Nä alltså det är klart att man lägger mer resurser på headline akten det tror jag inte någon har några invändningar mot. Om det visas hänsyn och man har en tillräckligt stark scenchef så är det absolut inga probs. Och ja, det har nog blivit mycket coolare på den fronten, håller med!
Det var en ny variant på temat: "Var försiktig med vilka fötter du trampar på idag, de kan vara sammankopplade med det arsle vilket du måste slicka imorgon." Men innebörden är ju den samma!
Jag har gjort rätt mycket av båda sidorna också (inte på den nivå som du gjort dock och inte så mycket PM jobb) och kan definitivt hålla med om att det finns många arrangörer som är fullständigt aningslösa och som inte borde syssla med konsertverksamhet. Det är dock material för en helt egen tråd!!!
Poängen är fortfarande; hur i hela friden kommer det sig att när arrangören fullgjort sin del av avtalet nämligen att betala så finns det ett stort antal andra punkter som gör att det kanske inte blir gigg och min uppfattning är att det relativt ofta kommer information om detta mycket senare än när avtalet skrivs på. Detta kopplat till en bossig PM som minsann ska ställa gigget om inte han får hänga upp en specifik sak blir i mina (jurist)ögon närmast löjligt...
Snacka om att arrangörerna sitter i knät på produktionsbolagen. Dessutom vet jag att det förekommit att man måste boka ett antal mindre publikdragande akter för att få tillgång till publikmagneterna hos ett produktionsbolag. Det kan väl iofs vara bra att produktionsbolagen försöker få ut alla akter på vägarna, mer jobb till oss alla och mer kultur till folket, men återigen, är det verkligen tecken på en väl fungerande bransch?
Hur behandlar man människor egentligen?
-
Per Johanson
- PAR-64

- Måns Nilsson
- PAR-56

- Kontakt:
Får mig att tänka på den fina kartellen mellan ett produktionsboloag, vi kan kalla dem EMA, en ljudleverantör, vi kan kalla dem LEAB, och en ljusleverantör, vi kan kalla dem Bellalite, som gick ut på att produktionsbolaget sa: "Vad fint att ni bokar musikvärd från oss, kära stadshotell. Nu måste det ju vara bra grejor på plats också. Prata med de här leverantörerna, annars..."
Det hängde mycket Cervin-Vega och Pulsar ute i landet på sent 80-tal...
Ja, förstås, all likhet med faktiska leverantörer och produktionsbolag är _rent_ tillfällig
Det hängde mycket Cervin-Vega och Pulsar ute i landet på sent 80-tal...
Ja, förstås, all likhet med faktiska leverantörer och produktionsbolag är _rent_ tillfällig
--
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.
Måns Nilsson, avdankad skåning, ute ur branschen, lever på
sarkasmer och DVBF.