Hultsfredsfestivalen 2005 är slutsåld!
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

-
Erik Lindvall
- PAR-36

- Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire. - Ort: Stockholm
- Kontakt:
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Jag har ingen aning om vilka de tio största är.
Hur som helst tycker jag att det är viktigt med konkurrens på lika villkor.
Det är lätt att känna att det har varit motvind för små arrangörer länge.
Jag gillar folkparkskonceptet, en huvudakt och lite annat som komplement.
Det gör att det inte behöver kosta fläsk i entre, folk har råd att gå fler gånger.
På mastiga festivaler är det ofta inte mer en eller några bra akter,
tycker jag.
Vilket sällan kanske motsvarar entreavgiften. Sen är inte jag typen som gillar att "bo på festival" konceptet heller.
Jag kanske är ute och cyklar. Min åsikt är ändå att man kan hoppa in som funktionär och ställa upp för något man tror på.
Om Hultsfredsfestivalen känns viktig som ide' för någon så är det okej.
Men jag är mer skeptisk till att man gör det om man också ska vara professionell inom samma yrkesområde.
Och inte för att det är bra artister eller prestigefyllt.
Är väl på humör för att skriva inlägg eller nåt
Hur som helst tycker jag att det är viktigt med konkurrens på lika villkor.
Det är lätt att känna att det har varit motvind för små arrangörer länge.
Jag gillar folkparkskonceptet, en huvudakt och lite annat som komplement.
Det gör att det inte behöver kosta fläsk i entre, folk har råd att gå fler gånger.
På mastiga festivaler är det ofta inte mer en eller några bra akter,
tycker jag.
Vilket sällan kanske motsvarar entreavgiften. Sen är inte jag typen som gillar att "bo på festival" konceptet heller.
Jag kanske är ute och cyklar. Min åsikt är ändå att man kan hoppa in som funktionär och ställa upp för något man tror på.
Om Hultsfredsfestivalen känns viktig som ide' för någon så är det okej.
Men jag är mer skeptisk till att man gör det om man också ska vara professionell inom samma yrkesområde.
Och inte för att det är bra artister eller prestigefyllt.
Är väl på humör för att skriva inlägg eller nåt
- David Wennberg
- PAR-64

Newbee: Välkommen in i inläggsklubben då
Visst är det motigt för små arrangörer. Bara för det kan man ju inte tvinga människor att arbeta gratis, eller för den delen säga att man inte får jobba gratis på stora arrangemang. Bidrag från kommuner och samarbeten med t.ex. Studiefrämjandet och liknande organisationer kan nog vara väldigt viktigt!
Hur man ska få mindre arrangemang att våga arrangera och få bäring i ekonomin, det har jag inte en aning om hur man lyckas med dock. Jag kan mest lyfta stora svarta lådor och sånt där!
Visst är det motigt för små arrangörer. Bara för det kan man ju inte tvinga människor att arbeta gratis, eller för den delen säga att man inte får jobba gratis på stora arrangemang. Bidrag från kommuner och samarbeten med t.ex. Studiefrämjandet och liknande organisationer kan nog vara väldigt viktigt!
Hur man ska få mindre arrangemang att våga arrangera och få bäring i ekonomin, det har jag inte en aning om hur man lyckas med dock. Jag kan mest lyfta stora svarta lådor och sånt där!
KISS. Keep It Simple Stupid.
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Nej, hur man lyckas med det är få förunnat.dawen skrev:Newbee: Välkommen in i inläggsklubben då![]()
Jag säger inte att man inte får.
Däremot finns det en motsättning i resonemanget.
Det är en svår fråga med gratisjobb.
Det finns läkare som jobbar ideellt för läkare utan gränser för att dom tror på ide'n.
Men jag har svårt att tänka mig att dom skulle åka och jobba på ett annat sjukhus gratis bara för att det finns väldigt "intressanta patienter" där.
Eller för att det är ett stort sjukhus med speciell utrustning..
Man måste värna om sin yrkeskår, hålla uppe en viss standard och löner.
Gentemot alla arrrangörer
Men detta är en komplex fråga.
- David Wennberg
- PAR-64

Självklart är det en komplex fråga. Det är samma sak när min mamma, som är lärare, frågar mig om jag kan sköta ljud på en skolavslutning åt henne. Säger jag vad jag har för krav i vanliga fall så blir hon ju ledsen.
Jämförelsen med läkare är just en jämförelse, och jag tycker att den haltar en gnutta. Jag tror säkert att läkare åker och behandlar patienter om de då får jobba ihop med folk de gillar och i princip aldrig träffar annars, o.s.v.
Som sagt, komplex fråga.
Jämförelsen med läkare är just en jämförelse, och jag tycker att den haltar en gnutta. Jag tror säkert att läkare åker och behandlar patienter om de då får jobba ihop med folk de gillar och i princip aldrig träffar annars, o.s.v.
Som sagt, komplex fråga.
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Erik Lindvall
- PAR-36

- Presentation: Stage & EventLight är företaget som förser Sveriges scener med professionell ljus- och scenteknik.
Dry-Hire. - Ort: Stockholm
- Kontakt:
En sak som man nog lätt glömer bort om man till exempel jämför med läkare är att de har gått en utbildning på ett antal år där de har fått den kompitens som behövs. Så Vit jag vet finns det ingen utbildning i Sverige som utbildar humpare, utan ska man få kompitens och lära sig de yrket krävs det praktisk erfarenhet.
Detta fås lättast genom att arbete på teatrar, konserter och festivaler. Men som helt ny i branchen tror jag de kan vara svårt att komma och kräva lön då ingen vet vad man går för. "Syns man inte finns man inte inom denna branchen" citat från en Managin Director för ett svensk ljus och event företag. Utan man måste verkligen humpa för ingen lön och bygga upp kompitensen för att få jobb inom branchen eller överhuvudtaget komma in på utbildningar så som DI. De ser ju mest på vad man har för tidigare erfarenheter.
Detta fås lättast genom att arbete på teatrar, konserter och festivaler. Men som helt ny i branchen tror jag de kan vara svårt att komma och kräva lön då ingen vet vad man går för. "Syns man inte finns man inte inom denna branchen" citat från en Managin Director för ett svensk ljus och event företag. Utan man måste verkligen humpa för ingen lön och bygga upp kompitensen för att få jobb inom branchen eller överhuvudtaget komma in på utbildningar så som DI. De ser ju mest på vad man har för tidigare erfarenheter.
-
Henrik Hansson
- PAR-36

- Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
- Kontakt:
Ja som funktionär på scen är du en vanlig humpare. Skillnaden som jag ser det är att kompentens inte är något som det ställs krav på. När jag jobbar på konserthuset eller cloetta center gör jag det för att någon efterfrågar min kompentens, därför är det rimligt att kräva lön för jobbet.Newbee skrev:Du säger att du aldrig jobbar gratis som humpare i Linköping med omnejd men på sommarfestival eftersom det är roligt.HenrikH skrev:Fortfarande söker festivaler inte "humpare", de söker funktionärer. Jag jobbar aldrig gratis som humpare på jobb i Linköping med omnejd men på sommarfestival gör jag det eftersom det är roligt. Och, som Dawen sagt tidigare, är det ingen som blir av med sitt jobb för alternativet till kompetent hump är det lokala hockeylaget eller brottargänget.Lightguy (TMT) skrev:Jag vill inte ha ett jobb där man sliter häcken av sig för ingeting, men det jag menar är att har man en dokumenterad erfarenhet inom något område så ska man ha betalt för det annars är man bara dum mot sig själv och andra. Skulle alla humpare kräva något i betalt så måste de gå med på det annars får de inga humpare. Det leder till att inga tekniker vill jobba där eftersom det inte finns någon bärhjälp vilket i sin tur leder till ingen festival vilket nog inte festivalledningen tycker är något bra.
Hela samtalsämnet började med att Dawen sa att jag kunde humpa på deras scen. Svaret blir då nej, jag jobbar inte gratis!
/H
För mig rimmar det illa.
Om jag skulle tänka så om mitt jobb som ljudtekniker, skulle jag allvarligt fundera på att byta.
Och om jag skulle humpa, så skulle jag vilja ha betalt för det oavsett omständigheterna.
Dessa funktionärer fungerar väl som hump eller?
Klart jag vill ha betalt för funktionärshumpandet i pengar men nu får jag biljett, mat och lite bättre boende. För mig är det ett bättre sätt att gå på festival än att betala för biljetten och så vidare. Istället för lön får jag andra förmåner vilka jag tycker är värt det hela.
En annan sak som går att tänka på är att jag frivilligt ställer upp på att göra detta och jag gör det för min egen skull. Om jag ansåg att det viktigaste för mig var pengarna skulle jag naturligtvis inte ställa upp.
En sista sak är att de flesta som börjat i branchen har börjat som humpare. Om det nu så är att jag vill utvecklas i branchen är festivalhump ett bra sätt eftersom man springer på tekniker vilka kan vara, inte bara väldigt trevliga, utan goda referenser i framtiden.
/H
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Jag vet inte vad du gör på dina andra jobb.
Men du får väl se konserter där gratis.
De konserter du jobbar på.
Du kanske inte träffar andra tekniker där?
Jag tänker inte ta strid emot alla.
Eftersom dom allra flesta tycker det är bra att jobba gratis på hultsfred. Så får det väl vara bra så.
Jag är mera tveksam.
Eftersom dom allra flesta tycker det är bra att jobba gratis på hultsfred. Så får det väl vara bra så.
Jag är mera tveksam.
-
Henrik Hansson
- PAR-36

- Presentation: Frilansande och gör lite av varje. Gillar blåbärssmoothie och tar gärna en snus ibland, bara för att göra livet lite festligare.
- Kontakt:
Jag jobbar än så länge som humpare/scenpersonal på konsert&kongress och cloetta center (och får betalt för det). I de flesta fall är alla som jobbar på båda platserna handplockade eftersom vi är erfarna i humparsammanhang och ibland även gör mindre egna jobb. Visst får jag se konserter där men det är sällan artister jag är intresserad av till skillnad från t ex hultsfredsfestivalen eller arvikafestivalen.Newbee skrev:Jag vet inte vad du gör på dina andra jobb.
Jag är mera tveksam.
Visst träffar jag tekniker på konserthuset och cloetta center men som jag ser är det sällan samma sätt man arbetar på som hump när du jobbar turnérande produktion jämfört med festival. Och jag ser det inte som en strid mellan någon part här. Jag ser fördelarna med att humpa gratis på festival men naturligtvis skulle jag välja ett betalande arbete framför ett ideellt. Jag har gjort många gratisjobb i mina dagar när jag var yngre och gör sällan fler med min nuvarande erfarenhet. De jag gör väljer jag med omsorg eftersom jag anser att jag får ut något av det.
Eftersom väldigt få har möjlighet att utbilda sig akademiskt inom denna branch är det enda sättet att lära sig och få erfarenhet att jobba. Att få arbeta med utrustning av god kvalisort är få förunnat och att humpa kan då vara ett sätt att lära sig mer om både ljud och ljus. Det gäller ju bara att ligga i lite och vara intresserad. För mig är det att få ut något av det.
Och jag tycker förstås inte att du har fel i det du säger. Naturligtvis har du rätt i det mesta du skriver och att gratisarbete inte är helt optimalt. Dock vill jag bara beskriva hur jag ser på det hela och att jag faktiskt tycker det finns poänger med att jobba gratis ibland.
/H
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Jag är lite utanför den här diskussionen, eftersom jag faktiskt har valt att inte försörja mig på ljudteknik, utan jag har ett annat jobb (sysadmin på KTH, jag sköter om Sunet och lite annat.) som försörjer mig med råge. Jag tycker generellt inte att man ska arbeta gratis i en situation där man tar jobbet från någon som skulle fått lön. Det är grundläggande solidaritet. Därför skulle jag inte jobba gratis på en stadsfestival (som till 100% är ett projekt för att dra in mer pengar till det lokala näringslivet) men på en musikfestival som Hultsfred eller Arvika skulle jag kunna göra en insats, mot mat och lite bättre husrum. Det gör jag för att dessa festivaler bygger på det frivilliga arbetet hos funktionärerna. Det blir liksom inte av utan. Detta gäller i ännu högre grad de små festivalerna, som Tullakrok i Ängelholm eller Emmaboda.
Sedan är det som så att man ska vara lagom i allt. Om vi drev den linje jag inbillar mig att Newbee håller till sin spets så skulle vi ha USA Locals här, och det skulle vara rent omöjligt att vara flexibel, samtidigt som det skulle skapa ett tredjedelssamhälle, med en liten grupp privilegierade medlemmar och sen alla andra som inte får nåt jobb alls.
Nu har jag halkat långt utanför ämnet, så jag ska sluta.
Sedan är det som så att man ska vara lagom i allt. Om vi drev den linje jag inbillar mig att Newbee håller till sin spets så skulle vi ha USA Locals här, och det skulle vara rent omöjligt att vara flexibel, samtidigt som det skulle skapa ett tredjedelssamhälle, med en liten grupp privilegierade medlemmar och sen alla andra som inte får nåt jobb alls.
Nu har jag halkat långt utanför ämnet, så jag ska sluta.
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
Jag kan ju komma med några tankar oxå kanske...
Jag har som många här säkert vet jobbat ideellt på Hultsfred i över 10 år. Jag började som "stagehand"/"Hump" och nu försöker jag sabba så lite som möjligt som Områdesansvarig på Atlantis-scenen. (Där för övrigt halva detta forum antingen jobbar som tekniker eller är frivilliga funktionärer)
När det gäller Hultsfred så skall man ha i bakhuvudet att hela konceptet med festivalen, rockparty och allt runt omkring ursprungligen startade bland några killar från Hultsfred som ville göra så det hände något kul i byn. Dom drog ihop några artister och vips blev det en festival där ALLT som gick att få gratis oxå var gratis. Bajjamajjorna tömdes gratis av den lokala skitbilen, Korv-greta kokade korv och Ljud-Lelle kranade på det inlånade PAt...
Nu, drygt 20 år senare så har det vuxit lite. Att denna och många andra festivaler blivit så stora som dom ändå är beror till mycket stor del på att "alla" jobbar gratis.
Jag har jobbat en del ideellt inom stodentkåren i borås oxå. Det är samma sak där. Några eldsjälar som ville starta en pub och så gjorde dom det. Och fick betalt i upplevelser, precis som alla som jobbar på festivalen.
En funktionär på Hultsfred är inte gratis för rockparty. Det kostar i form av mat, försäkringar, tshirts och (för många den viktigaste biten), ett gratis festivalarmband/inträde. Väldigt många ställer upp och jobbar just för att slippa betala 1300:- för biljetten.
Det skulle ALDRIG funka att driva hultsfred om 3500 funktionärer skulle få "marknadsanpassad lön". Dom pengarna finns bara inte. Biljetterna skulle säkert vara dubbelt så dyra. Dessutom går det inte att hitta så många bra funktionärer som är "proffs". Skall man betala en humpare så skall man oxå kunna kräva ett visst resultat. Det kan vi inte göra med ideell-humpen. Eller för den skull den ideelle funktionär som vaktar en grind eller pumpar skit... Välavlönad EMA-hump är inte alltid värdens bästa folk heller. Dom är t.ex. inte så j-a flexibla som våra ideella funktionärer. Jag skulle vilja se den "proffshump" som rycker in och målar lite plank bara för att den som skulle måla planket blivit sjuk.
Jag ser faktiskt INGEN skillnad på om en frivillig funktionär humpar, säljer korv eller krattar skräp. Varje syssla är nödvändig för att genomföra festivalen och jag antar att alla fattar att man inte kan ringa till närmaste byggentreprenör och anställa 100 snickare, 200 målare, 25 elektriker, 25 rörpulare om man vill bygga en festival som Hultsfred. Då hade varje biljett kostat 5000:- minst...
Man kan oxå se det som så att OM inte 3500 personer hade ställt upp och jobbat ideellt på Hultsfred så hade det med 100% sannolikhet inte blivit någon festival, än minde 20st. Alltså hade branchen (den gula delen av den iaf) gått miste om MÅNGA miljoner. Vidare hade MÅNGA tekniker gått miste om en rätt ok inkomst från ett rätt trevligt festivalgig.
Nu vet jag inte vad DI är, jag antar av inlägget om att "aldrig jobba ideellt" att det är nån form av stureplansbaserad teknikutbildning. Vi på vischan har inte så bra koll på sådant...
Men den åsikten att man snor jobb från varandra om man jobbar ideellt får ju givetvis alla ha om dom vill. Jag delar den inte alls.
Det finns ju två skolor på hur man kommer in i branchen. Jag har slavat ideellt och hängt med som wannabe runt på många gig genom åren och det har lett till att jag på senare tid fått göra några starlightjobb samt en hel massa gig för den lokala PA-firman, nu MED LÖN. Det ETT sätt att lära sig och komma in i branchen. Visst, jag kan inte så mycket men jag upplever det som att jag iaf gör mer nytta än skada på dom gig jag gjort.
En annan väg att "bli tekniker" är säkert att läsa nån utbildning och sedan glida in på massa schyssta gig och tjäna massa pengar. Jag har iaf inte hittat den utbildningen som ger en både kunskaper OCK renome i branchen med där på följande digra jobberbjudanden.
Givetvis måste man dra gränsen någonstans. På Hultsfred och många andra ställen där man har ideella funktionärer drar man gränsen vid hur mycket ansvar man har och hur mycket yrkeskunnande som krävs. En artist eller en tekniker på en festival har vissa egenskaper som du inte hittar var som helst. Dom har ett ansvar att göra sitt jobb på ett helt annat sätt än Lingonlisa 17-år som bara skall hjälpa till att bära några svarta lådor. Samma sak med Skit-Lasse som kör bajsbilen. Han har ett jobb som kräver viss utbildning och en del ansvar. Det är inte ofarligt att köra lastbil bland alla fyllskallar. Han har kanske betalt medans dom stackare som springer runt med slangen och tömmer dassen är ideella eftersom deras jobb innebär ett mindre ansvar och inte kräver några speciella kunskaper. En vacker dag kanske dom får köra en alderles egen glänsande skitbil och få LÖN!
Precis som någon skrev här så ställs det inte så höga krav på "Hump" på hultsfred. Det räcker att man lyssnar på den ansvarige teknikern, att man är lite försiktig så inget går sönder och att man kan lyfta lite tunga saker. Det är sedan upp till teknikerna att stå för kranandet och kopplandet.
Att vi på Hultsfred får folk som är vida överkvalificerade som Hump måste väl bero på att:
A) Det är otroligt trevligt att jobba på Hultsfred.
B) Teknikerna (de närmaste cheferna) är otroligt trevliga
C) Det är kul & mycket teknik som många aldrig på leka med hemma
D) Jag och dom andra Huvudfunktionärerna är uthärdliga...
Så slutligen:
TACK alla ni här på forumet som skall jobba på Hultsfred!
Utan Er hade det inte blivit någon festival.
Jag har som många här säkert vet jobbat ideellt på Hultsfred i över 10 år. Jag började som "stagehand"/"Hump" och nu försöker jag sabba så lite som möjligt som Områdesansvarig på Atlantis-scenen. (Där för övrigt halva detta forum antingen jobbar som tekniker eller är frivilliga funktionärer)
När det gäller Hultsfred så skall man ha i bakhuvudet att hela konceptet med festivalen, rockparty och allt runt omkring ursprungligen startade bland några killar från Hultsfred som ville göra så det hände något kul i byn. Dom drog ihop några artister och vips blev det en festival där ALLT som gick att få gratis oxå var gratis. Bajjamajjorna tömdes gratis av den lokala skitbilen, Korv-greta kokade korv och Ljud-Lelle kranade på det inlånade PAt...
Nu, drygt 20 år senare så har det vuxit lite. Att denna och många andra festivaler blivit så stora som dom ändå är beror till mycket stor del på att "alla" jobbar gratis.
Jag har jobbat en del ideellt inom stodentkåren i borås oxå. Det är samma sak där. Några eldsjälar som ville starta en pub och så gjorde dom det. Och fick betalt i upplevelser, precis som alla som jobbar på festivalen.
En funktionär på Hultsfred är inte gratis för rockparty. Det kostar i form av mat, försäkringar, tshirts och (för många den viktigaste biten), ett gratis festivalarmband/inträde. Väldigt många ställer upp och jobbar just för att slippa betala 1300:- för biljetten.
Det skulle ALDRIG funka att driva hultsfred om 3500 funktionärer skulle få "marknadsanpassad lön". Dom pengarna finns bara inte. Biljetterna skulle säkert vara dubbelt så dyra. Dessutom går det inte att hitta så många bra funktionärer som är "proffs". Skall man betala en humpare så skall man oxå kunna kräva ett visst resultat. Det kan vi inte göra med ideell-humpen. Eller för den skull den ideelle funktionär som vaktar en grind eller pumpar skit... Välavlönad EMA-hump är inte alltid värdens bästa folk heller. Dom är t.ex. inte så j-a flexibla som våra ideella funktionärer. Jag skulle vilja se den "proffshump" som rycker in och målar lite plank bara för att den som skulle måla planket blivit sjuk.
Jag ser faktiskt INGEN skillnad på om en frivillig funktionär humpar, säljer korv eller krattar skräp. Varje syssla är nödvändig för att genomföra festivalen och jag antar att alla fattar att man inte kan ringa till närmaste byggentreprenör och anställa 100 snickare, 200 målare, 25 elektriker, 25 rörpulare om man vill bygga en festival som Hultsfred. Då hade varje biljett kostat 5000:- minst...
Man kan oxå se det som så att OM inte 3500 personer hade ställt upp och jobbat ideellt på Hultsfred så hade det med 100% sannolikhet inte blivit någon festival, än minde 20st. Alltså hade branchen (den gula delen av den iaf) gått miste om MÅNGA miljoner. Vidare hade MÅNGA tekniker gått miste om en rätt ok inkomst från ett rätt trevligt festivalgig.
Nu vet jag inte vad DI är, jag antar av inlägget om att "aldrig jobba ideellt" att det är nån form av stureplansbaserad teknikutbildning. Vi på vischan har inte så bra koll på sådant...
Det finns ju två skolor på hur man kommer in i branchen. Jag har slavat ideellt och hängt med som wannabe runt på många gig genom åren och det har lett till att jag på senare tid fått göra några starlightjobb samt en hel massa gig för den lokala PA-firman, nu MED LÖN. Det ETT sätt att lära sig och komma in i branchen. Visst, jag kan inte så mycket men jag upplever det som att jag iaf gör mer nytta än skada på dom gig jag gjort.
En annan väg att "bli tekniker" är säkert att läsa nån utbildning och sedan glida in på massa schyssta gig och tjäna massa pengar. Jag har iaf inte hittat den utbildningen som ger en både kunskaper OCK renome i branchen med där på följande digra jobberbjudanden.
Givetvis måste man dra gränsen någonstans. På Hultsfred och många andra ställen där man har ideella funktionärer drar man gränsen vid hur mycket ansvar man har och hur mycket yrkeskunnande som krävs. En artist eller en tekniker på en festival har vissa egenskaper som du inte hittar var som helst. Dom har ett ansvar att göra sitt jobb på ett helt annat sätt än Lingonlisa 17-år som bara skall hjälpa till att bära några svarta lådor. Samma sak med Skit-Lasse som kör bajsbilen. Han har ett jobb som kräver viss utbildning och en del ansvar. Det är inte ofarligt att köra lastbil bland alla fyllskallar. Han har kanske betalt medans dom stackare som springer runt med slangen och tömmer dassen är ideella eftersom deras jobb innebär ett mindre ansvar och inte kräver några speciella kunskaper. En vacker dag kanske dom får köra en alderles egen glänsande skitbil och få LÖN!
Precis som någon skrev här så ställs det inte så höga krav på "Hump" på hultsfred. Det räcker att man lyssnar på den ansvarige teknikern, att man är lite försiktig så inget går sönder och att man kan lyfta lite tunga saker. Det är sedan upp till teknikerna att stå för kranandet och kopplandet.
Att vi på Hultsfred får folk som är vida överkvalificerade som Hump måste väl bero på att:
Så slutligen:
- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
...Och, de har en teaterteknikerutbildning inom vilken man kan specialisera sig på ljuddesign/teknik. Då blir man en institutionsteatervärldens motsvarighet till Pite-ljudtekniker, dvs nåt som instituitionsteatrarna vill ha, precis som SR och SVT vill ha folket från Pite, i den mån det finns vakanser.Brolin skrev:Binary. DI Dramatiska Institutet - På Gärdet.. Inte Stureplan..
Det är alltså inte en humparutbildning om nån nu trodde det, utan det är mer en fråga om att utbilda teatertekniker med specialisering; alla får lära sig dekor, scenografi, Ond Materia (dvs ljus) och ljud i basblocket och sen väljer de.
Jag känner elever därifrån, och det jag hört från dem är att man dels utbildas till ljuddesigner, (utifrån regissörens vision om en pjäs' skapa ett akustiskt landskap, med ljudeffekter, bakgrundsmusik, anpasssad förstärkning av röst och instrument, spatial placering, osv.) men att man också ser till att de blir habila operatörer; så att man kan göra som man brukar i branschen; en designer skapar en design, och sen är det upp till operatören att köra föreställningen; och en teatertekniker från DI kan bägge.
Det man får efter en sån utbildning är i princip tre saker; man får en teoretisk grund för "hur" och "varför", man får rutin att arbeta på teatern, och man får med lite tur ett kontaktnät som genererar jobb.
/Måns, som funderat på att söka utbildningen..
--
sarkasmer och DVBF.
sarkasmer och DVBF.
-
Nicklas Arlevall
- PAR-46

- Kontakt:
Ja du, B1n4ry eller hur det nu var..B1n4ry skrev:Jag kan ju komma med några tankar oxå kanske...
Nu vet jag inte vad DI är, jag antar av inlägget om att "aldrig jobba ideellt" att det är nån form av stureplansbaserad teknikutbildning. Vi på vischan har inte så bra koll på sådant...Men den åsikten att man snor jobb från varandra om man jobbar ideellt får ju givetvis alla ha om dom vill. Jag delar den inte alls.
Så slutligen:
Vi har lite delade meningar angående detta.
Men det kan vi diskutera över en öl vid ett senare tillfälle.
Jag hoppas på den senare vägen. Glida in på massa schyssta gig och tjäna massa pengar..
En dag..
Träffade en lokal folkparksarrangör ute vid västkusten i helgen.
Han skulle vara jättelycklig om fler stadsfester och liknande försvann eller gick i konkurs.
Han försöker driva sin park utan en krona i bidrag från kommunen.
Han arrangerar varje sommar cirkusskola. Den brukar bidra till att iallafall mellan fem och tio familjer semestrar på orten.
Dom skulle inte gjort det annars.
Han arrangerar ett rätt digert program med artister.
Både för alla åldra och för vuxna.
Kommunen har sina egna gratiskonserter dom arrangerar därför vill dom inte bidra med något till honom.
Han skulle behöva lite mer av hultsfreds funktionärer.
Fast det är klart, det är inte lerigt hos honom och man behöver inte bo i tält.
- Fredrik Nilsson
- PAR-64

- Presentation: Theatertechnician, because Badass miracle worker is not an official job title!
- Kontakt:
Nu gick jag den två åriga utbildningen som inte finns längre som utbildar teatertekniker, den är väldigt lik den treåriga. Jag förstår inte varför alla är så teaterfientliga, tror ni att teatertekniker är mycket sämre en alla andra. Sedan förstår jag inte vad alla har emot utbildningar, är det ren avundsjuka att någon har en dokumenterad utbildning. Om ni hittar teaterjobb på ams.se så står det ofta att de vill ha en DI utbildad person.mansaxel skrev:...Och, de har en teaterteknikerutbildning inom vilken man kan specialisera sig på ljuddesign/teknik. Då blir man en institutionsteatervärldens motsvarighet till Pite-ljudtekniker, dvs nåt som instituitionsteatrarna vill ha, precis som SR och SVT vill ha folket från Pite, i den mån det finns vakanser.Brolin skrev:Binary. DI Dramatiska Institutet - På Gärdet.. Inte Stureplan.. :)
Det är alltså inte en humparutbildning om nån nu trodde det, utan det är mer en fråga om att utbilda teatertekniker med specialisering; alla får lära sig dekor, scenografi, Ond Materia (dvs ljus) och ljud i basblocket och sen väljer de.
Jag känner elever därifrån, och det jag hört från dem är att man dels utbildas till ljuddesigner, (utifrån regissörens vision om en pjäs' skapa ett akustiskt landskap, med ljudeffekter, bakgrundsmusik, anpasssad förstärkning av röst och instrument, spatial placering, osv.) men att man också ser till att de blir habila operatörer; så att man kan göra som man brukar i branschen; en designer skapar en design, och sen är det upp till operatören att köra föreställningen; och en teatertekniker från DI kan bägge.
Det man får efter en sån utbildning är i princip tre saker; man får en teoretisk grund för "hur" och "varför", man får rutin att arbeta på teatern, och man får med lite tur ett kontaktnät som genererar jobb.
/Måns, som funderat på att söka utbildningen..
Hur denna "pakt" om gratisjobb kom upp när jag och två klasskamrater gjorde vårt slutprojekt på Nobelfesten där vi var ensamma tekniker tillsammans med en ljussättare. Nobelstiftelsen ger alla så dålig budget så det betyder att de flesta måste jobba ideelt. Vi tyckte att detta var jäkligt dåligt och tyckte att om de kan dela ut flera miljoner till varje nobelpristagare och eftersom det är så stort tyckte vi att de kunde skapa bättre budget till arrangemanget så alla kunde få betalt, framför allt de som slet i tre veckor med det. Vad skulle hända om alla skulle sätta sig emot gratisjobb, jo man skulle tvinga fram en bättre budget.
Jag menar inte att humpet på hultsfred ska ha full teknikerlön, men att man ska få ut något mer än en bruten rygg och en förkylning!!!
Det är min åsikt!!
Work sucks, send me on tour!
- David Wennberg
- PAR-64