D&B Q serie vs. Outline Buterfly

Här kan du diskutera högtalare, monitorer, slutsteg mm.
Trygve Torsrud
Rookie
Rookie
Kontakt:

D&B Q serie vs. Outline Buterfly

Inlägg av Trygve Torsrud »

Driver og vurderer og kjøpe enten et D&B systeme med Q-1 og Q-7 topper, samt Q-sub og B2.
Eller et Outline Butterfly line arraly system.

Er det noen som har noe erfaring med disse systemene? Gjerne som kan samendligne dem, med fordeler og ulemper.
mvh

Trygve Torsrud
Oslo, Norge
http://www.oll.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Jag tror att du inte kommer få så många svar, det finns varken gott om d&b Q1 eller Outline i Sverige och framförallt då inte Outline.

Jag har begränsad erfarenhet av Q1 men det lilla jag har mixat på dessa lådor gör att jag måste erkänna att jag är imponerad. Det är en väldigt lyckad kompromiss. Q7 är också ok och som downfill gör den säkert ett bra jobb.

Jag uppfattar det hela som att Butterfly snarare är en konkurrent till J-serien än till Q-serien.

Med tanke på att möjligheterna till sub-hyror är obefintliga gällande Outline hade jag nog valt bort dessa.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jag har använt d6b system vid några tilfällen. tyvär så har jag inte arbetat på Outline. Det jag vill nämna som komentar utifrån det som är skrivet innan så funkar Q10 bättre som downfill än vad Q7 gör. Där e lite mer spridning i Q10 lådan. Men jag är väldigt impad av Qlådorna både ljudkvalitet men även ljudtryck. Det är väldigt mcket för en sådan liten låda. Hur många företag som använder Qlådor vet jag inte. Men i skåne så finns det ett vad jag vet. Det företag som har flest är ett finskt företag som har 30st Q1 och nästan lika många Q7.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Inlägg av Magnus Lindgren »

Kika in d&b portal (www.dbportal.se) för att se vilka som har Q. Dock inte så många registrerade än (hoppas på fler).
//Magnus - Fegge & Mattes

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Marcus Jönsson skrev:Det jag vill nämna som komentar utifrån det som är skrivet innan så funkar Q10 bättre som downfill än vad Q7 gör. Där e lite mer spridning i Q10 lådan.
Konstigt att d&b tycker annorlunda... Jag citerar från deras Q-serie broschyr:

"When used in the upright configuration the Q10 has a very accurate 110°
horizontal constant directivity behaviour that is maintained down to
approximately 800 Hz. This performance differs considerably when
the cabinet is deployed horizontally with the horn rotated by 90°.
In this configuration the horizontal dispersion pattern is much
narrower in the 500 Hz - 1 kHz region, hence their use as a
downfill in Q1 arrays for example has limitations."

Och ja, jag älskar att ha rätt. :twisted:
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Per..

Vad menar du med att d&b tycker anurlunda?

Jag vet att det finska företaget som kör Q system och det här i skåne gör oxå det. Det e två till som tycker som jag.

Om du älska att ha rätt varför måste du då rätta andra som har andra åsikter och som arbetar på andra sätt. jag har även provat med Q7 som downfill men jag tappa täckning i mitten fram.. Men om du e så duktig så kan du översätta det utrikiska till svenska så att alla kan förstå.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Ok, jag översätter. Utan att göra anspråk på att det är helt korrekt!

"När den används i den upprättstående konfigurationen har Q10 en mycket korrekt 110 graders horisontell konstant direktivitet som är konstant ner till ungefär 800 Hz. Detta beteende skiljer sig avsevärt när kabinettet används horisontellt med hornet roterat 90 grader. I denna konfiguration är spridningskaraktäristiken mycket smalare i 500-1000 Hz regionen, och därmed är deras användande som downfill i Q1 arrayer behäftat med begränsningar."

Dvs som du och dina kompisar i Skåne och Finland gör så har du inte en låda med konstant Q, den har mycket smalare spridning i registret 500-1000 Hz än både uppåt och neråt i frekvens. Det kanske är bra vid något tillfälle, men jag föredrar nog att ha en låda med traditionell karaktäristik vid de flesta tillfällen. Titta på polärdiagrammen så förstår du vad jag talar om!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Men med tanken på att det som skiljer Q7 mot Q10 är HF hornet då måste det va samma problem med Q7 liggande?

Det som gör att vi väljer Q10 som downfill är framförallt HF spridningen.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Vad hjälper det med mer spridning i diskanten när massor av mid bara sprutar rakt fram?

Du verkar inte ha förstått konceptet Q-värde och hur det påverkar en lådas egenskaper.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Per.
Jag har en fråga till dej. Hur mycket har du jobbat med Qsystem. Har du provat i så fall att jämföra med Q7 mot Q10 i downfillen. Eller det bara fel för dej bara för att det står på pappret att man inte kan ha Q10 i dowmfillen?

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Marcus: Nu är inte jag per, men jag vet något som du uppenbarligen inte vet..Och nu är du ute på hal is :wink:
//Carpvik

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64

Kontakt:

Christoffer Carpvik skrev:Marcus: Nu är inte jag per, men jag vet något som du uppenbarligen inte vet..Och nu är du ute på hal is :wink:
Hal is??? Har du gjort A/B test??

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Magnus: Jag har inte A/B testat. och jag menade marcus fråga på hur mycket per vet om d&b...
//Carpvik

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64

Kontakt:

Christoffer Carpvik skrev:Magnus: Jag har inte A/B testat. och jag menade marcus fråga på hur mycket per vet om d&b...
Ptja, han kanske vet nåt du inte vet...

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Christoffer Carpvik skrev:Marcus: Nu är inte jag per, men jag vet något som du uppenbarligen inte vet..Och nu är du ute på hal is :wink:
Förlåt att jag stälde en fråga till Per. Numera vet jag att på detta forum så får man inte frgeställa vissa personer medans vissa har fel. Men nu tror jag fortfarande att det inte e så. Detta e väll ett debat forum eller? Ska man inte vara öppen då för att man har olika åsikter? E det värkeligen så att jag e ute på hal is? Jag skrev från början att jag tyckte att Q10 va bättre som downfill än Q7 men det va en som sa att jag tyckte fel där bara för att det står på ett papper att det e så.

Vid val av högtalare så e det väll att ge och ta för vilken högtalare e fullkomlig. Men om Per istället hadde frågat varför jag tycker som jag gör änn att bara säga att jag har fel så hadde jag kunnat förklarat varför jag tycker så.

Vist tappar man lite med Q10 mellan 400-500Hz men man får det mellan 3000 till 20000Hz mer i mitten längst fram. Q7 så får man det mellan 400-500Hz och nästan inget av 3000-20000Hz. som sagt det e ge och ta och då gör jag valet jag vill ha det över 3000Hz.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Klart jag har provat. Annars hade jag inte haft en åsikt. Jag har iofs bara mixat med Q10 som downfill en gång men så vill jag aldrig mer ha det.

Det är en stor skillnad på debatt med väl underbyggda argument och att munhuggas med folk som inte inser när de har fel. I detta fall är det så uppenbart att du inte vet vad du talar om så jag orkar inte ens argumentera.

Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Till skillnad från många andra så är jag inte alls imponerad av, framförallt, Q1. Problemet kan självklart röra sig om SBS men de gånger jag har hört dem har det bara varit skrikigt och väldigt mycket mellanregister. Helt enkelt jobbigt att lyssna på.
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Mikael Thieme
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.

Inlägg av Mikael Thieme »

Jag tycker tvärtom. Jag tycker inte att Q låter bra för att vi har köpt sådana; vi har köpt dem för att jag tycker de låter bra. :)

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Anders Brandén: Då har du haft otur. De låter faktiskt väldigt bra.

Det balla med det hela är storleken på lådan, och att den är passiv, tycker jag.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Per Johanson skrev:Klart jag har provat. Annars hade jag inte haft en åsikt. Jag har iofs bara mixat med Q10 som downfill en gång men så vill jag aldrig mer ha det.

Det är en stor skillnad på debatt med väl underbyggda argument och att munhuggas med folk som inte inser när de har fel. I detta fall är det så uppenbart att du inte vet vad du talar om så jag orkar inte ens argumentera.
Du har bara gjort 1 jobb med Q1 med Q10 i downfill. Hur kan du då veta att jag har mindre erfarenhet med Q1-Q10 kombinationen än vad du har. Jag har gjort ett 10 tal jobb med Q1-Q10 kombinationen lika många med bara Q1 men även ett antal med Q1-Q7 kombination.

Skriv svar