Congo 6. DMX in!?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30
Presentation: LD, Programerare Cobalt/Congo, Ljustekniker

Congo 6. DMX in!?

Inlägg av Johannes Olsson »

Hej!
Någon som vet om det går att köra dmx in på Congo igenom congons patch?
Just nu har vi bara fått det inkommande bordet att köra 1:1 igenom Congo. Detta känns ju lite onödigt. För att? t.ex. gästspel som jag jobbar med blir tacksamma om de har eget bord, men slipper patcha om vi i teatern har hunnit förhänga och patcha vårat bord.

Körde VLC förut, och där funkade det utmärkt. Man gorde en patch i VLC efter gästens ritning, sedan kom det med sitt egna (Valfritt DMX bord) och satte sin patch 1:1 och kunde styra allt som de önskade.

En annan bra användning för det är om man endast behöver ett litet bord med t.ex. 12 reglar, fast på annan plats en på körplats (Händer ofta att gäster bara vill ha 4-5 olika ljus, men på regel och på scen). att ha ett simpelt med 12 reglar och dmx ut, och en lång dmx in i Congon som står för sig själv på ordenarie körplats och innehåller patch.

Kan man sätta upp Congo för att göra detta?

Hoppas ni fattar vad jag vill göra!

Johannes Olsson

Användarvisningsbild
Gustaf Gagge
PAR-56
PAR-56
Presentation: Började med ljusteknik av en slump och jobbade extra med ljus och ljud under några år.
började på Dramatiska institutets (nuvarande Stockholms Dramatiska Högskola) Teater Teknik program.
fortsatte där jobba extra med ljus på flera teatrar runt om i stockholm.
Sedan jag gick ut har jag jobba proffisionellt med Ljus och video,
Några av de arbetsplatser jag jobbat på: Södrateatern, Dramaten, Stockholms Stadsteater, Teater Galeasen, SUTODA och Lumination of Sweden

Re: Congo 6. DMX in!?

Inlägg av Gustaf Gagge »

manualen säger detta.:
DMX Input mode
You can activate DMX input for one DMX universe (selectable) though an ETC node from
an EDMX or sACN universe and map it to a channel which will be the start channel for
that universe. When DMX input is activated, master playback 20 will act as a master for
the DMX input.

det betyder som jag förstår det att du kan patcha hur du vill för dmx kopplas till channels och inte till output.

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30

Funkar inte!
Flera kolegor har försökt, och ingen skillnad har gjorts trotts olika start channels osv.

Igår kopplade vi i en 6 reglars DMX bord. Hur vi en patcha, la start kanalen osv så styrdes endast dim 1-6.

Johannes

Bullen Lagerbielke
PAR-36
PAR-36
Kontakt:

Inlägg av Bullen Lagerbielke »

Hej,

Du kan göra en patch i noden, kallas för AIP.
Men jag har för mig att det ska funka som i VLC.
Jag ska kolla och återkommer.

Bullen

Användarvisningsbild
Johannes Olsson
PAR-30
PAR-30

Tack Bullen.
Det vi är ute efter är ju att fort kunna slänga upp något, och smidigast vore att patcha i bordet. Just nu måste vi gömma ett Congo JR och dra en lång USB kabel till den plats vi ställer vingen. Vore bra att slippa bära runt ett Junior med monitor.

Johannes

Skriv svar