Dags att dela ut lite cred...
-
- PAR-20
- Inlägg: 94
- Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
- Kontakt:
Dags att dela ut lite cred...
On man har en förkärlek för musik och ljus ovasett tidsepok, så är det lätt att känna att man verkligen får en känsla för att "vara på konserten" om man tittar på liveinspelingar från 70-talet med den tidens artiser, oavsett om det är Bob Marley eller Thin Lizzy. Det som gör att man får en känsla för att man är där är färgerna som psykadeliskt blöder ut i bild, och diffen i exponeringar mellan olika kameror och så vidare,men framförallt att allting inte är perfekt.
Från mitten av 90-talet fram tills nu har vi dock haft en era av "perfekta balanser", där ljusmätare och regler styrt TV-ljus. "bara lätta färginslag bakifrån"..."bara mycket färg på scenografi"..."exakt samma färgtemperatur i fronten, jämt och fint" verkar ha varit SVT:s signum ett bra tag nu. Personligen så tycker jag att även om detta är ett bra hantverk att ratta till, så är det fett tråkigt i ett TV-konsertsammanhang.
På 80-talet var ju optiska linseffekter (att en lampa gav vågrätta och lodrätta linjer som gick över halva bilden) oerhört populärt, och frågan är om vi inte kommer att skratta åt hur "tråkigt" söndagsöppet och TV-huset egentligen såg ut om ett par år.
Därför vill jag ge lite cred till den som gjorde ljuset som jag nyss såg på Robyns konsert på TV (SVT musikbyrån tror jag).
Jag har sett Robyn göra sin "will be mine" minst 10 gånger på galor till tråk-ljus som gjort att jag efter varje gång sagt till mig själv att jag borde sälja in mig själv till henne som en något radikalare ljussättare...och äntligen! någon ljussätter låten precis som jag hade velat!
Fram för mer bleeding colors, och enligt manualen "felaktiga exponeringsvärden" i TV-konsertssammanhang!
Jag tror, och hoppas att vi är påväg tillbaka till det lite skitigare ljuset...
Lets kill the era of perfect light!
Från mitten av 90-talet fram tills nu har vi dock haft en era av "perfekta balanser", där ljusmätare och regler styrt TV-ljus. "bara lätta färginslag bakifrån"..."bara mycket färg på scenografi"..."exakt samma färgtemperatur i fronten, jämt och fint" verkar ha varit SVT:s signum ett bra tag nu. Personligen så tycker jag att även om detta är ett bra hantverk att ratta till, så är det fett tråkigt i ett TV-konsertsammanhang.
På 80-talet var ju optiska linseffekter (att en lampa gav vågrätta och lodrätta linjer som gick över halva bilden) oerhört populärt, och frågan är om vi inte kommer att skratta åt hur "tråkigt" söndagsöppet och TV-huset egentligen såg ut om ett par år.
Därför vill jag ge lite cred till den som gjorde ljuset som jag nyss såg på Robyns konsert på TV (SVT musikbyrån tror jag).
Jag har sett Robyn göra sin "will be mine" minst 10 gånger på galor till tråk-ljus som gjort att jag efter varje gång sagt till mig själv att jag borde sälja in mig själv till henne som en något radikalare ljussättare...och äntligen! någon ljussätter låten precis som jag hade velat!
Fram för mer bleeding colors, och enligt manualen "felaktiga exponeringsvärden" i TV-konsertssammanhang!
Jag tror, och hoppas att vi är påväg tillbaka till det lite skitigare ljuset...
Lets kill the era of perfect light!
- David Wennberg
- PAR-64
- Inlägg: 2770
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: Linköping
Intressant iakttagelse Nicklas! Samma sak händer ju på ljudsidan, polerade ljud som mest är tråkiga... Kul att det faktiskt finns band som vågar göra musik på ett hungrigt sätt. Såg ett gäng som heter Pascal igår, och det var popmusik på riktigt det! Samma sak gäller ljussättningar givetvis.
Morgan Brown har gjort ljus åt Robyn några gånger vad jag vet, kan det varit han som gjorde detta?
Morgan Brown har gjort ljus åt Robyn några gånger vad jag vet, kan det varit han som gjorde detta?
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
- PAR-56
- Inlägg: 513
- Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
- Timmy Andréason
- PAR-20
- Inlägg: 38
- Blev medlem: tis 28 dec 2004, 01:00
- Presentation: Frilansande ljustekniker som försökte sluta. Det gick dock inget bra så nu gör jag div insatser med jämna mellanrum.
- Ort: Stockholm
- Mats Leijonhufvud
- PAR-46
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån 17 okt 2005, 10:23
- Presentation: Jag är 43 år och har varit i denna galna och roliga bransch sen 1990.
Började min bana som ljud- och ljustekniker på Liseberg, Lisebergsteatern 1996-1999.
Säljare på Primetec 1999-2015, det blev Mediatec 2009 i fusion med dåvarande Massteknik.
Arbetat med fasta installationer sen 2006 och nu sen 2014 återfinns jag på DAV Partner AB, granne med Scandinavian Photo i Mölndal.
Gillar komplexa systemlösningar med integration av ljus, ljud, bild och styrteknik.
Kom gärna förbi och ta en kaffe och prata lite. - Ort: Göteborg
- Kontakt:
Eftersom vi diskuterar annorlunda ljussättningar vill jag passa på att nämna ett gig på Lisebergs Stora scen i början på 90 med Eric Gadd.
Den turnéns ljustekniker riggade hel scenbakkanten full med Parkannor från golv till tak bakom en slöja så att de inte syntes. Lamporna var släckta hela konserten och tändes inte förrän i sista låtens sista refräng.
Hel scenen badade i vitt ljus! Det var riktigt fett, kan jag lova. Publiken fick kisa ordentligt för att se något och "Gadden" framstod nästan som Jesus!
Den turnéns ljustekniker riggade hel scenbakkanten full med Parkannor från golv till tak bakom en slöja så att de inte syntes. Lamporna var släckta hela konserten och tändes inte förrän i sista låtens sista refräng.
Hel scenen badade i vitt ljus! Det var riktigt fett, kan jag lova. Publiken fick kisa ordentligt för att se något och "Gadden" framstod nästan som Jesus!
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Ja robyns ljus var grymt snyggt och lättriggat under höstens turné, vi fick äran att stå för PA, mixplats, scen samt Blinders och tross i avesta i november. Och det var riktigt kul, hela ljusriggen var packad och klar långt innan backlinen ens var casad. Grymt snyggt ljus och mitt självförtroende sjönk drastiskt efter att ha sett morgan jobba.
-
- PAR-30
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
- Ort: Guldtvätten på shell =)
- Kontakt:
Man tackar, nicklas!
Kan ju säga att ljuset på turnén inte var speciellt anpassat till en tv sändning, fick slåss ordentligt för att få ha kvar det som var. Men i ärlighetens namn så försökte man ju att vara tv till lags, dom hade 7 "mini-DV" kameror som separat bandade allt. Jag "typ" grinade till mig en titt på en av kamerorna så jag skulle ha nån chans.Och efter typ introt bestämde jag mig för att våga göra giget som det skulle se ut. Men jag håller verkligen med dig om att det perfekta är tråkigt, det ser ju inte rockigt ut alls i tv. Nu kanske ska tilläggas att jag inte är någon traditionell tv ljus sättare, jag fattar ju vad det handlar om men skiter faktisk i att det inte ser perfekt ut. Det ser ju ut som det är live i varje fall. =) Och man måste faktiskt ibland även inom tv våga göra saker som är "fel". För i mina ögon blev det perfekt, elakt, konstigt och mycket strobb.
Allt annat än vad man hade förväntat sig av en sockersöt liten "Do you know" tjej =)
Men hon är ju inte 16 längre, hon är enligt min mening en av dom absolut bästa artisterna i vår tid. På tok för bra för trångsynta lilla svedala.
Tack så mycket, jag lovar att även i fortsättnignen göra mitt bästa för att få bort det perfekta.
Morgan
Kan ju säga att ljuset på turnén inte var speciellt anpassat till en tv sändning, fick slåss ordentligt för att få ha kvar det som var. Men i ärlighetens namn så försökte man ju att vara tv till lags, dom hade 7 "mini-DV" kameror som separat bandade allt. Jag "typ" grinade till mig en titt på en av kamerorna så jag skulle ha nån chans.Och efter typ introt bestämde jag mig för att våga göra giget som det skulle se ut. Men jag håller verkligen med dig om att det perfekta är tråkigt, det ser ju inte rockigt ut alls i tv. Nu kanske ska tilläggas att jag inte är någon traditionell tv ljus sättare, jag fattar ju vad det handlar om men skiter faktisk i att det inte ser perfekt ut. Det ser ju ut som det är live i varje fall. =) Och man måste faktiskt ibland även inom tv våga göra saker som är "fel". För i mina ögon blev det perfekt, elakt, konstigt och mycket strobb.
Allt annat än vad man hade förväntat sig av en sockersöt liten "Do you know" tjej =)
Men hon är ju inte 16 längre, hon är enligt min mening en av dom absolut bästa artisterna i vår tid. På tok för bra för trångsynta lilla svedala.
Tack så mycket, jag lovar att även i fortsättnignen göra mitt bästa för att få bort det perfekta.
Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"
-
- PAR-36
- Inlägg: 297
- Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
-
- PAR-56
- Inlägg: 513
- Blev medlem: fre 01 jul 2005, 01:00
- Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv
-
- PAR-30
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
- Ort: Guldtvätten på shell =)
- Kontakt:
Bullen
Vad handlar det om då? Det är ju en smaksak vad man gillar, tyvärr så tycker jag att det mesta musik man ser på tv är ganska trist,man saknar livekänsla och om det är samma sak som perfekt är inte jag rätt man att svara på. Men jag hyser en oerhörd respekt för tvljus sättare, Fredrik jönsson har gjorde ett fantastiskt jobb dom senaste åren med Melodifestivalen, samma gäller er som gjort eurovision.
Men jag blir helt knäckt på gränsen till förbannad när man ser program med t ex cirque du soleil, eller typ MTV awards i år, Coldplays gig där måste ju vara nått av det snyggaste som gjorts. I varje fall med en byggflood. =)
Det kan inte bara handla om att dom har mer pengar att röra sig med.
Vad tror du? Varför kan man inte bevara livekänslan och ändå få till ett "perfekt" tv ljus?
Morgan
Tommytoad:
6st VL6C
16st Colorblast LED
5st Atomic strobe
1st 10000 Ansilumen Sanyo proj
1st Arkaos server
1st MA light
och några parkannor från huset, samt 2st 8-lites
vänligen morgan
Vad handlar det om då? Det är ju en smaksak vad man gillar, tyvärr så tycker jag att det mesta musik man ser på tv är ganska trist,man saknar livekänsla och om det är samma sak som perfekt är inte jag rätt man att svara på. Men jag hyser en oerhörd respekt för tvljus sättare, Fredrik jönsson har gjorde ett fantastiskt jobb dom senaste åren med Melodifestivalen, samma gäller er som gjort eurovision.
Men jag blir helt knäckt på gränsen till förbannad när man ser program med t ex cirque du soleil, eller typ MTV awards i år, Coldplays gig där måste ju vara nått av det snyggaste som gjorts. I varje fall med en byggflood. =)
Det kan inte bara handla om att dom har mer pengar att röra sig med.
Vad tror du? Varför kan man inte bevara livekänslan och ändå få till ett "perfekt" tv ljus?
Morgan
Tommytoad:
6st VL6C
16st Colorblast LED
5st Atomic strobe
1st 10000 Ansilumen Sanyo proj
1st Arkaos server
1st MA light
och några parkannor från huset, samt 2st 8-lites
vänligen morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"
-
- PAR-36
- Inlägg: 297
- Blev medlem: ons 30 nov 2005, 19:16
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Morgan
Det var mera en reflektion!
Jag tycker det låter lustigt när man säger perfekt TV-ljus. Jag tycker väl att om det ser ut som man vill att det ska se ut då är det ju perfekt, eller?? Jag håller fullkomligt med dig om att att många gigg man ser är rätt tråkiga och ingen live känsla i, men det beror ju på vad målet var?? Var målet att få det att vara perfekt TV-Ljus så har dom väl lyckats med det!
Att göra snyggt TV-ljus är ett team jobb mellan Bildproducent, Bing, Ljussättare, kameramän....... Och mycket tid för rep. En viss mån av skicklighet är nog även inblandad. Att Cirque de soleil ser bra ut är nog att dom har en vision om hur det ska se ut och kan förmedla den. TV-ljus handlar aldrig om att köra sitt eget race.
Men man ska heller aldrig som ljussättare glömma bort att om det bandas så finns det kvar för eftervärlden och då är det bra om man kan stå för det 10-20 år senare, man vet aldrig när det tittas på igen.
Jag såg nämnda Robyn gigg på TV och tyckte det såg bra ut och hade livekänsla. För min smak kunde det varit mera bakljus så artisten hade stuckit ut mera.
Jag har aldrig trott att du inte respekterar TV-ljussättare eller nån annan ljussättare heller för den delen och det var inte meningen att hoppa på dig.
Keep up the good work
Bullen
Det var mera en reflektion!
Jag tycker det låter lustigt när man säger perfekt TV-ljus. Jag tycker väl att om det ser ut som man vill att det ska se ut då är det ju perfekt, eller?? Jag håller fullkomligt med dig om att att många gigg man ser är rätt tråkiga och ingen live känsla i, men det beror ju på vad målet var?? Var målet att få det att vara perfekt TV-Ljus så har dom väl lyckats med det!
Att göra snyggt TV-ljus är ett team jobb mellan Bildproducent, Bing, Ljussättare, kameramän....... Och mycket tid för rep. En viss mån av skicklighet är nog även inblandad. Att Cirque de soleil ser bra ut är nog att dom har en vision om hur det ska se ut och kan förmedla den. TV-ljus handlar aldrig om att köra sitt eget race.
Men man ska heller aldrig som ljussättare glömma bort att om det bandas så finns det kvar för eftervärlden och då är det bra om man kan stå för det 10-20 år senare, man vet aldrig när det tittas på igen.
Jag såg nämnda Robyn gigg på TV och tyckte det såg bra ut och hade livekänsla. För min smak kunde det varit mera bakljus så artisten hade stuckit ut mera.
Jag har aldrig trott att du inte respekterar TV-ljussättare eller nån annan ljussättare heller för den delen och det var inte meningen att hoppa på dig.
Keep up the good work
Bullen
-
- PAR-30
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
- Ort: Guldtvätten på shell =)
- Kontakt:
Bullen
Det är lugnt känner mig inte påhoppad, det är bara en riktigt intressant diskussion som jag faktiskt tycker är väldigt relevant.
Pratade en del med Per ax om det här igår, var på grammis och lekte bild producent med min arkaosburk men skitsamma, han var också av den uppfattningen att man borde försöka ta ut svängarna mer men att det är som du sa svårt att göra det om inte alla är med på det, i synnerhet bing och bild producent.
Och dom har ju en bild av hur det ska se ut, vi ljusnördar en annan. Men det är på tiden att det tas upp till debatt tycker jag eftersom det nu gjorts en uppsjö galor,livegig etc i sverige under lång tid som på många sätt ser likadana ut.Det är lika mycket bild producentens och bingens ansvar som ljus sättarens.
Angående robyn så fanns det ju aldrig riktigt dom rätta förutsättningarna att göra det så bra som man ville och förmodligen så kommer jag inte kunna stå för det om 20år men just nu spelar det ingen roll, när svt skickar ut sina praktikanter till kameramän för att banda ett livegig så blir det ju som det blir. =)
Och motljuset håller jag med dig om, det fanns i princip inget, och det var ju inte helt optimalt för tv. Jag ville försöka hålla det så nära live giget som möjligt och la i princip bara på lite lite front för att dom skulle synas alls.
Cirque är ju mästare på att ta fram det där lilla extra, och i min bok står dom över allt annat.
Vänligen
Morgan
Det är lugnt känner mig inte påhoppad, det är bara en riktigt intressant diskussion som jag faktiskt tycker är väldigt relevant.
Pratade en del med Per ax om det här igår, var på grammis och lekte bild producent med min arkaosburk men skitsamma, han var också av den uppfattningen att man borde försöka ta ut svängarna mer men att det är som du sa svårt att göra det om inte alla är med på det, i synnerhet bing och bild producent.
Och dom har ju en bild av hur det ska se ut, vi ljusnördar en annan. Men det är på tiden att det tas upp till debatt tycker jag eftersom det nu gjorts en uppsjö galor,livegig etc i sverige under lång tid som på många sätt ser likadana ut.Det är lika mycket bild producentens och bingens ansvar som ljus sättarens.
Angående robyn så fanns det ju aldrig riktigt dom rätta förutsättningarna att göra det så bra som man ville och förmodligen så kommer jag inte kunna stå för det om 20år men just nu spelar det ingen roll, när svt skickar ut sina praktikanter till kameramän för att banda ett livegig så blir det ju som det blir. =)
Och motljuset håller jag med dig om, det fanns i princip inget, och det var ju inte helt optimalt för tv. Jag ville försöka hålla det så nära live giget som möjligt och la i princip bara på lite lite front för att dom skulle synas alls.
Cirque är ju mästare på att ta fram det där lilla extra, och i min bok står dom över allt annat.
Vänligen
Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"
-
- PAR-20
- Inlägg: 94
- Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
- Kontakt:
Själva grundmeningen med denna tråd var just att dela ut lite cred, inte att dissa någon, så jag hoppas att det inte framstod som kritik mot de ljussätttare som frekvent gör "TV-ljus". Det var bara så att jag kvällen då jag postade inlägget, fick de vibbarna jag fick.
Beträffande Cirque De Solei, så är just min absoluta favorit Luc LaFortune. Mycket för att han gör precis vad han vill, och inte faller in i rutiner. de flesta av oss har lärt oss att lampor på raka trosspipor är användbart, och även lättriggat vilket är bra, de som är något radikalare jobbar med assymetri även fast det är tekniskt jobbigare att rigga....Luc däremot, har han 5 miljoner i budget och tycker att det bästa för föreställningen är att bara använda julgransljus (modell CleasOlsson) så blir det julgransljus....och för 5 mille får man en rätt kul rigg baserat på enbart julgransljus, det blir julgransljus som åker upp och ned på rårör, julgransljus som är insydda i dräkter och går på batterier, julgransljus som har små färgfiltertoppar på sig och sitter som en slöja och så vidare. Han föjer inga regler, och har inga gränser och det gör hans ljussättningar fantastiska.
mvh
Nicklas
Beträffande Cirque De Solei, så är just min absoluta favorit Luc LaFortune. Mycket för att han gör precis vad han vill, och inte faller in i rutiner. de flesta av oss har lärt oss att lampor på raka trosspipor är användbart, och även lättriggat vilket är bra, de som är något radikalare jobbar med assymetri även fast det är tekniskt jobbigare att rigga....Luc däremot, har han 5 miljoner i budget och tycker att det bästa för föreställningen är att bara använda julgransljus (modell CleasOlsson) så blir det julgransljus....och för 5 mille får man en rätt kul rigg baserat på enbart julgransljus, det blir julgransljus som åker upp och ned på rårör, julgransljus som är insydda i dräkter och går på batterier, julgransljus som har små färgfiltertoppar på sig och sitter som en slöja och så vidare. Han föjer inga regler, och har inga gränser och det gör hans ljussättningar fantastiska.
mvh
Nicklas
-
- PAR-30
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
- Ort: Guldtvätten på shell =)
- Kontakt:
Nicklas
Kritik ska alla som håller på med det här kunna ta, jag tycker bara om när folk har en åsikt om det man gör, hellre det än att dom bara säger, ja svinbra på beställning...
Det handlar ju sällan om att man dissar folk rätt och slätt, ibland händer saker under ett gig som man inte kan påverka, (speciellt om man kör HOG III) hehe. Men återigen så tycker jag det är bra med en diskussion om varför allt ska se ut på ett visst sätt och varför..?
Morgan
Kritik ska alla som håller på med det här kunna ta, jag tycker bara om när folk har en åsikt om det man gör, hellre det än att dom bara säger, ja svinbra på beställning...
Det handlar ju sällan om att man dissar folk rätt och slätt, ibland händer saker under ett gig som man inte kan påverka, (speciellt om man kör HOG III) hehe. Men återigen så tycker jag det är bra med en diskussion om varför allt ska se ut på ett visst sätt och varför..?
Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"
- Ian Delahorne
- PAR-64
- Inlägg: 1461
- Blev medlem: lör 10 jan 2004, 01:00
- Ort: vettet
- Kontakt:
Cirque har även rätt häftig ljuddesign, av vad jag läst i den här artikeln
"This is the updated input list"
-
- PAR-30
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
- Ort: Guldtvätten på shell =)
- Kontakt:
-
- PAR-20
- Inlägg: 91
- Blev medlem: tor 17 nov 2005, 16:17
- Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Dags att dela ut lite cred...
[quote="Nicklas"]
"På 80-talet var ju optiska linseffekter (att en lampa gav vågrätta och lodrätta linjer som gick över halva bilden) oerhört populärt, och frågan är om vi inte kommer att skratta åt hur "tråkigt" söndagsöppet och TV-huset egentligen såg ut om ett par år."
Starfilter håller än idag!
Som ålderman ska jag inte lägga mig i överhuvudtaget men jag vill bara addera en parameter i er diskussion om tv-ljus.
Vad är en tv-ljussättares primära uppgift ?
- any takers ?
"På 80-talet var ju optiska linseffekter (att en lampa gav vågrätta och lodrätta linjer som gick över halva bilden) oerhört populärt, och frågan är om vi inte kommer att skratta åt hur "tråkigt" söndagsöppet och TV-huset egentligen såg ut om ett par år."
Starfilter håller än idag!
Som ålderman ska jag inte lägga mig i överhuvudtaget men jag vill bara addera en parameter i er diskussion om tv-ljus.
Vad är en tv-ljussättares primära uppgift ?
- any takers ?
-
- PAR-20
- Inlägg: 94
- Blev medlem: ons 04 maj 2005, 01:00
- Kontakt:
"Starfilter håller än idag!"
Jag såg det! Kul att få se, och ja det höll definitivt!, likaså överexponeringen/filtret?!?! i kameleontlåten innan! Kul!
Beträffande din fråga så vet jag inte om den är ställd för att det finns ett svar, eller om du är intresserad av att se vad det finns för åsikter kring det. Som icke-TV ljussättare så tänkte jag ändå våga mig på ett inlägg, men då måste vi ju sorta ut ett par saker först.
1. Har den primära uppgiften inte förändrats varteftersom TV-mediet utvecklats? Jag kan anta att i TVs:barndom så var en TV-ljussättares primära uppgift att leverera en exakt ljusstyrka över hela bilden, eftersom kamerorna inte klarade av så stora variationer, allså snarare ett elektrikerjobb. Sen så känns det som att den primära uppgiften om man gennerelt pratar om TV-ljus är att hjälpa den som kameran för tillfället fokuserar på att kommunicera och komma fram till tittarna. D.v.s se till att de utrycksmedel vi använder syns klart och tydligt, att skapa ett ljus som gör att man ser ögon och uttryck på ett så tydligt sätt som möjligt.
Detta lär i synnerhet gälla nyhetsuppläsningar och studiodebatter. Det jag (rent personlig åsikt) tyckt är att det känns som att vi haft en period där skillnaden mellan ljuset i en studiodebatt och ett liveframträdande varit att i liveframträdandet har bakljuset rört sig och blinkat i takt. Detta har givetvis ibland gjorts kanonbra, och ibland med lite mindre motivation, men det är inte det som är grejen.
Mitt inlägg handlade om cred och inte kritik, men jag kan nu förstå att det kunde framstå som kritik, så jag formulerar om detta lite:
TV-ljus kan se ut precis hur som helst, men jag blir väldans glad av att se någon våga vara lite radikalare, framförallt då man har att göra med lite radikalare artister...
andra exempel på possitiva upplevelser (i mina ögon) är exempelvis "Sen kväll med Look" som gick för något år sen. De hängde ofta om sin rigg, exempelvis så tror jag de satte upp ett kluster av RA:1or rakt ovanför ett band ena programmet, och i nästa programm så låg samma lampor som en cirkel runt artisterna på golvet, och det var bara underbelysta men ändå väldigt stylish och passande till den just låten.
Jag såg det! Kul att få se, och ja det höll definitivt!, likaså överexponeringen/filtret?!?! i kameleontlåten innan! Kul!
Beträffande din fråga så vet jag inte om den är ställd för att det finns ett svar, eller om du är intresserad av att se vad det finns för åsikter kring det. Som icke-TV ljussättare så tänkte jag ändå våga mig på ett inlägg, men då måste vi ju sorta ut ett par saker först.
1. Har den primära uppgiften inte förändrats varteftersom TV-mediet utvecklats? Jag kan anta att i TVs:barndom så var en TV-ljussättares primära uppgift att leverera en exakt ljusstyrka över hela bilden, eftersom kamerorna inte klarade av så stora variationer, allså snarare ett elektrikerjobb. Sen så känns det som att den primära uppgiften om man gennerelt pratar om TV-ljus är att hjälpa den som kameran för tillfället fokuserar på att kommunicera och komma fram till tittarna. D.v.s se till att de utrycksmedel vi använder syns klart och tydligt, att skapa ett ljus som gör att man ser ögon och uttryck på ett så tydligt sätt som möjligt.
Detta lär i synnerhet gälla nyhetsuppläsningar och studiodebatter. Det jag (rent personlig åsikt) tyckt är att det känns som att vi haft en period där skillnaden mellan ljuset i en studiodebatt och ett liveframträdande varit att i liveframträdandet har bakljuset rört sig och blinkat i takt. Detta har givetvis ibland gjorts kanonbra, och ibland med lite mindre motivation, men det är inte det som är grejen.
Mitt inlägg handlade om cred och inte kritik, men jag kan nu förstå att det kunde framstå som kritik, så jag formulerar om detta lite:
TV-ljus kan se ut precis hur som helst, men jag blir väldans glad av att se någon våga vara lite radikalare, framförallt då man har att göra med lite radikalare artister...
andra exempel på possitiva upplevelser (i mina ögon) är exempelvis "Sen kväll med Look" som gick för något år sen. De hängde ofta om sin rigg, exempelvis så tror jag de satte upp ett kluster av RA:1or rakt ovanför ett band ena programmet, och i nästa programm så låg samma lampor som en cirkel runt artisterna på golvet, och det var bara underbelysta men ändå väldigt stylish och passande till den just låten.
-
- PAR-30
- Inlägg: 187
- Blev medlem: tis 01 nov 2005, 17:02
- Ort: Guldtvätten på shell =)
- Kontakt:
Som ålderman ska jag inte lägga mig i överhuvudtaget men jag vill bara addera en parameter i er diskussion om tv-ljus.
Vad är en tv-ljussättares primära uppgift ?
Fredrik jag trodde det var att sitta på en stol och vara sur gubbe...=) och muttra nått om att det är svårt att få tag i bra folk nu för tiden...hehe
rock on och lycka till med melodin..=) Emma berättade om elefanten på ljusbordet..! mycket roligt.
do you want to update your motorola, haha hur gör hon..?
Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"
-
- PAR-64
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: tis 15 jul 2003, 01:00
- Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst