dB diskussionen tar ny fart!

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Guran: Vad använde ni för handhållen mätare för att mäta vid staketen? Samt hur kalibrerar man så att WaveCapture visar hur högt det är framme vid staketet istället för hur högt det är vid mätplatsen?

Jag har kikat lite på WaveCapture och är imponerad, tänkte testa den i skarp drift senare i sommar. Jag är mycket intresserad av eventuell workshop i Stockholm.

edit: Jag har nog en bild på någon av er ståendes i diket eller framme vid staketet på Atlantis, dB-mätare i högsta hugg. Hur mycket skiljer sig resultaten på den där metern mellan där man står i diket och där publiken står bakom staketet när man är så nära ljudkällan?
"This is the updated input list"

Göran Blomgren
PAR-20
PAR-20

db

Inlägg av Göran Blomgren »

M Audio Fast Track Pro och NTI Mini SPL mikrofon. Vår nuvarande standarduppsättning för egenmätning. Larson Davis CAL 150 calibrator. Larson Davis handhållen m mygga. B&K Handhållen.
MVH
Guran

Göran Blomgren
PAR-20
PAR-20

Ang handhållen se mitt tidigare svar. Ang workshop så maila mig på jobbet. göran.blomgren@uasl.se
RT Capture heter mätprogrammet för egenmätning, viktigt att hålla isär.
Rt Capture räknar själv ut korrigeringen. Du mäter på den punkt där du tror - vet att ljudtrycket är högst ,skriver in i RT Capture och när du sen mäter vid mixplats så räknar RT ut korrigeringen.
Skillnaden mellan att stå i diket och vid staketet är omätbar. Naturligtvis hänger det lite på PA riggen o ev frontfills etc.
Jag kan nämna att Atlantisriggen på Hultsfred hade samma nivåer vid mixplats som framme vid staketet. Kort sagt en perfekt riggning och en bra spelplats med alla goda förutsättningar. Enda scen utan korrigering. En scen hade stackat PA och där fick vi lyfta fram staket för att hindra publiken att krypa in i högtalarna, men det blev ok. Visar bara på hur angeläget det är att få upp sakerna i luften. Och att det fortfarande finns ljudfolk som inte förstår riktigt hur viktigt det är. Tyvärr.
MVH
Guran

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Tack för ditt svar!

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Inlägg av Marcus Sandberg »

Jo det e en sak som jag är frågande om. Jo om man avnänder en PC med ljudkort hur e det då med exaktheten? Om jag tänker rätt så kan man fillura till sig misxsvisande värde genom att dra ner gainen på ljudkortet.
http://www.ljudsystem.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Göran Blomgren
PAR-20
PAR-20

db diskussion

självklart måste ljudkortet man använder vara inställt på rätt sätt och mätmik kalibrerad med kalibrator som är lagligt kalibrerad på SP mm. Det finns inga genvägar till den rätta mätningen. Självklart ger ett felaktigt inställt ljudkort ett felaktigt värde.
MVH
GB

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kör lite Frilandsjobb när jag inte är i/på eller under tågen och skruvar eller rent av växlar runt på tågen.
Kontakt:

Men då måste man ha någon typ av plombering av gainen för att den inte ska ändras av misstag när man packar upp och ner den. Själv så kör jag med NTIs mätutrustning för att göra mina mätningar.

Göran Blomgren
PAR-20
PAR-20

db

NTI funkar säkert jättebra och har du minispl eller annan godkänd mik så är ju allt ok. Jag förmodar att NTI programvaran räknar ut korrektionerna om du behöver det samt skriver ut mätprotokoll till miljösheriffen när han vill ha dom.
Ang plombering av gain ifall den ändras vid uppackning så kollar man väl sitt ljudkort innan man kopplar upp sin utrustning ? Du kalibrerar väl din NTI mätares mikrofon med en kalibrator före varje mätning ? Annars är mätningen värdelös för miljö och hälsa om dom vill bråka. Tänk på att egenmätning mot myndighet är en helt annan sak än att hålla koll på dina egna nivåer när du jobbar med ditt ljud.Inga svåra saker. RT Capture är för mig överlägset den bästa programvaran för egenmätning. Att vi valt ett externt ljudkort var förhållandet pris - ljudkvalite - portabilitet.
MVH
GB

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Göran...jag tittade på RT Capture och kollade vilka mätmicar som rekomederades.
Vet du något om man kan andvända DBX´s mätmic som man har till Driverack 260??

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Re: db

Göran Blomgren skrev:NTI funkar säkert jättebra och har du minispl eller annan godkänd mik så är ju allt ok. Jag förmodar att NTI programvaran räknar ut korrektionerna om du behöver det samt skriver ut mätprotokoll till miljösheriffen när han vill ha dom.
Ang plombering av gain ifall den ändras vid uppackning så kollar man väl sitt ljudkort innan man kopplar upp sin utrustning ? Du kalibrerar väl din NTI mätares mikrofon med en kalibrator före varje mätning ? Annars är mätningen värdelös för miljö och hälsa om dom vill bråka. Tänk på att egenmätning mot myndighet är en helt annan sak än att hålla koll på dina egna nivåer när du jobbar med ditt ljud.Inga svåra saker. RT Capture är för mig överlägset den bästa programvaran för egenmätning. Att vi valt ett externt ljudkort var förhållandet pris - ljudkvalite - portabilitet.
MVH
GB
Jagt använder minispl från NTI. Jag behöver bara kaibrera mitt en gång om året på miljökontoret i Helsingborg. De anser att mitt mätinstrument är så pass bra pluss att calibrteringen ligger under en egen meny som gör att man inte kan ändra den av mistag. Men även att miljökontorets personal finns med vid kalibreringen. För tilfället så har det aldrig behövs göra några ändringar vid varje kaibrering utan det har varit exakt vid varje mätning. Det har aldrig häller varit några problem när miljö kommer och begärt logg.

Nä det jag e lite undrande över är just det med externt ljudkort där det finns en gain eller volymkontroll som i många fall väldigt lätt att komma åt så att det kommer i annat läge och därmed får felaktiga mätvärden. Men det e kanske bara jag som ser det som ett osäkerhets moment.

Men det pogramvaran som ni använder. Den ska utföra de korigeringar som behövs göras gör det även korigering för att mätmiken sitter i "tältet" där mixplats e.

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

Marcus; det Guran försöker att säga dig är att din mätning må vara tillräckligt korrekt och ok enligt Helsingborgs miljökontor men du kanske giggar utanför kommungränsen någon gång? Då spelar inte vad Helsingsborgs miljökontor säger så stor roll.

Jag tycker att det är olyckligt när myndighetsutövning inte är lika för alla och förutsägbar.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Per.. Jo De mätningar har varit tillräkliga även i fler komuner än Helsingborgskommun. Jag tycker det oxå är olykligt att det inte är samma från kommun till kommun. Efter som det bara e rekumendationer från socialstyrelsen vilket gör att komuner kan införa det som regel eller inte. Lika så vad som ska mätas och hur det ska mätas varierar från kommun till kommun. Det e även så attt det skiljer sig även från lan till land i EU. Frakrike har satt en medel gräns på 106db medans ett annat land har 96db som max på medeltalet. Det vi inom branchen kanske ska kräva e likhet mellan kommunerna.

Per.. Jo om du läser det jag skriver så kan du läsa att jag inte är frågande om deras mätningar utan mer att man lätt kan ändra mätvärdena bara genom att vrida på gainen på ett extern ljudkort. På det system jag har så skrivs det in på loggen om jag går in i menyn för att kaibrera. Men genom att gaina ner på ljudkortet så syns det inte om man smygsänker hela tiden för att sen höja.

Göran Blomgren
PAR-20
PAR-20

db

Jo visst är det beklagligt att det är olika i olika kommuner. Personligen tycker jag att man bör kalibrera sin mätmik åtminstone före första mätningen om man nu mäter flera konserter under ett dygn. Det kan ju tex komma skit på micken etc. Samtidigt så får vi inte glömma att det jag diskuterar här är sk egenmätning enligt soc styrelsens rek som finns på papper och inget annat. Eftersom vi här i Göteborg har en aktiv miljösheriff så försöker jag göra som det står i boken. Att du skulle komma hit och göra ljud på en konsert och mäta med din en gång om året kalibrerade mätmik skulle på sin höjd innebära att du kanske skulle få lite bassning av vår lokale gubbe men som ändå skulle uppskatta att du mäter nivån. Men säg att du har din rigg här och en gästtekniker dundrar på i 110 db LEQ så miljökillen verkligen går i spinn så är det nog bättre att ha kalibrerat före gig och inte för några månader sedan. Som sagt det är olika i olika kommuner. Jag tror även att många lokala miljökontor är lika dåligt insatta som många av oss är.
GB.

Göran Blomgren
PAR-20
PAR-20

db

vi sätter inte mätmicken inne i mixplats utan micken står naturligtvis utstucken. Regnar det så får man se till att den har lite tak över lilla huvudet.
GB

Användarvisningsbild
Dan Bävholm
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Dan Bävholm »

Guran bad mig hoppa in på forumet för att kommentera några saker:
Mick-gain:
Det behövs inget gain för de flesta halv-tums mickar. Mätmickarna ger runt 20mV vid 94dB och detta innebär att vid 134dB (dvs 40dB starkare eller 100 gånger) så ger micken 2V. Det är vad de flesta ljudkort klarar så man ställer gainet på Min.
Självklart är det fördel om man kan låsa gainet eller styra det bara med mjukvaran. Själv har jag ett PCM-kort från Echo Audio med bara linjeingång. Digigram har oxå kort utan gainratt.
I praktiken har det inte varit några problem, då man skall kalibrera både före och efter gig enl. SP metoden. Blir det fel så kommer det med i protokollet i RT-Capture och man får skriva in en kommentar.
Mätmick:
Micken skall vara av Class 1 eller 2 enl. IEC normen. Det skall stå i specarna för micken. Amerikanska mickar är ofta enl. motsvarande ANSI standard och kalls där Type 1 eller 2. Kolla under Downloads på www.wavecapture.com så finns det en pdf med förslag på mickar, kalibratorer och ljudkort.
Vi skall nog droppa ECM 8000 för proffsmätningar. Det sägs att den inte klarar höga ljudtryck (130dB peak) och inte är temp-stabil.
Kommunalt självbestämmande:
Socialstyrelsen har inte mandat att skriva förordningar inom ljudnivå området. De är en instans för att ge råd till kommunernas miljökontor. Därför har kommunerna möjlighet att lokalt bestämma om vilka regler som gäller och om arrangörerna har krav på sig om egenkontroll. I praktiken har nog miljökontoren svårt att avika från Sos rekommendationer. De behöver ju Sos stöd vid en ev. tvist.
LEQ mätperiod:
En brist i Sos rekommendationer är att det står ingen LEQ period angiven. Detta kan vara en källa till tvetydigheter mellan egenkontroll och miljökontorets mätningar. I SP metoden står det att myndigheter skall mäta under minst en timme (för att få mätnoggranhet) medans man för egenkontroll skall mäta hela gigget. Jag har påtalat detta för Sos och de har gett SP i uppdrag att se över SP-metoden. Vi får se om Andreas Gustafson fick ihop en revidering. Tyvärr slutade han på SP i förra veckan.
I RT-Capture kan man beräkna LEQ under godtycklig period genom att zooma in mellan ett par klockslag (tack Mattias Winther för ideen). Man kan därmed enkelt jämföra en mätning gjord av myndigheten under exakt samma tidsperiod. Zoomningen använder man oxå för att få fram sina korrektioner.
dB

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Hej å välkommen Dan!

Jag ställer min fråga även till dig när jag inte fick något svar av Göran

...jag tittade på RT Capture och kollade vilka mätmicar som rekomederades.
Vet du något om man kan andvända DBX´s mätmic som man har till Driverack 260??

Användarvisningsbild
Dan Bävholm
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Dan Bävholm »

Hejsan Nicke,
Jag hittar ingen spec på dbx web eller i manualen till 260 på någon mätmick. De flesta mickar som är för equalizering är enkla electret mickar med ganska dålig elektronik som både brusar och inte tål höga nivåer. Så svaret är nej, den duger inte för att uppfylla SP-metoden.
(Om du nu inte hittar en spec där det står att det är en class 2 mick)
dB

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64

Oki, jag tackar för ditt svar! Jag återkommer OM jag hitar någon sådan märkning ;-)

Marcus Sandberg
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Re: db

Göran Blomgren skrev:Jo visst är det beklagligt att det är olika i olika kommuner. Personligen tycker jag att man bör kalibrera sin mätmik åtminstone före första mätningen om man nu mäter flera konserter under ett dygn. Det kan ju tex komma skit på micken etc. Samtidigt så får vi inte glömma att det jag diskuterar här är sk egenmätning enligt soc styrelsens rek som finns på papper och inget annat. Eftersom vi här i Göteborg har en aktiv miljösheriff så försöker jag göra som det står i boken. Att du skulle komma hit och göra ljud på en konsert och mäta med din en gång om året kalibrerade mätmik skulle på sin höjd innebära att du kanske skulle få lite bassning av vår lokale gubbe men som ändå skulle uppskatta att du mäter nivån. Men säg att du har din rigg här och en gästtekniker dundrar på i 110 db LEQ så miljökillen verkligen går i spinn så är det nog bättre att ha kalibrerat före gig och inte för några månader sedan. Som sagt det är olika i olika kommuner. Jag tror även att många lokala miljökontor är lika dåligt insatta som många av oss är.
GB.
Här i Helsingborg är de väldigt nogranna oxå och har en miljöpolis ute och kontroll mäter under arangemang. Jag stötte på dem redan för 4-5år sen och då skulle vi oxå mäta och bokföra. Vi va en av de få som blev friskrivna på förra årets festival här i stan. Hur det va i år kan jag inte svara på.

Sen svar på det med micken på mixplats. Jag har sett att miken har varit plaserat en bit in dock inte väldigt långt men endån en bit in. Det måsta ge felaktiga resultat.

Själv e jag väldigt positiv till att det sätts gränser på hur högt man får spela.

Nicklas Arlevall
PAR-46
PAR-46
Kontakt:

Inlägg av Nicklas Arlevall »

Snart kommer en revidering på SPs metod för mätningar.
Den är nog i det närmaste färdig.
Jag kommer återkomma om detta när jag läst den.
Det lär bli i de närmaste dagarna.
//Nicklas
Sågar mest brädor och annat löst som inte är rätt mått.

Skriv svar