Vi behöver en ny ljusstyrning som ska styra ett gäng scannrar några andra DMX-effekter, en driva LED-armaturer och lite annat i nattklubben. Det hela ska användas av DJs så det måste vara enkelt som tusan.
Vi håller på att bygga en liten case med dator och touchskärm, men frågan är vilket program vi ska köra.
Alternativ 1 var att köra Chamsys. För att Execute Window ska fungera måste man köra deras hårdvara. Ett USB->DMX-interface kostar ungefär 5400:- I installationsanvisningarna för Linux står det också att upplösningen är begränsad till 1024 x 768 och att Audio trigger inte fungerar under Linux så man får eventuellt lägga på ett par tusen till för Windows också. Ett alternativ till USB-interfacet är att köpa en mini vinge för 7450:-, men det blir inte lika smidigt.
Alternativ 2 som vi funderar på är Martins LightJockey. Den kostar ungefär 7500:-, men kräver då Windows. Fördelen här är att på deras interface går det att konfigurera de två portarna som antingen in eller ut, vilket gör att man kan köra en ingång och en utgång. Kan vara fiffigt om man t.ex. vill koppla in ett annat ljusbord för att köra nåt band eller så.
Är det nån som har kört båda och har några synpunkter?
Att hacka/knäcka/pirata är inte aktuellt.
Chamsys vs. Lightjockey vs...
-
Johan Ohlsson
- PAR-20

- Anton Stjärnbrandt
- PAR-64

- Presentation: Jag driver Star Audio AB - det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel och ännu mer med stora !
- Kontakt:
vi använder Enttec usb-dmx mojänger till chamsys, de kostar inte mer än nån tusenlapp.
för mig som driver ett litet teknikföretag som oftast hyr in armaturer och riggutrustning och kör utan speciell ljustekniker så är chamsys perfekt, då kan jag göra showen hemma på datorn.
jag tycker iofs att chamsys är lite pilligt .. vet inte hur lightjockey är.
en idé kan ju vara att köpa den minsta vingen till så blir det enklare för Mr DJ.
för mig som driver ett litet teknikföretag som oftast hyr in armaturer och riggutrustning och kör utan speciell ljustekniker så är chamsys perfekt, då kan jag göra showen hemma på datorn.
jag tycker iofs att chamsys är lite pilligt .. vet inte hur lightjockey är.
en idé kan ju vara att köpa den minsta vingen till så blir det enklare för Mr DJ.
Det kreativa teknikföretaget som gör mycket med små medel - och ännu mer med stora !
http://www.star-audio.se
http://www.star-audio.se
- David Klämberg
- PAR-36

- Presentation: HaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddåHaddå!
- Kontakt:
Om man får lov att föreslå ett tredje alternativ, så ligger E:CUE helt rätt i pengar... www.ecue.tv
Bönder gör på Bönders vis!
-
Thomas Neumann
- PAR-30

- Kontakt:
KOllat på Sweetlight?
www.sweetlight-controller.com
Finns en "Cable" version som är begränsad till 100 DMX kanaler för 2500:- tror jag priset va.
www.sweetlight-controller.com
Finns en "Cable" version som är begränsad till 100 DMX kanaler för 2500:- tror jag priset va.
Och gud sade: "Varde ljus", Då hade jag redan patchat dimmrarna.
-
Raderad användare1
- PAR-30

- Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål
Personligen anser jag att Martin LJ låter väldigt bra, det är simpelt, du kan välja att köra på laptop eller vanlig dator beroende på hur mycket man vill dra med sig och man behöver inte betala särskilt mycket. Ett litet råd är att kolla priserna i USA på lightjockey dongeln då den var billigare än i sverige när dollarn låg i 10 kr och nu har gått ner 30%
-
Sebastian Silvén
- PAR-36

- Presentation: Mycket "hungrig" utbildad och trevlig tekniker som trivs mycket med sitt jobb men älskar även sin familj som tar mycket tid.
- Kontakt:
Raderad användare1 Chamsys är också simpelt och det går också att välja om man vill köra på laptop eller sationär dator. Chamsys kostar inte heller speciellt mycket beorende på dongel. ca 1000:- för ett fullt fungerande ljusbord tycker inte jag r så farligt
- Vi lever i en värld där Pizzan kommer snabbare till dörren än Polisen!
-
Raderad användare1
- PAR-30

- Presentation: Denna användare är anonymiserad enligt önskemål
Har aldrig testat chamsys och självklart borde man köra på det som är bäst under omständigheterna, men eftersom det är det jag kört med och vet hur simpelt det är så tyckte jag det lät bättre!Raderad användare1 Chamsys är också simpelt och det går också att välja om man vill köra på laptop eller sationär dator. Chamsys kostar inte heller speciellt mycket beorende på dongel. ca 1000:- för ett fullt fungerande ljusbord tycker inte jag r så farligt