Melodifestivalen 2007
-
Anders Karlsson
- PAR-20

-
Mikael Thieme
- PAR-64

- Presentation: Ljudtekniker med nyfikenhet och resvana.
Ja, det sker inte alltför ofta...Anders Karlsson skrev:Thieme - Bilar fyllda till 50%??? Låter som en turné jag missat, men gärna skulle vilja vara med på...
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
Jag tror inte det är så liten skillnad.
Eftersom att de flesta som jobbar på turné jobbar för dagslön så kostar det inte mycket mer att lasta ut på dubbelt så lång tid.
Däremot kostar det förhållandevis mycket att dubblera antalet transportfordon på en sex veckor lång turné.
Dessutom så tar det ju en viss tid att riva vilket innebär att det antagligen inte skulle gå dubbelt så fort att bli klar ändå.
Men det skulle vara skönt att inte behöva fylla varenda vrå av trailern.
Det översta lagret tar emot ibland, å andra sidan så använder man humpet till dom lyften(och dom flesta andra också).
Jag tycker att det är värre att behöva rulla sakerna hundratals meter ibland, det tar mer tid i slutändan.
/Jocke
Eftersom att de flesta som jobbar på turné jobbar för dagslön så kostar det inte mycket mer att lasta ut på dubbelt så lång tid.
Däremot kostar det förhållandevis mycket att dubblera antalet transportfordon på en sex veckor lång turné.
Dessutom så tar det ju en viss tid att riva vilket innebär att det antagligen inte skulle gå dubbelt så fort att bli klar ändå.
Men det skulle vara skönt att inte behöva fylla varenda vrå av trailern.
Det översta lagret tar emot ibland, å andra sidan så använder man humpet till dom lyften(och dom flesta andra också).
Jag tycker att det är värre att behöva rulla sakerna hundratals meter ibland, det tar mer tid i slutändan.
/Jocke
Jocke Hammar
- Tobbe Friberg
- PAR-36

- Kontakt:
Mikael Thieme skrev:Ja, det sker inte alltför ofta...Anders Karlsson skrev:Thieme - Bilar fyllda till 50%??? Låter som en turné jag missat, men gärna skulle vilja vara med på...men är lika välkommet varje gång. Räknar man på vad det kostar i form av tids- och personalåtgång och risker för skador på både prylar och personal att handstacka fordon proppfulla så är det ganska givet i mina ögon. Snålheten bedrar jäkligt ofta visheten.
Förlåt om jag inte tror på det.....
Det känns som att så pass mycket turnér som rullar i sverige så borde någon ha räknat ekonomin detta långt innan 2007.....
Självklart skulle inte svenskarna åka med fulla trailers om det inte var ekonomiskt försvarbart.......
[ Your lips, My ass.... They should meet.... ]
-
Mikael Thieme
- PAR-64

Hump kostar per timma, och det går åt hump till lossning och lastning. Man klämmer och skadar sig lättare när man stuvar med presspassning tre meter upp än om man bara stackar till huvudhöjd. Det går snabbare att komma iväg från ett gigställe om man slipper stuva enligt den enda packordningen som överhuvudtaget fungerar. Jag tycker inte det är så oväsentliga skillnader, däremot syns vinsterna inte lika tydligt i kronor och ören som fördyringen att använda större fordon.
Och visst var 50% en överdrift, men det är fortfarande stor skillnad i bökighet mellan att lasta proppfullt och att lasta - säg - 75-80% av volymen. Det är inte särskilt mycket dyrare att åka med bil+släp än med enkel bil exempelvis, eller med ett nummer större lastbil om det finns.
Långa rullvägar är också en tidskrävande pain in the ass, absolut...
Överlast är en annan historia, men det kostar åtminstone inte förrän man åker dit i kontroll. Det är inga problem att få en 3,5 tons bil att väga 6 ton utan att ens packa fullt... eller hur Björn?
Fast det här har ju inte så mycket med Melodifestivalen att göra, och jag är ganska förskonad från just pusselpackning för närvarande... så jag släpper det gärna.
Och visst var 50% en överdrift, men det är fortfarande stor skillnad i bökighet mellan att lasta proppfullt och att lasta - säg - 75-80% av volymen. Det är inte särskilt mycket dyrare att åka med bil+släp än med enkel bil exempelvis, eller med ett nummer större lastbil om det finns.
Långa rullvägar är också en tidskrävande pain in the ass, absolut...
Överlast är en annan historia, men det kostar åtminstone inte förrän man åker dit i kontroll. Det är inga problem att få en 3,5 tons bil att väga 6 ton utan att ens packa fullt... eller hur Björn?
Fast det här har ju inte så mycket med Melodifestivalen att göra, och jag är ganska förskonad från just pusselpackning för närvarande... så jag släpper det gärna.
-
Christoffer Carpvik
- PAR-64

- Presentation: ........................................
Mikael: Rätta mig om jag har fel, men någon vill ha betalt för att köra lastbilen också? 2st chauförer till under en hel turné + att man ska ligga ute med 2 trailers till låter inte som att de blir billigare än att ha humpet nån timma extra för att de kan bli bökigt att packa....eller förstod jag dig fel?
//Carpvik
-
Mikael Thieme
- PAR-64

Nejdå, du förstod mig rätt - det var jag som uttryckte mig slarvigt. Min poäng är mer applicerbar på att skala upp till ett nummer större fordon där det går; inte att dubblera fordonsflottan. Använda 45 m3 bil istället för 35 m3, bil+släp eller trailer istället för enkelbil, jumbotrailer istället för normal etc.Christoffer Carpvik skrev:...eller förstod jag dig fel?
-
Per Johanson
- PAR-64

-
Fredrik Jönsson
- PAR-20

- Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
- Kontakt:
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Presentation: Arbetat som ljudtekniker sedan -94. Med allt från pub spelningar till världsturneer.
- Kontakt:
- Ian Delahorne
- PAR-64

- Kontakt:
-
Jocke Hammar
- PAR-36

- Kontakt:
-
Fredrik Jönsson
- PAR-20

- Presentation: Ljusdesigner, Melodifestivalen 2002-2019, Eurovision Song Contest 2013, 2016. Eyebrow Designs AB
- Kontakt:
- Jonas Larsson
- ljudoljus.net admin

- Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
-
Fredrik Jönsson
- PAR-20

- Kontakt:
Dimmer city scenen med UASL:s nya ljus PDU system.
16A trefas upp i trossen med uttagsboxar, 3x16A enfas med kontrolldiod på varje fas på trossboxen.
I första köpet ingår 20 st. 24 kanalers PDU:er med 63A matning samt 6 st. 250A centraler och 4st. 400A centraler samt 6st. 63A Centraler inklusive kablage och 160st. uttagsboxar.
16A trefas upp i trossen med uttagsboxar, 3x16A enfas med kontrolldiod på varje fas på trossboxen.
I första köpet ingår 20 st. 24 kanalers PDU:er med 63A matning samt 6 st. 250A centraler och 4st. 400A centraler samt 6st. 63A Centraler inklusive kablage och 160st. uttagsboxar.
- Bilagor
-
- dimmercity scen.jpg (278.81 KiB) Visad 9888 gånger
-
Fredrik Jönsson
- PAR-20

- Kontakt:
- David Wennberg
- PAR-64

Inte bara en snygg spegelboll, en fin Loocas också! Fast senast jag träffade honom var diametern 2,4 meter på spegelbollen - truckmått och allt! 
Nya PDU-system som köpts verkar jättesmutt. Har man löst fjärrövervakningen ännu?
Kul med alla bilder!
Hur man packar bilar ska jag inte kommentera, för jag har redan gjort bort mig som fan på det här forumet när jag pratade om någonting jag inte visste någonting om, gällande just packande av bilar...
Nya PDU-system som köpts verkar jättesmutt. Har man löst fjärrövervakningen ännu?
Kul med alla bilder!
Hur man packar bilar ska jag inte kommentera, för jag har redan gjort bort mig som fan på det här forumet när jag pratade om någonting jag inte visste någonting om, gällande just packande av bilar...
KISS. Keep It Simple Stupid.
-
Per Johanson
- PAR-64

- Emil Brolin
- PAR-64

- Presentation: DJ & Ljusnisse i Sundsvall med omnejd..
- Kontakt:
-
Bullen Lagerbielke
- PAR-36

- Kontakt: