Hur lägger ni upp jobbet på en Pearl?

Här kan du diskutera analoga, digitala, hårdvarubord, mjukvarubord mm.
Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64
Presentation: ........................................

Hur lägger ni upp jobbet på en Pearl?

Inlägg av Christoffer Carpvik »

Hej hopp,

Tänkte kika lite hur folk lägger upp sina jobb rent programeringsmässigt.
Om vi tänker oss en "vanlig konsert" där vi har 100 talet kannor och allt ifrån 4 - 24 movingheads.

Tänker i första hand på hur ni jobbar med Pearl, men även Hog o liknande kan va intressant att veta..
//Carpvik

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Jag är ny på Pearl 2000 så tänker inte ge mig in på det, men hog är jag mer van vid.

Efter som palleterna är som dom är, så brukar jag bygga som det ser ut på scenen. Så lampan i palleten ligger på samma ställe som på scenen (om man tänker att palleten symboliserar scenen ovanifrån)

Med färgpalleterna så lägger jag bara färg efter färg med samma armatur, nästa armaur (om man tex. har moving och scrollers) så gör jag mellanrum en rad och sen lägger färg efter färg. Så hittar man lätt och ser enkelt vilka färger som hör till samma armatur.

Positionerna försöker jag också lägga upp så som det ser ut på scenen. Men beroende på om man har en "förflyttande" produktion så gör man ju inte så många så då lägger jag ofta dem på rad bara, men är det en "stillastående" produktion så bygger jag precis som scenen (samma princip som med armatur palleten).

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Varför skall allting vara så STORT på denna sajt??
""vanlig konsert" där vi har 100 talet kannor och allt ifrån 4 - 24 movingheads"

Dom flest här har väl aldrig sett ett 100tal par kannor live å destå mindre jobbat med det!! :-)

Jakob Carlsson
PAR-64
PAR-64
Presentation: Kille från Lund som läser informatik och jobbar som ljud- och ljustekniker när tillfälle ges.

Inlägg av Jakob Carlsson »

Har du 4 movingheads om du har 100 kannor? De riggar med 100+ kannor som jag har sett så har det varit med 0 eller 10+ movingheads.

Lars Norgren
Rookie
Rookie

Inlägg av Lars Norgren »

Nicke Löfgren skrev:Varför skall allting vara så STORT på denna sajt??

Det är väl inte bara DJ´s här? Många av dom som skriver här är folk med många år i branschen och har jobbat med såna riggar många gånger....vardagsmat...

men om du vill så här;
"Vanlig konsert" med 12 kannor, 4 moving, 6 fresneller
Högtalare? är det sån som talar högt?

Användarvisningsbild
Nicke Löfgren
PAR-64
PAR-64
Presentation: En glad prick som gillar att må bra och leva livet

Inlägg av Nicke Löfgren »

Ja varör inte...låter vettigt!! Fast lite mer går ju att ha ;-)

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Men hallå? Frågan var inte exakt hur många lampor. Säg mellan 40 och 100 lampor och 4-24 movingheads.

Det jag var nyfiken på var hur folk brukar lägga upp jobbet och jobba. Använder ni bara effektgenerator och positioner? Gör ni chases? Memoryn? Hur använder ni dom sedan och varför?

Om det finns intresse av att disskutera varför en "vanlig" konsert använder mer än 12 P64 så kan vi starta en ny tråd för detta?
//Carpvik

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Christoffer
Tänk igen hur du patchar bordet, lägg det du kommer använda mest på första sidan, och se alltid till att du har ett par personality diskar med bordet, det fuckar alltid upp sig..!
Jag brukar alltid lägga upp ett par sidor med lite dimmer, movement, strobe, nån pos chase utan link, några dimmerchase grejer (dock ej den i effektgeneratorn, den går inte att dimmra)
Sen använder jag pos/col/gobos etc live, fast om man slår in en siffra innan så blir det ju en fade tid, det kanske du vet redan.. Tex du ska flytta från pos 1 till 2 och vill göra det på en 5 sec fade, då väljer du bara grupp sen siffran 5 och sen preset. :) Mycket användbart...!

en sak som är ovärderlig att veta om pearl är hur man resetar program delen i bordet utan att det påverkar någonting annat du gör..
Dubbelklicka på View knappen (funkar dock bara i pearl 2000 och senare så vitt jag vet) då resetar du programmeraren som offtast är den som hänger sig om du kör mycket effekter. Men det påverkar inte något annat i bordet som det typ gör om du trycker på reset knappen på baksidan.
Sen använder jag groups mycket.
Finns i moving lights menyn, man kan spara grupper av lampor oavsett om det är moving eller dim. Det blir oerhört snabbjobbat att välja upp olika grupper då när man slipper trycka över hela bordet för att välja alla..! effektgeneratorn är gammal men bra, testa dig fram lite i hur du vill att effekterna skall bete sig, jag brukar alltid välja tex en static speed och en variabel storlek på moving saker, dom ser snyggast ut då..!

Och en grej till det spelar väl för fan ingen roll hur många lampor man har på ett gig..? kanske finns folk som vill uttnyttja ett bord fullt ut ändå..!

Lycka till

Morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Christoffer Carpvik
PAR-64
PAR-64

Tack för bra läsning Morgan, det är sådant här som är kul att läsa och veta.
//Carpvik

Användarvisningsbild
Per Zeilon
PAR-20
PAR-20
Presentation: Ljudtekniker / Projektledare sedan 2008-isch..

Inlägg av Per Zeilon »

Halloj !

Bra läsning där, Mr Brown ! En fråga dock.. Går det att spara ner separat speed och size på playback ? Speed=(Speed variabel,Size-Static) Size=(speed-static,Size-Variabel) ?

Eller någon annan som kan veta något om frågan ??

Går säkert att läsa sig fram, men ja tar upp frågan ändå !

//Pelle

Användarvisningsbild
Daniel Ekstam
PAR-36
PAR-36
Presentation: Frilansande Ljustekniker - SMART Lights & Rigging!
www.smartlight.nu
Kontakt:

Inlägg av Daniel Ekstam »

Just det som Per efterfrågar har jag också letat efter... vi ska göra ett gig med Pearl 2000 och skulle vara skönt med den grejen...

Morgan Brown
PAR-30
PAR-30
Kontakt:

Inlägg av Morgan Brown »

Per

Inte så vitt jag vet, men du kan ju få fram nästan samma funktion om du väljer mod 2 på playbacken och har speed på static och size på variabel.
Brukade offtast använda det på rörelser och tvärsom på dimmershapes,men nu har jag inte grävt så djupt i Avolites dom sista åren.
Det fungerar säkert på nyare Avobord.

morgan
"THERE IS NO WE IN TEAM BUT THERE IS A U IN CUNT"

Användarvisningsbild
Robin Skarp
PAR-36
PAR-36
Presentation: Jag vill alltid utmana mig själv och andra.
Utveckling och lärdom är mina ledord.
Jag ställer höga krav på andra men högre på mig själv.

Re:

Inlägg av Robin Skarp »

Per Zeilon skrev:Halloj !

Bra läsning där, Mr Brown ! En fråga dock.. Går det att spara ner separat speed och size på playback ? Speed=(Speed variabel,Size-Static) Size=(speed-static,Size-Variabel) ?
Funkar inte...

Blir krock i programeringen. tyvär

jag mailade med avolites supporten ang detta och ev. skulle det gå att fixxa till den nya 4.0 uppdateringen till Titan mjukvaran som finns i nyare pearl borden.
Det man inte kan ska man lära sig.

Skriv svar