Söker mikrofon till flygel
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
En smidig variant på montering som jag har byggt och använt ofta består av en avlång ribba (ca 80 x 800 mm) av tunn (5-6 mm) MDF, snyggt svart pianolackad och med helt filtklädd undersida, och ett par borrade genomgående hål (försänkta på undersidan). Ribban/plattan lägger jag tvärs över flygelramen. I hålen sitter ett par korta distansrör (vanlig 3/8 stativgänga) och i dem sitter de IMHO enda riktigt bra gummidämpade mikhållarna (Shure A53M). I denna konstruktion kan man sätta ett par bra vanliga cardioidkondingar typ DPA 4011 och variera positionen ganska fritt, dels genom att använda olika hål och dels genom att flytta ribban på ramen. Samtidigt är det 110% skonsamt mot instrumentet, både mekaniskt och akustiskt. Med två likadana ribbor har man ännu större frihet i positioneringen. DIY rules! 
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Ja, jag skulle låta bli även då. Strunt samma vad tillverkaren säger, jag skulle inte acceptera det som musiker (nu är jag inte längre musiker, men släkten har haft en Steinwayflygel som jag har spelat mycket på).Anders Brandén skrev:Men om de som byggt flygeln hävdar att det inte ska vara något problem, skulle du fortfarande inte göra det?Ian Delahorne skrev:Hade det varit min flygel hade gaffa aldrig fått komma i närheten av den. Frågan är om kantorerna eller kyrkan har den åsikten också. Skulle aldrig komma mig för att använda gaffa på instrument överhuvudtaget om det inte är musikern själv som vill.
Thieme: Det låter ju som en strålande pryl. Samma koncept som Earthworks, fast lite mer DIY. Har du bild på skapelsen?
"This is the updated input list"
-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Mikael Thieme
- PAR-64

OK, ser smidigt ut. Uppenbar fördel att kunna ha locket stängt om det är nödvändigt, även om soundet förstås blir tristare. Sen vet jag inte riktigt om lyssningspositionen tre tum från klubborna (som de rekommenderar) stämmer med mitt pianoideal...Ian Delahorne skrev:Earthworks PianoMic. Bra skit det där.
-
Anders Brandén
- PAR-46

- Presentation: Driver firma på fritiden och leker på jobbet. Systemar d&b och rattar FoH som en gud, men har halkat in lite i tv-svängen, på gott och ont. Håller till i Stockholm.
- Kontakt:
Om vi förutsätter att man använder en bra tejp där jag vet att tillverkaren hävdar att det inte är något problem så skulle jag nog våga, men det är sant. Det skulle förmodligen inte rädda mig alls.Per Johanson skrev:Anders: På vilket sätt skulle sätt skulle det rädda dig om något trots allt händer när DU sätter kladdig tejp på ett instrument som kostar ett par årslöner?
Anders Brandén - "Friends don't let friends use Behringer"
andersbranden.wordpress.com
andersbranden.wordpress.com
-
Jacob Thulesius
- PAR-20

- Presentation: Fram tills nu har jag frilansat som musiker & ljudtekniker, jobbat som instrumentlärare, Apple-försäljare och drivit egen konsultfirma. Nu är siktet inställt på juridiken men vem vet vad som händer i framtiden...
- Kontakt:
-
Mikael Thieme
- PAR-64