DMX kabel?

Här kan du diskutera olika kablar, kontakter, 19" panaler, uttagsboxar mm.
Anders Brandén
PAR-46
PAR-46
Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
Kontakt:

Inlägg av Anders Brandén »

Björn: Intressant läsning! Till och med en ljudmupp kan när det skrivs så här tycka att DMX är myyyycket intressant!
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Claypaky hade ett eget "språk" som var byggt på RS232 med 3pol xlr

Varilite hade sitt helt egna språk på sina serie 100 samt 200 det var först på serie 300 som det fanns både "varilite språket" och DMX

Användarvisningsbild
Magnus Stridsberg
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Magnus Stridsberg »

Jan-Åke Broqvist skrev:De första protokoll som fanns tillgängliga på marknaden var RS 232 systemet och något senare SGM 286.

RS systemet använde jag mej av 1992 på Martins Roboscan. Martin körde från början RS 232 och gick sedan över till DMX 512 när detta kom mer på allvar.

Däremot undrar jag vad Clay Paky körde sina Golden Scan på när de kom, om det var 0-10V eller något annat system?!?!
Den första scannern som de lanserade kom 1987 och hette Brilliant och den följdes upp av den numera världskända GOLDEN SCAN. Frågan är vad dessa styrdes av 1987???
Clay Paky grundades förresten 28 Augusti 1976.
Goldel Scan styrs antingen via sex stycken 0-10V eller PMX, Pulsars och Clay Pakys egna språk.

Om jag har förstått saken rätt så är det RS485 som Martin använder, inte RS232, men vad vet jag? :D

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ja just det...PMX hette det

Danne Persson
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Danne Persson »

Jan-Åke Broqvist skrev:Gustaf, det var inga problem för Varylite att styra sina heads 1994, eftersom DMX fanns på marknaden redan 1990 i USA. Här i Europa var det mest de andra systemen som kördes i början.
Som Fredrik redan sagt så styrdes alla Vari-Lite av Artisanbordet som levererade ett eget seriellt protokoll som kallades S200.
Protokollet var ca 50 ggr snabbare än DMX och hade en talkback funktion till
ljusbordet, om även en primitiv sådan.
Via det protokollet så kontrollerade dom lampor som VL2, VL4, VL5, VL6 & VL7.
När VL5 släpptes (1992) så kom också möjligheten att använda DMX med dom nya repeatrarna som också drev VL6 & VL7. (Repeater = Box som drev 6st lampor av nämnda sort)

I S200 systemet så sparades alla lampdata i Lampan (VL2, VL4) eller i Repeatern. Inte i bordet.
Men du kunde ladda ner alla data på disc eller ladda upp.

1998 släpptes Virouso. Ett ljusbord med ett bättre protokoll med full talkback. Där du hade en 3D display över din rigg (Typ wyg med rendering i realtid)
Det fina där var att om man gick och tog tag i en lampa och rörde den fysiskt så såg man det i monitorn på ljusbordet. kaxigt.
Virtouson styrde en Burk som hette NIF och den lämnade både ett S200/S300 protkoll och DMX ut.

Men numera så är dom flesta Artisan system nedlagda.
Burkar konverterar DMX -> S200 så att det går att köra VL2c.
Dom flesta Virtouso är ombyggda för enbart DMX.

Alla Vari-Lite som säljs idag körs enbart på DMX.

Lite historia för dom intresserade :-)

//Danne
som saknar sin gamla Artisan.

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Kapar tråden lite eftersom att den redan skenat iväg in på pulse turnén. Är det någon som har bilder på Wynne Wilson's 'Dalek' lights och vet vart exakt i riggen dessa satt? Eller rent av en ritning på hela ljusriggen?

Gustaf Tydén
PAR-64
PAR-64
Presentation: Jag tycker om att grilla korv................................

Inlägg av Gustaf Tydén »

Inget Floyd fan som vet???

Användarvisningsbild
Måns Nilsson
PAR-56
PAR-56
Kontakt:

Inlägg av Måns Nilsson »

Magnus Stridsberg skrev: Om jag har förstått saken rätt så är det RS485 som Martin använder, inte RS232, men vad vet jag? :D
Det är korrekt, och de kablar som kom med Roboscans är också egentligen en ganska bra datakomkabel, uppletad av danskarna för att vara bra till RS485. Jag grävde ner mig rätt ordentligt i det där 1990-93 när jag bedrev Oren Verksamhet Med Ond Materia (dvs jobbade delvis med ljus).

Ian har rätt när han kallar branschen för Cargo Cult (Gack och läs, nu!). Folk tror på rykten och ren inbillning istället för fakta och sunt förnuft.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.

Skriv svar