Lättviktsslutsteg
-
David G. Åhman
- PAR-36

men hur ett steg låter i klipp.. jag vet inte.. då har man ju inte tillräckligt med slutsteg...? såvida det man är ute efter är en distoritionsfri återgivning. lab dämpar innan det blir mer än några % dist enligt binks test, medans t ex de QSC jag såg på kunde kravla sig uppåt 15%.. och det är klart, är det den disten man är ute efter, så är väl lab sämre..
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
Det baserar jag på hörseln.ian skrev:Detta baserar du på...?pa-nisse skrev:Lättviktstegen har inte förmågan att leverera distade övertoner. Platt och tråkigt ljud utan någon som helst värme blir resultatet..
De funkar till hårdrock med dist utan problem. Hela vår rigg på kåren är LAB numera (med lite gamla crescendohembyggen där ingen ser). Jag har inte märkt detta alls.
Där håller jag inte med dig, antar att vi hör saker och ting olika, det får vi leva med.ian skrev:
Man vill aldrig att steget distar, däremot att den kan skicka igenom de tredjetoner som marshallstacken genererar utan att färga dem. Men detta är inte ett problem alls.
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Per Johanson
- PAR-64

- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
ah. nu har vi dock kommit in i det nya milleniet där man faktiskt har processorer och limiters, så det kan nog anses ickerelevant hur ett steg låter i klipp. eller?
(däremot aktiva högtalare är gärna bra om de bromsar snyggt, i och med att man sällan har master limiter när man kör på såna)
(däremot aktiva högtalare är gärna bra om de bromsar snyggt, i och med att man sällan har master limiter när man kör på såna)
"This is the updated input list"
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

Jag har aldrig gigat på något nyare labsteg. Lab 4000 har jag använt.DavidG skrev:eh? du skrev nyss "Det är mer än en gång som jag haft ett Lab4000 till min lyssning då jag gjort monitor, och spelat steget i klipp."dawen skrev:Jag har aldrig gigat på steget dock, och jag ber om ursäkt för att jag inte varit tydlig med att skriva det i tråden. Därför jag inte visste om att det fanns stegade potar - men är det bara SS som inte har stegage potar?
Fast, det behöver ju inte vara för att det är bra steg som stora turnéer använder dem. Bra priser, väldigt bra service, låg vikt, hög tillförlitlighet är parametrar som också är väldigt viktiga för en stor turné.DavidG skrev:Jag har ingen bestämd uppfattning om LAB. Däremot ger jag dem ganska stor chans eftersom listan över stora turneer som använder LAB kan göras oändlig. L'acoustics och Martin Audio använder dom, etc.
Fast, ofta är det väl så att ett steg som klarar att lämna mycket effekt kontinuerligt också har en stor kondensatorbank och klarar även av att lämna mycket effekt dynamiskt? Det är åtminstone min uppfattning.DavidG skrev:Kanske kan LAB-stegen vara optimerade att funka från 30hz. Under där finns det ingen anledning att ödsla vikt för att få ut massor av effekt, då det endå aldrig kommer till någon nämnvärd nytta. Kanske är dom optimerade för att kunna lämna störst effekt vid korta peakar (baskaggeslag, anslag på bas etc). Musik, allra helst live, är ju väldigt dynamiskt och det är säkert något LAB har försökt dra nytta av. Att kunna mata mycket effekt med sinustoner är ju snyggt på pappret men ganska ointressant egentligen.
Instämmer! Dist från steg är alltid fel.DavidG skrev:Intressant synvinkel.. jag håller inte med dig dock. Låg dist är och förblir något positivt för mig. Vill man ha värme ser man till att ha hög klass på sin utrustning och vill man ha dist av något slag/i någon grad får det komma från effekter (rörburkar eller emulerat med effekter).
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Per Johanson
- PAR-64

- David Wennberg
- PAR-64

-
David G. Åhman
- PAR-36

- David Wennberg
- PAR-64

Precis, klipper grejor har man för lite steg!DavidG skrev:men hur ett steg låter i klipp.. jag vet inte.. då har man ju inte tillräckligt med slutsteg...? såvida det man är ute efter är en distoritionsfri återgivning. lab dämpar innan det blir mer än några % dist enligt binks test, medans t ex de QSC jag såg på kunde kravla sig uppåt 15%.. och det är klart, är det den disten man är ute efter, så är väl lab sämre..
Så, egentligen är det ju irrelevant hur steg klipper, för om de tillåts att klippa, då har man inte snävt ställda limiters nog - eller?
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Per Johanson
- PAR-64

-
David G. Åhman
- PAR-36

Oj oj du tar på dig en stor tröja här! Skulle det vara så att l'acoustics, ett dyrt finkännarmärke från frankrike (lelele), skulle rekommendera/sätta sitt märke på halvdassiga steg för att dom håller och är billiga? Jag är lite tveksam..dawen skrev: Fast, det behöver ju inte vara för att det är bra steg som stora turnéer använder dem. Bra priser, väldigt bra service, låg vikt, hög tillförlitlighet är parametrar som också är väldigt viktiga för en stor turné.
----
Fast, ofta är det väl så att ett steg som klarar att lämna mycket effekt kontinuerligt också har en stor kondensatorbank och klarar även av att lämna mycket effekt dynamiskt? Det är åtminstone min uppfattning.
Självklart kan förmodligen ett steg som lämnar 2500w kont lämna 3000w i peak, men lab kanske lämnar 1500w kont och 3000w peak, och när du spelar musik i praktiken kanske det inte spelar någon roll. Det var så jag menade.. och det är bara en teori.
-
Per Johanson
- PAR-64

-
David G. Åhman
- PAR-36

Men det har jag aldrig påstått? Vad jag säger är att jag har svårt att tro att dom valde LAB "trotts" ljudkvalitén, vilket ju i princip är vad som påstås bland vissa.ECJ skrev:DavidG: Om vi vänder på resonemanget: Tror du att l'acoustics väljer steg enbart baserat på ljudkvalitet? Det förefaller en smula infantilt att tro det.
Det är inte bara Lab som jag ogillar.DavidG skrev:2000 väger väl precis som 2002 c:a 10kg?
pa-nisse; du kanske borde ge LAB en chans till om du får möljlighet, kanske är det andra komponenter som ger problemet. Eller kanske har du rätt, även om jag inte alls känner igen de problem du beskriver.
Senast i onsdags träffade jag en tekniker från en firma som har Meyerlådor. Dom har bytt från Crown till Camco och han sa att värmen i ljudet har försvunnit men det var det värt, Crown stegen är ju så tunga. För mig är ett sånt resonemang lite konstigt.
-
Per Johanson
- PAR-64

En sak kan vi fastslå med en gång, alla konstruktioner är kompromisser. Precis alla. Det samma gäller affärer, en affär blir inte av förrän båda parter är nöjda, eller i alla fall så nöjda så att dom kan leva med resultatet av affären.
Detta skulle kunna leda till att grodätarna väljer ett svenskt steg baserat på en väldig massa saker och att ljudkvaliteten är tillräckligt bra för att det ska bli affär. Jag säger inte att det är så, det är bara spekulationer från min sida. Det är precis lika möjligt att dom valt lab för att det låter bäst.
Detta skulle kunna leda till att grodätarna väljer ett svenskt steg baserat på en väldig massa saker och att ljudkvaliteten är tillräckligt bra för att det ska bli affär. Jag säger inte att det är så, det är bara spekulationer från min sida. Det är precis lika möjligt att dom valt lab för att det låter bäst.
-
David G. Åhman
- PAR-36

dom har säkert inte valt lab för att dom låter bäst! det har jag aldrig sagt att dom gör och det skulle förvåna mig om det är så. vad jag menar är att det skulle förvåna mig om l'acoustics, som inte är tvingade att sätta sitt namn på någons produkt alls, skulle välja ett steg som är så undermåligt som det av många framställs..
allt detta är ju spekulationer och jag vet inte själv, självklart KAN det vara så..
jag försöker bara ha ett öppet sinne
allt detta är ju spekulationer och jag vet inte själv, självklart KAN det vara så..
jag försöker bara ha ett öppet sinne
-
Per Johanson
- PAR-64