Hej på er pöjkar (tjejjer fattar väl inte vilken guldsida detta är)! Här svarar en gammal discoräv på en del saker som stått i trådarna. Det blir inga tillrättavisningar av felaktigheter, bara förtydlingar.
Först av allt! Tack Robban för att du startat tråden!! Vi gamlingar behöver en "ljugarbänk" för att berätta för kommande generationer om hur allt var så mycket bättre förr i tiden.
Rättningarna kommer inte i någon som helst kronologisk ordning...
1. BMR-nöjen. Var ett sammarbete mellan Budda, Moe och Riffo. Detta var inget mobildisco, som en del tyck tro, utan ett sammarbetsnamn. En av orsakerna till att det bildades var att marknadsföra oss gentemot företag mm. Ungefär som det då avsomnade konceptet "5 ess i leken". D v s HK-Power, Safari, Budda, Shine och en till (Vem f-n det nu var), kan det ha varit Peek-A-Boo, man glömmer med åren. Detta lades ned p g a att vi kände att vi inte behövde marknadsföra oss gemensamt. Folk visste ändå vilka vi var/är.
2. MRT-70. F-n jag är den enda som aldrig haft någon. Däremot måååånga andra mixrar! Favoriten var nog Formula Sound. Köptes av en DJ från Umeå som hade sådana i en massa hyrbänkar.
3. SUN-light, ja-ja-ja-ja! Vilket sorgebarn! Tycker ni att ni kastat pengar i sjön? Detta är ett sånt projekt, och dessutom hällde jag på ännu mer vatten i sjön för att pengarna skulle ligga riktigt djupt. Det började med att min kompis SURTE behövde ljus till sina PA jobb. 16 st PAR 56 lampor blev ca 300 PAR 64:or. Med kraft, kablage och tross. Luften gick ur detta när.... en råddare (inget namn) använde trossbitar för att baxa casar genom en dörr (och knäckte trossen), en annan råddare vände uppochner på en lastbil där ljuset låg löst ovanpå anläggningen för att casarna inte fick plats (120 platta PAR 64:or, vad gör man med dessa?). Som tur var blev inte råddaren platt! Plus att sedan gick marknaden ner, jag hade fullt upp med discojobb, och ville inte engagera mig i ljuset. Dygnet hade och har fortfarande bara 24 timmar. Någonstans runt 200.000:- 80-tals kronor kostade kalaset i förlust. Pelle Berglund från Kilafors köpte ca hälften av prylarna och firmanamnet. Resten av den biten vet han. Skylten hänger kvar för att den nya hyresgästen skulle byta ut den när han satte upp sin skylt. Detta var ca 15 år sedan. Sun-Lighting var arbetsnamnet på ljusuthyrningen.
4. Starlights stora centerpiece. Hamnade inte den, eller en tvilling på Café Opera. Vet att jag var där och såg detta monster in action. Vill minnas att DJ:n hade klippt ihop helikopterljud, Also Sprach Zarathustra, fanfarer och tusan vet allt just till att köra denna effekt. Ingen dansade, hela golvet var fullt med gapande 08:or.
5. Idag är det inte mycket vi vet om varandra. Det kanske beror på att speltillfällena är inte så många på samma platser. Förr tillbaka när jag körde mobildisco, så råddade man ihop fort som f-n, åkte sedan och hälsade på någon kollega som lirade i närheten och behövde längre tid för att få ihop prylarna. Eller så hittade man varandra vid någon av de obligatoriska korvmojjarna efter vägarna.
6. Till er alla som inte vet, så håller jag på fortfarande. Gör en del temajobb, företagsfester mm, där dom inte BARA behöver en DJ. Behöver dom BARA en DJ, så ber jag att få slippa. Det är väl åldern antar jag ;-)) Eftersom uthyrningen faktiskt rullar på över förväntan så jobbar jag max 50 kvällar per år som DJ. Med åren så har man ju skaffat sig ett privatliv. Annat var det på 80-talet då var det några år med ca 260 spelningar per år.
Försöker att uppdatera min hemsida regelbundet, men det brukar skita sig... vet väl alla som har hemsida.
Besök gjärna
www.budda.se. Prylnördar (som jag bland annat) tänk nu på att min uthyrning vänder sig till vanligt folk som betalar skäligt för vettiga bruksgrejor, inte till hitech och prylnördar som helst vill "låna gratis för du vet vilken jävla bra reklam du får" och lämnar tillbaks prylarna efter sju veckor trasiga och utan lock till casar. (Den som vill får ta åt sig.)
För att citera min gammla råddare Nisse,
KÖR SÅ'RE RYKER.....