Hej och välkommen till forumet Rebecca!
Förinställningen av PA't är ju en av de viktigare sakerna man gör - och beroende på vad det är för förinställning man behöver göra så är metoderna olika. Handlar det om att du vill ha tips på hur du som gästande tekniker ska eq:a dagens PA, eller är det mer generellt hur-man-får-ett-PA-låta-bra du vill diskutera?
Jag mixar inte alltför ofta, och framför allt inte som gästande tekniker. När det är utrustning jag inte är van att mixa på ser jag gärna att det är ett PA där det finns ett konsekvenstest från början. Q-serien från d&b t.ex. är ju väldigt populär. Hur mycket inställningar kan användaren själv fippla till i sitt steg? I princip ingen... Grundinställningen låter ju dessutom väldigt bra.
När det handlar om att med en separat dsp få ett PA låta bra använder jag en smaartrigg, och jag tar väldigt gärna hjälp av någon som kan det hela bättre än mig - det är svårt, och det underlättar mycket om man kan fysik eller har mycket erfarenhet.
Oavsett vad man gör och vad som får ens båt att flyta (lol:) så är det viktigaste man har sina öron.
När det gäller testa PA-musik så blir det först vissa spår från Binktestskivan. Brus för att kolla att alla delar av riggen lirar, sen left/right-spåret, och sen this is-spåret. Efter det vet man:
- Alla delar i riggen spelar.
- Jag har inget fasfel i riggen, varken mellan lådor sinsemellan eller mellan left och right (och eventuella fill).
Man har dessutom en rätt bra uppfattning om hur ljudet vid mixplats är. Har man skillnader mellan left och right hörs det jättetydligt (vilket självklart ofta beror på lokalen inomhus).
Runt det här läget börjar det bli tråkigt och man petar i t.ex. Queens of the Stone Age, No Doubt, Audioslave eller vad som ligger i närheten, innehåller bas och har en rätt rak frekvensgång i de övre registren.
Så gör jag, och det fungerar nästan varje gång!

KISS. Keep It Simple Stupid.