perfekta soundcheck CDn?

Här kan du diskutera andra frågor rörande ljud & musik som inte passar in i någon av ovanstående kategorier.
Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20

perfekta soundcheck CDn?

Inlägg av Rebecca Neumann »

Hej,
hittade en tråd som var liknande då man rekommenderade en sony cd,
var finns den att få tag på?
Annars nyligen märkt att min musiksmak för tillfället sträcker sig till r'n'b, hiphop och deras återgivande av diskanter inte är perfekt, eller snarare väligt mjukt (skönt!) men skulle behöva nåt med en vanlig bandsättning som inte är så EQad..
tror jag :oops:
disskuterar gärna mer kring musiksmak, scenmusiken samt förintällningen av PAt

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Hej och välkommen till forumet!

Det finns en uppsjö olika cdspelare som alla låter på sitt sätt(vilket inte behöver betyda olika)

Mitt tips är att ta din favoritskiva och lyssna runt på så många spelare som möjligt och prova dig fram tills du hittar en som låter som du vill ha den.

Ju mer "van" man är vid grejerna man jobbar på desto enklare blir det ju.. Med andra ord, vet du hur cdn ska låta så är det ganska lätt för dig att höra om den inte låter som den kanske borde.. ?

wops? jag tror efter de senare inläggen att jag har missuppfattat frågan helt och hållet!? :roll:
Senast redigerad av 1 Jerker Björn, redigerad totalt 0 gånger.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Jag kanske missförstod men frågades det inte efter en CD, dvs inte en spelare? "Sony CD" låter som en spelare iofs men jag tror det är någon skiva dom har gett ut?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Tja, det är lite upp till en själv. Vissa använder enbart Donald Fagen - The Nightfly eller Dire Straits - Brothers in Arms.

Jag använder rätt ofta musik jag är van vid att lyssna på mycket i bra lurar/högtalare, och vet vad jag ska förvänta mig när jag hör det i PAt, och även låtar med lite olika syfte beroende på vad det är jag lyssnar efter. Följande brukar ingå i min testspellista:

Suzanne Vega - Penitent samt If I were a Weapon (Hela "Songs in Red and Grey" är en bra skiva) för kvinnlig sång.
Laleh och Tori Amos. Bra producerat, inte riktigt så analytiskt som Vega. Toris senast produktioner är dock lite väl "smooth" och småtrista.
No Doubt - Hella Good, Hey Baby. Bra på att testa hur PAt "biter" på rockigare material.
Yello. Ska man testa för dansmusik så är The Race givet. Deras produktioner är rätt bra för att kolla mid:ens koherens och stereobild.
Donald Fagen - Morph the Cat. Hur väl hänger topp och sub ihop? Lyssna på elbasen. Modernare än The Nightfly.
Michael Jackson - Thriller för diskoriggar.

Mycket hänger på att det är bra skivor/låtar, inte enbart för att de låter bra, men även att man gillar att höra dem om och om igen när man inte aktivt lyssnar på en rigg, och därmed har en känsla för hur det ska låta. Efter ett tag kan man översätta att låten känns lite tristare än normalt till vilka frekvenser man ska ändra på.

(välkommen till forumet förresten)
"This is the updated input list"

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20

Ian; tack för välkommsthälsning å tips

CD skiva skulle ja varit tydligare med, mina favoriter (som jag har i orginal) har hittills inte räckt.

Hur är det med det där förresesten, en låt som m an har i mp3 format kan man väl sen omvandla till "ljudformat" (WMA om ja minns rätt), men vad jag minns tappar man ändå kvalite; alltså inte att rekommendera som lyssnings skiva?

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

När man kodar en "musikfil" till MP3-format komprimeras musiken och en massa information försvinner, information som man senare inte kan få tillbaka. Om man sedan komprimerar den ytterligare en gång till WMA så kommer ännu mer information att försvinna, vilket kanske inte gör det så fördelaktigat till kalibrera ett PA till. Dock kan olika MP3-program vara olika bra på att läsa MP3-filen korrekt och på så sätt få den att låta antingen bättre eller sämre.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

ahh det var visst CD-skivor det gällde! ursäkta missförståndet :)

MP3 är ju ett format där "information" går till spillo när det komprimeras

FLAC är dock ett "Lossless" format som funkar alldeles utmärkt, men jag håller mig helst till välproddade originalskivor.

Jag har dock inte hittat nån favoritskiva än.
Jack Johnsson(killen som gjort musiken till nicke nyfiken) är det närmaste jag kommer.
Om man vill spela lite fysiskt och "hårt" så funkar typ Lamat, Activate morlack, infected mushroom samt logic bomb..
de flesta "stora" artister brukar har riktigt bra kvalité på sina skivor, tex lenny kravitz, u2 med flera. och för dom som tycker om house så brukar hed kandis "discokandi" skivor vara av bra kvalité ;)
Senast redigerad av 2 Jerker Björn, redigerad totalt 0 gång.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Att gå från CD till MP3 till CD är väl inte jätterekommenderat i testsyfte, nej. Sen kör jag iofs oftast med rätt hög kvalitet på mp3:orna och kör låtarna direkt från datorn eftersom jag är bra på att glömma mitt CD-fodral hemma. Inte jättekosher, men om man ska finlira så är det ändå ett mätsystem man ska ha.

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20

MP3; funderade mest på om det fanns ett sätt att spara" den info som blev komprimerad.. men varför komprimerar man även när man går tillbaka till WMA (som väl är CD format?)

Jerker; Jack Johnsson är ju strålande trevlig, har inte kommit till att köpa skivan än.
Burkar inte stora artister vara ganska så kompimerade, kan det inte vara bra att ha lite dynamik i lyssningsskivan?

Blev mest förvånad för när jag provlyssnat med mina skivor så får jag en skiva i hand som jag spela, då lät det inte bra längre, men det kanske å andra sidan kan vara formatet på den skivan (kan vara vad som helst)

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Jack Johnsson hör till favoriterna, helt klart!

hmm.. jag har sämst koll av alla på namn osv.. men vad jag har hört så brukar större artisters skivor låta snyggare, bättre, bredare/större och mer kvalitativt än många andra inspelningar.. Vi kanske borde starta en tråd(om det inte redan finns nån) om just skivor med grym kvalité?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

WMA är inte CD-format. WMA är ett komprimerat format likt MP3. Ljudformatet på CD-skiva är WAV, dvs okomprimerad.

Stora artister behöver inte alltid låta bra. Red Hot Chili Peppers senaste skivor innehåller rejäla mängder digital klippning. Samma med Depeche Mode - Playing the Angel.

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

ah.. där har du många poäng ian.. Själv vet jag faktiskt inte riktigt hur det låter när det är för komprimerat osv då jag inte har kranat så mycket själv..

Förresten! Ian vi ses på hultan! =)

Carl Bergander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Carl Bergander »

jag säger pinknoice. då hör man skitlätt var diskanten dippar i lokalen.

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Carl Bergander skrev:jag säger pinknoice. då hör man skitlätt var diskanten dippar i lokalen.
rosa brus är väldans bra att mäta med.. men... Vill du verkligen att din konsert ska låta spikrak?
jag hade gärna mätt av lokalen med ett rosa brus och sen eqat efter hur jag vill att det ska låta.. eller är jag konstig? :P

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Jerker Björn skrev:
Carl Bergander skrev:jag säger pinknoice. då hör man skitlätt var diskanten dippar i lokalen.
rosa brus är väldans bra att mäta med.. men... Vill du verkligen att din konsert ska låta spikrak?
jag hade gärna mätt av lokalen med ett rosa brus och sen eqat efter hur jag vill att det ska låta.. eller är jag konstig? :P
Rosa brus.... Nej fy fan.....
1 kHz med dipp på left...... det är det bästa.....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Rebecca Neumann
PAR-20
PAR-20

Tobbe Friberg skrev:
Jerker Björn skrev:
Rosa brus.... Nej fy fan.....
1 kHz med dipp på left...... det är det bästa.....
du menar en teston?
Dipp?

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Tja Becca :P

Äldre inspelningar är ofta bättre ur dynamiksynpunkt. Det mesta nyare matriel är som sagt (i mitt tycke) överkomprimerat.

Rush, Steely Dan (host), Queen, Tom Petty och en massa annat brukar funka. Jag kör alltid med Norrköpingsbandet Kalle Baah.

Framför allt bör det vara något man lyssnat mycket på, och gärna på många olika riggar.
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Jag gillar Jocke hammar han spelar AC/DC för en, svinstarkt, man blir av med allt vad bakfylla heter och det är den bästa stunden på hela dagen..!
Gert pertterson hade för vana att rensa PA:t med Rammstein,då fick man också veta att man levde..!
Värsta en ljudtekniker kan göra är att vrida på pinknoice och köra upp reglarna till 0 och släppa upp mute knappen, det brukar få alla lampies upp i trossen att gå i mål..!

What ever floats your boat... :)

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Hej och välkommen till forumet Rebecca!

Förinställningen av PA't är ju en av de viktigare sakerna man gör - och beroende på vad det är för förinställning man behöver göra så är metoderna olika. Handlar det om att du vill ha tips på hur du som gästande tekniker ska eq:a dagens PA, eller är det mer generellt hur-man-får-ett-PA-låta-bra du vill diskutera?

Jag mixar inte alltför ofta, och framför allt inte som gästande tekniker. När det är utrustning jag inte är van att mixa på ser jag gärna att det är ett PA där det finns ett konsekvenstest från början. Q-serien från d&b t.ex. är ju väldigt populär. Hur mycket inställningar kan användaren själv fippla till i sitt steg? I princip ingen... Grundinställningen låter ju dessutom väldigt bra.

När det handlar om att med en separat dsp få ett PA låta bra använder jag en smaartrigg, och jag tar väldigt gärna hjälp av någon som kan det hela bättre än mig - det är svårt, och det underlättar mycket om man kan fysik eller har mycket erfarenhet.

Oavsett vad man gör och vad som får ens båt att flyta (lol:) så är det viktigaste man har sina öron.

När det gäller testa PA-musik så blir det först vissa spår från Binktestskivan. Brus för att kolla att alla delar av riggen lirar, sen left/right-spåret, och sen this is-spåret. Efter det vet man:
- Alla delar i riggen spelar.
- Jag har inget fasfel i riggen, varken mellan lådor sinsemellan eller mellan left och right (och eventuella fill).
Man har dessutom en rätt bra uppfattning om hur ljudet vid mixplats är. Har man skillnader mellan left och right hörs det jättetydligt (vilket självklart ofta beror på lokalen inomhus).

Runt det här läget börjar det bli tråkigt och man petar i t.ex. Queens of the Stone Age, No Doubt, Audioslave eller vad som ligger i närheten, innehåller bas och har en rätt rak frekvensgång i de övre registren.

Så gör jag, och det fungerar nästan varje gång! :oops: :wink:
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Tobbe Friberg
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Friberg »

Skit i CD och lyssna på bandet istället..... CD är väl bara bra för att kolla att allt är rätt kopplat... sen är det väl ingen ide att lyssna på nå annat än bandet.....
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]

Skriv svar