Överlåta verksamhet - Vad får man betalt för?

Här kan du diskutera företagsfrågor såsom drift, försäkringar, ekonomi, marknadsföring, juridik, personalfrågor, programvaror, utbildning mm
Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Henrik Elamson »

För mig känns goodwill för ännu icke inbokade jobb högst tveksamt att betala för, du vet ju inte om de jobben blir av. Varför kan du inte bara ringa de potentiella kunderna och erbjuda dina tjänster ändå? Dessutom är det ju så att ingen kund ringer och häller pengar över en leverantör pga ingenting. Du måste ju bevisa din duglighet för varje ny kund och dessutom jobba för att få ihop pengarna.

Det jobbet som är inbokat skulle väl ändå vara en del av det du betalar för, om han säljer det jobbet ska väl inte han ha intäkten? Realistiskt sett tycker jag att substansvärdet är det du skall betala, jag tror inte att det är så många som är beredda att betala mer.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Halloj!

Inlägg av Johannes Nordgren »

Tror det är en enskild Firma så jag ska ju inte ta över hans regbevis och köpa upp hans Aktiekapital.

Innebärande att om han säljer verksamheten inkl. ett inbokat jobb så kan jag få betala mer men då är jobbet mitt!?? annars skulle köpesumman bli lägre fast då skulle jag bara få teknikerlön samt vid procent för jobbet.

Är det inte värt något att betala för hans kundlistor t.ex.?? borde inte det ligga som en summa utöver det faktiska produktvärdet av utrustningen?

Låt säga att utrustningen oss emellan värderas till 200 000:- och sen vill han ha ytterligare 100 000:- i goodwill och att då kundlistor, telefonnummer, prislistor samt ett jobb för 40 000:- ingår.

Är detta en rimlig summa där han utan att marknadsföra sig själv har fått in en omsättning på ca 300 000:- netto sista året??

Som sagt, mycket tacksam för hjälp och råd! Mina föräldrars jurist ska även se över vad som är rimligt ang. goodwill men han är ju inte i branschen.

Är det nån som har handfast erfarenhet som jag skulle kunna få ringa till ang. allt detta????

Peace!!
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Hasse Queisser
PAR-64
PAR-64
Presentation: Ljudnörd sedan mer än 25 år. Jobbat med uthyrning och allt runtikring, men numera i distributörsledet.
Kontakt:

Inlägg av Hasse Queisser »

Problemet är inte att betala för goodwill som jag ser det. Ett (välmående) företag är ju ofta värt bra mycket mer än summan av inventarierna.

Det svåra är att hitta ett mervärde i en enskild firma med en så liten verksamhet som det verkar vara frågan om i detta fall. Visst kan det vara värt att betala för t.ex kundregister, men hur mycket är ett kundregister som bara genererat 200' på ett år värt?

Gör ett tankeexperiment. Säg att han vill ha 100' för kundregister, telefonnummer osv. Hur mycket nya kunder (ökad omsättning/vinst) skulle du kunna generera om du satsade samma 100' på marknadsföring av ditt nuvarande företag?
Danley Sound Labs - Hearing is believing
Linea Research - The new amplifier standard
CatCore - Smart "XLR over CAT" solutions
Vanguard Audio Labs - Great microphones make great music
http://www.pointsource.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Johannes Nordgren
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

hmmm

Inlägg av Johannes Nordgren »

Det är ju absolut en aspekt, dock finns det 6-7jobb som han har gjort de sista 10åren och som är väl inkörda. På en del har jag dessutom varit tekniker på sista åren. De är ju trots allt en hel del värt. Sen kan man ju spekulera i hurvida jag skulle få de jobben ändå utan att betala goodwill till honom utan bara köpa prylarna. Dock tror jag han kan backa på att sälja prylarna om han inte får sälja kundkontakterna också.
We make good music sound great!

Användarvisningsbild
Henrik Elamson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Henrik Elamson »

I slutändan är det ju du som avgör om det är vettigt att betala för goodwill i just detta fall. Det är ju precis som Hasse säger, ett välskött företag är ju naturligtvis värt mer än summan av prylarna. Organisation och logistik är ju viktiga beståndsdelar, men på din beskrivning tar du ju inte över någon direkt organisation. Att investera i en organisation är ju lite som att köpa en arbetsfri inkomst, du köper ett jobb istället.

Jag har gjort racet med att köpa en goodwill-post en gång, jag kommer nog tänka efter mycket noga innan jag gör det igen. Du får gärna PMa mig om du vill veta om mina erfarenheter.
http://fantasticsound.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Skriv svar