Tips på mixer 40-50 kkr

Här kan du diskutera digitala/analoga mixerbord, FX, inserts mm.
Användarvisningsbild
David Gustafsson
Rookie
Rookie
Presentation: Har jobbat heltid som ljudtekniker hos Adapt AB, men kom till insikten att familjen kommer i första hand.

Tips på mixer 40-50 kkr

Inlägg av David Gustafsson »

Undrar vad ni kan rekommendera för mixers i denna prisklass. Har kikat lite åt Midas Venice 320, men har aldrig kört på det själv. Har kört på ett A&H GL 2200 och det tyckte jag lät kasst. PM-3500 är nog det skönaste bord jag lirat på hittills...
Finns det några digitalbord i denna prisklassen som är värda att kika på? Typ DM1000?
Kollade i tråden om Venice och det verkar ju vara ett bra köp, men vill ha lite alternativ.

/ Gus

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad är applikationen?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Venicen är rätt bra ljud i, men trång. har bara kört GL3000 och GL4000 från AH.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

DM1000 kanske också vara lite trång. 16 mono in, går att expandera naturligtvis, men då är det kort för några lappar, externa mixpreamps etc...är man bara beredd att pynta så tycker jag det är ett bra bort.

jag får nog sälla mig till ingo och fråga om applikationen.
Q.E.D

Användarvisningsbild
David Gustafsson
Rookie
Rookie
Presentation: Har jobbat heltid som ljudtekniker hos Adapt AB, men kom till insikten att familjen kommer i första hand.

Kommer främst att användas till FOH. Verkar ju smidig att rodda runt. Saken är den att en polare har ett hyfsat PA, men ingen vidare mixplats, så vi funderar på att slå våra påsar ihop sas. Eftersom han helst kör monitor och jag är en FOH-kille, så passar det ganska bra. Skulle naturligtvis vilja köpa ett större bord, men det får vänta och se hur det går...

Tycker detta verkar vara ett kanonforum, med massa kunnigt folk - en guldgruva för ett semi-proffs som mig!

/ Gus

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

välkommen hit!

jo, personligen tycker jag att dm-borden är bra båda två...finns bara ekonomin till lite expandering så att man åt mindstone får 24 in så tycker jag att det är något att satsa på...
Q.E.D

Gäst

Inlägg av Gäst »

Kommer du att ha gästande tekniker eller är det bara du som ska skurva? Är det mycket one-offs eller mycket längre produktioner? Är ridervänlighet viktigt? Är det en 32: du ska ha? Kommer du köra monitor från FOH ibland? I så fall hur många monitor sends behöver du? Hur många FX sends?

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

som vanligt känner man sig ödmjuk i glansen av ingos storhet...*ler*

om man tänker på ovanstående aspekter så kanske dm-borden inte är så lyckade ändå...de kräver ganska speciella förutsättningar...
Gästande tekniker är förmodligen inte alltid så hemma på bordet, one-offs kan vara omständigt på ett digitalbord, hur många specar yamaha digitalbord på en rider? Monitor och extern fx...för få omni outs på bordet för att vara nåt att tala om...
om förutsättningarna dock är de motsatta så är det ett jättekul bord! *ler brett*
Q.E.D

Gäst

Inlägg av Gäst »

Hmm, bara för att jag är gammal nog för att ha gjort alla misstag flera gånger så betyder inte det så mycket om man räknar storlek eller kunskap. Tyvärr.

Håller för övrigt med om att en DM1000 (och i vissa fall även 01V96) är en extremt kompetent mixplats för löjligt lite pengar. Till vissa gigg. Via Mystica (som det finns en artikel om här på forumet) är ett bra exempel. FX rack bestående av en MD och en CD, mest för att min Laptop var lite rasslig, annars kunde man ju tänkt sig att använt den till in- och avspelning också. Smidigt och lättjobbat när man har lite lagom med tid på sig och har jobbat mycket med mixern tidigare. Men att komma till en sån mixplats och köra utan ordentlig check.... Nä tack.

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

ingo> det var främst ett uttryck för uppskattning i det att du tänkte ett par steg längre än vad undertecknad lyckades med den gången..
Q.E.D

Gäst

Inlägg av Gäst »

Och för det tackar jag!

Användarvisningsbild
Tobias Walka
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Tobias Walka »

så lite så
Q.E.D

Användarvisningsbild
David Gustafsson
Rookie
Rookie

Tack för era svar!
Det blir nog mest jag själv som kommer att skruva och mestadels one-offs eller kortare turer - typ 3-5 gig. Monitormässigt räcker det med 4 sends och 2 fx ska räcka till det mesta. Behöver man större bord är det ja bara att hyra in. Någon tyckte att reglarna var i kortaste laget, 60 mm, men det viktigaste är ju att bordet låter bra! Layout och trångheten kan man väl leva med om man bara blir van... :wink:
Får helt enkelt få tag i ett exemplar och testa!

/ Gus

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Det tycker jag helt klart att du ska göra!

Den där prisklassen är lite lurig, upplever jag det som. Det finns få bra bord, och de har ofta lite för få ingångar för att man ska vara helt nöjd. Venicen däremot låter som den ska, och förutom vissa dumma detaljer (som t.ex. fxpotplacering och fantommatningsplacering) så är det ett helt ok bord.

Att ta ett steg upp kostar för mycket, och ett steg ner är inte roligt. I den prisklassen är det i princip bara MixWiz som jag upplever som ok.
KISS. Keep It Simple Stupid.

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Fantommatningen sitter på samma ställe på Soundcraft 200B, så det var inga problem alls att hitta den när jag hade en Venice som huvudbord och en 200B som sidecar (spexet går inte in på 32 kanaler...)

Klarar man sig med 60mm-reglar och ett par andra egenheter så är ju venicen ett bra bord för pengarna, absolut.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
David Gustafsson
Rookie
Rookie

Lyckades få lite koll på Venice 320 i helgen under 2000 Decibel. Gjorde backline på stora scenen, men de körde ett Venice på demoscenen så jag drog dit och kollade in bordet. Tyckte att det lät bra, även om musiken kanske inte är vad jag vanligtvis brukar köra... PÅ stora scenen hade de Midas XL200 och Nexo Alpha... Det lät gött! - Speciellt när Clawfinger lirade!
Ska nog avvakta ett tag ändå, tills jag har kört på bordet själv. Har två körgig i juni som jag funderar på att hyra in ett till.
Mitt nästa gig ska jag köra på ett Soundcraft Series Two 40 ch. Bose MA12, MB4 + sub. Någon som har koll på dem?
Ett sjudagars gig i en sporthall, två olika skolshower + avslutningar. En firma som bygger och river PA´t och jag glider in och rattar! Fler såna gig till Gus! :lol:

/ Gus

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Fler såna gig till mig! :(

Har du hunnit testa Venice än? Isf, vad tycker du?

Användarvisningsbild
David Gustafsson
Rookie
Rookie

Jorå, men jag vill nog testa lite mer. Tyckte att den var lite trång, men det släpper väl när man blir van. Undrar hur de har tänkt (eller inte?) med auxplaceringen!?! Kanske också är en vanesak iofs.
Ljudmässigt har jag inget att klaga på, tvärtom! :lol:
Ska iväg och gigga imorgon och på söndag med kör (60 st) och kompband i kyrkor, inget Midas, tyvärr.... :cry: Men sånt är livet... Pengarna ska ju in! 8)

- Gus

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Precis, auxplaceringen är ett klart minus. Kanske billigare att konstruera som de har gjort? Praktiskt är det ju inte iaf.

Tommy Pettersson
PAR-56
PAR-56
Presentation: Minst 40 tecken beskrivning av dig själv

Inlägg av Tommy Pettersson »

Nu är jag inte direkt någon ljudkille to the max liksom, men vad sägs om ett Soundcraft K2?

Skriv svar