Festivaler 2007

Här kan du bidra med egna on tour historier ifrån arrangemang och läsa andras berättelser. Vem åker vad? vem levererar?, branschbloggar, träffar, gigghistorier mm.
Carl Bergander
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Carl Bergander »

Christoffer Carpvik skrev:Stryper kommer inte i år, det var som sagt förra året.

Däremot kommer Andrea Crouch och delar av Koinonia samt gospelkören The Disciples. Blindside mfl. Och Samuel Ljungblahd kommer också Jacob.

Calle: Ska du vara med i år?
ja, kommer att sitta i kyrkan. Vet inte vilka som kommer att spela där, men det brukar vara bra.

Användarvisningsbild
Magnus Lindgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: Grundare av ljudoljus.net men har lämnat vidare ansvaret.

Jobbar åt Fegge & Mattes som ljud & ljustekniker, ansvarar för V:a Götaland.
Kontakt:

Re: Festivaler 2007

Inlägg av Magnus Lindgren »

Andreas Birgerson skrev:Trolltyg 7.0 (redan varit)
Fan att man missa!!! :(
//Magnus - Fegge & Mattes

Johnny Andersson
PAR-46
PAR-46
Presentation: Fd. discjockey och även en liten sväng inom ljud/ljus-svängen.
Fortfarande intresserad och försöker hänga med vad som händer men jobbar just nu som drifttekniker på ett kraftvärmeverk.

Skulle gärna hålla på med ljud och ljus men känner att marknaden är mättad...
Kontakt:

Inlägg av Johnny Andersson »

Vilka jobbade sen på Hultsfred?

Vill gärna se lite teknikspecar från Hultsfred :).

Timo's ljusdesign av Hawaii var riktigt härlig, det som var riktigt häftigt var att trossarna hängde olika varje dag.

Ljudet var bra, lite väl lågt men det får man leva med, var inga större problem att klara sig utan proppar på hela festivalen.

De bästa konserterna enligt mig var Roky Erickson och Turbonegro som båda spelade på lördagen.

Vad tyckte alla ni andra?
Johnny Andersson

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Inlägg av Ian Delahorne »

Atlantis var Janne på monitorer, Oskar på mic:ar, Chrille Sjöblom som systemtekniker och Jens som resurs/mic:ar. Ljuspersonalen var Osten, Tobbe Winnerdal, Morgan Brown och Joel. Ljudet var som vanligt 8 MILO per sida + 8 M3D-sub fördelade över hela scenkanten. FoH var H3000, monitorbord var en XL3. Meyer CQ2 som infills och drumfill tillsammans med 650-sub.

Ljuset får nån annan svara för, men det var Barco Mitrix som backdrop och ute i publiken (jäkla pill för att få det där att funka). VL6:or, Studio Color, Livepro 1200, Coemar CF1200 och City Color var det också, massor av allt ungefär. 2 GrandMAs, en Pearl. Samt 5 TV-kameror med fotograf och ungefär lika många små Sony-kameror fastskruvade lite här och var på scen som slängde ut bilder på backdropen och till inspelning av Prisma/Made in Video.

Pampas var V-dosc med l'acoustics subbar i cardiodid rattad av Frans. Lät snuskigt bra, mycket bättre än förra årets M3D-rigg. Hawaii var dubbelhängd M3D om jag minns rätt. Lät för jävligt under Ozzy, riktigt bra under Pet Shop Boys.

Snyggast? Tja, säg det. Mitrixen är skitcool, tyvärr såg jag mestadels från monitor world så jag såg inte hur det blev när man lyste igenom med heads bakifrån. Hawaiis VersaTube är också coolt, men på de konserter jag såg där (Ozzy, Pet Shop Boys) användes den inte lika flitigt som på Chili Peppers. Atlantisriggen kom inte till sin fulla potential eftersom det inte var så många dansakter i år som förut.
Senast redigerad av 1 Ian Delahorne, redigerad totalt 0 gånger.
"This is the updated input list"

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Bästa konserter? Pet Shop Boys. Mycket old school, bra ihopskruvat, snygga projektioner. Tingsek svängde som fan, Fibes oh Fibes med.

Lamb of God var trevliga pojkar som kom med trummor och stärkare färdigbyggt på podier ur trailern och gav oss en piska med kanal 1-24. Dark Tranquillity var också riktigt trevliga att jobba med.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.

Inlägg av Henrik Malmberg »

Janne Grundström eller?

Stod subarna på rad utmed scenkanten i år?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Antar att det är han, lätt skallig farbror. Ja, de stod på rad, 2 under PA:t och 2 under scenen.

Henrik Malmberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Ljudtekniker på Cullbergbaletten, Riksteatern.
Även ljudtekniker på frilansbasis.

Inlägg av Henrik Malmberg »

Aha, alltså bakom varandra? Eller stod de inre lite längre från publikum?

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Lite längre in kanske, men inte många centimeter isf.

Jerker Björn
PAR-30
PAR-30

Inlägg av Jerker Björn »

Jag var på atlantis för att rigga ljud/ljus samt riva.. men fick hoppa in lite här o var som hump också(sov 19.5 timme inatt) jäkla kul festival, hann inte se allt för jättemycket band dock, däremot lärde jag mig en skvätt av mycket! hoppas ni som jobbade på atlantis uppskattade min insats!

Tack för årets hultsfredsfestival!
Nästa blir troligtvis vintergatan på arvika, antagligen med lite inhopp på apollo..

Vilka åker arvika iår?

Cecilia Fagerstrom
Rookie
Rookie

Festivaler 2007

Inlägg av Cecilia Fagerstrom »

För den som gillar teknikspecar:

PA:
Main PA
52 x Lacustic V-dosc
36 x Lacustic SB218

Frontfill
Lacoustic DvDosc

Amps
All powered by LAB Fp6400

Other
PA cofigured in a LL/L/R/RR setup.

Foh:
Console
Midas H-3000

Processors & Eq
XTA DP226 processor
2 x Urei 5547A Eq
1 x TC Finalizer

FX
1 x TC Elecronics M5000 Dual Engine
1 x TC Electronics D2
1 x Eventide H3000 SE
2 x Yamaha SPX990
1 x Lexicon PCM70

Dynamics/Gate
6 ch DBX 160X
6 ch DBX 1066
4 ch BSS DPR404
8 ch Drawmer DS201
1 ch BSS DPR901 II

Nearfield Monitors
2 x Lacustic Mtd108
2 x Lacustic SB115
Powered/Processed by LAB/XTA

Other
CD & MD

Monitor:
Console
Soundcraft Series 5 Mon 48/32

Wedges
16 x Stak w511 15" 2"
16 ch bi-amp amplification
DBX Driverack Prosessing

Sidefills
12 x Lacoustics ARCS
8 x Stak 182 Subs 2x18"
LAB Gruppen Amps & XTA Processing

Drumfill
4 x Lacoustics ARCS
4 x Lacoustics DV Sub 3x15"
LAB Gruppen amps & XTA Processing

FX
1 x TC Elecronics M2000'
1 x Yamaha SPX 990
1 x Roland SDE 3000

Dynamics/Gate
2 ch DBX 1066
4 ch DBX 1046
8 ch Drawmer DS201
k
EQ
20 ch DBX Driverack 480

Other
CD/MD

Other:
Splitter
56 ch BSS Active Signalsplitter

Mics & Other
Intercom/Talkback FOH-Mon-Stage
Industry standard Microphones/DI & stands
All necesarry cables

Detta var vad vi hade på Festival stage Sweden Rock och sedan dumpade vi hälften av PA:t i Malmö och drog med resten till Pampas i Hultsfred. Som tidigare nämts stod Frans på Foh, Peter på monitor och jag med mikar i ena handen och stativen i andra och höll diverse gästande artister och tekniker glada. På Rockstage SWR och Hawaii Hultsfred så gjorde Malbäck, Steve och Rasmus detsamma på ljudsidan. Båda festivalerna har varit jättetrevliga att jobba på, kul personal, tur med vädret sånär som på sista rivet och ätbar mat. Är det nån här som var med så jättetack.
Bilagor
Festivalstage.JPG
Festivalstage.JPG (1.08 MiB) Visad 12784 gånger

Användarvisningsbild
Henrik Öberg
PAR-30
PAR-30
Presentation: Vi syns nästa gång! Nästa gång, då syns vi! Har vi inte setts nästa gång så får vi synas tidigare!
Kontakt:

Inlägg av Henrik Öberg »

Massa bilder från Hultsfred
Hultsfred 2007

Magnus Malmberg
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Magnus Malmberg »

Hallå alla glada,

Det är "han som inte skriver så mycket"(har jag fått höra :)).

För alla som är intresserade så ska jag jobba på Sundsvalls Gatufest och Storjöyran som vanligt.

Bilder kommer att läggas upp efter varje Festival. Har ingen riktigt kamera så det lär bli mobilen som får gå varm iår.

Glad midsommar!

//Malmberg

Per Johanson
PAR-64
PAR-64

Inlägg av Per Johanson »

På väg hem från Kiruna där jag var scenchef på den så kallade Kebnescenen som är scen 1. Med och jobbade var följande;

System Fredrik Martinsson
Mon Fredrik Arvidsson
Mick Lasse Johansson
Ljus Fredrik Ståhlberg
Byggledare scen Emma på SAM550.

Saker som lät var det gamla vanliga festivalkittet i form av:

18 M3D
12 M3D Sub
2 x UPA1 frontfill
4 x Alpha Sidefill
SL 1502 wedges
XL4 FOH
XL250 Mon
Usual suspects i fx rackarna och en Gallileo som driveburk, grym maskin för övrigt, kan allt utom att slå ihjäl mygg...

Lampor var ett gäng popkannor, 14 Coemar viftisar och lite 4 lights samt ett gäng med fresneller i fronten. (märks det att jag är ljudgubbe?)

Vi hade VM i lokalband dagtid både fredag och lördag, och sen klarade vi av Bo Kaspers Orkester, The Ark och The Haunted på fredagen och Christer Sjögren, Lordi och Evergrey på lördagen.

Jag håller med den som tycker att det är spretigt vad gäller artister, men det hela flöt på mycket bra och festivalen hade nytt publikrekord med 18 000 sålda biljetter och sammanlagt 75 000 besökare under de tre dagarna.

På scen 2 hade Star Sound hängt upp ett gäng Renkus Heinz LA lådor. Mixer var en SC Venue och på scen lyssnade man genom AIS monitorer. Övrig utrustning har jag dålig koll på men någon annan kanske kan fylla på.

Resten av sommaren ska jag vara systemtekniker på Parksommar. 16 Arcsar, 8 SB218, M7CL samt en GL4000 utgör PA:t. På scen huserar Peter Fredriksson med en Digico D5 samt ett gäng FM115 och lite in-ear. Fredrik Stormby är LD och har hjälp av Pärra Gustavsson. Joel Papmehl sköter dekoren och Emma Karinsdotter är trivselchef. Magnus Johansson, Christian Laimaa och Henrik Svensson delar på backline, och slutligen är Axel Ekblad PM. Premiär på fredag i Höganäs och sedan gör vi 11 gigg till under juli och början och augusti.
Senast redigerad av 1 Per Johanson, redigerad totalt 0 gånger.
When you play music in a room designed for basketball, you take your chances. -Frank Zappa

Användarvisningsbild
David Wennberg
PAR-64
PAR-64

Inlägg av David Wennberg »

Ian: Det var som vanligt på Hawaii, ungefär. Istället för att det "bara" hängde 12 M3D per sida så hängde det 6 M3D-sub också, plus att det var 6 på backen per sida, och det kan ha varit ett mittkluster också. Patrik Fornander gjorde system och Malbeck var barnvakt, i övrigt var det rätt Cissi :) David heter jag, och jag är rätt säker på att vi sågs på Sweden Rock.

Förra sommaren gjorde jag inte en enda festival, och nu har jag hunnit med Sweden Rock och Hultsfred, så det verkar lovande. På Sweden Rock byggde jag Rock Stage (Maxi, första gången den byggdes tre sektioner djup!) och på Hultsfred rev jag Atlantis. På väg till Metal Town var jag tvungen att hoppa av, eftersom min blindtarm ledsnat på mig, men för er som inte var på Peace and Love utan i rockens svenska huvudstad var det kanske lika bra :)

Hoppas man kan göra något mer namn till ett ansikte i sommar!
KISS. Keep It Simple Stupid.

Magnus Malmberg
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Magnus Malmberg »

Då va Sundsvalls Gatufest 2007 avklarad.
För de som vill finns det bilder att flukta på: http://project.otyglad.net/gallery/

Och för er som ska till Yran iår, så kanske vi ses där ;) :D

//Malmberg

Användarvisningsbild
Christoffer Jansson
PAR-20
PAR-20
Kontakt:

Inlägg av Christoffer Jansson »

kom hem från arvika i tisdags morse... byggde apollo. kan säga att emma på 550:n inte var nöjd... scenen var praktiskt taget på väg upp men sen kom dom på att den är för låg så då byggde humpet en ramp utav reglar. så den blev 20 cm högre. det saknades grejer... det var intressant, med det blir nog festival det med. tackar allt hump som var med under bygget.
Christoffer "ior" Jansson

Användarvisningsbild
Nils Persson
PAR-20
PAR-20

Inlägg av Nils Persson »

Per
Har några bilder från Parksommar?

Hoppas ni får bra väder nu när ni kommer till världen ände (Huskvarna).

Användarvisningsbild
Ian Delahorne
PAR-64
PAR-64
Kontakt:

Christoffer Jansson skrev:kom hem från arvika i tisdags morse... byggde apollo. kan säga att emma på 550:n inte var nöjd... scenen var praktiskt taget på väg upp men sen kom dom på att den är för låg så då byggde humpet en ramp utav reglar. så den blev 20 cm högre. det saknades grejer... det var intressant, med det blir nog festival det med. tackar allt hump som var med under bygget.
Snarare att UASL inte levererade en tillräckligt hög (enligt kontraktet som jag förstått det) då de hade råkat hyra ut lyftbenen till någon annan. Jävla bajsmacka infrastrukturgruppen fick pga det där, folk jobbade till 6 på morgonen för att få klart det där. Tyvärr verkar det vara regel snarare än undantag att det alltid fattas prylar från UASL, typ en trappa, eller räcken till ramper, eller outriggers till GS-fötter...

Hur som helst, det lät snorbra på Vintergatan och såg bra ut på både Apollo (med Tobbes ACL-skog) och Apollo.

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Då är det tur att Arvikas nya infrastrukturchef är den som det är, fd. byggchef och Arvikas ständige problemlösare :) Säger aldrig "det går inte" utan alltid "det går, men kanske inte supersnabbt" :)

Skriv svar