Frågor angående Chamsys MagicQ

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Robert Gothäll
Rookie
Rookie
Presentation: Göteborgare, sköter ljus i Gilead Göteborg på möten och event, rookie i ljusbranschen :)

Frågor angående Chamsys MagicQ

Inlägg av Robert Gothäll »

God Jul på er i vinterkylan! Jag har använt Freestyler och Enttec USB Pro i drygt ett år nu, det har för det mesta funkat tillräckligt bra, men ibland lite ostabilt, buggigt och funktionsfattigt. Så nu kollar jag på att gå över till något mer erkänt märke, t.ex. Chamsys som verkar vara väldigt populärt och man kan investera efter hand i utrustningen. Har kollat igenom manualen för MagicQ ett par gånger och läst en del på OnstageLighting, men vissa saker greppar jag inte ännu i hur det är uppbyggt. Freestyler är i princip uppbyggt på så sätt att man kan göra kompletta scener och sedan använda submasters för att ändra önskvärt attribut (ex gobo, färg eller position). Men jag kan inte riktigt avgöra om MagicQ funkar så eller ej. Kan nån vänligt själ förklara hur det är uppbyggt?

-Hur funkar playbacks? Är reglarna enbart till för att ljustera intensitet? Vad gör Stop/Go-knapparna?

-Kan en PC-vinge ta emot DMX från random ljusbord? Så att man kan använda gammalt och billigt bord till t.ex. frontljuset.

Då det sällan förberedds speciellt mycket innan så vill jag att det ska vara smidigt att improvisera, t.ex. snabbt kunna växla färg eller FX på MHs, men också kunna ändra scenen totalt till ett förprogrammerat utseende, alltså så som Freestyler tillåter rätt smidig. Vi kör med 8-12 Par/Fresnell-kannor och ett gäng MHs.

Tips på andra bra system tas tacksamt emot också ;) dock är det bra om man kan börja med liten budget och efterhand komplettera...

Användarvisningsbild
Anton Gildebrand
PAR-64
PAR-64
Presentation: Gillar allt som lyser och rör sig. Jobbar med Hog, Chamsys, GMa

Re: Frågor angående Chamsys MagicQ

Inlägg av Anton Gildebrand »

Under varje playbackregel kan du ha en cuestack, alltså en samling cues ("scener"). Go/Stop använder du för att gå till nästa eller föregående cue. Regeln styr som standard HTP-värden (alltså intensiteten). Det ska gå bra att köra DMX-in, men minns dock ej hur.

Chamsys fungerar utmärkt i live-sammanhang. Du kan bland annat lägga upp effekt-parametrar på reglarna, vilket är grymt. Tips är att du har en touchscreen.
Flest inlägg när den dör vinner!

Robert Gothäll
Rookie
Rookie
Presentation: Göteborgare, sköter ljus i Gilead Göteborg på möten och event, rookie i ljusbranschen :)

Tackar! Men då är jag lite tveksam till hur användbara playbacks är, bortsett från att sköta intensiteten på frontljus. Man använder väl dem inte till att växla färg,gobo eller position på MH's till exempel. Har man nån användning av dem mot MH's överhuvudtaget?? Möjligtvis om man delat upp en låt i olika delar och lagt in dem i rätt ordning och sedan byter till nästa cue hela tiden. Men det är jag inte jätteintresserad av att göra.

Som jag skrev tidigare, jag vill kunna välja en komplett förprogrammerad scen och sedan smidigt kunna ändra färger, gobos, rörelser, effekter osv på vissa MH's eller rgb-leds. Kan man göra detta smidigt i Chamsys? Hur då isåfall?

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Allting handlar väl om hur du smidigast vill använda det!

Beror ju på hur du vill arbeta...

Antingen använder du dig av paletter som du kör "live" och sedan kan du på reglarna ha olika FX och liknande där du m.h.a regeln kontrollerar storleken och hastigheten med regeln. Palletterna kan du sedan lägga fade på om du i inställningarna ändrar crossfadens inställningar att agera busking så kan du ställa en fade och sedan klicka på en palett så ändrar den till detta värdet.

Du kan ju också lägga färger i en cuelista och positioner i en cuelista och gobos i en annan så kan du hoppa via dessa med go/stop knapperna.

Beror på hur du vill arbeta...

Mvh Cibbe
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Robert Gothäll
Rookie
Rookie

precis, jag har ju hittat ett arbetsätt som jag gillar, och det jag funderade på är om Chamsys fungerar på liknande sätt eller om det har en annan approach. Okej, man kan alltså lägga t.ex. chase-hastighet för MH's på en regel och sedan lägga in olika varianter för ett av dess attribut i en Cuelista och koppla till Go/Stop-knappen. Men låt säga att jag vill växla från vit till rött, måste man då stega fram till den färgen? Är det här paletterna kommer in? Att man kan se varianterna av ett attribut på skärmen och välja rätt direkt?

Tackar för era svar!!!

Sebastian Silvén
PAR-36
PAR-36
Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
Kontakt:

Inlägg av Sebastian Silvén »

Precis i detta faller så funkar paletterna perfekt alternativt att du lägger upp olika färgscheman som du vill använda och kopplar detta till dina virituella playbacks dom du hittar genom att klicka på "playbacks" knappen funkar på samma sätt som paletter fast du kan på detta även programmera in beams, positioner o.s.v samt att dom inte lägger sig i programmer och försvinner inte när du klickar på clear.

Hoppas du fattade :P
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!

Skriv svar