Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Behöver färdigkontakterad dmxkabel till en discoinstallation och att köpa bellas kabel kommer att få ekonomiansvarig att gå i taket
Behöver således en vettig kabel som räcker för en discoinstallation. Inga dåliga lödningar eller annan skit men den ska förhoppningsvis bara skruvas upp en gång =)
Jag hade nog funderat lite förutsättningarna först. Även om det finns en ekonomiska begränsning på "dmxkabelnivå" kan det nog vara bra. Att behöva köpa nytt kablage en tid senare för att det första havererat etc. är ju inte så kul.
- Vilka armaturer ska du köra på discot? Hur kvalitativa är de?
- Hur ser omgivningen ut? Hur skall kablar dras? Andra störkällor?
- Det finns ju dmxkabel hos de flesta billiga konsumenthandlare, även Thomann. Se även Hägar och Boströms.
När du använder cat5E eller Cat6 så är det för fast installation.
Då brukar det inte vara kontakter i ändarna. Löd dit XLR eller använd XLR kontakt med slits(KRONE) anslutning.
Som sagt Thomann har också Cordial, men nämnde det mer som en del av Boström, Totalljud osv. Bara att välja den butik du gillar mest.
Vill du köra Bella eller Interlite får du helt sonika kolla om de har någon billigare att erbjuda.
Det känns som valen är enkla
"Säker" eller "osäker" butik
Proplex eller billigare kabel.
Nu är det bara för dig att välja vad du föredrar?
/Johan
EDIT:
Vill bara förtydliga att när jag skriver "osäker" butik menar jag inte någon specifik butik. Snarare fråga om personlig åsikt om butik, samt den situation du står inför (i Johannes fall: installation etc)
Vi använder en kabel som heter Tourflex. Det är samma tillverkare som till den populära Proplexkabeln. Säljs av ljussupport, och kostar inte skjortan. Neutrik kontakter. http://ljussupport.jetshop.se/ShowProdu ... rodid=1187" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: Startade upp och driver ljudoljus.net. Kontakta gärna mig om ni har frågor och funderingar så försöker jag hjälpa till. Hoppas ni ska trivs på forumet!
Men nu gällde det ju en fast installation, då spelar det ju ingen större roll om det är lite stelare kablage. Det är ju mjukheten och fler kardeler som gör att det kostar mer i riktigt turné kablage.
Men det lättaste är nog som föreslagits att köpa riktig dmx kabel som är färdigkontakterad, sedan om den är lite stelare spelar ju ingen större roll. Man får ju räkna in ev tid som det skulle ta att själv sitta och kontaktera kabeln också!
Rj45 # Wire Color Dmx512 Function XLR #
1 white/orange data 1+ 3
2 orange data 1- 2
3 white/green data 2+ 5
6 green data 2- 4
4 blue Not Assigned
5 white/blue Not Assigned
7 white/brown Data Link Common for data 1 1
8 brown Data Link Common for data 2 1