppar på varje sida, skall enligt spec. sprida lika mycket som db och de var prima sound i hela salen

hur kommer de sig?

Användarvisningsbild
Jonas Larsson
ljudoljus.net admin
ljudoljus.net admin
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!

Inlägg av Jonas Larsson »

Per Johanson skrev:Sök på forumet, lådorna är diskuterade för inte så länge sedan.
Och den tråden hittar vi här.

Det var väl lite blandade meningar ang systemet...
//Jonas - ljudoljus.net crew

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

"Bättre spridning" är ett konstigt begrepp i sammanhanget spridning. Rätt eller fel spridning för den aktuella applikationen är intressantare.

"Disco PA" är en nomenklatur som du nog får ta och se över om du med det menar en högtalare med punktformig ljudutstrålningskaraktäristik. Flera av de mest välljudande systemen i världen är i så fall typiska disco PA'n.

Du behöver läsa något white paper om hur linjestrålare skiljer sig från punktformiga ljudkällor. Har någon på forumet en länk att dela med sig av?

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Christoffer Carpvik skrev:Jakob: Varför skulle du köra med point source konceptet på en skola direkt?
Delvis för att jag vet att skolor inte brukar ha råd med LA och delvis för att jag har varit på en del skolor och hållt aulaföredrag som informatör på Elevorganisationen så jag har sett ganska många aulor och liknande :-)

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Jakob Carlsson skrev:
Christoffer Carpvik skrev:Jakob: Varför skulle du köra med point source konceptet på en skola direkt?
Delvis för att jag vet att skolor inte brukar ha råd med LA och delvis för att jag har varit på en del skolor och hållt aulaföredrag som informatör på Elevorganisationen så jag har sett ganska många aulor och liknande :-)
Ett lika konstigt resonemang som att tala "bättre spridning". Tumregler är oftast också dumregler. Är det inte bättre att ta reda på budget och krav på ljudtryck, frekvensgång och spridning istället?

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Per Johanson skrev:För övrigt är 4 lådor LA per sida redan alldeles för lite för att fungara ens i närheten av acceptabelt utom i väldigt små rum.
Förutom Q-serien då! :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Faktiskt inte ens Q-serien fungerar i så små konfigurationer, i alla fall inte som bredbandig linjestrålare.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Ruben Carlsson skrev:8 totalt
4 på varje sida

el.

3 på varje sida och två nearfill

Kom gärna med andra förslag inte nödvändigtvis aktiva..
Det jag i så fall skulle slå ett slag för som jag tror att det skulle passat i skolaulan trots att jag inte har sett den e d&b Q7 och Q10 tillsammans med en riktad J-subb. Jag har varit med om att instalera ett sådant system i en konsertsal med ett lyckat resultat.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64

Per Johanson skrev:Faktiskt inte ens Q-serien fungerar i så små konfigurationer, i alla fall inte som bredbandig linjestrålare.
Varför fungerar inte Q-serien i så små konfigurationer? Många firmor har ju en Q-rigg med 3 Q1 per sida och sen en Q7 per sida som downfill.

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Jakob Carlsson skrev:
Per Johanson skrev:Faktiskt inte ens Q-serien fungerar i så små konfigurationer, i alla fall inte som bredbandig linjestrålare.
Varför fungerar inte Q-serien i så små konfigurationer? Många firmor har ju en Q-rigg med 3 Q1 per sida och sen en Q7 per sida som downfill.

Det är klart det låter, och till och med bra för det mesta, men det gör fortfarande inte 4 lådor till en linjekälla förutom i diskanten. För att få alla fördelarna av ett line-array krävs avsevärt fler lådor (läs längre array) än så.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Jakob Carlsson skrev:
Koskit är inte speciellt gott att äta trots att många flugor med stor aptit smaskar i sig det. Inte för att d&b är koskit men ändå...
Det kanske är som med SL/SR, fas/polaritet och kastlängd/q värde? Att många gör fel gör inte att det blir rätt. Eller så kanske pengarna tog kanske slut före ambitionen, vad vet jag?

Q1 är en lyckoträff på många sätt men i konfigurationer om 4 lådor per sida blir det ingen bredbandig linjestrålare, dock är det en väljudande kombo på lite lagom avstånd i alla fall. Fysikens lagar rår inte ens herrarna i Backnang på, även om de har tur med det mesta de företar sig!

Användarvisningsbild
Hans Ekdahl
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Hans Ekdahl »

...ett LA blir en punktkälla så fort du står längre ifrån LA:t än vad det är högt. Så många gånger man lyssnat på ett LA så funkar det ju ändå som en punktkälla.
Men som sagt ovan, kolla budget och övriga krav först och se sedan vad det räcker till. Det är ju faktiskt ganska ointressant vad det är för typ av utrustning som sitter där, det är ju resultatet som är intressant.

/Hans

Skriv svar